3e HD erbij, hoe regelen?

Pagina: 1
Acties:

• irongangster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-07-2021
*EDIT* Domme typefout in topicnaam moet 3e HD erbij, hoe regelen?. zijn!

Beetje vage topicnaam misschien maar ik wist niks beters :).

Ik zit met een vraagje, misschien een beetje n0bvraagje maar ik heb nou eenmaal nog niet zo veel verstand van HD-performerance enz. enz.

Ik ga dus morgen een nieuwe HD erin zetten, ik denk dat ik een Diamond Maxtor 9 8mb cache 160GB neem. De Maxtor 9 kwam immers als beste uit de test van mijn favo site :P ;).
Nu heb ik in mijn pc al een maxtor 7200rpm 40gb(NTFS) HD zitten en een IBM Deskstar 7200Rpm 60gb(Fat32 dacht ik).
Ik heb nog wel een IDE plaatsje vrij als slave bij de cd-writer maar mij werd verteld dat dit de snelheid belemmerde en voor zo'n snelle schijf als die maxtor 9 dat dat dan absoluut zonde was.
Ik hoorde en las het een of ander over raid, enzo en over aparte kaarten met IDE sloten erop die wel erg snel waren?!

Kunnen jullie mij wat wijzer maken en wat advies geven?

Tnx alvast,

Vr. Grt. Jeroen

[ Voor 5% gewijzigd door irongangster op 03-07-2003 21:16 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon die nieuwe HD als master op je 2e kanaal zetten, en die CD-ROM als slave. Gaat best goed hoor. Zeker als je een modern systeem hebt. Ik heb ook DVD, CD-branders en HD's gemengd, en nooit problemen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:57
Idd gewoon bij je CDrom hangen, het gaat dan zelfs (theoretisch ;) ) sneller omdat hij zijn bandbreedte niet hoeft te delen met een andere HD :).

tvw

Verwijderd

Als je een schijf van 160G neemt, wees dan voorzichtig: gisteren trachtte ik hetzelfde te doen. Mijn bios leest echter zo'n grote schijf niet (max. 128G of zo). Met MaxBlast was ik wel in staat partities te maken, zodat ik toch in staat leek de volledige HD te gebruiken. Blijkt echter dat XP (of Win2000) niet werkt met MaxBlast zonder servicepack. Gevolg: heel wat data op nieuwe schijf zijn verloren gegaan. :(

Als je je schijf installeert, controleer dan eerst of geen data verloren gaan. Verschillende keren heropstarten. Controleer of DiskDefragmenter de schijven kan analyseren. Indien niet, geeft hij waarschijnlijk bericht run "chkdsk /f". Doe dat dan ook, want anders riskeer je partities of data te verliezen, zoals ik voorhad.

Info over MaxBlast en XP of Win2K:
http://maxtor.custhelp.co...mFueX4mcF9wYWdlPTE*&p_li=

• irongangster
Dus je denkt dat ik misschien problemen krijg met die 160gig?
Ik heb een AMD K7S5A mobo zonder biosupgrade. Ou die dat pakken ofniet?
Misschien is een 120gb hd van het zelfde merk ook wel slim.

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
k7s5a moet je zeker weten flashen voor 160 gb

zowiezo, bij ons op et werk hebben we echt VEEL ellende met die mobo's gehad, dus flashen raad ik je ook tenzeerste aan :D

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:57
Misschien is biosupdate wel handig ja :P.

Kijk anders eens hier voor wat meer tips :).

tvw

Verwijderd

Ik heb een Gigabyte 7VRXP rev 2.0, slechts één jaar oud, met laatste biosupdate en daarmee ging het ook niet. 120 G zal je moederbord waarschijnlijk wel kunnen lezen.

• irongangster
Dan lijkt mij het beter om de 120gb te nemen en die aan m'n cd-writer te hangen.
En RAID is dan zeker alleen als je veel meer HD's neemt?

tnx iig voor alle hulp!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
Ik heb ook een 160G van Maxtor erbij. Je moet dan de big drive enabler van maxtor.com downloaden. Die veranderd wat in het register van windows zodat die de complete ruimte kan zien. Dan even met maxblast partities maken en gaan...

Voor dat prog moet je wel WinXP of Win2k hebben met service packs.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• cypher21
hoeft niet, ik heb zelf ook raid, puur voor de performance, en omdat ik op die manier 8 apparaten kan aansluiten :D

• irongangster
Bart schreef op 03 July 2003 @ 22:03:
Ik heb ook een 160G van Maxtor erbij. Je moet dan de big drive enabler van maxtor.com downloaden. Die veranderd wat in het register van windows zodat die de complete ruimte kan zien. Dan even met maxblast partities maken en gaan...

Voor dat prog moet je wel WinXP of Win2k hebben met service packs.
Das wel ok ik heb winxp sp1, maar met die big drive enabler, moet ik dan nog steeds m'n bios flashen? En ik wil gewoon 1 partitie is dat mogelijk.

• cypher21
1 partitie is mogelijk, maar als ik jou was zou ik zowiezo de bios flashen, er zijn nml heel veel problemen met de k7s5a opgelost

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
Ik dacht dat juist de bedoeling van maxblast was dat je je bios niet hoefde te flashen. Maar kan ook anders zijn. En 1 partitie is mogelijk, heb ik ook. Met die big drive enabler er dus op.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
de limiet van een bios is normaal 137 gb dus het enige wat je moet doen is een bios zoeken voor je mainboard die 48 bit schrijftoegang heeft en daarna zal ie gewoon herkent worden.

alle software oplossingen zijn niet zo geweldig een betere oplossing is dan een losse dma 133 controller met 1 of 2 poorten.

• irongangster
Nou, ik flash me bios morgen en zoek nog wat op internet over me mobo en ik doe zowiezo die big drive enabler, Ik gok het er gewoon op dat me mobo het ondersteund die 160gb, want eigenlijk zonder om 120 te nemen als je voor 20euro meer 160 hebt :/
Pagina: 1