Toon posts:

[SME-Server] iptables traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort gebruik ik SME-server van e-smith als router/firewall in mijn thuisnetwerk. De setup is als volgt:

code:
1
adsl-modem --> SME-server --> HUB --> (Linux webserver, Windows XP, HP-UX DB server, Laptop)

Het adsl-modem is getweaked (always-on met als default server de SME-server).
Op de SME-server is ipforwarding geinstalleerd. Ik heb daarop wat rules aangemaakt die een aantal poorten van binnen naar buiten doorlaten.
Alle binnenkomende (NEW en RELATED) pakketjes op poort 80 worden geforward naar m'n webserver.
Over het algemeen gaat dit goed. Als ik vanaf internet naar mijn IP-adres surf krijg ik keurig mijn webpagina's te zien op de webserver.
Maar: als ik een telnet (ja, ik weet dat dat fout is) verbinding opzet naar m'n SME-server vanaf internet gebeuren er twee dingen:
1. Na het opzetten van de telnetverbinding duurt het ontzettend lang voordat ik vanaf internet mijn webpagina's te zien krijg (soms zelfs helemaal niet) en
2. iptables -L op de SME-server duurt ook heel erg lang (soms zelfs 2 minuten). Zonder het opvragen van een webpagina duurt dit 2 seconden.

Ik heb al een aantal collega's om hulp gevraagd, in het forum van e-smith gekeken, de iptables howto gelezen en met google gezocht, maar dit mocht allemaal niet baten.

De enige hint die ik heb gekregen is dat er in mijn setup twee keer aan NAT gedaan wordt (op het modem en op de SME-server). Oplossing zou dus zijn om de tweak ongedaan te maken en met pppoe mijn internetverbinding op te zetten vanaf de SME-server. Maar die oplossing wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn? Als iemand meer info nodig heeft dan hoor ik het wel.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
het is een linux webserver met apache op? Statische webpagina's?
Dus als je gewoon surft gaat alles goed totdat je telnet
als je telnet tik je dan een fout ofzo - daarna gaat het niet meer goed -> je hebt een bug gevonden (upgrade of melden)?
Kijk eens met netstat -a -c wat er gebeurt op webserverniveau en op routerniveau.
Wat zijn de snelheden van ADSL, intern netwerk, pingsnelheden, processorsnelheden enz. enz. Ook kernelversie's en apache-versies en iptables versie

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Waarom gebruik je de SME-server niet als web-server??

Verwijderd

Topicstarter
Guru Evi schreef op 04 July 2003 @ 10:50:
het is een linux webserver met apache op? Statische webpagina's?
Dus als je gewoon surft gaat alles goed totdat je telnet
als je telnet tik je dan een fout ofzo - daarna gaat het niet meer goed -> je hebt een bug gevonden (upgrade of melden)?
Kijk eens met netstat -a -c wat er gebeurt op webserverniveau en op routerniveau.
Wat zijn de snelheden van ADSL, intern netwerk, pingsnelheden, processorsnelheden enz. enz. Ook kernelversie's en apache-versies en iptables versie
- apache: 1.3.23
- websites zijn php, maar ook statische pagina's duren na telnetten lang
- snelheid adsl: xs4all basic (volgens mij 768/256)
- pingsnelheden van buitenaf naar SME-server: ca 45msec
- intern netwerk 10Mbps
- processor: SME-server 160MHz, Webserver 450MHz
- kernel SME 2.4.18-5
- kernel Webserver 2.4.18-4GB
- iptables 1.2.5

met netstat zie ik geen connecties op poort 80 als ik van buitenaf een pagina op m'n webserver probeer op te roepen terwijl er een telnet verbinding van buitenaf naar de SME-server is(niet op de SME-server, en ook niet op de webserver).

Bij het telnetten zie ik geen foutmeldingen.

Verwijderd

Topicstarter
ET schreef op 04 July 2003 @ 10:53:
Waarom gebruik je de SME-server niet als web-server??
Omdat ik de SME-server alleen als firewall/router/mailserver wil gebruiken en omdat php daar niet gecompileerd is met oracle. Ook vind ik hem iets te traag voor een webserver met db-koppelingen (160MHz). Verder ben ik gewoon erg eigenwijs en wil ik deze setup aan de praat krijgen.