[W2k] .nl domein gebruiken voor mijn netwerk EN website

Pagina: 1
Acties:

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 15:12
Nou, na veel geklooi met mijn netwerk moet het er nu van komen.

Ik ben eigenaar van domein deevay.nl
Ik heb de mogelijkheid om DNS records toe te voegen, verwijderen of aan te passen en wil dit domein dus eindelijk eens echt gaan gebruiken.
Wat ik dus wil doen is een domeincontroller neerzetten voor het domein deevay.nl
Naast die domeincontroller komt een fileserver te staan, maar dat is van later zorg.
Die domeincontroller moet het volgende kunnen/doen:
1. Gebruikers van over de hele wereld (eventually) de mogelijkheid geven om in te loggen op mijn netwerk
2. website www.deevay.nl hosten
3. Terminal server spelen voor remote administration
4. De mogelijkheid om mijn hele familie/kennissenkring een EIGEN pop emailbox te geven met @deevay.nl waarmee ze mail kunnen verzenden en ontvangen.

De hardware voor zowel domeincontroller als later de fileserver is aanwezig, werkt en doet al dienst als zodanig in mijn testomgeving met domein deevay.lan

Dit hele gebeuren komt te hangen aan een (reeds bestaande) Basic ADSL lijn van XS4ALL (welke partij tegen mij zegt dat mijn plan mogelijk is).

Volgens mij is het allemaal mogelijk wat ik wil, maar desondanks post ik mijn vragen hier toch maar, omdat ik van een aantal mensen te horen krijg dat ik mijn .nl domein absoluut niet moet gaan gebruiken voor mijn interne netwerk, want dat levert problemen op. Er kan mij echter niemand vertellen welke problemen dat zouden zijn.
Ik wil geen gebruik gaan maken van gratis diensten als DynDNS of CJB.net, omdat je dan alleen maar subdomeinen van die club krijgt.

Vragen die mij nu te binnen schieten (en de antwoorden daarop kom ik na 4 maanden zoeken op GOT echt niet tegen):

1. KAN het?
2. WAT moet ik met xs4all regelen (zij moeten volgens mij ergens aanpassingen maken)
3. HOE ga ik mijn domeincontroller inrichten (vooral m.b.t. DNS, RRAS). Ook gericht op de toekomst, als er twee .nl domeinen bijkomen, die reeds geregistreerd zijn.
4. HOE ga ik om met een mailserver?
5. Tot slot nog een vraag die misschien pas later van belang wordt, als de fileserver online is: ALS iemand een verbinding met mijn netwerk gaat maken, hoe kan ik het beste met profielen omgaan. OP de domeincontroller, of op de fileserver?

Dit hele verhaal moet zich gaan afspelen op Windows 2000 Advanced Server-bakken en zal vermoedelijk volgend jaar, of over twee jaar gemigreerd gaan worden naar Server 2003.
Het lijkt me dus niet handig als iemand gaat roepen dat "UNIX of Linux" beter is voor dit doel, want ik KAN en WIL dit alleen met MS technologie oplossen (heeft ook te maken met opleiding enzo).
Voorlopig zijn dit mijn vragen. Graag krijg ik degelijke tips. Het zal waarschijnlijk een moeilijk, en beslist niet goedkoop verhaal worden, maar ik wil dus niet horen "dat het allemaal onbetaalbaar of onmogelijk is". Het is namelijk niet onmogelijk. Ook verwijzingen naar de search lijken me hier niet op zijn plaats, want die gebruik ik dus inmiddels al een maand of 4, ter voorbereiding op deze post.
Graag alleen echt bruikbare tips en aanwijzingen. Google results mogen uiteraard wel, aangezien Google enorm is en iemand anders beslist WEL ooit heeft kunnen vinden wat ik zoek.
Ook wanneer iemand zich geroepen voelt om uiteindelijk een keer samen met mij het beheer van dit gebeuren te doen hoor ik dat graag.
Het is een ambitieus plan, maar ik zit dan ook vol ambitie en wil dit gewoon eindelijk aan het werk krijgen. Niet meer klooien met .lan of .local domeinen, nee nu voor de echt. Mocht een .nl domein desondanks echt voor problemen gaan zorgen, dan moet ik misschien een .net ofzo reggen, maar dat is het probleem ook niet.

Relax. nothing is under control.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik doe het ook. Het kan, het werkt, maar makkelijk is het niet omdat elke DNS-client op het LAN hier weer anders mee omgaat. Das tenminste mijn ervaring. Bijzonder technisch onderbouwen kan ik het niet, maar ik spreek uit ervaring: doe het niet.

/Edit
Das dan ook meteen het enige probleem dat ik ervaren heb. Gebruik gewoon een andere (niet bestaande of apart geregistreerde) TLD voor je AD-"domein".

[ Voor 28% gewijzigd door CmdrKeen op 04-07-2003 15:14 ]

Bloed, zweet & koffie

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-08 23:11
Deevay schreef op 04 July 2003 @ 15:07:
Nou, na veel geklooi met mijn netwerk moet het er nu van komen.

Ik ben eigenaar van domein deevay.nl
Ik heb de mogelijkheid om DNS records toe te voegen, verwijderen of aan te passen en wil dit domein dus eindelijk eens echt gaan gebruiken.
Wat ik dus wil doen is een domeincontroller neerzetten voor het domein deevay.nl
Naast die domeincontroller komt een fileserver te staan, maar dat is van later zorg.
Die domeincontroller moet het volgende kunnen/doen:
1. Gebruikers van over de hele wereld (eventually) de mogelijkheid geven om in te loggen op mijn netwerk
2. website www.deevay.nl hosten
3. Terminal server spelen voor remote administration
4. De mogelijkheid om mijn hele familie/kennissenkring een EIGEN pop emailbox te geven met @deevay.nl waarmee ze mail kunnen verzenden en ontvangen.

De hardware voor zowel domeincontroller als later de fileserver is aanwezig, werkt en doet al dienst als zodanig in mijn testomgeving met domein deevay.lan

Dit hele gebeuren komt te hangen aan een (reeds bestaande) Basic ADSL lijn van XS4ALL (welke partij tegen mij zegt dat mijn plan mogelijk is).

Volgens mij is het allemaal mogelijk wat ik wil, maar desondanks post ik mijn vragen hier toch maar, omdat ik van een aantal mensen te horen krijg dat ik mijn .nl domein absoluut niet moet gaan gebruiken voor mijn interne netwerk, want dat levert problemen op. Er kan mij echter niemand vertellen welke problemen dat zouden zijn.
Ik wil geen gebruik gaan maken van gratis diensten als DynDNS of CJB.net, omdat je dan alleen maar subdomeinen van die club krijgt.

Vragen die mij nu te binnen schieten (en de antwoorden daarop kom ik na 4 maanden zoeken op GOT echt niet tegen):

1. KAN het?
les 1 in computer wereld, ALLES KAN
2. WAT moet ik met xs4all regelen (zij moeten volgens mij ergens aanpassingen maken)
Dat je een open firewall instelling krijg op je public IP (adsl lijn), zodat er niks wordt tegen gehouden (mail/web/remote controle)
3. HOE ga ik mijn domeincontroller inrichten (vooral m.b.t. DNS, RRAS). Ook gericht op de toekomst, als er twee .nl domeinen bijkomen, die reeds geregistreerd zijn.
uit veiligheids overwegingen wordt geadviseert bijv. bedrijf.local te pakken voor je lokale netwerk, of je gaat werken met een public dns server en een local dns server met een webserver in een DMZ omgeving :P maar je wilt alles op 1 server, dus gewoon een public dns gebruiken waar alleen publieke dingen in staan, like:
www.bedrijf.nl
mail.bedrijf.nl
vpn.bedrijf.nl
webmail.bedrijf.nl

en een local dns server gebruiken voor je a-host records van je machines

en RAS is gewoon een kwestie van configureren, zet VPN's etc. op.
[quote]
4. HOE ga ik om met een mailserver?
[quote]
wat bedoel je hiermee?
Je richt gewoon een exchange server 1.
In je public dns maak je (laat je maken) een mx record met mail.non.nl welke verwijst naar het public ip van je exchange server
en voor de rest mailen met dat apparaat!
desnoods webmail voor klanten etc. over een ssl https verbinding :P
5. Tot slot nog een vraag die misschien pas later van belang wordt, als de fileserver online is: ALS iemand een verbinding met mijn netwerk gaat maken, hoe kan ik het beste met profielen omgaan. OP de domeincontroller, of op de fileserver?
Profiles niet op de DC maar op een file server zetten, maar waarom moeten remote mensen een profile bij jou op de server hebben?
Dit hele verhaal moet zich gaan afspelen op Windows 2000 Advanced Server-bakken en zal vermoedelijk volgend jaar, of over twee jaar gemigreerd gaan worden naar Server 2003.
Het lijkt me dus niet handig als iemand gaat roepen dat "UNIX of Linux" beter is voor dit doel, want ik KAN en WIL dit alleen met MS technologie oplossen (heeft ook te maken met opleiding enzo).
Voorlopig zijn dit mijn vragen. Graag krijg ik degelijke tips. Het zal waarschijnlijk een moeilijk, en beslist niet goedkoop verhaal worden, maar ik wil dus niet horen "dat het allemaal onbetaalbaar of onmogelijk is". Het is namelijk niet onmogelijk. Ook verwijzingen naar de search lijken me hier niet op zijn plaats, want die gebruik ik dus inmiddels al een maand of 4, ter voorbereiding op deze post.
Graag alleen echt bruikbare tips en aanwijzingen. Google results mogen uiteraard wel, aangezien Google enorm is en iemand anders beslist WEL ooit heeft kunnen vinden wat ik zoek.
Ook wanneer iemand zich geroepen voelt om uiteindelijk een keer samen met mij het beheer van dit gebeuren te doen hoor ik dat graag.
Het is een ambitieus plan, maar ik zit dan ook vol ambitie en wil dit gewoon eindelijk aan het werk krijgen. Niet meer klooien met .lan of .local domeinen, nee nu voor de echt. Mocht een .nl domein desondanks echt voor problemen gaan zorgen, dan moet ik misschien een .net ofzo reggen, maar dat is het probleem ook niet.
wat moeten je klanten straks kunnen allemaal dan?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Deevay
Vilenin schreef op 04 July 2003 @ 15:11:
Bijzonder technisch onderbouwen kan ik het niet, maar ik spreek uit ervaring: doe het niet.
Technisch onderbouwen zal ik niet van je vragen. Wat ik wel ga vragen is hoe je het hele verhaal hebt aangepakt. Het mag moeilijk zijn, het hoeft niet in het forum maar kan ook per mail --> mcp.deevay@xs4all.nl
Ook via ICQ ben ik te bereiken, als dat makkelijker zou zijn.

Ik begrijp best dat je zegt dat ik het beter niet kan doen, maar ik denk dat ik in het kader van mijn opleiding tot MCSE maar een ding kan doen om de hele shit echt te begrijpen: Dit project wel voortzetten :)
Alle boeken gaan er zo lief van uit dat alles werkt en bla bla, maar de praktijk wijst dus inderdaad anders uit.

Ik wil over bijvoorbeeld een half jaar gewoon kunnen zeggen dat ik het gedaan heb (met hulp, dat wel uiteraard) en dat ik ook echt begrijp waar ik over praat.
les 1 in computer wereld, ALLES KAN
ok. da's duidelijk :)
Dat je een open firewall instelling krijg op je public IP (adsl lijn), zodat er niks wordt tegen gehouden (mail/web/remote controle)
Ervaring met dit aanvragen en evt kosten??
Is 1 IP voldoende voor mijn wensen?
uit veiligheids overwegingen wordt geadviseert bijv. bedrijf.local te pakken voor je lokale netwerk, of je gaat werken met een public dns server en een local dns server met een webserver in een DMZ omgeving
.local of .lan is mij idd geadviseerd, maar hier wil ik dus nu van gaan afwijken uit bovengenoemde overweging.

ALS ik met DMZ ga werken, hoe pak ik dat dan aan?? Ik wil best een pc opofferen voor veiligheid/eenvoud van beheer.

Die public DNS, wordt dat de DNS van xs4all, of draai ik die in mijn situatie dan zelf?
Je richt gewoon een exchange server 1
OP de domeincontroller, of op een aparte member (niet dc) server, bijvoorbeeld in combinatie met fileserver?

Bij fileserver moet je overigens niet gaan denken aan databases of dat soort shit, maar gewoon wat kleine files en bijv. profielen.
waarom moeten remote mensen een profile bij jou op de server hebben?
Dit is vooral voor mijn eigen account voor wat betreft eigen gebruik en eventueel mijn pa, die hier misschien ook gebruik van wil maken.
wat moeten je klanten straks kunnen allemaal dan?
Ik heb geen klanten, het gaat mij erom dat ik (zoals ik hierboven al aangaf) een omgeving creeer waarin ik kan spelen, oefenen, en uiteindelijk echt begrijp waar ik als ICT'er mee bezig ben, zonder alleen de theorie uit de boeken te kennen.

Verwijderd

Heeft xs4all deze dingen erop staan dan? ik weet wel dat je een dns kan aanvragen als in naam.xs4all.nl en dat laten aangeven op je adsl ip adres. dus misschien kan xs4all ook de subdomain in zijn dns opnemen.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 15:57:
[...]

Heeft xs4all deze dingen erop staan dan? ik weet wel dat je een dns kan aanvragen als in naam.xs4all.nl en dat laten aangeven op je adsl ip adres. dus misschien kan xs4all ook de subdomain in zijn dns opnemen.
Ik heb ook ADSL van XS4ALL en je kan gewoon een e-mail server opzetten, standaard blockt XS4ALL helemaal niets. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je geen open-relay krijgt, daar zijn ze niet blij mee.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Deevay
javah....

DAT heb ik al eens gevraagd aan zo'n helpdesker van xs4all... dit zou alleen in een werkgroep kunnen (zei die gozer). Maar dat is niet wat ik wil.
Ik wil echt het domein deevay.nl gebruiken voor mijn hele netwerk.

Ik heb niet voor niks betaald voor dat domein, om er uiteindelijk alleen een website op te hosten bij een of andere vage provider. Ik wil het nu allemaal zelf doen :)

• Deevay
Ik heb ook ADSL van XS4ALL en je kan gewoon een e-mail server opzetten
Kan dat ook met mijn .nl domein zonder aanpassingen?

• Grolsch
Deevay schreef op 04 July 2003 @ 15:54:
[...]

Technisch onderbouwen zal ik niet van je vragen. Wat ik wel ga vragen is hoe je het hele verhaal hebt aangepakt. Het mag moeilijk zijn, het hoeft niet in het forum maar kan ook per mail --> mcp.deevay@xs4all.nl
Ook via ICQ ben ik te bereiken, als dat makkelijker zou zijn.

Ik begrijp best dat je zegt dat ik het beter niet kan doen, maar ik denk dat ik in het kader van mijn opleiding tot MCSE maar een ding kan doen om de hele shit echt te begrijpen: Dit project wel voortzetten :)
Alle boeken gaan er zo lief van uit dat alles werkt en bla bla, maar de praktijk wijst dus inderdaad anders uit.

Ik wil over bijvoorbeeld een half jaar gewoon kunnen zeggen dat ik het gedaan heb (met hulp, dat wel uiteraard) en dat ik ook echt begrijp waar ik over praat.

[...]

ok. da's duidelijk :)

[...]

Ervaring met dit aanvragen en evt kosten??
Is 1 IP voldoende voor mijn wensen?

[...]
theoretisch wel. statisch is gewenst
.local of .lan is mij idd geadviseerd, maar hier wil ik dus nu van gaan afwijken uit bovengenoemde overweging.
microsoft z'n advies is momenteel met 2 dns servers (local - public) te werken ivm verwarring
ALS ik met DMZ ga werken, hoe pak ik dat dan aan?? Ik wil best een pc opofferen voor veiligheid/eenvoud van beheer.
Voor een dmz heb je 2 firewall's nodig + de servers die IN de dmz staan (webserver/mailserver/verzinhetmaar)
Die public DNS, wordt dat de DNS van xs4all, of draai ik die in mijn situatie dan zelf?
mooi door xs4all laten doen, waarom zou je het zelf willen?
[...]

OP de domeincontroller, of op een aparte member (niet dc) server, bijvoorbeeld in combinatie met fileserver?
Profesioneel gezien moet je hebben:
1 server voor DC (localdns/wins/dhcp)
1 server voor exchange
1 file server

maar in jouwn test situatie kun je gewoon alles op 1 doen hoor.
Bij fileserver moet je overigens niet gaan denken aan databases of dat soort shit, maar gewoon wat kleine files en bijv. profielen.
daarom zou ik alles op 1 server doen
[...]

Dit is vooral voor mijn eigen account voor wat betreft eigen gebruik en eventueel mijn pa, die hier misschien ook gebruik van wil maken.

[...]
profielen hoeven dus niet beschikbaar te zijn aan de i-net kant.

wat ik zou doen

koop 1 firewall/router (3th party, dit ga je NIET willen met win2k)

installeer 1 server, en installeer hier het volgende op

win2k (A) server (2000)
exchange 2000
maak deze server DC
enable services :
NNTP
DHCP
WINS
IIS
FTP

maak op je router/firewall de volgende forwards:

21+22 (ivm ftp access)
80+443 (ivm OWA+ webserver)

en dan ben je er volgens mij.

Ik heb geen klanten, het gaat mij erom dat ik (zoals ik hierboven al aangaf) een omgeving creeer waarin ik kan spelen, oefenen, en uiteindelijk echt begrijp waar ik als ICT'er mee bezig ben, zonder alleen de theorie uit de boeken te kennen.[/quote]
Deevay schreef op 04 July 2003 @ 16:03:
[...]

Kan dat ook met mijn .nl domein zonder aanpassingen?
niet lullig bedoelt, maar lees eerst eens wat boeken door.

waarom zou dat niet willen?

waarom zou je er zaken voor aanmoeten passen?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2003 16:05 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56

Beaves

Usque ad Finem

Yep, ik gebruik ook mijn eigen domein voor zowel AD, mail als IIS

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Deevay
koop 1 firewall/router (3th party, dit ga je NIET willen met win2k)
Mijn speedtouch 510, gaat die dit aankunnen?? En hoe hang ik die precies in mijn netwerK?
niet lullig bedoelt, maar lees eerst eens wat boeken door.
Grolsch, ik begrijp je, maar dat is hetgene wat ik voor het grootste deel al achter de rug heb.
Wat ik op dit moment draaiend heb is deevay.lan

Ik kan vanaf een inbelverbinding mooi via VPN binnenkomen op mijn netwerk.
Maar dat gaat dan allemaal aan de hand van de boeken. Straks wordt van me verwacht dat ik het echte werk moet leveren en dan wil ik ook weten hoe het in de praktijk zit. DAT is de reden waarom ik dit project wil uitvoeren...

Beaves,

zou jij je ervaringen willen mailen (mag ook naar mcp.deevay@xs4all.nl

• Grolsch
Deevay schreef op 04 July 2003 @ 16:15:
[...]

Mijn speedtouch 510, gaat die dit aankunnen?? En hoe hang ik die precies in mijn netwerK?
als hij aan NAT doet en wil port forwarden dan is het goed.
[...]

Grolsch, ik begrijp je, maar dat is hetgene wat ik voor het grootste deel al achter de rug heb.
Wat ik op dit moment draaiend heb is deevay.lan
draai dat eerst maar eens terug naar deevay.nl, veel makkelijker.
Ik kan vanaf een inbelverbinding mooi via VPN binnenkomen op mijn netwerk.
Maar dat gaat dan allemaal aan de hand van de boeken. Straks wordt van me verwacht dat ik het echte werk moet leveren en dan wil ik ook weten hoe het in de praktijk zit. DAT is de reden waarom ik dit project wil uitvoeren...

Beaves,

zou jij je ervaringen willen mailen (mag ook naar mcp.deevay@xs4all.nl
dit is een forum, dus gaan we niet mailen :P
een ander kan dit misschien ook nog wel eens interesant vinden om te lezen.

Als je het er echt graag een keer over wil hebben dan kun je evt. een keer langskomen, dan kan ik je het 1 en ander laten zien.

• Deevay
*late reaction*

waar moet ik naar toe ??

Binnenkort dan maar eens een afspraak maken :)

Pagina: 1