Toon posts:

lastig HDD probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo:
Ik heb mijn pc laten upgraden bij comtechnology en toen ik er mee thuis kwam leek alles in orde op één ding na: mijn tweede HDD werd slecht herkend. Het is een schijf van 80GB, maar ze werd slechts herkend als één van 31.4GB. Ik kon de schijf ook totaal niet accessen. Dus ben ik met partition magic gaan zoeken naar wat het probleem zou kunnen zijn. Ik vond niks en dus heb ik een aantal (domme?) dingen gedaan.
Ten eerste heb ik met de partitie zitten knoeien (converteren naar andere types, verwijderen, terug aanmaken en tenslotte nog geformateerd)
Niks van die acties heeft het probleem opgelost. Dus heb ik maar naar comtechnology gebeld en bleek dat de jumper om mijn schijf verplaatst was zodat de capaciteit beperkt werd. Ik heb dat terug aangepast en nu zit ik met mijn volledige schijf die in twee stukken is opgedeeld: 1 NTFS partitie van 31.4GB en 1 deel ongepartitioneerde (unallocated)
Het probleem is nu dat er belangrijke gegevens op die schijf stonden en dat ik niet weet op welk deel van de schijf die nu stonden.
Is er een mogelijkheid om die gegevens terug te krijgen met één of ander data recovery programma zelfs indien de verloren data op het gedeelte stond dat ik geformateerd heb?

Tnx

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 20:01

Croga

The Unreasonable Man

ik ben bang dat de behandeling die je hem met PM gegeven hebt behoorlijk fataal is geweest voor de data.....

Er zijn profesionele bedrijven die dit voor je kunnen doen, maar reken er dan maar op dat dat handen vol geld gaat kosten... Die mensen rekenen per uur, en een paar dagen zijn ze er zeker mee kwijt.....

Verwijderd

Topicstarter
damn wat vreselijk :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even proberen het een beetje gedetaileerder uit te leggen:
Ik had voor de upgrade een schijf van 80GB die uit één partitie bestond (NTFS)
Toen ik hem terug had zei partition magic dat de partitie groter was dan de grootte van de schijf.
Dit kwam dus omdat de jumper op mijn HDD verplaatst was.
Daarom kon ik die partitie niet meer accessen. Ik heb toen die partitie verwijderd en een nieuwe aangemaakt.
Toen bleek het nog niet te werken en heb ik ze dus maar geformateerd, maar zelfs daarna had ik mijn volledige 80GB niet terug.
Dan heb ik dus gebeld en bleek dat die jumper fout zal, ik heb dat aangepast en nu zit ik met één geformateerde NTFS partitie van 31.4GB
en de rest van mijn schijf staat nu in partition maggic aangegeven als 'unallocated'.
Zou het nog mogelijk zijn om de data dat op die schijf stond terug te krijgen?
Ik heb al een aantal van die data recovery programma's geprobeerd, maar ik heb er tot nu toe niks mee gevonden.

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Easy Recovery Pro wil in dit geval nog wel eens wonderen doen.

Verwijderd

Zolang je hebt geformatteerd met PM is er in principe niets verloren. PM delete de verwijzingen en allocation table van je hdd, maar niet de data zelf. Je zou dus inderdaad met een progsel als easy recovery pro (hoewel ik dat een K*T-prog vindt) moeten zoeken. Dan vindt je zeker een hoop terug!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-03 09:44
Het kan wel maar kost je heeel veeeel $$$$$$$$$$$$$$$

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik denk...ja ik denk

Dat jouw jumpers op de HD niet goed staan...

Ik denk namelijk dat deze op 15 heads staan met de 32Gb bariere...

Kijk op de HD aan de zijkant, waar je kabel ingaat hoe hij staat...

De data is al verloren... maar die 80Gb krijg je terug door te kijken hoe jouw jumpers staan...

Verwijderd

en als je alles terug hebt, zou ik ff checken of je mobo wel 80gb schijven aankan... wellicht gaat die niet verder dan 30 gb ofzo... check het even bij de fabrikant. Vaak zijn er nieuwe bios-en te downloaden en na een nieuwe bios ingeflashed te hebben worden dit soort ondersteuningen vaak geboden. check dit ff...

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Ik zou easy recovery pro idd even proberen..
Is wel shareware

[ Voor 30% gewijzigd door geez op 05-07-2003 12:47 ]

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Gouden Tip: --> R-Studio NTFS ;) Succes!

Heb hetzelfde een jaar geleden ook meegemaakt met veel data ;(
R-Studio NTFS had alle data nog kunnen overzetten naar een andere HDD _/-\o_

Het mooie is, is dat de HDD niet accessible hoeft te zijn in Windows om R-Studio z'n werk te laten doen! _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door pSycho-Y2K op 05-07-2003 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips :)
Ik heb met R-studio al gezocht, maar ik ken eigenlijk niks van die dingen af.
daarom post ik even een screenshot, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
http://users.pandora.be/Fluks/HDDprob.JPG

edit: als je screens van andere delen van het programma wilt zien, vraag het maar gerust :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 13:01 ]

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Hmmm... ik kan niet wijs worden met die screenie, maar volgens mij is er heel wat meer aan de hand dan een 'vage' partitie :|

Het wil nog welles voorkomen dat de IDE kabel een beetje 'brak' is of dat ie er niet lekker inzit (door transport wil dit welles gebeuren), kan je dit ff checken? (ook met een andere kabel)

Wat ook zou kunnen is dat je HDD idd is opgedeeld uit stukken van 31,5 GB.
Probeer ook es wat te recoveren met R-Studio.

[ Voor 81% gewijzigd door pSycho-Y2K op 05-07-2003 13:11 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Als ik het goed zie heb je minimaal 7 keer een poging gedaan om je data terug te halen. Het lijkt mij sterk dat je nog enige data terug kan krijgen.

Ik zou even in onderhandeling met het bedrijf waar jij je pc heb laten behandelen, hij is wel degelijk 80 gig en ze hadden er gewoon met hun vingers vanaf moeten blijven. Het klopt mss als je mobo geen >32GB aan kan maar dat is geen reden om hem terug te zetten naar 32 GB zonder overleg. Al lijkt mij het sterk want die 32 GB barriere is inmiddels makkelijk te omzeilen.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabel nagekeken, vervangen maar dat haalt niets uit.
Mijn moederbord is een nieuw Nforce2 mobo dus dat kan het ook niet zijn.
Wat ook vreemd is is dat op die screen drie stukken van 31.5GB te zien zijn...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Ik vind die stukken van 27 GB die vervolgens 1.4MB zijn vreemder.

Zet die jumpers goed op dat ding en formatteer hem gewoon NTFS op 80 GB en gebruik hem maar weer.

Data terug halen lijkt mij sterk en je heb hem eerder op 80 GB gehad dus dat lukt je wel.
Verder die shop even inlichten dat ze stom bezig zijn geweest en je conclusies trekken.

Life goes on.

Meh ...

• empirebart
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-07-2024
Croga schreef op 05 July 2003 @ 11:36:
ik ben bang dat de behandeling die je hem met PM gegeven hebt behoorlijk fataal is geweest voor de data.....

Er zijn profesionele bedrijven die dit voor je kunnen doen, maar reken er dan maar op dat dat handen vol geld gaat kosten... Die mensen rekenen per uur, en een paar dagen zijn ze er zeker mee kwijt.....
naar mijn weten rekenen die mensen per MB en moet je gewoon voor een hele hdd betalen.
dwz: als je een 20GB hdd breng dan betaal je ook 20480MB

Brabo's United in Distributed Computing

Pagina: 1