Toon posts:

probleem met udma 66

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor m'n pc een udma-66 schijf gekocht die ik als master op m'n abit be-6 bord wil aan sluiten. Ik heb al een bios update gebruikt omdat m'n moederbord 'm niet herkende doordat ie groter is dan 8,4 gig.
Probleem is dat alleen ide-3 en ide-4 ata-66 aankunnen. Dus sluit ik 'm daarop aan. Dan zegt ie dat ie geen primary harddisk kan vinden. Jumpers staan goed. Hij zoekt alleen naar de eerste 2 ide poorten. Heb ik weer een bios update gedaan voor ata-66. Maar dan krijg ik alleen een scherm nadat bios al is geweest, waarin wordt aangegeven dat ie 'm herkent. Verder loopt ie dan vast. Met boot-flop loopt ie ook vast.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmmm...

Dat is een highpoint controller he ?

Heb je het al geprobeerd met je HD op "Cable Select"?

Toch wel een ATA66 kabel he ? (80 polige)

Als je een ATA66 gebruikt, toch wel met de blauwe connector op je MoBo ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad high point. Hd staat op cable select en kabel zit goed. High point herkent 'm ook als primary master

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

En als je hem hard jumpert naar Master ?

Wat voor merk schijf, IBM ? (Oeioei....)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
ibm 45 gig. Hij herkent 'm nu wel als ik ouwe schijf op master zet. Dan start windows gewoon op en wordt de ibm schijf herkent als d: , maar ik wil 'm c hebben en m'n ouwe d.
Wat zeg jij? Ouwe op slave/cable selct zetten en ibm op master?
Punt is dat eerst m'n bios start, geen hd als primary master herkent en vervolgens dat schermpje van highpoint pas begint. In m'n bios staan ide-3 en ide-4 niet. Dat is het irritante.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

ALs het goed is heb jij in principe de volgende zaken :

Intel IDE-controller ATA33 van je BX-Chipset, oftewel je IDE-1 en IDE-2.

Dan heb je nog de twee ATA66 kanalen van je Highpoint controller. (IDE-3 en IDE-4)

In totaal zou je dus 8 IDE-devices kwijt moeten kunnen. (4X Slave + Master)

Het hangt er beetje vanaf wat je wilt, normaliter boot je van de IDE-schijf die aan je onboard controller hangen. (IDE-1)

Als je dit wilt wijzigen, (dus je wilt van IDE-3 booten) moet je in je BIOS iets aanpassen in je boot-sequence, iets in de geest van ATA-SCSI first, en dat moet dan SCSI-ATA worden, omdat je highpoint controller stiekem als een SCSI controller gezien wordt.

Als je de oude disk en je nieuwe IBM op IDE-3 wilt hebben, zou ik het eens proberen met de IBM op Master, en de oude op Slave. Één Disk op cabsle select gaat niet werken.

Er zijn echter wel nogal wat problemen bekent met de BE6 en de highpoint-controller, in combinatie met de nieuwere IBM-disken. (Fout aan de kant van Highpoint, incompatibilities)

Ik dacht dat er hier niet echt een oplossing voor was, (Ik heb zelf overigens niet zo'n plank, misschien dat het wel op te lossen is, en dat een ander behulpzame tweaker dat weet.)

In het ergste geval moet je de IBM disk op IDE-1 hangen, en dan draait hij dus op ATA33 i.p.v. ATA66. Of je het merkt ? Ik betwijfel het.

Qua interface zijn de nieuwe disken (ATA66/100) in ieder geval backwards compatible met ATA33.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1