Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[linux] 2 gebruikers, 1 pc

Pagina: 1
Acties:

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:07
Klinkt misschien raar, maar zou het mogelijk zijn om op 1 pc twee mensen tegelijk te laten werken met linux?
Dus:
1 PC, 2 vga aansluitingen (dualhead of 2 videokaarten), 2 muizen, 2 toetsenborden (moet met USB geen probleem zijn), evt 2 geluidskaarten. (en om het af te maken: 2 processoren :D)
Dan KDE of een andere grafische schil draaien, maar dan alles onafhankelijk van elkaar. Moet toch kunnen met XFree?
joe-snap?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

misschien heb je hier wat aan : http://cambuca.ldhs.cetuc.puc-rio.br/multiuser/

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Zover ik kan overzien moet het, zeker met twee losse VGA-kaarten wel mogelijk zijn. Als elke user zijn X sessie op een andere hoetheethet laat lopen en een aparte XF86Config heeft waarin zijn specifieke muis en toetsenbord staan gedefinieerd, lijkt me het niet zo'n probleem. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd of zo. Geluidskaarten moet ook wel lukken, maar dat moet je definieren in je DE.

Ik geloof niet dat je één van die processen op één proc kunt laten draaien en het andere op de tweede proc. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Hoe zit het dan met het netwerk? En als je tegen elkaar wil gamen ofzo? Moet je dan ook 2 netwerkkaarten met een kabeltje verbinden??

(doet me een beetje denken aan bomberman op de Ti83 ;) )

Verwijderd

2 processoren kan wel,
je kon bepaalde processen naar een bepaalde CPU doorgeven met een kernelpatch.
las ik laatst nog in een topic hier.

Verwijderd

heeft het eigenlijk veel nut om te splitsen over 2 procs? het lijkt mij dat de kerenl dit beter kan afhandelen, of niet?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
Zou je op deze manier ook 2x bv MPlayer kunnen draaien en en dus op twee monitoren (of 1 monitor en 1x op de TV) twee verschillende films kunnen afspelen :?
Uiteraard met twee geluidskaarten (evt Onboard en PCI geluidskaart).

Verwijderd

dan ga je een zware pc mogen hebben :-)

wat mischien interesanter is, is om een ouder pentium1 of 486 te zoeken, en een X-Terminal op te zetten.

zo kan je de 2e persoon overal waar je die terminal kan neerzetten plaatsen.

filmpjes zien en gamen zit er op die manier niet meer in, maar het gamen zou zelfs met de 2 vga kaart oplossing niet echt goed gaan

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:07
hmm, er zijn dus meerdere mensen met dit probleem, en het kan dus wel!
Weer iets voor een zondagmiddag om uit te pluizen. En erg cool om de blitz mee uit te hangen op lanparty's ofzo :P

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25

deadinspace

The what goes where now?

EWS99 schreef op 05 July 2003 @ 10:09:
Klinkt misschien raar, maar zou het mogelijk zijn om op 1 pc twee mensen tegelijk te laten werken met linux?
1 PC, 2 vga aansluitingen (dualhead of 2 videokaarten)
Ja, dat zou moeten kunnen. Je moet dan waarschijnlijk twee xservers starten. Daarbij is het misschien makkelijker om twee videokaarten te hebben, want twee losse xservers is mij op mijn dualhead videokaart nog niet gelukt...
2 muizen, 2 toetsenborden
Die twee toetsenborden zou mij nog het meeste zorgen baren, aangezien de toetsenborden niet (zoals muizen) gerepresenteerd worden door device files... Misschien dat dit in 2.5/2.6 makkelijker is vanwege het nieuwe input subsystem.
evt 2 geluidskaarten.
Is niet persé nodig, 1 geluidskaart (met voldoende hardware channels) moet ook wel genoeg zijn, tenzij je twee sets boxen wil, of met koptelefoons oid wil werken.
bredend schreef op 05 July 2003 @ 13:27:
Hoe zit het dan met het netwerk? En als je tegen elkaar wil gamen ofzo? Moet je dan ook 2 netwerkkaarten met een kabeltje verbinden??
Hmm, waarom zou je meerdere netwerkkaarten nodig hebben?
The Undertaker schreef op 05 July 2003 @ 14:50:
Zou je op deze manier ook 2x bv MPlayer kunnen draaien en en dus op twee monitoren (of 1 monitor en 1x op de TV) twee verschillende films kunnen afspelen :?
Uiteraard met twee geluidskaarten (evt Onboard en PCI geluidskaart).
Sure, waarom niet? Ook hier geldt btw dat twee geluidskaarten niet noodzakelijk is.

• Underground75
deadinspace schreef op 06 July 2003 @ 20:54:

Sure, waarom niet? Ook hier geldt btw dat twee geluidskaarten niet noodzakelijk is.
Ik neem aan dat je hiervoor een stevige processor nodig hebt of niet :? (al dan niet een Dual mobo (dit zou dan een dual Athlon worden)).

De reden dat ik me dit afvroeg is dat ik (ja ook al) bezig ben voor een PC in de auto. Ik wil via de PC de kids op de achterbank ieder hun eigen video's laten bekijken, terwijl ik MP3 afspeel en mijn GPS gebruik. Als ze dus allebei een andere film willen kijken zou ik (in eerste instantie) gebonden zijn aan twee mobo's. Als ik het er met 1 op kan lossen ben ik hier natuurlijk blij mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 06-07-2003 21:01 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

The Undertaker schreef op 06 July 2003 @ 21:00:
Ik neem aan dat je hiervoor een stevige processor nodig hebt of niet :?
Valt erg mee.

Ik kan op mijn desktop twee divxen van normale kwaliteit (zo rond de 512x384 of iets hoger) naast elkaar afspelen. Omdat videokaarten doorgaans maar één keer hardware overlay kunnen gaat één van de twee divxen met hardware overlay, en de andere tovert zijn beeld softwarematig op het scherm.

Ik heb een Matrox G450, en de drivers daarvan kennen een optie om de texturing engine voor hardware overlay te gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je meerdere hardware overlays op één scherm kunt gebruiken, en het nadeel is dat je de mogelijkheid tot 3D acceleratie verliest. Ik heb het toch even geprobeerd, en ik kon 3 episodes van friends naast elkaar afspelen :P

Dit alles met de schokkende CPU power van een Pentium II 400@496 Mhz :)

Met twee losse videokaarten (of een geschikte dualhead kaart), zodat je op beide schermen hardware overlay hebt, moet zoiets dus makkelijk haalbaar zijn. Je doet er natuurlijk wel verstandig aan wat snellers te nemen dan een P2, in verband met hogere kwaliteit films en dergelijke, en twee geluidskaarten is in jouw geval wel handig (je wilt niet beide films door elkaar horen neem ik aan).

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:22

Aapzak

Your genuine OS hopper

wat betreft die toetsenborden .. je laat toch 1 gebruiker gebruik maken van USB toetsenbord+muis en de andere van PS/2, dat zijn volgens mij dan totaal verschillende devices. Dat moet makkelijk lukken. Alleen die vette belasting door 2x unreal te draaien ofzo ... tja, dat weet ik niet zo goed :)

Maar 2 normale grafische omgevingen naast elkaar lijkt me geen probleem.

PSN ID: Aapzak

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Linux is een Multi User OS :) met een terminal of iets dergelijks kan je met meerdere users tegelijk op 1 systeem werken :)

(maar zie nu nog maar eens terminals te vinden :P via Remote Login kan het wel, maar dan heb je al een computer nodig die in staat is om in te loggen op het andere systeem...)

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan, uit de search :) :
Twee computers in één?

• Underground75
deadinspace schreef op 07 July 2003 @ 00:23:
[...]

Dit alles met de schokkende CPU power van een Pentium II 400@496 Mhz :)

Met twee losse videokaarten (of een geschikte dualhead kaart), zodat je op beide schermen hardware overlay hebt, moet zoiets dus makkelijk haalbaar zijn. Je doet er natuurlijk wel verstandig aan wat snellers te nemen dan een P2, in verband met hogere kwaliteit films en dergelijke, en twee geluidskaarten is in jouw geval wel handig (je wilt niet beide films door elkaar horen neem ik aan).
Dat is mooi, in principe wilde ik mijn Pentium 4 2.26GHz FSB533 en 512MB DDR333 gebruiken dus komt wel goed, videokaart is een Radeon 9000Pro, geschikt voor dualhead.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 16:11
deadinspace schreef op 07 juli 2003 @ 00:23:
[...]
Ik heb een Matrox G450, en de drivers daarvan kennen een optie om de texturing engine voor hardware overlay te gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je meerdere hardware overlays op één scherm kunt gebruiken, en het nadeel is dat je de mogelijkheid tot 3D acceleratie verliest. Ik heb het toch even geprobeerd, en ik kon 3 episodes van friends naast elkaar afspelen :P
[...]
Ik weet dat het een klein beetje OT is, maar zit deze optie ook in de drivers voor de G550 dat je weet? En zo ja kun je misschien even heel kort uitleggen, of even een link kunnen geven, hoe ik dit kan doen? Heb namelijk even gezocht en kan er vrij weinig over vinden...

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Aapzak schreef op 07 July 2003 @ 03:05:
wat betreft die toetsenborden .. je laat toch 1 gebruiker gebruik maken van USB toetsenbord+muis en de andere van PS/2, dat zijn volgens mij dan totaal verschillende devices.
Ja, maar hoe ga je XFree86 vertellen welke hij moet gebruiken? De URL die Xenation gaf bevat wel nuttige informatie daarover.
The Undertaker schreef op 07 July 2003 @ 06:49:
Dat is mooi, in principe wilde ik mijn Pentium 4 2.26GHz FSB533 en 512MB DDR333 gebruiken dus komt wel goed, videokaart is een Radeon 9000Pro, geschikt voor dualhead.
"mijn Pentium 4"... Dat klinkt alsof het om een bestaand systeem gaat. Ik zou zeggen... Test het uit? ;)

Het is trouwens de moeite waard om te controleren of die Radeon op beide schermen hardware overlay kan, en of je er twee losse Xservers op kunt draaien.
hammerhead schreef op 07 July 2003 @ 08:36:
Ik weet dat het een klein beetje OT is, maar zit deze optie ook in de drivers voor de G550 dat je weet? En zo ja kun je misschien even heel kort uitleggen, of even een link kunnen geven, hoe ik dit kan doen? Heb namelijk even gezocht en kan er vrij weinig over vinden...
Afaik kan dat met de G550 ook ja. Doe maar eens "man mga" ;)

• Underground75
Deadinspace, nou maak je het dus weer moeilijk voor me :9 Die P4 komt inderdaad uit mijn huidige bestaande systeem (deze moet nog vervangen worden). Die Radeon 9000 Pro heb ik nog niet dus dat zal ik nog moeten uitzoeken.
Welk type Matrox G450 heb jij precies :? (er staan er 5 in de pricewatch)

[ Voor 15% gewijzigd door Underground75 op 07-07-2003 19:04 ]

Pagina: 1