UPT of telefoondraad?

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17
Momenteel zit er tussen de adsl modem en het telefoonstopcaontact (?) 25 meter telefoonkabel en vlak daarnaast de switch. Is het beter om de modem te verplaatsen tot vlak naast het stopcontact en dan 25 meter UTP aan te leggen naar de switch, of maakt dit niet uit? Welke is storingsgevoeliger, UPT of 2 adering telefoondraad?

Alvast bedankt!

P.S. telefoonstopcontact noem ik dat ding waar de dikke blauwe kabel in gaat en "normaal " telefoondraad uitkomt.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:30
Het is nog altijd UTP en niet UPT ;) en het beste is volgens mij telefoondraad als ik de specs mag geloven maar koop gewoon UTP als het niet werkt maak je er telefoondraad van.

* Eskimootje denkt dat het allebei perfect werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Eskimootje op 04-07-2003 01:40 ]

• André
  • Laatst online: 11:26

André

Analytics dude

Qua storing mag het helemaal niets uitmaken, want zoals Eskimootje al zegt kun je van UTP ook telefoondraad maken. Dus zoveel verschil is er niet.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
André schreef op 04 July 2003 @ 01:43:
Qua storing mag het helemaal niets uitmaken, want zoals Eskimootje al zegt kun je van UTP ook telefoondraad maken. Dus zoveel verschil is er niet.
maar van telefoon draad geen utp (hoger als versie 2) ;)

Ik zou de modem zodicht mogelijk bij de telefoon aansluiting zetten.
Zeker als je bang voor storingen bent, want dan kan je er stp of een ftp kabel leeggen naar de switch

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

UTP is minder storingsgevoelig voor hoogfrequent signalen. Je beste optie is idd het modem zo dicht mogelijk naar de telefoonlijn te verplaatsen en de rest met UTP te doen. Telefoonlijn stoort de hoogfrequente (DSL) kanalen snel.

Vooral op de snellere ADSL abbo's zal het veel uitmaken.

Forget your fears...
...and want to know more...

• André

André

Analytics dude

Aetje schreef op 04 juli 2003 @ 01:52:
UTP is minder storingsgevoelig voor hoogfrequent signalen. Je beste optie is idd het modem zo dicht mogelijk naar de telefoonlijn te verplaatsen en de rest met UTP te doen. Telefoonlijn stoort de hoogfrequente (DSL) kanalen snel.

Vooral op de snellere ADSL abbo's zal het veel uitmaken.
Is dat echt zo? Wat voor verschil is er nou tussen UTP en Tel snoer. In de 1 zitten 8 en in de ander 4 draadjes. En beide zijn ze shielded.

Dus waarom telefoonsnoer storingsgevoeliger zou zijn?
Weezer-DC schreef op 04 July 2003 @ 01:50:
[...]

maar van telefoon draad geen utp (hoger als versie 2) ;)
Waarom niet, in Tel snoer zitten 4 draadjes, meer ben je voor een netwerkkabel niet nodig. :)

[ Voor 21% gewijzigd door André op 04-07-2003 02:01 ]

• Aetje

Aetje

André schreef op 04 juli 2003 @ 01:59:
[...]

Is dat echt zo? Wat voor verschil is er nou tussen UTP en Tel snoer. In de 1 zitten 8 en in de ander 4 draadjes. En beide zijn ze shielded.

Dus waarom telefoonsnoer storingsgevoeliger zou zijn?
UTP heeft meer weerstand per strekkende meter. Dat maakt het ongeschikt voor de transport van audiosignalen over grotere afstanden. De draadparen in UTP zijn om elkaar heen gedraaid (Twisted, da's de T in UTP) om zo storingsinvloeden tegen te gaan. De hoogfrequentsignalen hebben minder last van de weerstand in de draad.

Telefoondraad heeft een lage weerstand. Dit is om verlies in het audiosignaal tegen te gaan. Echter, hoogfrequentsignalen worden op de draad gestoord (omdat de draad als een lange antenne fungeert). Die hoogfrequentsignalen hoor je toch niet door de telefoon, dus zo'n probleem is dat niet. DSL signalen echter zijn hoogfrequent. Deze worden als een krachtig signaal door de telefoon heengejast om zo toch een goede verbinding in stand te houden. Hoe langer de telefoondraad echter, hoe zwakker het DSL signaal (Vandaar dat mensen ver van een centrale geen snelle of helemaal geen DSL kunnen krijgen).
Waarom niet, in Tel snoer zitten 4 draadjes, meer ben je voor een netwerkkabel niet nodig. :)
Waarom in UTP 4 paren gestouwd zijn snap ik ook niet, je hebt er idd maar 2 nodig. Maar houd rekening met de interne structuur van de kabel: Je gebruikt toch ook geen 380KV staalkabels om je harddisk met je PSU te verbinden?

Forget your fears...

• André

André

Analytics dude

Kijk, kijk. Dat heb ik dus nooit geweten _/-\o_ ;)
Aetje schreef op 04 July 2003 @ 02:19:
Elke nacht weer wat wijzer :P
Dat is zo... :)

[ Voor 31% gewijzigd door André op 04-07-2003 02:20 ]

• Aetje

Aetje

Elke nacht weer wat wijzer :P

Forget your fears...

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11
André schreef op 04 juli 2003 @ 01:59:
[...]
...tussen UTP en Tel snoer. En beide zijn ze shielded.
Goh, en waar zou de U in UTP voor staan? |:(

No production networks were harmed during this posting

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
André schreef op 04 July 2003 @ 01:59:
Ahum... Unshielded Twisted Pair... should I say more?!

• Aetje

Aetje

En geloof maar niet dat Tel. draad shielded is :P... Soms zit er wat folie rond de draad maar da's meer tegen stuktrekken dan tegen storing.

Forget your fears...

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
utp heeft 4 paren om het compatible te houden met ISDN en telefoondraad.
Als bedrijf kan je over je utp-netwerk zowel telefoon als isdn als netwerk-signalen sturen. De stekkertjes passen ook allemaal in hetzelfde contactdoosje.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Poeh, praat me er niet van! Je wilt niet weten hoe lang het duurde voordat ik mijn Gbit netwerk over stroomkabel van de praxis aan de gang heb gekregen. :P

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 21:30:
Poeh, praat me er niet van! Je wilt niet weten hoe lang het duurde voordat ik mijn Gbit netwerk over stroomkabel van de praxis aan de gang heb gekregen. :P
psst deze kabel :9~
SYSTIMAX®
Structured Connectivity Solutions

Copper Solutions
Every organization has its own route to higher productivity. Its size, needs, resources, operations and investment policy all determine what type of network infrastructure is best to help meet business objectives. That's why the SYSTIMAX® SCS portfolio offers a choice of two copper cabling solutions meeting different needs - each with performance ahead of its class.
Read a detailed article on SYSTIMAX Copper Solutions

Download a copy of the SYSTIMAX Copper Solutions brochure

Email this page to a friend

SYSTIMAX PowerSUM and GigaSPEED® XL Solutions let managers choose between cabling exceeding Category 5e/Class D or Category 6/Class E standards to meet their requirements perfectly. Both solutions are of the highest quality, positioned with their own unique performance/cost levels to provide foundations for robust and reliable networks.

Each option offers a complete, single source, end-to-end solution created from the top down. Developers of these SYSTIMAX copper solutions at the industry leading SYSTIMAX Labs start with the aim of achieving superior end-to-end connectivity. To achieve this, they design every component to work in harmony with one another to give network users maximum performance. So, while other suppliers assemble cable and connectors from various sources, all PowerSUM and GigaSPEED XL Solutions have precisely matched components.

Where network intensive systems are central to business strategy and Category 6/Class E cabling is the minimum requirement, GigaSPEED XL Solutions offer the highest performing copper connections available. When the very best in Category 5e/Class D performance is what's required, the PowerSUM Solution meets the need.

The SYSTIMAX GigaSPEED XL Solutions
Beyond Category 6

In the GigaSPEED XL Solutions, the simplicity and versatility of copper cabling are combined with support for the most demanding gigabit applications. Added to this, its unequalled performance over a 250MHz frequency range offers potential for multi-gigabit throughput in the future. With performance well beyond Category 6 specifications, GigaSPEED XL Solutions can be relied on to deliver a fast return on investment.

Powerful new modal decomposition and simulation techniques developed at SYSTIMAX Labs are among 41 patented innovations that helped to make GigaSPEED XL Solutions a breakthrough in copper cabling. These tools enabled engineers to tune cabling and connector design to control effects such as signal reflection and resonance, so there are no unpleasant surprises in operational installations. In this way, it assures desktop systems always have connections with less downtime and more throughput than with any other copper solution.

Wherever real-time data feeds, fast file transfer and streaming media are important to the business, a GigaSPEED XL Solution is the logical choice.
Paar honder euro per 300 meter (> 350) >:), en ik ga er 10 mbit over draaien :+ (achja, kan ik nog een factor 100 vooruit met snelheid ;p)

nu ff ontopic. :)

Zolang je de maximale snelheid die je verbinding zou kunnen hebben haalt over je adsl verbinding, zou ik me geen zorgen gaan maken over de kabel en alles laten liggen. ('If it isn’t broken, don’t fix it')
Ga je het nieuw aanleggen, dan zou ik utp nemen ivm met het oog op de uitbreidingsmogelijkheden.
Wil je perse nieuwe kabel ,dan zou ik natuurlijk wel de telefoonlijn laten liggen, hij kan altijd van pas komen. (Stel, je wilt telefoon bij je pc ;))

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:51

Predator

Suffers from split brain

Gewone telefoonkabel is niet getwist, UTP wel, en is o.a. daarom minder storingsgevoelig.

Als je er geen problemen mee hebt laat je het toch gewoon zo :?
Indien wel, dan kan je die vervangen door UTP.
Dit is toch ook al een paar maal gezegd in diverse topics :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.