Info gezocht over Revox A77 (reel to reel)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik kwam laatst een advertentie tegen online, stond een Revox A77 bandrecorder te koop met een grote partij banden.
Die banden waren voor mij wel interessant, en de prijs was goed, dus ik ging eens kijken of het wat was.

Van tevoren natuurlijk even gebeld, alles was in goede staat enzo, blabla, bekend verhaal. Ik daarheen in de verwachting van een stapel goede banden en een of andere afgeragde Revox A77.

Daar ter plekke even dat apparaat aangesloten, leuk hij speelt enzo .... k neem em wel mee. Hup in de auto gegooid gelegd.
Heel verhaal ... dat ie in 2000 nagekeken was door Studer en dus in perfecte staat zou zijn, nou meestal krijg je daar papieren bij en die waren er niet, dus ik geloofde 't allemaal wel.

Eenmaal thuis gekomen eens beter bekeken, hij was duidelijk een paar keer gebruikt en daarna niet schoongemaakt.
Dus ik heb 'em eens schoongemaakt en een bandje mee gedraaid. Goh, klinkt nog best goed eigenlijk ....

Ik heb al eerder een A77 gehad (een brakke weliswaar, uit 1969) en wat me opviel bij deze was dat de bandgeleider links van de koppendeksel niet mee kon bewegen (hoort ook echt zo).
Blijkbaar een nét iets andere uitvoering, maar vreemd genoeg heb ik dit nog nooit eerder gezien (en ik heb toch best wel een aantal A77's gezien).

Toen eens nader gaan bekijken. De oudste band die erbij zat (nummer 1) was opgenomen in September 1968.
Voor zover mij bekend, is de A77 eind 1968 voor het eerst in productie gegaan.
Mijn logica zegt dan dat dit wel een van de állereerste moet zijn.

Dus ik heb 'em eens helemaal opengemaakt. Tot mijn verbazing: Geen stofje te vinden. Helemaal brandschoon ....
In de behuizing staat ook het jaartal 68.
Het serienummer heb ik ook teruggevonden: 006600.

Ik heb er dus 2 tientjes voor betaald en heb dit zo in handen gekregen. Ik ken ook wel andere mensen die vrij bekend zijn met de A77, maar deze versie kennen ze allemaal niet.

Nu heb ik het idee gekregen dat ik toch wel een redelijk bijzonder model te pakken heb gekregen, eentje die wellicht als een van de eersten uit de fabriek is gekomen.
En daarbij, hij werkt als 100% nieuw.

Plaatje net gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~k4nsl00s/pics/A77_gepoetst.jpg

Ik wil eigenlijk nu wel wat meer info hebben mbt. de A77, hoeveel er gemaakt zijn, wanneer de eerste gemaakt is enz enz.
Dus weet iemand dat, of waar ik zoiets kan vinden??
Ik heb al aardig wat internet sites bezocht maar kom meestal niet verder dan dat er 4 verschillende zijn (mk1 t/m mk4) en de technische gegevens.

Wie helpt me verder? :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 15:56

Dommel

Professioneel Software Sloper

Er zijn zelfs 5 verschillende gemaakt. De MK1 t/m MK4 en de Dolby B versie :P

Ik weet zo niet of je deze site al had gevonden maar er staat daar redelijk wat info over de A77 in zijn algemeen en alle versies apart. Tevens staan er per versie nog een paar testresultaten :)

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Die site ken ik wel ja, en ik weet ook dat er 5 verschillende zijn. :)
Dit is dus een MK I. Maar wat me juist opvalt is dat hij iets anders is dan de andere MK I's.

Verwijderd

Hij is mooi :)
Daar heb je een erg goede koop aan gehad.

Heb hier ook een A77 staan, voor 19-38 cm/sec overigens. Het zijn prettige machines en op hun gebied toch wel de standaard.
Ben alleen de kortsluitsteker van de afstandbediening kwijt.. Nu ja, een draadje werkt ook. :Y)

Zal er binnenkort eens wat plaatjes van schieten, er loopt hier al een topic over oude audio-apparatuur.

[edit]
Sorry, echte info heb ik verder niet voor je..

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 22:53 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb de afstandsbediening zelfs nog ergens. Die is overgebleven van mijn vorige A77 MK1.
Die kwam uit een vochtige kelder en plakte echt aan alle kanten.

Deze die ik nu heb lijkt toch wel recent nagelopen te zijn. Hij is van binnen helemaal schoon, en alles functioneert als nieuw.
Vooral bij snelspoelen valt op dat je geen bijgeluiden hoort en dat 'ie meteen goed remt.

Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen, of ik hem zelf houd of niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zelf houden en goed netjes houden...

Waarschijnlijk kan je over 25 jaar je kinderen er van laten studeren...

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik heb ook een A77,ik zoek alleen nog nieuwe koppen want die zijn versleten :(

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 12:39:
Ik heb ook een A77,ik zoek alleen nog nieuwe koppen want die zijn versleten :(
Deze zijn helaas ook aardig op weg, maar nu zijn ze nog wel goed ....

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik heb kennelijk eentje uit dezelfde serie, fotootje:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25493/thumb.jpg
Omdat dit de "jongste" Revox is die ik heb naast een F36 en een G36 model, ben ik nog niet in de geschiedenis gedoken van het apparaat - ik vind ze gewoon leuk om te gebruiken :)
In de Service Anleitung A77 die ik heb (REVO-00092, 7th edition) staat helaas niets over de verschillende MK's, de foto op de voorzijde is van de bekendste uitvoering met groen/grijs front. Van deze serie met geborsteld aluminium front heb ik nog geen manual kunnen vinden.
Die van jou moet inderdaad ouder zijn, serienummer van de mijne:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25492/thumb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door DeBolle op 09-03-2004 16:38 . Reden: pffff ... plaatjes.... ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=188302

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=188303

ik zoek eigelijk die vlinderkoppen, maar ik heb gehoord dat die erg prijzig zijn.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dreeke, heb je al geGoogled? Ik vond op http://www.theimann.com/Analog/A77/Versionen.html een keurige opsomming van alle modellen, serienummers en bouwjaren. Als je een G hebt dan is het een Duitse machine, met een S een Zwitsers, uit de beginjaren.
Interessant om te zien dat mijn machine en die van Xanandu beiden op 220V staan, terwijl de netspanning de laatste jaren opgekrikt is naar 240V. Tijd om de schakelaar te verzetten naar 240V dus?

Goh, vind ik daar ook net wat over Sony Elcaset en die heb ik ook nog staan :) Blijkt al heel wat ouder dan ik dacht.

[ Voor 57% gewijzigd door DeBolle op 08-07-2003 22:38 ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek eens contakt met v. Stijn in Lisse, die is Revox dealer en repareert ze zelf !

0252 413845 (als het goed is)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DeBolle schreef op 08 July 2003 @ 22:27:Interessant om te zien dat mijn machine en die van Xanandu beiden op 220V staan, terwijl de netspanning de laatste jaren opgekrikt is naar 240V. Tijd om de schakelaar te verzetten naar 240V dus?
Het is tegenwoordig 230v, dus precies er tussenin.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Sinclair schreef op 09 July 2003 @ 22:04:
Zoek eens contakt met v. Stijn in Lisse, die is Revox dealer en repareert ze zelf !

0252 413845 (als het goed is)
Bedankt ! :)

Pagina: 1