Toon posts:

ECS K7S5A Pro + XP 2400+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eyo... ik zit me met een berg problemen :)

Zojuist de PC van m'n ouders iets geupgrade.. dit was het systeem:

ECS K7S5A Pro (+lan)
AMD Thunderbird 800
384MB PC133 (128+256)
Sapphire Radeon 9200
Maxtor 20GB 7200RPM

Ik heb er het volgende bijgezet / aan vervangen:
Maxtor 80GB 7200RPM (erbij)
AMD XP 2400+ (133 MHz FSB, vervangen :))

Nu werkt het volgende niet:
- als ik allebei de geheugendimms erin laat zitten boot de nieuwe CPU meestal wel, maar crashed na een paar minuten in windows, vooral als ik 3dmark 2001 start
- als ik er maar 1 in stop gebeurt dit niet
- elke keer als de PC -uit- is geweest (geen reboot, echt shutdown) moet ik de bios resetten voordat 'ie weer aan gaat
- ik krijg het diskettestation op geen mogelijkheid meer aan de praat (kabel op 4 mogelijke manieren erin gestopt, de PC boot niet of herkent geen diskettes)

Ik heb de search gebruikt (daaruit kwam ik er op om 1 DIMM erin te stoppen)... ik heb er ook aan gedacht om de bios te flashen maar zonder floppydrive is dat nogal lastig :[

Help aub :]

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
Probeer eens of het moederbordje wel goed met DDR werkt. Heb namelijk soortgelijke problemen gehad die helemaal verdwenen toen we een reepje DDR gebruikte. Zelfs die oplossing met 1 dimmetje werkte maar tijdelijk met SDRAM. Probleem lijkt alleen maar voor te komen met XP'tjes in combinatie met Sdram op dit mobo.

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
ik zou toch maar ergens een floppy vandaan halen, want zonder flashen gaat dit waarschijnlijk niet lukkien met zo'n oud beestje :). Het is nog een hele prestatie dat ie wil bootten met zo'n 2400+ in zijn socket.

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 04-07-2003 05:21 ]

tvw

Verwijderd

K7S5A Pro is een relatief nieuw bord, weet je zeker dat je de pro versie hebt en niet de gewone K7S5A?

Download en brand MemTest86 ISO eens van www.memtest86.com en test daarmee je geheugen.

Floppydrive is rotzooi, net als de andere legacy. <-- mijn bescheiden doch strenge mening :p

Verwijderd

Topicstarter
Crvdwoestijne > dat is inderdaad misschien een oplossing, als dat echt zo is zullen m'n ouders maar DDR aan moeten schaffen :)

babe > Ja, zeker weten een Pro :) Dat van die floppy drive vond ik ook al, heb in m'n eigen PC's ook geen flopdrives meer zitten... maar in dit geval was het misschien wel handig geweest :[ Ik ga dat memtest even proberen..

edit:

Goed, geen problemen gevonden... ik ga nu de FDD uit m'n broertje's PC pakken omdat ik zeker weet dat die het doet, ook maar ff proberen die nieuwe HD eruit te halen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grom, dit wordt steeds vervelender... PC van m'n broertje leest sommige floppies wel (ze zijn bijna allemaal kapot volgens mij :$), maar als ik ze als MS-DOS opstartdiskette formatteer krijgt 'ie een IO error :[

Edit:
Ok... bios geflashed, hielp niet. Ik heb 512MB PC2700 erin gestopt, toen bootte 'ie! Ik was blij, jeej... windows start niet meer, setup hangt ook na de melding "Press F2 to start Automated System Recovery". :[

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 11:01 . Reden: update van probleem:) ]

Verwijderd

watvoor voeding heb je? die ecs plankjes zijn nogal gevoelig wat voeding betreft, je hebt op ecs vaak een sterkere voeding dan normaal nodig. (persoonlijk ondervonden ........kutmoederbord :P)

als je loopt te kutten met de floppy's doe jezelf een plezier en koop nieuwe floppy's en een drive.... zoveel kost dat niet

succes

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Enermax 300W voeding, moet toch genoeg zijn lijkt me... floppies zijn inmiddels gelukt, maar hij blijft vaag doen :[

Ik heb ook nog even geprobeerd alles behalve geheugen en videokaart eruit te trekken, zelfs dan geeft 'ie het 'probleem' (niet meer booten na 1x uitgeweest te zijn) al.

Het lijkt alsof het stuk 'voor' de VGA bios steeds herhaald wordt (ik hoor steeds het getik oid van HD / cdspelers), ledje van m'n monitor blijft ook oranje.

Ik zou nu haast gaan denken dat er iets permanent kaput is, aangezien ik alles teruggezet heb zoals 't was en ik nu dus nog steeds dit probleem heb (hij draait nu op 800 Mhz Thunderbird weer, heb m'n ouders de instructie gegeven hun PC niet uit te zetten maar dat kan nooit lang goed gaan :P)...

Verwijderd

Heb je die 512Mb PC2700 wel op 133Mhz lopen (ipv 166)?

Verwijderd

Dat maakt toch niet uit, dan loopt het zaakje op 133/166, wel iets langzamer maar mag geen probleem zijn. Als de FSB maar 133MHz blijft, anders ben je aan het overclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Ze staan beiden op 133. De PC draait ook wel, maar niet meer nadat 'ie uitgeweest is.

Er is nu nog een complicatie bij... ik krijg een schok elke keer als ik die PC aanraak, zelfs als ik de voedingskabel eruit getrokken heb :S Iemand enig idee hoe dat kan?

Ik heb de XP 2400+ er weer ingezet.

Verwijderd

Heb ook het plankje, het enigste dat ik ja kan aanraden, als je op het net geraakt, een BIOs-update downloaden en instaleren, of op een andere pc, op diskette zetten, en dan zo instaleren die nieuwe BIOS. Moet soms ook eerst reset doen voor ie opstart, was 2 keer in een week ongeveer, niet zoveel, nadat ik er een CD/RW heb bijgestoken, nooit meer voorgehad, dus door stom toeval kan je bij dit plankje al veel verhelpen. Maar ik zou je aanraden een bios-update te doen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 02:06:
Ze staan beiden op 133. De PC draait ook wel, maar niet meer nadat 'ie uitgeweest is.

Er is nu nog een complicatie bij... ik krijg een schok elke keer als ik die PC aanraak, zelfs als ik de voedingskabel eruit getrokken heb :S Iemand enig idee hoe dat kan?

Wat raak je aan dan? De kast? Ik zou toch eens controleren of je geen kortsluiting hebt dan.
En heb je geen DOS partitie op je HDD? Daar kun je ook prima mee flashen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 02:06:

Misschien idee om je comp op geaard stopkontakt aan te sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Hm zonder stopcontact zou 'ie toch helemaal geen schok moeten kunnen geven dacht ik. Maar ik zal dat even proberen, normaal staat 'ie op een geaard stopcontact alleen nu zitten we te lannen in de huiskamer ;)

Het bios flashen was al gelukt, maar hielp helaas niet :(

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juli 2003 @ 14:21:
Hm zonder stopcontact zou 'ie toch helemaal geen schok moeten kunnen geven dacht ik. Maar ik zal dat even proberen, normaal staat 'ie op een geaard stopcontact alleen nu zitten we te lannen in de huiskamer ;)

Het bios flashen was al gelukt, maar hielp helaas niet :(
Als er nog stroom in een condensator zit en die condensator in verbinding met de kast staat, kun je best een schok verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar elke keer dat ik 'm aanraak? Stuk of 20 keer achter elkaar, best vervelend om de cmos jumper te verwisselen als dat steeds gebeurt :[

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waar heb je die CMOS jumper voor nodig dan?
En heb je gecontroleerd op kortsluiting?
Van computerhardware heb ik eigenlijk nog nooit een schok gehad. Wel van auto's als ik verkeerde schoenen aan heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-07-2003 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die CMOS jumper heb ik nodig omdat de computer niet boot (fans starten wel, maar daar blijft 't min of meer bij), tenzij ik eerst de CMOS reset. Daarna kan ik vanuit Windows restarten, op reset drukken etc wat ik wil, zolang de PC maar niet uitgaat.

Als 'ie uitgaat begint het verhaal weer opnieuw :[
Pagina: 1