Lag door debian computer.

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ik heb hier een Debian bak met een 2.4.18 kernel. Hier draait een iptables firewall op, die tevens nat voor de computers er achter.Er zitten 2 nic`s in. 1x realtec en een 3com 905.

Dit heeft 2 jaar goed gewerkt maar nu in ene krijg ik ping tijden van 3 seconde. Ik heb de internet nic al vervangen maar dit maakt niets uit. Soms is de ping tijd naar de gateway 20 milli seconde en het volgende pakketje is dan weer 3000 milliseconde.

Als ik m`n internet aansluiting (tiscali kabel) aan m`n eigen computer hang (direct dus) is de ping tijd wel in orde. Het is in ene begonnen en ik snap er niets van. Weet iemand wat dit kan zijn? Thnx.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is in de tussentijd niets veranderd aan de Debian installatie? Geen extra software geinstalleerd o.i.d.?

Je zou bijna denken dat de Debian computer ineens druk is met wat anders...
- Kijk eens welke processen er actief zijn, of er 1 enorm veel CPU tijd in beslag neemt. Hoe hoog is de load?
- Kijk eens welke netwerkverbindingen er actief zijn, of dat dit allemaal klopt, en er geen rare verbindingen zijn.
- Kijk je logs eens na, of dat daar wat in staat.
zomaar wat gokjes die misschien inzicht kunnen geven wat er aan de hand is..

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
De load is 0.00 . Die bak staat echt uit zijn neus te eten. De traffic is 3K up en 6 Down. OOk niets dus. En in de logs kan ik ook al niets vinden ;(

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

hmmm dit doet me denken aan problemen met de kabels....
kijk je netwerk kabels eens goed na.
probeer je interface op 10mbit te zetten en kijk of het dan weg is, zo ja kun je bijna voor 100% er van uit gaan de je rotte kabels hebt ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
De internet kabel zit al op 10 Mbit, daar nog bovenop: Als ik alles doorlus naar mijn eigen p.c. loopt het internet over dezelfde kabels en zelfs nog een ander extra stuk kabel.

Dit is het dus helaas ook niet.

Verwijderd

Kan het niet aan de reverse lookup liggen? Probeer eens de IP's van de netwerk PC's en eventuele router toe te voegen aan je /etc/hosts bestand.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
misschien met een packetsniffer kijken of er vreemde pakketjes over het netwerk gaan? gigantisch veel arp of rarp request bijvoorbeeld?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Pagina: 1