Refresh rate fix XP + TV out oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:22

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een handmatige fix die voor zowel Directx als OPENGL werkt. De fix is even slim als simpel. Wat er gebeurd bij XP als er een game opstart is het volgende. XP ziet dat het de desktop verlaat en kiest zelf de allerlaagste beschikbare refreshrate (meestal 60hz).

Wat doet de fix?

Je zorgt dat je maar 1 optie als hertz hebt om te kiezen, namelijk 100 Hz!!!
Wanneer XP dus de laagste hertz neemt, dan is dat 100 Hz!

Erg slim dus.

Onderstaande fix is bedoeld om in de registry aan te passen, er is geen third party software bij nodig.

Theoretisch zou het deze fix niet uit moeten maken welke display-driver/adapter je gebruikt, omdat het de settings van je monitor aanpast en niet van de display-driver/adapter zelf.

BELANGRIJK:

Voordat je aanpassingen maakt, moet je er zeker van zijn dat je monitor de refresh rates aankan die je wilt gebruiken. Gebruik van deze fix is op EIGEN RISICO.

Ik raad iedereen aan om EERST een backup van je registry te maken voordat je hiermee begint.

Er van uit gaand, dat je je monitor correct hebt geinstalleerd (de monitor driver ondersteund de gewenste vertical refresh rate, in mijn voorbeeld 100 Hz) en dat je een "normaal" systeem hebt (geen multi-monitor support enabled) moet je het volgende doen.

Open regedit (startmenu ---> uitvoeren---> typ "regedit" en zoek naar deze sleutel:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\\system\\CurentControlSet\\Control\\Class].

Vouw de "class key" uit; je ziet nu een aantal sleutels die er ongeveer uit zien als:

{1113E534-EAF87542.....}

Als je er eentje selecteert, dan zie je wat waardes staan. Er moet ergens een string staan die "Default" of "Class" heet of allebei, die aangeven welk soort apparaat het is, zoals "modem", "keyboards", etc. Zoek de sleutel die in de string : "Class"="Monitor" heeft staan.

Vouw deze sleutel uit en je zal minimaal 1 sleutel zien staan, meestal "0000". Er kunnen er hier meer staan, in dat geval moet je ze allemaal aanpassen op de manier die volgt.

Vouw de "0000" sleutel uit. Je ziet nu een sleutel "MODES", vouw deze ook uit.
Nu zie je een sleutel die de maximale resolutie aangeeft van je monitor.
Stel dat je voor 1027x768 een refresh rate van 100 wilt hebben, maak dan een sleutel aan in "MODES: die "1024x768" heet. In de sleutel van 1024,768 moet je de volgende string toevoegen:

"Mode1"="100-100,100-100"

Open na het aanpassen je beeldscherm eigenschappen (rechtermuisklik op bureaublad). Klik op tabblad instellingen op geavanceerd . Ga naar je beeldscherm tab. Je kan nu maar 1 refresh rate kiezen, namelijk 100. Dit is natuurlijk alleen zo als "0000" inderdaad je huidige instellingen zijn en als je het vinkje "modi verbergen die dit beeldscherm niet kan weergeven" aan hebt staan.

Herhaal deze procedure voor alle refresh-rates/resoluties die je wilt gebruiken.

Alle spellen zouden nu op de door jouw gekozen refresh rate moeten draaien, het maakt dus niet uit of dit Direct3D of OPENGL is!! :P (Counter-strike all the way!!)

Het is ook wel even typen, maar nu heb je niet alleen het probleem opgelost voor spellen, maar ook voor je TV out! Die zal nu ook gewoon op zijn hoogste resolutie moeten draaien. (bij mij 1024x768)

Waarschijnlijk resetten de waardes ook als je een andere display driver en/of monitor driver installeerd. Maar dit heb ik nog niet getest.

Ik hoop dat jullie wat aan deze fix hebben.

Ik verzoek bij deze ook een moderator/admin dit bij de FAQ van de TV out en de Refresh rate problemen te zetten. Dan heeft iedereen hier plezier van.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Dit mag van mij wel in de faq :D (alleen dan iets compacter :P).

Ik was ik al een tijdje achter en het werkt perfect hier :).

Het is trouwens makkelijker om met RivaTuner's Monitor driver wizard een driver te maken, een paar muiskliks en je bent klaar ;). Ergens die driver oplaan, en je kunt na een format C: gelijk weer aan de slag op 100hz. Door die driver wizard ben ik er trouwens ook achter gekomen dat mijn VM410 moni eigenlijk tot 2048x1536@60hz gaat ipv de max van 1600x1200 in de drivers :P, en het is nog redelijk scherp ook.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oakley
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 17:14
Hier is toch al een tijdje een .reg bestandje van in omloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
maar wat nou als je monitor 100hz aan kan bij 1024x768, en je verandert de resolutie in 1600x1200 ??? Gaat je monitor dan niet op 100 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Paters schreef op 04 juli 2003 @ 11:04:
maar wat nou als je monitor 100hz aan kan bij 1024x768, en je verandert de resolutie in 1600x1200 ??? Gaat je monitor dan niet op 100 draaien?
Dan stel je voor die resolutie een ander maximum in. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HellBeast schreef op 04 juli 2003 @ 22:33:
[...]

Dan stel je voor die resolutie een ander maximum in. 8)
Aha, Ik had namelijk het volgende gelezen in de 1ste post.

"Wat doet de fix?

Je zorgt dat je maar 1 optie als hertz hebt om te kiezen, namelijk 100 Hz!!!
Wanneer XP dus de laagste hertz neemt, dan is dat 100 Hz!"

Daarom was ik bang dat je het niet per resolutie in kan stellen. Maar als dat
wel kan is dit een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Volgens mij is dit precies wat Refresh Force doet. (te vinden op 3dguru.com)

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dit werkt. :D

Ik zat altijd te klooien met vafe fixes en op een gegeven moment wilden deze niet meer werken met mijn huidige detonators. Net heb ik voor alle gangbare resoluties deze sleutels gemaakt en het werkt, van dit topic word ik nu echt vrolijk. :)

Ohja, mensen, vergeet niet voordat je in je registry gaat knoeien om eerst even een backup te maken. Je verknoeit iets sneller en makkelijker dan je denkt. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:59

Wildfire

Joy to the world!

D'r zijn dus al diverse proggies in omloop (zoals ReForce) die nou juist precies dit automatisch voor je doen.

Je hebt dus het wiel opnieuw uitgevonden. Beetje nutteloos dus... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Wildfire schreef op 06 July 2003 @ 23:17:
D'r zijn dus al diverse proggies in omloop (zoals ReForce) die nou juist precies dit automatisch voor je doen.

Je hebt dus het wiel opnieuw uitgevonden. Beetje nutteloos dus... :)
Nee hoor, want sommige refreshrate fixes, werken weer niet met de nieuwste drivers of een TV out verliest zijn maximale resolutie en schiet naar 640x480.

En deze fix is voor zowel ATI Radeon kaarten als voor NVidia based kaarten. En er bestaat nog geen enkel progje die het voor allebei kan. (voor zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
bazs2000 schreef op 06 July 2003 @ 21:17:
Dit werkt. :D
van dit topic word ik nu echt vrolijk. :)
Het werkt gewoon perfect! Daarom vroeg ik ook of een admin of moderator het in de FAQ wil zetten, voornamelijk omdat het voor ALLE kaarten geldt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HellBeast schreef op 06 July 2003 @ 23:21:
[...]

Nee hoor, want sommige refreshrate fixes, werken weer niet met de nieuwste drivers of een TV out verliest zijn maximale resolutie en schiet naar 640x480.

En deze fix is voor zowel ATI Radeon kaarten als voor NVidia based kaarten. En er bestaat nog geen enkel progje die het voor allebei kan. (voor zover ik weet)
RefreshForce doet het gewoon voor beide kaarten hoor. En werkt ook gewoon met de nieuwste drivers.
RefreshForce universally and permanently fixes the Windows 2000/XP refresh rate problem on ANY variation of graphics cards, monitors, or drivers!!! No messing around, no hassle, it WORKS and it's SIMPLE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Heb je al getest hoe de TV out hierop reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HellBeast schreef op 07 July 2003 @ 13:58:
Heb je al getest hoe de TV out hierop reageert?
Heb je het tegen mij?

Met RefreshForce kun je per monitor aangeven wat je wilt. Gewoon de secondary display met rust laten dus en er is niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 16:52
powerstrip werkt ook met iedere kaart en met iedere driver
daarnaast laat hij ook de tv-out met rust, en hoef je helemaal niks te klooien in je register :)
Pagina: 1