[Draadloos] PC's elkaar zien, pingen, bestanden delen

Pagina: 1
Acties:

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Beste heren en dames B),

Ik ben momenteel met het volgende probleem bezig:

Er is een ADSL lite USB verbinding. Dit sluit ik aan op een PIII 1000, 128MB, Win XP pro. Deze bevat een netwerkaart (10/100). Van daaruit leg ik een kabel naar een edimax EW-7205APL. Van daaruit kan ik met 2 laptops die ik hier heb dus al internetten (WEP-beveiligd) via die internetverbinding van de PIII. Die laptops zijn Asus L3500H's met Win XP home. Zij maken gebruik van een Asus W-LAN kaartje.

Nu wil ik graag dat die laptops de vaste PC kunnen zien en toegang hebben tot bestanden op die PC. Dat lukt mij dus niet. Vanuit de laptops kan ik de AP pingen en ik kan de vaste PC pingen. Als ik wil pingen naar de NAAM van de vaste PC (bijvoorbeeld "ping computer") gaat dit niet! Ik krijg dan de volgende melding:

Ping-aanvraag kan host computer niet vinden. Controleer de naam en probeer het
opnieuw.

Vanaf de VASTE PC pingen naar de AP gaat goed. Pingen naar een laptop gaat echter NIET. Daar krijg ik timeouts te zien.

Als ik in Windows op elk van de PC's laat "Zoeken naar computers in werkgroepen" krijg ik de volgende respons (Huis is de ingestelde werkgroep):

Huis is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.

En daar mag ik het mee doen. En jullie ook! Bij deze dus de vraag: weet iemand hoe ik dit kan oplossen?!?! Als je meer wilt weten dan gewoon vragen!

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

Verwijderd

Lijkt me een rechtenkwestie.. de user welke je gebruikt op die laptops, die bestaat wel op die XP Pro machine?

Overigens wil ik je ook even waarschuwen: WEP is zo lek als een mandje. Ik zou die laptops via VPN laten inbellen op die XP Pro machine..

• bdgroot
Ik ga er niet te moeilijk over doen. Wep is goed genoeg. En zo'n vpn is weer zoveel extra werk, ingewikkeld gedoe. Dat van die rechten... dat weet ik zonet nog niet. Als ik van de ene naar de andere niet kan pingen en van de andere wel naar de ene, dan denk ik dat het probleem een paar OSI lagen dieper zit dan dat. Ik zal het nog wel ff nakijken, maar ik geloof er niet zo in. Andere ideeën altijd welkom! Dus toch bedankt!

Verwijderd

Ah, ik had gemist dat het pingen naar de laptop niet goed ging. In dat geval heb je gelijk.

Wat zijn de IP settings van die edimax, de clients en de server?

Het lijkt er op dat die edimax poorten filtert, maar zie het zo snel niet in de manual staan. Althans, het staat wel als functie op pagina 4 (n. filtering), maar voor de rest staat er niets in. Heeft dat ding ook een cli?

Met de utility (in het drivers package) kun je de configuratie ophalen, hoe ziet dat er uit? (kan het hier niet doen, heb geen edimax)

//edit zit trouwens ook nieuwe firmware bij die drivers, die is al geinstalleerd?

Links voor die edimax:
manual
driver en tools

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 19:16 ]

• bdgroot
Goed opletten! Het gaat niet op de AP maar om de APL! Deze zijn niet de goede. De manual voor de APL geeft ook aan dat er geen util disc bij zit enzo. Staat ook niet bij de drivers van edimax in de lijst. Die ip's enzo.. dat doek morgen wel als ik wakker ben ;) is nu beetje laat voor.. kom net thuis... dus trusteh

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

je gebruikt je AP toch niet toevallig als router he ?

en in windows xp worden geen connecties gebridged ?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• bdgroot
Nou.. zoiets als een switch eigenlijk, want er zit verder niks in de AP dat zorgt dat de verbinding gedeeld wordt ofzo, daar zorgt die vaste PC al voor. Het probleem is niet dat ik niet kan internetten ofzo, maar dat ik geen bestanden van andere PC's kan zien en dat ik vanaf de vaste PC de wireless apparaten dus zelfs niet kan pingen.

• bdgroot
Ik heb het nu ff met een vaste verbinding geprobeerd: met een draad! De vaste PC is niet meer dezelfde. Heb het ff op mijn eigen PC geprobeerd en wat denk je: de laptop kan de PC wel pingen en de PC de laptop niet! Het lijkt erop dat de laptop een foute instelling heeft ofzo. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

laptop heeft "toevallig" windows xp, met ingebouwde firewall ?
of een andere firewall

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Welk OS draait die laptop? Ooit een firewall op gehad?

• bdgroot
De laptop heeft windows XP home, zoals in de eerste post al stond. De ingebouwde fw heb ik natuurlijk niet aanstaan en een losse fw heb ik er ook niet op staan. Het probleem: de laptop pingt de pc wel maar de pc de laptop niet! Dat heeft naar mijn weten niets met de fw te maken. Goed lezen is het halve werk! Ik heb het probleem nu al 3 keer uitgelegd volgens mij!

• bdgroot
Misschien dat jullie hier iets aan hebben:

AP: 192.168.2.1
PC: 192.168.2.4
LT: 192.168.2.2

• bdgroot
Oke, nu gebeuren er gekke dingen. Ik zat wat te klooien en ik d8: laat ik eens in de browser het volgende typen:

code:
1
\\192.168.2.4

en toen kreeg ik wel heel leuk de gedeelde bronnen van de vaste pc te zien! Dus ik kan wel gewoon bij die bestanden. Ik heb nu ook ff geprobeerd vanaf de vaste pc hetzelfde naar de laptop te doen.. dat werkt niet. Ik krijg op de vaste PC dus niet te zien wat voor bestanden op de laptop gedeeld zijn. Is het bij iemand bekend dat je misschien niet van vast naar draadloos mag, maar wel van draadloos naar vast ofzo? Daar lijkt het mij nu naartoe te gaan.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wel van draadloos naar vast en niet van vast naar draadloos...
die theorie is kolder; ik weet uit ervaring dat het wel kan.
maar gebruik je op je gateway pc het windows xp ICs of een programma van derden?
en laat dat pingen naar aliassen voorlopig maar zitten; het is wel handig maar niet noodzakelijk.
ping voorlopig maar gewoon naar ip-adressen.
en btw (ik weet niks van accespoints maargoed) zit er geen NAT op dat accespoint? als ik het zo zie wel (het accespoint heeft een eigen IP-adres).
Kan je dit niet wijzigen? dat het het accespoint laat bridgen ipv routeren? dit zou het probleem kunnen zijn m.i.

suc6 drmee ieg

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Als ik mij niet vergis krijg je bij een Asus laptop een virusscanner met ingebouwde firewall (PC-cillin). Als je deze uitschakeld, zal het normaal wel werken.

Als dit nog niet helpt, kan je de "Wizard netwerkverbindingen" van Windows XP draaien. Je hebt de Windows XP ingebouwde firewall toch niet aanstaan?

Verwijderd

bdgroot schreef op 06 July 2003 @ 14:39:
De laptop heeft windows XP home, zoals in de eerste post al stond. De ingebouwde fw heb ik natuurlijk niet aanstaan en een losse fw heb ik er ook niet op staan. Het probleem: de laptop pingt de pc wel maar de pc de laptop niet! Dat heeft naar mijn weten niets met de fw te maken. Goed lezen is het halve werk! Ik heb het probleem nu al 3 keer uitgelegd volgens mij!
Iets minder mag ook wel. Je hebt gelijk dat het OS van die laptop er al stond, echter de firewall kan hier wel degelijk iets mee te maken hebben. Stel je hebt op je laptop een standaard firewall; dan krijg je de symptomen die je nu hebt. Uitgaand verkeer en inkomend established wordt gewoon toegestaan (hence je kunt pingen en shares benaderen VANAF de laptop) en inkomend nieuw verkeer wordt geblocked (hence je kunt de laptop niet pingen en z'n shares niet benaderen).

Combineer ik dat met de post hierboven (PC-Cillin) dan concludeer ik dat ik waarsch. gelijk had en er op die laptop wel degelijk een firewall draait.

offtopic:
zou je de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif)willen gebruiken, ipv meerdere keren achter elkaar te posten?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 15:50 ]

• bdgroot
Bigfoot:

Dat zou ik wel ff kunnen bekijken ja.

WimB:

Ahaaa! Ik wist helemaal niet dat PC-cillin een fw bevatte! Dat ga ik ff checken!

De generaal:

Ja, dan wel. Maar ik kende PC-cillin dus niet. Daarom ging ik er wel heel erg vanuit dat er geen fw was. Daar had je idd gelijk in.
offtopic:
Ok, had ik wel aan ged8, maar d8 ook: nieuwe info = nieuwe post. Zal er volgende keer aan denken. Tnx.

• bdgroot
ff de afloop: het was idd PC-cillin die het probleem gaf! FW uit en werken maar! Ook het "zien" van elkaar in de netwerkomgeving werkt, enz. Dus iedereen bedankt!!

Pagina: 1