[Samba] file lock?

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 10:56
Hoi mensen,

Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort, indien niet, verhuis de topic aub.

Ik heb een Debian fileserver met Samba bij mijn broer zijn werk staan. Deze werkt over het algemeen perfect maar ze hebben 1 probleem:

- onder Windows willen sommigen applicaties wel eens vastlopen indien ze een file openen van de fileserver (bv. Excel en Word). Meestal krijg je een "Application not responding" en soms na een tijdje wachten (20 a 30 sec) dan word de file alsnog correct geopend in de applicatie.

- wat kan dit zijn?
- zijn de bestanden gelocked ofzo?
- kan dit aan Samba liggen, bepaalde instelling?

Andere dingen die ik zou kunnen bekijken die buiten NOS vallen:
- Windows instelling
- bekabeling van het netwerk (al heb ik totaal geen problemen met copyen van bestanden)

Iemand een idee? Ander moet ik het eens in Windows of Network forum moeten proberen.

Verwijderd

Bekijk eens wat log files... als er wat fout gaan met samba staat het daar in...

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-04 09:09

peace, love & linux

Misschien virusscanner die niet al te slim is.

Op het werk hebben wij met Kaspersky grote problemen gehad, omdat een simpel exel documentje minstens 3!!! x werd opgehaald door de virusscanner voordat het werd geopend in excel.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
t'kan ook aan je dns instelling liggen of geen goede broadcast waardoor de verbinding naar de share niet optimaal is en hersteld moet worden.

heb je dns of wins draaien op die samba servert?

• trekker22
ok ik zal mijn broer eens vragen de datum/tijd op te schrijven indien er iets fout gaat.

hoe bedoel je met die virusscanner? Gebeurd dit alleen indien je een file over het netwerk haalt of hadden jullie altijd die fout?
En wat heb je er tegen gedaan?

• trekker22
nee zover ik weet heb ik geen dns of wins draaien.

Het zijn 4 windows machines die client zijn, en verder geen Windows server draaien die WINS zou kunnen doen.

Is het verstandig om de Samba server ook als WINS server te laten draaien?
Indien ik dit wil realiseren hoe ik alleen "wins support = yes" in te stellen of niet?

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Ja, wins aanzetten in smb.conf zoals je aangeeft.

En dan ook in windows bij je tcp/ip instellingen wins aanzetten of meesturen met dhcp. Check ff op google / got hoe dat dat moet. Kan wel, k'weet alleen niet uit m'n hoofd hoe.
Pagina: 1