[Phase Change] vulbusje r134a gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03

EntonoX

Team leider

Topicstarter
omdat ik inmiddels vakantie heb :), ben ik begonnen met het bouwen van een phase change systeem.

Het systeem omvat een oude koelkast compressor (R134a) en zit al in elkaar. momenteel zit het systeem in de druk test. Het systeem wordt getest onder een druk van 15 bar. >:)

De volgende stap is nu het zelf kunnen vullen van het systeem. Omdat een vulling bij een gecertificeerd STEK station al gauw €100 kost ben ik op zoek naar een alternatief wat in Nederland te krijgen is. (Op Ebay zijn er zat busjes r134a te krijgen in het buitenland, maar ik denk dat als ik die bestel de douane het niet leuk gaat vinden :( )

Omdat in Nederland officieel geen r134a verkocht mag worden vanwege licenties e.d. kun je er dus heel moeilijk aankomen, DaBit heeft eens een flesje in de winkel gevonden die pure r134a bevatte. Dit was z`on vulbusje voor een marine luchthoorn.

Mijn vraag is nu: wie weet waar ik van die busjes kan krijgen (met r134a)???? of heeft misschien iemand een adresje?? of nog een busje staan??

wie o wie helpt mij??

P.S. Search is al gebruikt -> ook diverse site`s bezocht -> Formido & tankstation shell hadden die vulbusjes niet.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

tot zo ver ik weet, kan jij dit niet zelf zo maar gaan doen, dat is ten eerste niet legaal, en ten tweede nog eens gevaarlijk ook, je moet daar een cerficaat voor hebben, wil jij je sysje gevult hebben moet je eventjes naar een koeltechnicus gaan, die doet het voor 25 a 50 euro voor je, maar hij heeft je dan wel gelijk advies, en mogelijke veranderingen aan het systeem..

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb het in belgie al op verschillende plaatsen tegengekomen ,meeste respectable autoparts zaken hebben dat wel in huis en echt grote doe het zelf zaken meestal ook.
Hier is het in tegenstelling dat ik vroeger dacht redelijk goed beschikbaar hoor.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Bij de feestwinkel liggen ze ook :) Er staat er 1 op mn bureau. Het word verkocht onder de naam MARINA. Gewoon het toeter-gas. Het lag bij de dichtsbijzijnde feestwinkel B) netjes in een blisterverpakking :Y)

Je moet dus niet naar r134a zoeken, maar naar toetergas, en dan wel controleren of er 100% r134a op staat :)
(het kostte 9 euro voor 300ml (405gram) en er staat een druk op van 20 atm. made in Italy :) )
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 23:17:
tot zo ver ik weet, kan jij dit niet zelf zo maar gaan doen, dat is ten eerste niet legaal, en ten tweede nog eens gevaarlijk ook, je moet daar een cerficaat voor hebben, wil jij je sysje gevult hebben moet je eventjes naar een koeltechnicus gaan, die doet het voor 25 a 50 euro voor je, maar hij heeft je dan wel gelijk advies, en mogelijke veranderingen aan het systeem..
Zolang je het vanaf het plastic ventiel niet netje onder de goede druk en zonder lucht in je systeem kan krijgen is er niets engs aan. Het spul stinkt niet eens.
Je moet dus een goed ventiel en verloopstuk hebben, en een drukmeter.

[ Voor 71% gewijzigd door bredend op 04-07-2003 00:35 ]

Verwijderd

Check oude Phase Change topics.

Je hebt er een goede pomp voor nodig, maar een hoop van die vulbusjes voor toeters zit goed gas in, misschien geen r134a maar je kan niet alles hebben he?

Enne er is een reden voor dat het zoveel kost he? Het is nou eenmaal niet simpel.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 01:17 ]

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
ok, bedankt voor de reacties tot zover.

dat het niet legaal is is waar. ik vind het echter niet terecht omdat de in rest van de wereld dit spul gewoon wel te koop is :(, typisch nederland weer.

en ik wil het vullen van het systeem toch zelf gaan proberen. waarom? omdat je nu eenmaal tweaker bent en ik het systeem volledig zelf wil bouwen. kennis en gereedschap zijn allemaal aanwezig, en als ik straks dus alles zelf kan bouwen en vullen staat hier dus een phase change systeem voor exact € 19,95. dus mijn doel is dus zo laag mogelijke kosten, en het doe-het-zelven.

maar ik ga even opzoek naar dat toetergas :)

[ Voor 44% gewijzigd door EntonoX op 04-07-2003 08:39 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
bredend schreef op 04 July 2003 @ 00:27:
Het spul stinkt niet eens.
Is dat beter denk je? Ik neem aan dat dit gas brandbaar zal zijn, als het dan niet stinkt is het alleen maar vervelend omdat je zo niet doorhebt dat iets lekt bij vullen... Aardgas is ook geur aan toegevoegd, zodat je niet je gasfornuis per ongeluk open kunt laten staan en een langzame dood sterft :P

boem of een hele snelle natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 04-07-2003 09:08 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 04 juli 2003 @ 09:08:
[...]

Is dat beter denk je? Ik neem aan dat dit gas brandbaar zal zijn, als het dan niet stinkt is het alleen maar vervelend omdat je zo niet doorhebt dat iets lekt bij vullen... Aardgas is ook geur aan toegevoegd, zodat je niet je gasfornuis per ongeluk open kunt laten staan en een langzame dood sterft :P

boem of een hele snelle natuurlijk
Volgens mij is het niet heel erg brandbaar, alleen onder druk.

En het is alleen in houders verkrijgbaar waarop staat dat het brandbaar is, in tegenstelling tot aardgas wat je zo uit de leiding kan krijgen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 10:30:
[...]

Volgens mij is het niet heel erg brandbaar, alleen onder druk.

En het is alleen in houders verkrijgbaar waarop staat dat het brandbaar is, in tegenstelling tot aardgas wat je zo uit de leiding kan krijgen.
Volgens jouw moeten ze op aardag leidingen dus een grote stikker plakken, zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.sikkensyachtpaints.com/brochures/images/p17fire.gif
Let op: Hoogst brandbaar. Kraan niet open laten staan. Bij lek een monteur bellen. Niet doorzagen.

Of denk je dat het duidelijk is dat aardgas brandbaar is :+ ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb nog een busje staan.
Gelijk toen ik had gelezen dat je ze bij de formido als "toetergas" kon halen, heb ik er 1 meegenomen. Kan altijd van pas komen.

[ Voor 15% gewijzigd door ice-T106 op 04-07-2003 10:54 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
pierre-oord schreef op 04 July 2003 @ 10:47:
[...]

Volgens jouw moeten ze op aardag leidingen dus een grote stikker plakken, zoiets:

[afbeelding]
Let op: Hoogst brandbaar. Kraan niet open laten staan. Bij lek een monteur bellen. Niet doorzagen.

Onlangs lag ik ook plat: In het bladje van de gemeente stond dat je bij gasgeur een briefkaart kon sturen. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Verwijderd

pierre-oord schreef op 04 July 2003 @ 10:47:
[...]

[afbeelding]

Aardgas is wel brandbaar, maar dat toetergas minder.

Bij aardgas hoeft het niet want daar hebben ze een geurtje aan toegevoegd (als het in een fles zit moet het alsnog erop)

Zit het in een container dan moet het erop staan, gaat het door leidingen dan hoeft dat niet

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Toetergas is ook bij watersportwinkels te koop.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb hier nu een busje toetergas in mn handen (Nog van koninginnendag) En daar staat nergens op dat het R134a is. Het is iig koud, als je het in een bakje spuit en spuugd erin bevriest je spuug in 1x. En als je een sleutel onderspuit en in iemands nek gooid krijg je blaren :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Ik zou zegguhh, alles wat zo is, is goed ! :9

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
mmm ja... ik ben nu diverse zaken afgeweest. Formido hier nog een keer langsgeweest en een feestwinkel. maar nog steeds geen busje met r134a gevonden.

heb ik weer, kan iemand effe een fototje posten hoe zo`n busje (die je bij formido vindt) eruit ziet.... ik zal er wel weer overheen kijken :|

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
bredend schreef op 04 July 2003 @ 00:27:
Bij de feestwinkel liggen ze ook :) Er staat er 1 op mn bureau. Het word verkocht onder de naam MARINA. Gewoon het toeter-gas. Het lag bij de dichtsbijzijnde feestwinkel B) netjes in een blisterverpakking :Y)

Je moet dus niet naar r134a zoeken, maar naar toetergas, en dan wel controleren of er 100% r134a op staat :)
(het kostte 9 euro voor 300ml (405gram) en er staat een druk op van 20 atm. made in Italy :) )

[...]

Zolang je het vanaf het plastic ventiel niet netje onder de goede druk en zonder lucht in je systeem kan krijgen is er niets engs aan. Het spul stinkt niet eens.
Je moet dus een goed ventiel en verloopstuk hebben, en een drukmeter.
Welke winkel is dat en waar??? dan kan ik daar eens gaan kijken.

• bredend
Het is een feestwinkeltje, de plaatselijke coffeeshop zal groter zijn. Het is in Utrecht, en denk nie dat je op je motor daar naartoe wil rijden ;)

Ik wil wel ff een piccie maken, ben toch aan het opruimen!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/flesje-r134a.jpg
En niet niet zeuren dat het een vaag plaatje is :)
Maar ik ben ervan overtuigd dat elke feestwinkel het heeft! Kijk des noods bij de plaatselijke haven ;)

[ Voor 36% gewijzigd door bredend op 05-07-2003 21:09 ]

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01 21:41

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

R134A? Daar vul je toch ook auto airco's mee? Ik weet iig wel dat er de nodige flessen met R134A er op geprint in het gas hok staan. (15L)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

hier wat hulp van iemand met verstand van koeltechniek R134a is niet brandbaar . Wanneer je het verhit met een vlam komt er een ongezonde lucht vrij [lees giftig] . Verder is het gas in niet al te hoge concentratisch vrij ongevaarlijk. O-) . hoe weet je nou of je pure R134a hebt? simpel! druk is evenredig aan temperatuur dus als het busje 27 graden is moet de druk in het busje in dit geval 6 bar! zijn ;) Dit betekend bij 20bar ,wat ik eerder las' zou dat busje 70graden moeten zijn [heeft ie zeker warme handen] onzin dus .
Dan nog iets wat betreft wetgeving als het busje vrij verhandeld word zal het niemand jeuken of hem leegspuit met een zooi takkeherrie :( of in jouw koelertje B)

• bredend
Op het flesje staat Pressione collaudo 20 atm
Volgens babelfish betekend dat Pressure test 20 atm

Weet je toevallig ook wat het kookpunt is bij welke temeratuur enzo? Dan kan ik namelijk een heatpipe maken :D

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
ok, ik heb eindelijk ook zo`n flesje gevonden!!! bij de locale feestwinkel in gouda... dus dat wordt morgenavond weer klussen ;). even het systeem vullen en kijken wat ie doet.

Wat mij betreft kan deze dicht! ik heb het opgelost.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ehj.. EntonoX... Je woont ook in Waddinxveen Cool!! Welke feestwinkel was dat in gouda?? Die op de lange tiendeweg?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• bredend
Wat ik me afvraag, hoe wil je het gaan opvullen? Hoe werkt dat enzo?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

apen-nootjes schreef op 06 July 2003 @ 20:29:
Ehj.. EntonoX... Je woont ook in Waddinxveen Cool!! Welke feestwinkel was dat in gouda?? Die op de lange tiendeweg?
offtopic:
/me woont ook in Waddinxveen :P. Weten jullie dat ook weer ;)

Maareh, kijk idd eens bij watersport-zaken, heb het ff aan een vriend gevraagd, en hij zei dat ze bij de grotere zaken wel dat spul verkopen :)

edit: en EntonoX, ik lees nu net dat je het al gevonden hebt, mooi 8)7. Maar topics hoeven niet per se dicht als ze afgehandeld zijn, ze kunnen gewoon lekker wegzakken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Remy op 06-07-2003 20:54 ]

LinkedIn
Instagram

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
bredend schreef op 06 July 2003 @ 20:44:
Wat ik me afvraag, hoe wil je het gaan opvullen? Hoe werkt dat enzo?
Moet dat niet met een vacuum-pomp?

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Sow.. dan begin ik toch wel een beetje zin te krijgen om een keer een tweaker meeting te houden van Waddinxveen en omstreken... eens ff kijken of ik meer mensen zo gek krijg...

Mja.. dit is wel weer heeeel erg off-topic..

Dat vullen ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar hoe dat gaat :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
ik heb aardig wat spullen beschikbaar via het garagebedrijf van mn pa, zoals las apparatuur voor zowel gewoon lassen als aluminimum lassen, plasma snijder, snijbrander, enz.. ik kan dus aardig wat rommelen. :)

Om het systeem goed onder druk te testen heb ik na het hardsolderen van het hele systeem gewoon de normale werkplaats druk erop gezet (15 bar), na wat lekjes te hebben verholpen staat het systeem nu al het hele weekend onder 15 bar druk!!

morgen ga ik het systeem vullen, ik gebruik daarvoor een ander oude koelcompressor. wat ik daarmee doe is het volgende: ik gebruik de zuigleiding van de oude compressor om het nieuwe systeem te vacumeren via de service aansluiting. dan laat ik het systeem ongeveer 20 minuten vacumeren. daarna sluit ik de vulbus op de aansluiting aan en draai het vulventiel open. op het zelfde moment spuit ik d.m.v. een verloopje het gas uit de bus in het systeem. door het vacuum in het systeem wordt alles naar behoren naar binnen gezogen.

et voila, gevuld!! :)

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 06 juli 2003 @ 20:29:
nee, die op de lage gouwe (of hoge gouwe, één van de twee :P). het winkeltje zit op het hoekje aan het begin van de straat. een busje kost daar €8,-.

Pagina: 1