Toon posts:

Windows 98 installeert wel, XP niet....

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

een vrien van mij wilde Windows XP op zijn systeem hebben, en aangezien ik weer eens de klos ben om dat bij hem te komen installeren zijn er weer wat probleempjes.

Het probleem is namelijk dat als ik de Windows XP cd erin doe (en uiteraard cd station als 1st bootdevice heb ingesteld), dat hij meldt dat er geen bootable disk in zit. De andere keer meldt hij iets van: "cannot boot disk: failure code 5" . In ieder geval iets in die richting (zit nu weer thuis).

Ik heb ook geprobeerd om de installatie vanuit Windows 98 te beginnen (dus gewoon de autorun van de cd). Dat gaat goed, en ik heb toen het FAT32 bestandsysteem overgezet naat NTFS. Echter, als hij de installatiemappen gaat aanmaken, dan stopt hij bij 26%, bij de file: driver.cab. (heb de pc een uur laten staan; tja het kan ooit lang duren)

Heb ik een paar keer opnieuw geprobeerd, elke keer hetzelfde. Toen heb ik maar weer de aloude Windows 98SE cd erin gedaan en deze installeerde en bootte wel gewoon.

Systeem specs:
P3 450 MHz
128 SD-RAM
12 GB Maxtor
AOpen 48x cd-rom
Mobo weet ik niet meer precies, AOpen met VIA Apollo 133 chipset (ofzoiets)
Daimond TNT2

Is er toch een manier om XP erop te zetten?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Werkt die XP CD wel in andere PCs? Zo niet, zou die CD wel een gaar kunnen zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Perfect in mijn pc (heb hem daar al een stuk of 25 keer probleemloos kunnen installeren).

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik ken het probleem. BIOS update helpt wellicht. Het probleem is dat de Windows XP cd een ander type bootimage heeft dan de Win98 CD (Win98 heeft een floppyemulatie, NT5.1 niet). Oplossing: Boot met de Win98 CD, kies voor "Starten met CDRom ondersteuning", dan na het booten van CD wisselen (indien nodig eerst ff FDisken en formatten) en alle bestanden op de Win XP CD in \i386 naar c:\i386 kopieren. Dan ff smartdisk runnen (zonder gaat EXTREEM traag, je wordt ervoor gewaarschuwd) en "C:\i386\Winnt.exe" starten. Dat start de setup vanaf je harddisk.

Na installatie kan de \i386 dir weg om ruimte te besparen.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Goed, misschien dat ik dit morgen ga proberen.....

Kan iemand mij vertellen welk DOS-commando ik dan moet intypen om de files naar de HD te kopieren?

Moet ik dan toch een BIOS update doen?

Verwijderd

c:\
md i386
cd i386
d:\
cd i386 (of whatever de mapnaam is die je moet hebben)
copy *.* c:

een beetje DOS kennis is wel handig als je met PC's werkt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zal het proberen.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Het kan makkelijker: als je met de win98 cd boot dan kan je vanaf de cd de installatie doen.

d: (als d: de driveletter van de cd speler is)
cd i386
winnt /b

of als er nog een win98 op staat, gewoon windows starten en dan de cd erin doen..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anders moet je even proberen of die ook die fout geeft als je van diskettes de xp setup laadt.

Je kunt ze vinden op www.bootdisk.com

Tweakers Discord

Verwijderd

Laat maar

edit:

Ik tik nog steeds te langzaam, merk ik :Z

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 23:37 ]

Verwijderd

heb zelfde probleem gehad de oplossing bij mij was een Bios Update dit is waarschijnlijk ook you probleem aangezien de nogal oude mobo

Greetz G

Verwijderd

Topicstarter
BIOS update ja, alleen ik heb hier geen ervaringen mee. Is het riskant ofzo, of kan er iets mis gaan (<---- ben geen expert)?

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-04 13:57
Dat kan het zeker, je kunt bijvoorbeeld zonder bios komen te zitten, bijvoorbeeld wanneer je pc crashed tijdens de bios flash.

Bezind voor ge begint.

Verwijderd

Topicstarter
En dan, kun je er dan nog wat aan doen (de pc waar het allemaal op moet gebeuren loopt nog al eens vast)?

(zal ff kijken of er meer info in de faq staat)

*edit*

Zo'n BIOS update lijkt me wat ingewikkeld, zeker niet iets om op iemand anders pc te doen ('tis toch de eerste keer).
Om de setup via dos te starten, zoals eerder in de topic beschreven, is daar een BIOS update voor nodig?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 14:10 ]

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 23:03:
c:\
md i386
cd i386
cd i386 (of whatever de mapnaam is die je moet hebben)
copy *.* c:

een beetje DOS kennis is wel handig als je met PC's werkt ;)
je kan het denk ik beter zo doen

code:
1
2
3
4
md i386
cd i386
xcopy32 *.* c:\i386 /s

wel zorgen dan dat je een xcopy32 hebt, staat trouwens op de windows 98 cd in \tools\oldmsdos\xcopy32

waarom xcopy?

xcopy is sneller en copieërt ook de subdirectories mee (door de parameter /s :))

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Subdirs van \i386 heb je niet nodig... overbodig dus.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

PrisonerOfPain schreef op 04 July 2003 @ 14:11:
[...]

je kan het denk ik beter zo doen

code:
1
2
3
4
md i386
cd i386
xcopy32 *.* c:\i386 /s

wel zorgen dan dat je een xcopy32 hebt, staat trouwens op de windows 98 cd in \tools\oldmsdos\xcopy32

waarom xcopy?

xcopy is sneller en copieërt ook de subdirectories mee (door de parameter /s :))
Ik ga er van uit dat je xcopy niet hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar als hij op de Win98 cd staat, dan zal ik hem wel hebben.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 21:00:
[...]

Ik ga er van uit dat je xcopy niet hebt ;)
Smartdrive is iig wel aan te raden dan :P Scheelt ook een hoop. en Smartdrive is echt overal te vinden :)

C:\>_

Verwijderd

Het kan ook zijn dat de cdrom speler niet helemaal fris meer is.
Windows 98 is vrij klein en van de windows XP setup CD is alles best wel "zwaar" gecomprimeerd. Zodat hij misschien niet helemaal goed laadt.

Ik heb hier zelf een celeron400 op een abit be6. Daar had ik hetzelfde mee.
Ff een nieuwe cdrom speler er in en alles was weer goed.
Pagina: 1