[CDRW] Naar 5 CD-RW's tegelijk schrijven, zou dit lukken

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik moet binnenkort een projectje opstarten wat inhoud dat er op weekbasis 60 CD-RW's gebrand moeten worden. Om dit een beetje snel te kunnen doen wil ik hetvolgende gaan samenstellen:

AOpen H700A --- 350W
AMD Athlon XP2000+
256MB PC2100
ECS Elitegroup K7VMM+ --- VGA/LAN/SOUND
5x LiteOn LTR-52246S --- 52x/24x/52x
2x Promis Ultra133 TX2 --- UDMA6
BOOT: Maxtor DiamondMax Plus 030L0 --- 30GB
AUDIO: Maxtor DiamondMax Plus 030L0 --- 30GB in removable rack

Het is dus de bedoeling dat ik naar alle 5 de writers tegelijk ga schrijven, deze komen allen als master op de Promise kaartjes en de onboard controller. Zou dit lukken???

Ik heb het volgende bepaald:
CDRW: 24 * 150kB/sec * 5 = 18MB/sec naar writers + 18MB/sec van schijf = 36MB/sec over PCI-bus.
CD: 52 * 150kB/sec * 5 = 39MB/sec naar writers + 39MB/sec van schijf = 78MB/sec over PCI-bus.

Heeft iemand opmerkingen of het gaat lukken of ik nog naar bepaalde dingen moet uitkijken?

Speed kills, but beauty lives forever...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Gewoon eens proberen. Indien het niet werkt kun je altijd op een lagere snelheid branden.

Veel geheugen als buffer is een plus iig.

[ Voor 21% gewijzigd door Aetje op 03-07-2003 20:26 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:39

Sick Nick

Drop the top!

ik kan wel naar 3 cd branders tegelijk schrijven, 1 op 12x, 1 op 32x en 1 op 48x. Dat vanaf m'n seagate baracuda IV.
Je moet verder niks willen doen met je pc want het trekt m goed vol, als je verder gaat werken dan loopt ie constant te bitchen met die buffer.

Naar 5 tegelijk zal wel gaan, hoewel ik voor zoveel data backup meer zou neigen richting een paar removable HD's en die gewoon opslaan in een kluis ofzo. Doe dan 2 hd's en die op aparte lokaties bewaren ofzo. Liever nog naar tape maar dat is duurder (en trager)

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Het wordt echt een baktoren (leuk, andermans geld :P)... Dus PC aan, geluidsfragmenten knippen, rebooten, Nero starten en van de harddisk die removable is wordt er gebrand. De removable wordt in een andere PC, de opnamebak, gebruikt om de audio op op te nemen.

Dit wordt niet als backup gebruikt maar meer om een cassette-systeem dat nu nog wordt gebruikt te vervangen dat spul is onbetaalbaar geworden.

Verder wil ik dit systeem zo sterk hebben dat hij minimaal op 24x kan branden. En dat lijkt me wel te lukken, gemiddeld kan de harddisk 26MB/sec aanleveren. Het argument "gewoon eens proberen" gaat een beetje moeilijk, straks zitten we met iets wat niet draaid, al kan ik wel het één en ander met m'n baas (compushop) en de opdrachtgever regelen hoop ik.

Ik heb zelf geen ervaring met meerdere identieke branders tegelijk met "meerdere recorders gebruiken" te laten schrijven, dat is eigenlijk wat ik me afvraag. De systeemspecs lijken mij wel voldoende of moet ik zowiezo 512MB gebruiken?

• Aetje

Aetje

Problemen komen er iig wel. Beter is het om met 4 recorders te werken (pri en sec op de Promise controllers). Dan heb je iig geen problemen met devices die elkaar in de weg zitten. Eventueel de 5e CDR aan de sec. IDE van het mainboard. En dan beide HD's aan de Pri. IDE (Met de removable als slave). Nu, removable brackets kunnen storen, dus zet daar max. UDMA2 aan (33MB/Sec). Dan zit je dus al behoorlijk krap -> Grote buffer nemen.

Ik raad aan er nog minstens 512 MB RAM in te gooien als extra buffer. Je calculaties neem je zonder marge en overhead. Da's nie goed...

Forget your fears...

Verwijderd

Misschien is dit wel iets voor je ?

- Standalone (heeft geen PC nodig)
- gebruiksvriendelijk bedieningspaneel (2 button)
- geïntegreerde harddisk 40 GB voor multiple imaging
- Acht IDE connectors (1HD , 7 burners) (1 CD/DVD-ROM , 7 burners)
- geschikt als CDR duplicator
- geschikt als DVD duplicator
- Overal meeneembaar.....
- 7 LiteON 52x branders

voor 1300,-

http://shop.cdfreaks.com/...op=1&act=2&cat=21&pid=161

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik ga uit van een systeem dat 24x CD-RW's moet kunnen branden en dan 5 tegelijk dit zou neerkomen op 18MB/sec, de harddisk kan ongeveer 26MB/sec leveren, mijns inziens een redelijke marge, en de door de harddisk-constructie resulterende seek-times kunnen door de 2MB buffers in de writers wel gecompenseerd worden.

Mijn voorkeur heeft het wel om alle writers als master aan te sluiten (uit ervaring met diverse systemen van klanten), het was al wel de bedoeling, zoals Aetje poste, 4 op de Promise controller ('s) en 1 op de onboard controller aan te sluiten.

Kun je beargumenteren waarom ik voor 512MB zou moeten gaan, de data wordt redelijk direct vanaf de harddisk naar de writers geschreven IMHO, er zal waarschijnlijk iets van Windows 98SE op gaan draaien en Nero Burning ROM dus deze belasting zal ook wel meevallen....

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:39

Sick Nick

Drop the top!

ga je 5 keer hetzelfde tegelijk wegbranden? zo ja, dan zou je met nero aan de gang kunnen met een flinke sloot geheugen. Dan hoef je namelijk maar 1 keer in te lezen en 5 keer weg te schrijven (tenmisnte, ik had het idee dat ie dat bij mij deed toen ik 3 cd's tegelijk op 12x hetzelfde liet doen)

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 21:32:
Misschien is dit wel iets voor je ?

- Standalone (heeft geen PC nodig)
- gebruiksvriendelijk bedieningspaneel (2 button)
- geïntegreerde harddisk 40 GB voor multiple imaging
- Acht IDE connectors (1HD , 7 burners) (1 CD/DVD-ROM , 7 burners)
- geschikt als CDR duplicator
- geschikt als DVD duplicator
- Overal meeneembaar.....
- 7 LiteON 52x branders

voor 1300,-

http://shop.cdfreaks.com/...op=1&act=2&cat=21&pid=161
Jammergenoeg kan ik hierover weinig informatie vinden op deze site... Hoe hij in te stellen is kwa brandsnelheid enzovoorts...

Wat ik nu heb komt op het volgende neer:

1xECS Elitegroup AMD moederboord met VGA/LAN/SOUND onboard
1xAMD Athlon 2000+
1xAMD cooler
1x256MB DDR-SD-RAM
1xPromise IDE controller
5xLiteOn CD-RW station
2xMaxtor 30GB harddisk
1xRemovable harddisk rack
1xFloppy drive
1xChieftec full-tower met 420W voeding (of AOpen)

Totaal zo'n 800 euri, dan geef ik liever meer uit om dit systeem top te krijgen

Verwijderd

Ik werk er zelf ook mee, het systeem pakt automatisch de snelste brandsnelheid mogelijk of het nu cd-rw is of gewoon cdr. Maar wat jij van plan ben is in ieder geval een stuk goedkoper. Suc6

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Mijn ervaring is, na ongeveer 2000 cd's synchroon te hbben gebrand dat het het beste gaat met een image op HD, alle branders op dezelfde snelheid, bijvoorbeeld 24x, je geen nero gebruikt, maar bijvoorbeeld alcohol 120%.
ik had 4 branders op een mobo (be6-2 met een celly700 en 768MB sdram) 2x 40 speed een 36 speed en een 32 speed. en dit ging als een trein.
Houdt er rekening mee dat het dood saai werk is. je niks anders doet als cd'tjes uit de doosjes in de laadjes, in de doosjes enz enz...met 2 vrienden en een kratje bier is het waarschijnlijk dikke lol ;)

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Zie de vraag van Sick Nick. Als het over 5x dezelfde data gaat ben je veel minder afhankelijk van je HD speed.

Tevens is burnproof met alle mogelijk varianten een lifesaver :)

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Sick Nick schreef op 03 July 2003 @ 21:38:
ga je 5 keer hetzelfde tegelijk wegbranden? zo ja, dan zou je met nero aan de gang kunnen met een flinke sloot geheugen. Dan hoef je namelijk maar 1 keer in te lezen en 5 keer weg te schrijven (tenmisnte, ik had het idee dat ie dat bij mij deed toen ik 3 cd's tegelijk op 12x hetzelfde liet doen)
De audio-data wordt op een andere locatie ingelezen en onbewerkt meegenomen. Na bewerking (opdelen in tracks, filtering, normalisatie) wordt deze data op 2 CDRW's gebrand met Nero en wel met de optie "meerdere recorders gebruiken". Dus hij hoeft niet eens in te lezen, enkel vanaf de harddisk direct naar 5 branders identieke audio-data schrijven.

Wat mijn ervaring is met 2 verschillende branders is dat deze tegelijk starten maar door de onderlinge verschillen (CLV/CAV, enz) is de ene eerder klaar dan de andere, dit is hier dus niet het geval, mits er geen buffer-underruns optreden.

Maar zoals ik al zei in m'n vorige post heb ik Nero nog nooit data naar het interne geheugen zien schrijven maar dat kan aan mij liggen, 256MB moet genoeg wezen.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-03 14:24

Goku33

Ownage!

Ik zou er voor die paar euro's toch echt gewoon 256 MB bij plaatsen, helpt toch wel flink bij de snelheid van je systeem en zorgt voor een flink verbeterde stabiliteit...

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 15:47
Houd er ook nog rekening mee dat promise niet meer dan 1 promise controller support in 1 systeem... hoewel 2 dezelfde meestal wel goed gaat.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik ga het maar eens proberen dan, met één Promise controller kijken of die het bij houden kan...

Verwijderd

moet lukken d8 ik :o
als je 5 cds met de zelfde data bepent kan nero toch gewoon 1x hdd lezen naar de geheugen buffer?

tip: easy cd creator 6 kan een grotere buffer aan, maar als die multiple recorders snapt weet ik niet

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 23:17

job

darkmage schreef op 03 juli 2003 @ 23:45:
Houd er ook nog rekening mee dat promise niet meer dan 1 promise controller support in 1 systeem... hoewel 2 dezelfde meestal wel goed gaat.
dan gooi je er toch een promise in met 4 ide aansluitingen??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nero hheft een leuke ultrabuffer :)
staat hier op 768MB :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Sorry dat ik het zeg, maar waarom heb je er eigenlijk meer dan één nodig? Op 24x kun je per 6 min een CDtje klaarhebben dus dat is dan 6x60/7=51min per dag :o. Nou oke, misschien duurt dat nog wel een tijdje, maar met 2 brandders/25min per dag schiet dat toch ook wel op? Dan heb je ook geen 2000+ nodig maar zou een 500mhz al voldoende moeten zijn..

tvw

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je ATAPI devices fatsoenlijk kunt aansturen met zo'n promise kaartje?
Veel van die kaarten ondersteunen alleen IDE-devices zoals harddisks.

En dan nog op zoek naar 24x CDRW's :o

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Neem dan gewoon zo'n zelfstanig copystation. Druk je er 1 cdrw in en kun je er ook 5 tegelijk branden. Sommige sets gaan zelfs tot 20 !.

Is niet eens zo heel duur volgens mij.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

kimjansen schreef op 03 juli 2003 @ 21:37:

Kun je beargumenteren waarom ik voor 512MB zou moeten gaan?
Stop er 1 gig in en maak een ramdrive van 700 MB. Scheelt je dus alweer een hoop I/O plus dat je geen vertragingen van de harddisk kunt krijgen!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Fairy:
Zo'n copystation is zowiezo uit den boze omdat hij audio CD's op 4x moet kunnen branden (zijn semi-professionele opnamen en de afnemers ervan moeten niet terug hoeven te komen met de klacht hij doet et niet...). Deze stations branden op de maximale snelheid van het medium als ik pangodes mag geloven, dus dit is niets. Én ze zijn nog eens buitensporig duur, 1500-2000 euro, daar kan ik meerdere van deze sets voor kopen ;)...
Dat van die RAM-drive is natuurlijk wel een goed idee, krijg ik dat met Windows 2000/Nero of Alcohol een beetje voor elkaar denk je?

ShotGun:
Diegene waar dit voor is moet wekelijks dus 2 sessies van elk 30 CDRW's verspreiden, deze sessies worden beiden op 1 dag opgenomen en moeten zo spoedig mogelijk bij de afnemers zijn, die zitten niet te wachten op "nieuws" wat al een paar dagen oud is zeg maar. Als ik 5 branders heb kan ik binnen 1 uur 60 CD's branden en dat was eigenlijk wel de bedoeling. (Ja ik weet het 24x media is er nog niet maar die komt nog wel, gewoon voor het gemak)

HlpDsk:
Op de Promise site spreken ze van het ondersteunen van alle PIO en UDMA modus en Atapi apparaten, dus meerdere CD-ROM stations zou hopelijk ook geen problemen op leveren

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 05 juli 2003 @ 02:41:
Weet je wel zeker dat je ATAPI devices fatsoenlijk kunt aansturen met zo'n promise kaartje?
Veel van die kaarten ondersteunen alleen IDE-devices zoals harddisks.

En dan nog op zoek naar 24x CDRW's :o
Ja, die promise controllers hebben geen probs met ATAPI devices. 'K draai het zelf ook. (Promise ATA100 controller op m'n A7V (rev 1.01) mamaplankje.

Forget your fears...

Pagina: 1