[WinXP] Systeem wordt soms langzaam

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 18:06
Hallo allemaal,

ik heb de search gebruikt, kan echter niets vinden wat op mijn probleem lijkt.

Het volgende is het geval. Ik draai Win XP Pro NL (build 2600, SP1). Het opstarten gaat goed en de eerste tijd draaien ook goed.

Maar dan ineens gaat het fout. Als ik bijvoorbeeld een groot bestand uitpak/een zware applicatie afsluit, begint mn HD te ratelen en zal niet meer stoppen met ratelen, ookal is de bewerking al lang afgelopen. Het enige wat er op zit om het systeem weer normaal te krijgen is een herstart. Om aan te geven hoe langzaam hij dan is: het duurt een minuut of 5 tot 10 voordat hij begint met windows af te sluiten.

Mijn systeemspecs:
AMD Athlon 1800+ @1621MHz (49 graden momenteel, stressed tussen 50 en 60 graden, afhankelijk van buitentemperatuur)
ASRock K7VT2 moederbord (VIA KT266A chipset)
256 MB DDR-RAM
Seagate ST313030A HD (12,1GB)

Veelgebruikte geïnstalleerde software:
Windows XP Pro :P
Office XP Pro
Java SDK 1.41
Unreal 1
F1 Challenge '99-'02
DIVX en XVID-codecs
Mailwasher
MSN 6
Motherboard Monitor 5

Wie weet wat ik kan doen, behalve een nieuwe installatie. En als dit laatste toch de enige/beste oplossing is, wat kan ik dan beter installeren? Windows XP met SP1 of Windows 2000? Wat is dus sneller/stabieler? (met name stabieler)

Alvast bedankt!
Roy

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 19:44
Het klinkt alsof je schijf bijna vol zit en tegelijkertijd erg gefragmenteerd is. Maak eens wat ruimte vrij op je HD en defragmenteer hem eens, (een nieuwe/extra (snellere) hd zou ook nog niet eesn zo gek zijn).

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• RvL
De partities zijn beide eergister gedefragmenteerd (was ik vergeten te melden) en ik heb op de C partitie nog ruim 1,8 GB en op de D partitie nog ruim 2,7 GB vrij. Beide partities zijn 6 GB groot.

C-partitie is een NTFS partitie, D is een FAT32 partitie.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Raars, kijk eens in Task Manager hoeveel fysiek geheugen nog over is als-ie zo aan het ratelen is.

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 22:32
Hoe staat je swapfile ingesteld?

Je zou je swapfile even naar een andere partitie kunnen gooien (liever een andere schijf indien aanwezig), vervolgens je systeemschijf defragmenteren en daarna je swap weer terugzetten. Dit kan snelheid schelen al moet er meer aan de hand zijn met zulke wachttijden.

En inderdaad kijken of je geen overbodige/slecht draaiende zut hebt draaien in je taskmanager

Mijn fotografie en videografie

• RvL
Goed, net weer zo'n moment gehad en heb even kunnen spieken in Taakbeheer:
Fysiek geheugen:
Totaal 261616 kB
Beschikbaar : 75000 - 95000 kB (normaal boven de 100000)

Het geheugengebruik van de swapfile gaat nauwelijks omhoog. Wel zie ik in Processen dat Explorer.exe steeds meer geheugen gaat vragen. Totale swapfile is overigens 632560 kB groot. Niet erg groot, maar volgens Windows voldoende.

CPU gebruik tijdens zo'n moment komt nauwelijks boven de 10% uit. Ik heb de computer ook op virussen laten scannen, maar Norton (met laatste virusdefinities) kan niets vinden.

Iemand nog ideeen?

Roy

Nu de dekens nog...

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Het maakt mij persoonlijk niet zo veel uit maar het is op het (Tweakers) forum gebruikelijk dat je geen begroetingen en/of afzenders onder je berichtjes zet.. Raar maar waar misschien, maar zo is dat nou eenmaal.

Verder vroeg ik me (ontopic) af of je misschien WinXP update Q811493 hebt geinstalleerd want die zorgt bij veel mensen voor vage vertragingen bij heel verschillende programma's. Als je em idd geinstalleerd hebt (gaat autom. via Windows Update) dan zou ik em gewoon weer uninstallen. Tijdens het uninstallen zul je waarschijnlijk een mededeling krijgen dat een aantal programma's/spellen niet meer werken maar dat is bullsh*t en gewoon doorklikken dus!

Succes!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Ik denk eerder dat de harddisk gedeeldelijk defect is.
Heb je al gecontroleerd met scandisk?!

• RvL
HD is gecontroleerd en gedefragmenteerd. Verder heb ik totaal geen update erop, behalve SP1.

Ik denk dat ik maar eens een aantal backupjes ga maken en een aardig formatje er overheen jaag...

Nu de dekens nog...

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
RvL schreef op 03 July 2003 @ 19:49:
....
AMD Athlon 1800+ @1621MHz :? (49 graden momenteel, stressed tussen 50 en 60 graden, afhankelijk van buitentemperatuur)
ASRock K7VT2 moederbord (VIA KT266A chipset)
256 MB DDR-RAM
.....
Roy
Waarom haal jij je processor naar beneden, en heb je het nog steeds over stressed.. ? Is mij niet geheel duidelijk... :?
Wij hebben dat probleem hier ook gehad. Bleek een virus te zijn, dat verborgen processen :? :X (vraag me niet hoe dat gaat...) aanmaakte en continue liet doorgaan. Verwijderd en het systeem werkte weer als een trein !

• RvL
Ik zal even de kwestie AMD Athlon 1800+ ophelderen.

Een 1800+ draait standaard op 1533 MHz. het 1800 zou staan (weet het niet zeker) voor een vergelijkbaar aantal MHz van een andere soort processor (intel).

Ik heb hem dus ge-overclocked naar 1621 MHz, wat min of meer gelijk staat aan een Athlon 2000+. Dus het is wel degelijk een stressed temperatuur.

Overigens kun je ook een lagere geklokte processor stressen, door hem gewoon zoveel te doen te geven dat hij constant 100% van zijn vermogen moet gebruiken. Dat dit lager is geklokt dan dat de processor aan kan is iets anders ;)

Nu de dekens nog...

• Suffie
  • Laatst online: 21:18
kijk is in je eventvwr of die errors geeft?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 10:35
Toevallig ooit wat met Norton gedaan? (vooral AV..)
En het kan misschien ook aan je DivX filmpjes liggen. Mijn laptop kan zoiezo al geen DivX meer aan en deze PC houdt er soms mee op bij grote films, die óf DivX zijn óf gemaakt met de DC10+. Met grote films bedoel ik 1,5 Gb en groter.

• RvL
Nou, ik heb net weer een gigantische aanval gehad (mn compu dan ;)).

Het vrije fysieke geheugen daalde tot maarliefst 9000kB. In Eventvwr is niets te zien.

Ik gebruik inderdaad Norton AntiVirus. Maar dat doe ik al een hele tijd, zelfs op mn PIII 450MHz gebruikte ik dezelfde versie.

Aan mn DivX films zal het niet liggen. Er staat er nu 1 op de HD, maar die is nog geen 700 mb. De rest heb ik allemaal op CD staan.

Het gebeurd wel vaker als ik Kazaa Lite (KPP versie) open heb staan. Kan het hier misschien iets mee te maken hebben. Het gebeurd ook wel zonder, maar wel minder.

Wat me wel opvalt is dat de processor vrijwel niets te doen heeft tijdens zo'n aanval en er ook weinig gebruik wordt gemaakt van de swapfile. Het is echt alleen het RAM geheugen en de HD...

[ Voor 14% gewijzigd door RvL op 06-07-2003 02:59 ]

Nu de dekens nog...

Pagina: 1