brandertje niet op dma te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Ik weet dat hier al te veel topics over geopend zijn, maar ik kom er echt niet uit.

Het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/pio.png

Mijn CDrom brander wil maar niet op dma. Voor zover ik weet stond de brander voor de vorige format nog gewoon op dma.

Doordat het ding op pio staat gaat mijn muis 'laggen' als ik iets van een cdtje aan het kopiëren ben. Bij brandden slaat mijn PC zelfs helemaal vast maar brandt de CD wel gewoon goed :?. Ik kan ook niet meer fatsoenlijk een DivXje kijken vanaf een CD.

Wat heb ik zelf al geprobeert:
Mbv [search=pio dma cd rom] ben ik op een paar mogelijke oplossingen gekomen, alleen die werkten dus geen van alle :(.

- IDE kanaal weggegooit en gereboot
- Andere IDE kabel geprobeert
- Ander IDE kanaal geprobeert
- Nforce 2.03 drivers geinstalleerd (de originele 1.15 stonden er eerst nog op)
- In het bios kan ik de cdrom niet handmatig op dma zetten, alleen op automatisch/pio1/pio2/pio3/pio4
- Bios update kan niet want dan boot windows niet meer (behalve in veilige modus :( )

Specs:
- NEC 7700a 12x10x32 (zo'n 4 jaar oud, normaal sec master)
- Epox 8rda+ (met originele bios uit januari)
- IBM 13.5GB/7200rpm @ udma 4 (normaal pri master)
- WD 40GB/5400rpm @ udma 5 (normaal pri slave)

tvw

Verwijderd

Probeer eens om heel je controller in devices weg te gooien. Dus al je kanalen en de controller. En dan rebooten.

Verwijderd

hmm heb sinds paar dagen zelfde probleem :(
hele pc lagt ook hier en buffer gaat steeds omlaag
ga morge dat wat hlpdsk zei proberen

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Weet je zeker dat je brander voorheen in (U)DMA mode gewerkt heeft? Ben je niet toevallig vergeten een jumper goed te zetten op het apparaat zelf? Bij mijn AOpen brandertje is bijvoorbeeld de meest linkse jumper bedoeld om te schakelen tussen PIO mode 4 en UDMA.

• iets
Verwijderd schreef op 05 juli 2003 @ 02:28:
Probeer eens om heel je controller in devices weg te gooien. Dus al je kanalen en de controller. En dan rebooten.
Nope, werkt niet :'(. Hij vind de Cdrom wel weer opnieuw maar hij zet hem weer gelijk op pio.
Verwijderd schreef op 05 juli 2003 @ 02:39:
hmm heb sinds paar dagen zelfde probleem :(
hele pc lagt ook hier en buffer gaat steeds omlaag
ga morge dat wat hlpdsk zei proberen
Lol, nee de mijne slaat echt helemaal vast 8)7. Winamp probeert het nog af en toe met een klein stottertje maar meer ook niet. Vergelijkbaar met een koetje op realtime zeg maar :P. Maar als hij klaar is met brandden kan ik weer gewoon verder werken.
Stamgastje schreef op 05 juli 2003 @ 03:17:
Weet je zeker dat je brander voorheen in (U)DMA mode gewerkt heeft? Ben je niet toevallig vergeten een jumper goed te zetten op het apparaat zelf? Bij mijn AOpen brandertje is bijvoorbeeld de meest linkse jumper bedoeld om te schakelen tussen PIO mode 4 en UDMA.
Er zit maar één jumper op de brander en dat is voor Master/Slave/Cable Select. En waarom zou hij nu opeens op pio schieten terwijl hij voor de vorige format nog gewoon in dma stond?

tvw

• Neck
  • Laatst online: 28-09-2025
probeer hem is op PIO modes zelf in te stellen, te rebooten, dan weer op DMA if available, rebooten ...

heeft bij een aantal keer al de oplossing geboden ..

succes =)

• iets
Neck schreef op 05 July 2003 @ 03:49:
probeer hem is op PIO modes zelf in te stellen, te rebooten, dan weer op DMA if available, rebooten ...

heeft bij een aantal keer al de oplossing geboden ..

succes =)
Nee, hij werkt daar niet aan mee ;(.

tvw

Verwijderd

M'n plex heeft er wel een extra jumper voor. Multiword DMA of UDMA2 schakelt dat :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 04:44 . Reden: typen is moeilijk ]

• iets
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 04:12:
M'n plex heeft er wel een extra jumper voor. Mutliword DMA of UDMA2 schakelt dat :)
Ik zal nog wel even kijken, maar dit beessie is al >4 jaar oud en toen hadden ze die jumpers nog niet lijkt me :7.

edit: nope, zit geen udma/pio jumpert op.
Verwijderd schreef op 05 juli 2003 @ 04:45:
Hmm zulke oude brander al. Ws. kan ie niet eens meer als PIO4 of als je geluk hebt dus MW.
Waarom kon hij dat eerst wel dma? Ik heb dat brandertje trouwens al toen ik nog een P2 400 had. Ik kon er gewoon op 12x mee branden zonder problemen, lijkt me dan toch lichtelijk onmogelijk om dat te doen zonder dma.

Morgen zal ik de brander even in een ander systeem proberen, kijken of hij daar wel op dma wil.

[ Voor 49% gewijzigd door iets op 05-07-2003 05:04 ]

tvw

Verwijderd

Hmm zulke oude brander al. Ws. kan ie niet eens meer als PIO4 of als je geluk hebt dus MW.

Verwijderd

http://www.padus.com/supp....php?type=cdrw&vendor=nec

Hier volgens paddus ondersteund ie t wel enne misschien helpt wel een rare truc:
Zet hem eens als cable select dat wilde ook helpen met een oude phillips brander van mij.

• iets
Update:
Het lijkt erop dat het ding zo'n beetje aan zijn einde is. Na flink wat googlen blijkt dat XP een nieuw device 'test' of hij dma aankan. Daarvoor meet hij het aantal errors dat hij krijgt in dma mode. Schijnbaar maakt het brandertje teveel errors in dma mode en schakelt hij het ding in pio ;(.

Hier staan trouwens erg veel oplossingen voor hetzelfde probleem (die bij mij niet werkten maar ok, misschien bij anderen wel) : http://forums.techguy.org...1&perpage=20&pagenumber=1

[edit]
Arg :X.

Ik zet het ding voor de gein eens in een ander systeem (7 jaar oud compaq brik). Springt hij meteen op Multiword UDMA 2 :'( :( :/ :|. Van de bovenstaande stelling klopt blijkbaar niks.

Iemand nog een wonderoplossing ? ;(

[ Voor 21% gewijzigd door iets op 13-07-2003 01:56 ]

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 13 July 2003 @ 00:57:
Iemand nog een wonderoplossing ? ;(
Geld bij elkaar rapen en een nieuwe brander kopen.
Een 48x fikker van redelijke kwaliteit heb je tegenwoordig al voor 100 piek. Da's 45 euro. Geen geld als je ziet wat je er voor terugkrijgt.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 03:06:
[...]

Geld bij elkaar rapen en een nieuwe brander kopen.
Een 48x fikker van redelijke kwaliteit heb je tegenwoordig al voor 100 piek. Da's 45 euro. Geen geld als je ziet wat je er voor terugkrijgt.
Mmm, Of een Plextor Premium, met GigaRec, SecuRec and branden op 52x :p

Nu, dat is pas een snoepje, daartegen is de PlexWrite 48x ook niet slecht hoor..wel wat duurder als een gemiddelde brander..maar het is plextor...en plextor is kwaliteit :)

BTW, heb je die "medium pimpin' " ook van Tshirthell?

[ Voor 6% gewijzigd door swampy op 13-07-2003 03:11 ]

There is no place like ::1

• iets
Lol, ok dat is een oplossing ja. Maar niet echt wat ik in gedachte had :P.

Als ik dan toch een nieuwe brander ga kopen, haal ik wel een 2e handsje ofzo. Ik zie het nut van zo'n 48x echt niet in, 8x is wel genoeg voor mij :P.

tvw

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

ShotGun schreef op 13 juli 2003 @ 03:16:
Lol, ok dat is een oplossing ja. Maar niet echt wat ik in gedachte had :P.

Als ik dan toch een nieuwe brander ga kopen, haal ik wel een 2e handsje ofzo. Ik zie het nut van zo'n 48x echt niet in, 8x is wel genoeg voor mij :P.
Mag ik erop wijzen dat een nieuwere brander meer standaarden ondersteund en natuurlijk langer meegaat als een tweedehands....

Misschien kun je als je het goedkoop wilt het beste een AOpen kopen, GEEN Philips...die zijn gewoon bagger!

Verwijderd

swampy schreef op 13 July 2003 @ 03:10:
[...]

Mmm, Of een Plextor Premium, met GigaRec, SecuRec and branden op 52x :p

Nu, dat is pas een snoepje, daartegen is de PlexWrite 48x ook niet slecht hoor..wel wat duurder als een gemiddelde brander..maar het is plextor...en plextor is kwaliteit :)
Heb zelf een 48/24/48 Plex. Daarvoor de 12/32/10 Plex gehad. Plextors 0wnen.

Maarre .. het verschil tussen Plextor en andere merken is niet meer zo groot als 3 jaar geleden.

Oh .. en het verschil tussen fikken op 48x en 32x is nog geen 30 seconden op een volle CD. Het verschil tussen 52x en 48x is misschien 'n seconde of 2.

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook een paar maanden geleden gehad met mijn 48x Plextor. Die kan zeker UDMA aan, maar om een of andere reden kon ik dat ding alleen in PIO mode zetten. Het bios gaf gewoon UDMA2 aan tijdens het booten, maar windows stelde elke keer weer om op PIO.

Na een paar dagen kloten met het systeem kwam ik er achter dat windows bij DMA errors (slechte IDE kabel bij mij), het IDE kanaal terug dwingt op PIO mode. Het probleem is dat Windows XP geen mogelijkheid bied om dit te resetten. :(
(Volgens mij zelfs niet als je een andere writer inbouwt, maar dit heb ik toen niet getest.)

Als je zeker weet dat je brander niet kapot is (slechte IDE kabel of zo), kun je een beetje in de registry sleutelen (op eigen risico natuurlijk ;)) om weer alle UDMA levels weer vrij te schakelen.

Je vind de registry keys hier:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000 (of 00xx, afhankelijk van het IDE kanaal)

Als een van de (User)(Master/Slave)DeviceTimingModeAllowed niet op 0xFFFFFFFF staat gewoon naar 0xFFFFFFFF veranderen, en daarna rebooten. Als het goed is probeert windows dan gewoon weer op de hoogste UDMA mode te lopen.

Als windows na het booten weer merkt dat er teveel DMA errors zijn, zullen de DeviceTimingModeAllowed settings in de registry weer op 0x000000FF of zo worden teruggezet. Waarschijnlijk wordt het dan toch tijd voor een nieuwe brander...

Verwijderd

Of gewoon ff het hele ide kanaal in kwestie weggooien en rebooten :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 03:51:
[...]

Heb zelf een 48/24/48 Plex. Daarvoor de 12/32/10 Plex gehad. Plextors 0wnen.

Maarre .. het verschil tussen Plextor en andere merken is niet meer zo groot als 3 jaar geleden.

Oh .. en het verschil tussen fikken op 48x en 32x is nog geen 30 seconden op een volle CD. Het verschil tussen 52x en 48x is misschien 'n seconde of 2.
Tja..op snelheid hoeft plextor niet proberen te winnen, maar de technologien die IN de loopwerken zit....men oh men...als je ervan uitgaat dat alleen hun burnproof gejat is door de anderen ( onder de naam JustLink ) kun je ervan uitgaan dat ze de beste technologien weten te maken en beschermen.

GigaRec? ...dat zal lastig worden voor andere fabrikanten..

SecuRec? ...lukt ze niet om te kopieren

Plextor Rulez!

Met mijn plextor heb ik tot nu toe totaal geen problemen gehad, elke cd die verrot brande...was door de software die fouten maakte!

[ Voor 9% gewijzigd door swampy op 13-07-2003 04:39 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 04:27:
Dit probleem heb ik ook een paar maanden geleden gehad met mijn 48x Plextor. Die kan zeker UDMA aan, maar om een of andere reden kon ik dat ding alleen in PIO mode zetten. Het bios gaf gewoon UDMA2 aan tijdens het booten, maar windows stelde elke keer weer om op PIO.

Na een paar dagen kloten met het systeem kwam ik er achter dat windows bij DMA errors (slechte IDE kabel bij mij), het IDE kanaal terug dwingt op PIO mode. Het probleem is dat Windows XP geen mogelijkheid bied om dit te resetten. :(
(Volgens mij zelfs niet als je een andere writer inbouwt, maar dit heb ik toen niet getest.)

Als je zeker weet dat je brander niet kapot is (slechte IDE kabel of zo), kun je een beetje in de registry sleutelen (op eigen risico natuurlijk ;)) om weer alle UDMA levels weer vrij te schakelen.

Je vind de registry keys hier:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000 (of 00xx, afhankelijk van het IDE kanaal)

Als een van de (User)(Master/Slave)DeviceTimingModeAllowed niet op 0xFFFFFFFF staat gewoon naar 0xFFFFFFFF veranderen, en daarna rebooten. Als het goed is probeert windows dan gewoon weer op de hoogste UDMA mode te lopen.

Als windows na het booten weer merkt dat er teveel DMA errors zijn, zullen de DeviceTimingModeAllowed settings in de registry weer op 0x000000FF of zo worden teruggezet. Waarschijnlijk wordt het dan toch tijd voor een nieuwe brander...
Mmmm...welke firmware heb je..... zelf heb ik moeten upgraden naar 1.04 om burnproof goed aan het werken te krijgen...ach ja....

Weet je hardware is leuk spul maar ja als je niet de laatste goede firmware over bijvoorbeeld een brander gooit is het niet gek dat je problemen kan krijgen!

Het probleem met DMA is en blijft dat het aantal DMA kanalen gelimiteerd is...en als je dus teveel apparaten hangt aan je systeem dat die op kunnen raken...

En raadt eens...juist..de DVD rom krijgt bijna altijd eerder een DMA kanaal voor de CD/DVD-brander!

[ Voor 12% gewijzigd door swampy op 13-07-2003 04:59 ]

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 13:22
Gisteren had ik precies hetzelfde probleem. Mijn Plextor brander 40/12/40 wilde niet meer op udma en mijn buffers liepen constant leeg. Mijn oplossing was om ide-kanaal bij apparaatbeheer weg te gooien en via nieuw hardware opnieuw te installeren.

• iets
Tnx, die kende ik nog niet :). Alleen die optie staat er helemaal niet in het register. Mijn brandertje is Prim. Slave op dit moment:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/register.png

:?

Ik had mijn firmware btw al geupgrade naar 1.05.

tvw

Pagina: 1