Toon posts:

CPU Dood? (K6-2 450 MHz)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal ik heb een probleempje.

Ik dacht ik ga eens klooien met m'n oude pc.. het is dus een K6-2 450 MHz en dacht... die ga ik uncappen!! want ik wil em sneller hebben.
Kortom ik een beetje kutten met een schroevendraaier om dat capje eraf te halen.. nouja na veel gekut krijg ik alleen een hoekje van het lichaam eraf... (het is het hoekje zonder pinnetjes) dus volgens mij kan dat geen kwaad.

Ik bedenk me toch maar om naar de werkbank te gaan.. na ongeveer 10 seconden heb ik het kapje eraf gekregen.
De core ziet er goed uit en dergelijke.. ik maak het even schoon met wasbenzine.. stouw er koelpasta op, pleur in de pc koeler erop etc.

Ik wil m'n pc opstarten..

rara? er gebeurd niets :{ ik hoor ook geen piepjes of wat dan ook...

kortom ikke.. KUTKUTKUT :{
alles loskoppelen, bios resetten mem eruit vidkaart eruit. vidkaart+1 memstick erin.. weer testen.. weer geen resultaat....

later nog een keer geprobeerd met een oude 2mb PCI vidkaart.. weer geen resultaat...

ik ben een beetje bang dat ik m'n cpu heb gemold dmv het uncappen..
de cpu wordt echter nog wel warm als deze in de socket zit.

iemand een ideetje wat ik nog zou kunnen doen??
of is hij echt dood :{

Verdere Specs.
Asus P5a
K6-2 450
Asus v3800 (tnt2)
320 MB Sdram 100

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Was is voor het uncappen wel werkend, heb je dat getest.

Ik neem aan dat deze uit het stof is gehaald na een tijd?!?

Verwijderd

Topicstarter
jah hij was uncapped wel werkend.
eergisteren heeft hij nog aangestaan...

ik heb het systeem op m'n kamer staan om oude games te kunnen spelen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm de core ziet er nie tmeer glimmend uit, maar is voor de helft een beetje mat geworden?? betekend dit dattie kapot is ?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:47
mmm ik wil ook wel weten waar het fout is gegaan, zit er namelijk aan te denken om bij mijn k6-2 500 ook het kapje eraf te halen. de orb die ik hier heb liggen past namelijk net niet :( en zonder dat kapje zou hij wel moeten passen...

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Post eens een foto van de proc, dan kunnen we het zien.

Ik heb hier ook nog ergens een kapotte K6/2 450MHz liggen, en die word ook wel warm als je hem in een mobo stopt en opstart, dus daar valt niets aan te zeggen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 13:26:
jah hij was uncapped wel werkend.
Ho ff- je hebt hem dus na het uncappen wel werkend gehad :? Dan ligt het allicht niet aan die operatie.
eergisteren heeft hij nog aangestaan...

ik heb het systeem op m'n kamer staan om oude games te kunnen spelen.
Als je het na het uncappen niet meer werkend heb gehad (zoals je in je eerste topic zei), dan is het denk ik gewoon dood (test in andere mobo, of anderf CPU hierin om zeker te zijn), jammer maar helaas. Maar als wat je hierboven schrijft klopt zou het wel iets anders kunnen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
oh shit dat typte ik verkeerd. ik bedoelde dat hij capped was |:(

ik denk gewoon dat hij is overleden tijdens de operatie :( ik heb helaas neit een andere cpu of mobo om te testen wat er kapot is... ik leg em wel in de kast en als ik nog eens zo'n ding tegenkom ga ik wel even testen :)

fotowtje kan ik helaas niet leveren, aangezien ik alleen een webcam heb.. en dat is niet zo'n goede kwaliteit :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 juli 2003 @ 12:36:
oh shit dat typte ik verkeerd. ik bedoelde dat hij capped was |:(
Zoiets vermoedde ik eigenlijk al..
ik denk gewoon dat hij is overleden tijdens de operatie :( ik heb helaas neit een andere cpu of mobo om te testen wat er kapot is... ik leg em wel in de kast en als ik nog eens zo'n ding tegenkom ga ik wel even testen :)
Ik zou niet teveel hoop hebben. Je hoort wel vaker dat het uncappen van de K6-2 minder vaak goed gaat dan je zou willen/verwachten. Ik las ooit dat het zou kunnen liggen aan verbindingen in het onderliggende ceramische gedeelte die beschadigd raken door de druk als je het los aan het werken bent, vandaar dat je core nog gaaf kan lijken en hij toch dood kan zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bij athlons en durons zitten altijd van die plastic steunpuntjes (spacers oid?) en die zitten er denk ik niet voor niets op. Misschien dat de koeler nu met teveel druk op de core is gezet en daardoor kapotgedrukt is..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 13:22:

Kortom ik een beetje kutten met een schroevendraaier om dat capje eraf te halen.. nouja na veel gekut krijg ik alleen een hoekje van het lichaam eraf... (het is het hoekje zonder pinnetjes) dus volgens mij kan dat geen kwaad.
Dat er in dat hoekje van de package geen pinnetjes zitten hoeft nog niet te betekenen dat er geen verbindingen lopen... Verder valt er weinig meer te zeggen eigenlijk. Ziet er gewoon naar uit dat je 'm kapot hebt gemaakt. Het is simpelweg ook erg riskant om een K6-2 te uncappen, ik heb er zelf ook wel eens een mee om zeep geholpen. De core is een stuk zwakker dan die van huidige athlons dus je wrikt er zomaar een hoekje af. En er komt meestal al flink wat kracht bij kijken om de heatspreader eraf te krijgen.

Jammer, want meestal levert het uncappen van een k6-2 toch al niet veel op. Zo'n k6-2 450 krijg je vaak toch al niet verder dan 500Mhz. Zeker niet die eerste versie van 2.4 volt. Achteraf gezien had je je die moeite dus zeker kunnen besparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 14:43 ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Leverd idd nix op, heb het zelf een keer met een k6/2 350 getest. (kreeg hem geen mhz hoger)

Dat alu plaatje krijg je trouwens heel erg gemakkelijk ervanaf. Je hoeft alleen maar alle 4 de hoekjes met een scherp dun mesje door te snijden. (ik heb dat destijds in 5 min gedaan)

Waar je wel op moet letten is dat de koeler mogelijk niet meer past daar deze nu een stuk dieper moet komen te zitten, waardoor die evt een heel klein beetje kan kantelen en op die manier ervoor zorgt dat de core geen koeling heeft of zelfs aan de smd componenten naast de core kan komen wat dus kortsluiting veroorzaakt.

Dus in jou geval kun je vrijwel met 100% zekerheid zeggen dat ie dood is. (denk dan wel dat het eerder aan slechte koeling lag dan aan het afgebroken hoekje)

[ Voor 3% gewijzigd door KBDE op 05-07-2003 14:36 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Palomar schreef op 05 July 2003 @ 13:32:
bij athlons en durons zitten altijd van die plastic steunpuntjes (spacers oid?) en die zitten er denk ik niet voor niets op. Misschien dat de koeler nu met teveel druk op de core is gezet en daardoor kapotgedrukt is..
dat is om ervoor te zorgen dat het koellichaam meer gestabiliseerd is op de core :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dual-zip schreef op 05 juli 2003 @ 19:17:
[...]

dat is om ervoor te zorgen dat het koellichaam meer gestabiliseerd is op de core :)
ja idd.. en als die dingetjes er niet zitten kan de koeler als het ware 'wiebelen' op de core (bij het monteren vooral) en dat lijkt me toch de dooddoener.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Dood is'ie gegarandeert, over de oorzaak valt nog te twisten. Kan inderdaad heel goed tijdens het uncappen gebeurt zijn (ouwe core's zijn nog zwakker dan de huidige helaas), core kan gecrunched zijn tijdens het opnieuw monteren (een beetje koeler vergt toch wel kracht om gemonteerd te worden, een openliggende core...)

Of de koeler maakte te weinig contact om goed te koelen, maar in dat geval zou je waarschijnlijk een brandlucht ruiken en werd't koelblok niet warm. In ieder geval zijn er nog zo'n 2 optie's over zoals ik het zie:

1. Je doet zoals zovelen hier (inc ikkie ;)) en boort een mooi gat in je proc, waarna deze perfect als sleutelhanger dienst kan doen
2. Je monteert het koelblok nog een paar keer, ik heb een dode XP2000+ gehad die het opeens weer een paar maanden volhield :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
FragFrog schreef op 05 juli 2003 @ 22:36:
Dood is'ie gegarandeert, over de oorzaak valt nog te twisten. Kan inderdaad heel goed tijdens het uncappen gebeurt zijn (ouwe core's zijn nog zwakker dan de huidige helaas), core kan gecrunched zijn tijdens het opnieuw monteren (een beetje koeler vergt toch wel kracht om gemonteerd te worden, een openliggende core...)

Of de koeler maakte te weinig contact om goed te koelen, maar in dat geval zou je waarschijnlijk een brandlucht ruiken en werd't koelblok niet warm. In ieder geval zijn er nog zo'n 2 optie's over zoals ik het zie:

1. Je doet zoals zovelen hier (inc ikkie ;)) en boort een mooi gat in je proc, waarna deze perfect als sleutelhanger dienst kan doen
2. Je monteert het koelblok nog een paar keer, ik heb een dode XP2000+ gehad die het opeens weer een paar maanden volhield :D
Hoe stoer een CPU als sleutenhanger! :9~

• FragFrog
Sharkys schreef op 05 juli 2003 @ 23:27:
Hoe stoer een CPU als sleutenhanger! :9~
offtopic:
P|-|34r /\/\3 |=0r | 4/\/\ 1337 >:)Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/palomino.jpg
Een XP2000+, gecrunchde core patient. Heb'm maar even onder de scanner gelegd, digi kwijt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 06-07-2003 18:02 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
FragFrog schreef op 06 July 2003 @ 18:02:
[...]
offtopic:
P|-|34r /\/\3 |=0r | 4/\/\ 1337 >:)[afbeelding]
Een XP2000+, gecrunchde core patient. Heb'm maar even onder de scanner gelegd, digi kwijt ;)
Heb je de pinnetjes eraf gesloopt?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• FragFrog
Rey Nemaattori schreef op 06 July 2003 @ 23:07:
[...]

Heb je de pinnetjes eraf gesloopt?
Nope, op dat gat en de gezilverlijmde L5 brug na niks aan gedaan. Na een paar weken zijn die pinnetjes wel beetje verbogen helaas :)

//edit
Ohja, en die rubber pads eraf gehaald in een later stadium, stond zo lelijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door FragFrog op 07-07-2003 00:05 ]

Verwijderd

Ja denk als ik dit zo lees dat hij idd overleden is. Heb je al een vervangende CPU voor dat bordje??? Ik kan nog eens vragen aan een maat van me, die had nog een K6-III 500 liggen :D
Pagina: 1