Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 01:24:
Ik wil een digitale camera gaan kopen. Ik heb pas een Trust 710 LCD Powerc@m Zoom gezien bij iemand. Deze digitale camera heeft maar liefst een 4 Megapixel fotoresolutie, een LCD en is qua geheugen uitbreidbaar. En dat voor maar 130 euro of zo.
Trust gebruikt het woord "fotoresolutie" gebruikt voor de geinterpoleerde foto, dus niet de ECHTE resolutie, die een stuk lager zal liggen.
Verder is het zo dat het aantal megapixel niets zegt over hoe "goed" een camera is. Voordat het licht een CCD (de lichtgevoleige chip met de megapixels) bereikt moet het namelijk eerst door een lens. Als je een slechte/goedkope lens hebt kun je nog zoveel megapizels hebben maar het beeld wordt toch niet beter. Daarnaast zijn er nog andere dingen belangrijk:
- kleurechtheid: komen de kleuren overeen met de werkelijkheid
- ruis: iedere fot bevat ruis, hoe meer hoe slechter
- witbalans: is deze juist? Kan hij handmatig worden ingesteld?
- scherpte: is de lens van goede kwaliteit, is de foto ook in de hoeken goed scherp?
- lichtgevoeligheid: wat voor CCD zit er in, wat is de maximale diafragma grootte?
Dat was de beeldkwaliteit, dan heb je ook nog de camera zelf:
- behuizing: is deze wel stevig?
- bediening: zitten de knopppen op de juiste plaats, voelen ze goed aan? reageren ze goed?
- snelheid: hoe lang duurt het voor de camera om op te starten en scherpt te stellen? Reageren de knoppen meteen of is er een vetraging?
- LCD: is het helder genoeg, is het ook scherp? Wordt de afbeelding snel ververst?Is er een apart data LCD?
- energie: wat voor batterijen gebruikt de camera? Hoe lang gaan ze mee? Hoeveel moeten er in? Hoe duur kosten ze? Kan er een adapter worden aangesloten?
- Flitser: is hij sterk genoeg? Is hij snel klaar voor gebruik? Is er een rode ogen reductie stand.
- Extra's: heeft de camera een TV-out? Kan hij filmpjes opnemen?
Ik kan zo nog wel even doorgaan... maar ik ga eerst slapen.
Echter ik wil liever een echt merk en een metalen behuizing. Ik kwam toen bij Canon uit en wel bij de Digital Ixus series. Echter deze zijn behoorlijk duurder en hebben ook nog eens minder Megapixels (DI V2: 2.1 en DI V3: 3.3).
Met welke kun je nu betere foto's maken in een hoge resolutie. Ik zou zeggen met die Trust vanwege de 4 Megapixels. Of spelen er nog meer dingen mee?
Graag wat uitleg en advies. Ik heb namelijk (nog) weinig verstand van de wondere wereld der digitale camera's.
Koop de Canon.
[
Voor 3% gewijzigd door
Johnny op 04-07-2003 01:41
]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.