Computer Stop bij BIOS-scherm

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal,

Mijn computer wijgerd het BIOS door te komen. Hier een beschrijving van de HW, en wat ik al heb geprobeerd:

DE HARDWARE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
CPU1: Pentium 3, 133Mhz FSB, 733Mhz
CPU2: Pentium 3, 133Mhz FSB, 733Mhz
MoBo:
  MSI-6321 694D Pro ( Via Apollo Chipset)
  onboard sound
  onboard ATA-100 controller
Geheugen:
  Kingston CAS-2 133Mhz, 2* 256MB
VideoKaarten:
  Asus, GeForce 256 DDR
  SiS6326
Dergelijken:
  Netwerkkaart (Realtek UTP 10/100Mbit)
  TV-kaart (Hauppauge WinTV PCI)
Harddisks:
  20GB Western Digital 7200rpm
  80GB Western Digital 7200rpm
Voeding:
  Enermax 350W

HET PROBLEEM
Ik sta vanochtend (redelijk uitslapen omdat ik net ben afgestudeerd :) ) op, zet de computer aan (routine, tweakers bekijken en nieuws checken). Echter, hij blijft hangen op mijn BIOS-scherm!
  • Alle fans in het systeem (2* voeding, 2* CPU, 1* GeForce) gaan en blijven aan
  • De harddisks gaan en blijven aan
  • 1e scherm van GeForce videokaart wordt getoond
  • Biosscherm wordt getoond, echter, blijft steken op de CPU detectie.
Nu heeft mijn moederbord een LED-systeem waaraan ik iets kan zien wat er aan de hand is. Volgens de Diag. LEDs blijft hij steken op de "BIOS Sign ON". Dit is na het initailiseren van de videokaart (ik zie gewoon BIOS scherm), en voor het testen van base en extended memory (die teller die je hoort te zien lopen).

De avond hiervoor heeft deze computer gewoon stabiel gelopen onder linux EN windows. Afsluiten is bij mijn weten niet vreemd gegaan.

Het moederbord is ff snel gecontroleerd op rotte elco's, deze heb ik echter niet kunnen vinden.

Ik heb geprobeerd het CMOS-te resetten, wat ook gelukt is. Het verschil is nu echter, dat de andere videokaart wordt gepakt, en hij nog steeds op het zelfde punt vastloopt.

Voordat mijn computer deze kuur vertoonde, heb ik windows en linux opnieuw geinstalleerd. Daardoor heb ik niet de meest actuele standen van de Spanningen. De laatste keer dat ik deze gemeten heb (7dagen terug) waren deze gewoon stabiel. De temperaturen van alle componenten waren ook normaal (onder de 50 graden voor CPU's)

Mijn voeding is niet geaard, echter, daar heb ik nooit eerder problemen mee gehad (heb ook geen voorzieningen om deze te aarden). Alle randapparatuur echter zit wel op een zelfde aardedraad, deze hebben dus de zelfde potentiaal.

Mijn systeem is niet overgeklokt. Het is het wel geweest, maar dat is nu weer maanden geleden (en ook geen spectaculaire overklok).

Na het eten ga ik kaarten er uit trekken (alles behalve video) om te kijken of dat soelaas biedt. Zijn er mensen die weten waar het probleem kan liggen :?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nadat je de BIOS gereset hebt gaf hij beeld op de andere videokaart? Dat is denk ik omdat "Init Display First" of iets in die zin op PCI staat B)

En als je de BIOS zit, kun je dan in het setup scherm komen voordat hij hangt?

Ook eerst ff alle kaartjes en HD's en spul eruit halen zodat je alleen het mobo, proc(s), 1 reepje geheugen en de PCI video kaart over houd.

• Bart B
Erik1 schreef op 04 juli 2003 @ 11:09:
Nadat je de BIOS gereset hebt gaf hij beeld op de andere videokaart? Dat is denk ik omdat "Init Display First" of iets in die zin op PCI staat B)
Dat is mijn gedachte ook. Daarom denk ik dat het clearen wel gelukt is
En als je de BIOS zit, kun je dan in het setup scherm komen voordat hij hangt?
Ik kom het BIOS Setup scherm niet in.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 18:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Trek je harrddisks eens van je mobo af.. ik had het ook eens dat door een rotte schijf mijn pc niet wilde doorbooten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:54

renedepe

wheeeeelp!!!

idd. dat heb ik ook eens gehad. Probeer dat eens, wie weet helpt het? :7

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12
idd ik zou proberen met zo min mogenlijk hardware op te starten. oftewel: 1 videokaart, en indien mogenlijk (kweet niet presies hoe dat werkt met een dual opstelling) 1 cpu en 1 reepje ram

[edit]en mocht dat mogenlijk zijn, en het werk nog niet, wissel dan alles 1 voor 1 om (dus eerst de andere vidkaart, daarna de andere cpu en daarna het andere reepje ram)

en als het wel werkt gewoon 1 voor 1 de rest toevoegen, dan weet je vanzelf waar de fout ligt

[ Voor 44% gewijzigd door Puc van S. op 04-07-2003 11:46 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Bart B
Okee... er zit weer iets leven in.

Ik heb nu een opstelling met:
  • moederbord
  • de 2 CPU's
  • de 2 repen geheugen
  • de AGP videokaart
Ik kan het BIOS inkomen, de geugenteller loopt. Alle andere componenten heb ik losgekoppeld.
* Bart B is heel erg blij dat niet 1 van zijn CPU's kapot is.

Hiervoor had ik ook geprobeerd met alle IDE apparaten losgekoppeld, toen deed hij het echter ook nog niet. Pas toen ik er PCI-kaarten uit ben gaan trekken deed deze het weer.

[edit]
Okee... nu wordt ik een beetje gek. Ik heb uiteindelijke alle PCI apparaten teruggezet op exact de zelfde plek, en nu doet alles het weer wel!

[ Voor 15% gewijzigd door Bart B op 04-07-2003 12:44 . Reden: updaten ]

• Bart B
Ik heb het probleem gevonden... luister goed, je GELOOFT HET NIET. mijn PocketPC zorgde voor de vastloper |:( |:(

Mijn hele computer is dus in orde. Dus ik denk... ik sluit mijn USB muis en USB PocketPC aan. Toen begon het allemaal weer. De teller van het geheugen liep weer niet. Uitendelijk achter gekomen dat de PocketPC de boosdoener is.

Het probleem deed zich dus weer voor... en ik denk "laat ik mijn PocketPC loskoppelen". METEEN (zonder herstart) begon de teller van geheugen te lopen!!! Ik denk "HEE?!?!??". De teller liep nog steeds, en ik denk "wat zou er gebeuren als ik de pocketpc er weer aankoppel". De teller stop!!!

Uitenlijk de PocketPC gereset (windows, soort CTRL+ALT+DEL op ze WINCE), probleem opgelost!!!!

Dit is toch wel het meest vage probleem wat ik ooit ben tegengekomen!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Bart B op 04-07-2003 13:05 ]

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Erg appart idd 8)7 8)7 8)7

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In het vervlg dus ff je PocketPC afkoppelen als je gaat booten :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pocket PC op USB hangen zeker? klinkt als een verrot / loszittende USB bracket / aansluiting. ZOu ik ff nakijken, kan zomaar verzakt zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bart B
Erik1: In het vervlg dus ff je PocketPC afkoppelen als je gaat booten :P

The_Eagle: Pocket PC op USB hangen zeker? klinkt als een verrot / loszittende USB bracket / aansluiting. ZOu ik ff nakijken, kan zomaar verzakt zijn.
Het probleem was na een SOFT RESET van de POCKETPC verholpen!! 8)7 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Bart B op 04-07-2003 15:32 ]

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

*zucht* lezen blijft moeilijk :z

Pagina: 1