Stelling: stemrecht voor alle leeftijden...

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05-2025
De (meen ik) grootste bevolkingsgroep in Nederland die geen stemrecht heeft zijn de personen onder 18 jaar. Toch is een groot deel van de beslissingen die de Nederlandse politiek neemt van invloed op hen. Sterker nog: het is de jeugd van nu die het Nederland (en de wereld) van later erft en het is dus van groot belang dat dit erfgoed op een juiste manier beheerd wordt. Zou de jeugd daar geen grotere stem in moeten hebben???

Daarom deze stelling:
Stemrecht moet uitgebreid worden naar alle leeftijden

Een leuke stelling dacht ik toch, meningen anyone?

Verwijderd

nope, niet mee eens.
ik moet zeggen dat ik, toen ik een jaar op 16 was, ook al een duidelijke politieke voorkeur had, maar ik merkte dat een groot deel dat nog niet zo had.
ik ben bang dat een deel dan iets gaat stemmen omdat bijvoorbeeld de ouders dat ook doen, omdat het stoer of grappig is om op een extreem rechtste partij te stemmen, of om andere redenen die niet gebaseerd zijn op een daadwerkelijke politieke voorkeur.

Verwijderd

Ik ben het met dwarf_ eens.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die presidentsverkiezing in de USA zijn dan toch een goed tegenargument. je hebt echt een minimum-leeftijd nodig. Als Gore iedere kleuter een lollie had gegeven, dan had hij gewonnen.
Kinderen (<18 jaar) laten zich heel makkelijk beinvloeden door argumenten die politiek niet reeël zijn. Daarom mogen deze dus niet in het democratisch proces meedoen. Misbruik hiervan is namelijk dan heel erg makkelijk en extremen zullen daar het meest (mis)gebruik van maken. En dat willen we niet :Y).

Verwijderd

Ik ben ook tegen.
Als je het stemrecht uitbreid naar alle leeftijden geef je dus ook peuters en kleuters stemrecht, die nog amper kunnen lezen en schrijven. hoe moeten die in godsnaam tot een gefundeerde keuze komen???
ok, dit is misschien een wat onrealistische situatie, maar met alle leeftijden vallen zij er ook bij. je moet dus in elk geval ergens een grens trekken.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:02
Das idd. belachelijk...

Ik denk dat er inderdaad wel jongeren (zoals mij ) zijn die op hun 16e al precies weten wat ze zouden moeten stemmen, er zijn echter ook zat mensen die op hun 22e nog dom bezig zijn, hou het dus maar op 18 zou ik zeggen...

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij de mensen hier boven. Die leeftijd is er om dat de mensen dan een beetje een eigen gedachten en meming kunnen vormen. Sommige weten het al eerder en sommige zullen het nooit weten.

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alle leeftijden is geen goed plan, jonge kinderen laten zich gemakkelijk beinvloeden door bijvoorbeeld hun ouders. Verlagen naar 16 lijkt me een reeler plan, maar of het goed is betwijfel ik. 8-)

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

Ik ben zelf 16 jaar oud, en als ik zie hoe het met de kennis over politiek in mijn klas gestemd is is dat haast afschrikwekkend. Ik denk dat het zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn. laatst was in mijn klas in een boek gevraagd hoe de koningin macht kan uitoefenen op de politiek, toen riep iemand dat ze het recht van amendement heeft. Ja dan heb je er echt totaal geen verstand van, en dan ben je zeker niet in staat om op een politieke partij te stemmen.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:02
Kijk, als nou alle leerlingen van 16 jaar tegen het koningshuis waren en voor een republiek dan mochten ze van mij wel ff de leeftijd 2 jaar verlagen...

(Moet je ook 18 zijn om je aan te sluiten bij het Republikeins Verbond? - Nee dat heeft helemaal nix weg van de Republikeinen in Amerika )

Verwijderd

Ik zou het niet eens gek vinden als mensen eerst een politiek examen af moet leggen voordat ze mogen stemmen. Met daarin vragen over partijen, het politiek systeem etc.

Nu stemt elke dwaas maar op elke partij zonder er verstand van te hebben.

Mar ja dat zal de opkomst wel weer dramatisch verlagen.

Verwijderd

Een kind is te makkelijk negatief beinvloedbaar waardoor het geen goede ontwikkeling zou zijn als die ook zouden mogen gaan stemmen. Ik denk wel dat de mens in het algemeen steeds sneller (op jonge leeftijd) al volwassener kan zijn maar als we dan weer kijken in het onzin forum dan moeten we die stelling maar weer wegschrappen.

Verwijderd

Op maandag 27 november 2000 23:38 schreef Apoc2 het volgende:
Ik zou het niet eens gek vinden als mensen eerst een politiek examen af moet leggen voordat ze mogen stemmen. Met daarin vragen over partijen, het politiek systeem etc.

Nu stemt elke dwaas maar op elke partij zonder er verstand van te hebben.

Mar ja dat zal de opkomst wel weer dramatisch verlagen.
Daar zou jij de politiek mee in moeten gaan. :) zou echt beter zijn. Mensen stemmen op een partij om bijv de reden dat ze een leuke stikker hebben gekregen. Ouderen kiezen een nederlandse naam en meestal een partij zoals CDA.

• Taco T.
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11-2021
Op de middelbare school hielden we ten tijde van de 2e kamer verkiezingen, een soort schaduwverkiezingen...(alle scholieren mochten stemmen).

Wat bleek: ruim 10 % stemde op de CD. |:(

Leeftijd verlagen lijkt me dus niet zo verstandig ... :7

Be careful what you wish for.. you just might get it.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Operate grote schoonmaak: deel 3

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.