2 Dimm's en 1T command rate

Pagina: 1
Acties:

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 11:57

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, en ik vermoed dat het niet mogelijk is daarom probeer ik hier bevestiging te krijgen voor het volgende probleem:

Ik zit hier met een Epox 8K5A2+ (KT333) board en heb onlangs een 2e Corsair PC2700 reep gekocht, deze is V1.2, ik had al een reep corsair en deze is V1.1, wanneer ik nu in de bios de command rate op 1 wil zetten boot ofwel windows niet meer, of crasht direct na het inloggen.

Ik heb al de nieuwste reep naar Bank3 proberen te verzetten, maar dat mocht ook niet baten, en ja de search heb ik ook geprobeerd, maar die kwam alleen met oude resultaten aanzetten

Iemand enig idee?

Geheugentimings
2225
FSB 168

edit: geheugentimings toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door D3ton4tor72 op 04-07-2003 12:22 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Da's niet zó vreemd. Lees dit eens en je weet waarom het mis kán gaan met meerdere DIMM's en 1T: http://gathering.tweakers...sage/17984625#commandrate

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• D3ton4tor72

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Topicstarter
Thx, Abbadon er staat helaas alleen niet waarom het niet kan.
Klopt het dat het met een Nforce2 board dit automatisch op 1T staat? die geruchten doen namelijk de ronde momenteel, en je het niet in kan stellen.
Als dat zo is kan ik het mobo met een ander systeem hier omruilen nl. :)

• Abbadon
nForce2 automatisch op 1T? Durf ik niet te zeggen, nVidia doet nogal geheimzinnig over z'n chipset namelijk en geeft bijzonder weinig vrij qua specs en timings.

Waarom een CMDrate van 1T niet altijd kan met meerdere DIMM's is omdat er meer chiprijen (dat zijn de side's in single- of double-sided) aanwezig zijn en er dus meer keuzemogelijkheden zijn voor de geheugencontroller qua chiprijen. Als er meerdere rijen zijn dan zal het keuzeproces (welke chiprij te selecteren) langer duren en is het niet altijd mogelijk om één kloktik na het CS signaal de volgende commando's (de bank te actviveren en de leesactie te starten) het geheugen in te sturen. Met één chiprij valt er een keuzemogelijkheid weg (het is te allen tijde dezelfde chiprij die benaderd wordt) en kan eerder genoemde actie makkelijker binnen één kloktik plaatsvinden. Overigens zijn er meerdere factoren van belang zoals de daadwerkelijke signaalsnelheid en de kwaliteit van het PCB v.d. DIMM's: een sneller signaal (hogere kloksnelheid) maakt dat één kloktik korter duurt in absolute tijdseenheden en je in feite minder tijd hebt bepaalde zaken ten uitvoer te brengen. Een goed PCB zorgt er weer voor dat signalen op hogere snelheid minder snel aan ruis, crosstalk en andere invloeden van buitenaf onderhevig zijn, wat ook weer scheelt :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee, het staat niet automatisch op 1T. Het hoort de SPD timings te pakken van je geheugen, of anders default instellingen zoals 3-3-3-8 in je BIOS op te pikken. Als er iets automatisch op 1T staat, is er wat fout met je mobo of BIOS of geheugen ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

ja of een aangepaste BIOS... waarbij er een aantal geheugen timings al vooraf zijn ingesteld..

• D3ton4tor72

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Topicstarter
Thx allemaal voor de verhelderende resultaten, op www.rojakpot.com staat ook alleen maar uitleg, maar het verhaal van Abbadon doet het echt duidelijk uit de doeken (misschien toevoegen aan FAQ? )

*offtopic: Abaddon speel jij ook Planetside op werner, dan ben ik volgens mij een paar keer tegengekomen nl.

• Abbadon
offtopic:
Nee, ik game niet online :)

Pagina: 1