Toon posts:

Kerio mailserver start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste kerio mailserver geinstalleerd op Windows 2000 server small business.
Bij het starten van de pop en de smtp in Kerio zegt ie dat dat niet kan omdat ie al geopend is. Dan kijk ik bij gestarte services, en daar zie ik dan ook dat Exchange die services allemaal al gestart heeft...
Maar we gebruiken helemaal geen exchange, en ergens verwijderen kan ik 't ook niet. Nu kan ik die services allemaal wel handmatig uit gaan zetten, maar ik kan nie geloven dat dat zo moet... Dus krijg wil ik van heel dat exchange af, want da kost mie veeeel te veel geld :)

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 11:23

rally

Deyterra Consultancy

Waarom kost het gebruik van Exchange extra geld dan? Exchange is een onderdeel van het Small Business Server pakket van Microsoft. Bij de aankoop van SBS heb je dus ook voor Exchange betaald (voor 5 gebruikers maximaal dan).

Je kunt gewoon Exchange de-installeren door de CD van SBS er in te doen en dan te kiezen voor het verwijderen van het betreffene onderdeel.
het is inderdaad niet echt verstandig om gewoon de services uit te zetten.

Laat maar even weten of het is gelukt.

http://www.deyterra.com

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik snap ook niet direct waarom je exchange niet zou gebruiken, als je dan toch een SBS versie gekocht hebt, heb je er direct de licenties voor je exchange, isa en SQL server bij... Dat is nu net het voordeel van SBS. Maar je kan hem gewoon uninstallen...

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx, kgaat 't vanmiddag proberen.
Exchange valt zowieso af omdat we wel 15 gebruikers hebben,
en ik daar de ballen verstand van heb ;)
En Kerio is nogal simpel

Verwijderd

Topicstarter
het punt is ook dat ik small business niet heb aangeschaft. maar het bedrijf wat er eerder werkte. En ze mailen alleen maar en hebben verder geen outlook functies nodig. En het is veel te uitgebreid voor mij om dat allemaal te gaan leren omdat ik dat 1x moet installeren. En Kerio kost een goede € 425,- dus uiteindelijk misschien toch goedkoper, omdat ik anders exchange licenties moet kopen

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 11:23

rally

Deyterra Consultancy

Je moet zowiezo licenties kopen. Bij SBS krijg je maar 5 CAL's (Client Access Licence) dus daar ben je met die 15 dik overheen. Iedere PC die verbinding maakt met de server moet beschikken over een CAL (of iedere users, ligt er aan of je het Per Seat of het Per Client licentie model hebt gekozen)
Overigens klopt het dat je met die Kerio dan goedkoper uit bent, want een pakket van 5 CAL's voor SBS kost € 385,-- (ex BTW). Maar.... zie ook de opmerking boven.

Let even op! Als je ook de webinterface van Kerio wil gebruiken dan moet je geen IIS hebben draaien, OF de webinterface op een andere poort zetten. IIS word nl. standaard bij SBS geinstalleerd. Een deel van de SBS interface is Web Based.

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx, kzal 't vanmiddag eens ff allemaal uitproberen
Laat wel weten hoe 't gegaan is...

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik kom d'r niet uit :(
Bij het verwijderen van exchange zegt ie "The component "microsoft Exchange Messaging and Collabboration Services" cannot be assigned the action "remove"because:
-One or more users currently use a mailbox store on this server. These users must be moved toa mailbox store on a different server or be mail disabled before uninstalling this server.

Verwijderd

Topicstarter
en heb 't ook alweer opgelost.
Moest ff de user lijst afsluiten en exchange setup opnieuw draaien :)
Pagina: 1