Toon posts:

W2K- floppy in drive - vraagt om floppy???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok de titel is een beetje vaag, maar het probleem ook.

Onder windows 2000 pro.

Bios ziet de FD.
By opstarten staat ie ook in de lijst.
in verkenner en onder hardware staat de floppy in de lijst
drivers geinstalleerd en volgens windows werkt het ding correct.

*echter*
zo gauw als je een floppy in de drive doet (niet eerder) vraagt windows om een floppy in de drive te doen (floppy zit er dan al in). Rara hoe kan dit?

Ik weet het niet meer, een van jullie wel?

Dank

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zit de kabel er goed in :?
Zit je FDD bij de twist en zit de twist tussen je mobo en FDD :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Fludizz
  • Niet online
offtopic:
waarom zit die twist er eigenlijk in?

Ik had me fdd ook verkeerd om aangesloten de eerste keer... kabel omgedraaid en toen deed ie et weer goed...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Drivers voor je FDD :?

* CH4OS mist wat?

Maar zoals eerder gezegd... Controleer de kabels even :)
Maar dan zou de BIOS hem niet zien... En in Windows ook niet...

Heb je een ander floppy al geprobeerd?

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2003 13:04 ]

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik move hem naar Opslagmedia & I/O Controllers, dit lijkt me meer een hardware probleem dan dat het ergens aan Windows oid ligt (afaik heb je ook geen floppydrivers, die dingen werken allemaal volgens een universeel standaard waardoor alles meteen werkt).

Check idd je kabels, de draai erin moet bij je floppydrive zijn (net in mijn kast gespiekt).

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

En als die kabel verkeerd om zit, wordt de floppy drive wel herkend, maar dan blijft permanent de drive led branden. Dan de kabel omdraaien, of pak een andere connector, meestal zitten er 2 op (met pin aansluiting en PCB aansluiting ;)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Fludizz schreef op 05 July 2003 @ 12:41:
offtopic:
waarom zit die twist er eigenlijk in?
Net als SCSI-apparatuur hebben disk drives een drive ID. DS0, DS1 of DS2. In theorie zou je dus ook drie disks aan kunnen sluiten op je controller.

In DOS-tijden was er software om dat aan de gang te slingeren, drie drives, want in de BIOS was voor je besloten dat je maximaal 2 drives kon gebruiken. (Ought to be enough for anybody :+ )

Op de grote 5.25" drives zaten mooie grote jumpers voor DS0, DS1 en DS2. Toen werden er mooie compacte 3.5" units geintroduceerd, maar de jumpers daarop werden erg kleine priegeldingetjes, en werkten voor iedere fabrikant anders. Hoogst onhandig :/

Sinds de introductie van de 3.5" units heeft men dan ook tot de twist besloten.
Je zet beide drives op DS1, en de twist draait de drive-select lijntjes om zodat de laatste drive het DS1-signaal op z'n DS0-pinnetje binnen krijgt.
Daarom is de drive na de twist de A (DS0), en de drive voor de twist de B (DS1).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Dit klinkt wel aannemelijk. Misschien hadden ze dat ook moeten doen met harde schijven. Er zijn NOG STEEDS schijven die niet willen samenwerken als je de één op MASTER zet en de ander op SLAVE. Dan moet een van de twee op cable select staan (welke? Priegelen maar), soms allebei.

Als ze beiden op Cable Select staan, welke is dan MASTER? Die aan het einde van de kabel, of degene die het korst bij de controller zit? Daar heb ik nooit eenduidige informatie over kunnen uithalen; het schijnt bij verschillende moederborden ook anders te werken. (Zo heb ik hier een bord gehad waar een schijf NIET op wilde werken als hij op MASTER stond en aan de onderste connector van de kabel hing; het korst bij de controller dus. Hij werkte wel als hij op de bovenste connector zat.)

• Fludizz
  • Niet online
Tony Vroon schreef op 05 July 2003 @ 16:12:
[...]

Net als SCSI-apparatuur hebben disk drives een drive ID. DS0, DS1 of DS2. In theorie zou je dus ook drie disks aan kunnen sluiten op je controller.

In DOS-tijden was er software om dat aan de gang te slingeren, drie drives, want in de BIOS was voor je besloten dat je maximaal 2 drives kon gebruiken. (Ought to be enough for anybody :+ )

Op de grote 5.25" drives zaten mooie grote jumpers voor DS0, DS1 en DS2. Toen werden er mooie compacte 3.5" units geintroduceerd, maar de jumpers daarop werden erg kleine priegeldingetjes, en werkten voor iedere fabrikant anders. Hoogst onhandig :/

Sinds de introductie van de 3.5" units heeft men dan ook tot de twist besloten.
Je zet beide drives op DS1, en de twist draait de drive-select lijntjes om zodat de laatste drive het DS1-signaal op z'n DS0-pinnetje binnen krijgt.
Daarom is de drive na de twist de A (DS0), en de drive voor de twist de B (DS1).
Ah ok... :) dat wist ik niet... dat verklaart ook waarom hij niet werken wil als je hem voor de twist aansluit :) er moet een DS0 zijn om een DS1 aan te kunnen sluiten dus :)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 19:47:
[...]
Dit klinkt wel aannemelijk.
Ja, ik had 'm ook bijna in 1x goed :/. Uiteraard zorgt de twist ervoor dat de laatste drive het DS0-signaal op z'n DS1-pinnetje binnen krijgt en niet andersom.
(Nu moet 't nog wat aannemelijker overkomen, want nu klopt 't O-) )

Het Cable Select mechanisme van IDE is leuk bedacht, maar helaas slecht geimplementeerd door de fabrikanten. Pas met UDMA66-kabels en hoger hebben ze zich netjes aan de CSEL-standaard gehouden.

Met CSEL wordt de drive waarvan pin 28 niet aan massa ligt slave, en de drive waarvan pin 28 wel aan massa ligt master.
(Dus als je een verkeerde kabel hebt, waarbij pin 28 niet aan massa wordt gelegd werkt CS als "automatisch slave". Als je kabel niet netjes een onderbreking heeft, en pin 28 ligt op beide connector aan massa, dan werkt CS als "automatisch master").
Waarschijnlijk is bij jouw kabel het tweede probleem aan de orde omdat er niet netjes een onderbreking na de middelste connector zit, dat kun je zelf oplossen. Netjes even kabeltje 28 (rode/gestippelde ader is 1) onderbreken boven de connector en je hebt een werkend systeem. De drive op de middelste connector wordt dan master, en die op de bovenste (verste van het mainboard weg) de slave.

[ Voor 3% gewijzigd door Tony Vroon op 06-07-2003 15:58 ]

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Pagina: 1