[L7S7A2] Northbridge koeler vervangen

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Omdat het grote L7S7A2-topic dicht is, open ik hier maar een nieuwe voor.
Vandaag heb ik de northbridge koeler van mijn bord vervangen door een Pentium 1-heatsink van 50x50x15mm.

Daarbij ontdekte ik dat de northbridge van dit bord totaal niet vlak is. Als je de oude koeler verwijderd, zie je een vierkante chip, met een ronde metalen binnenkant. Dit metalen gedeelte ligt ongeveer een millimeter dieper dan de zijkanten van de chip.

Mensen die hun koeler willen vervangen, doen er dan ook goed aan om eerst hun northbridge te vlakken en daarna pas de nieuwe koeler te monteren.

Het vlakken van de northbridge heb ik gedaan door eerst de omgeving af te plakken. Dan een stukje schuurpapier om het oude koelblokje heen plakken en daarmee voorzichtig de boel vlak schuren. Daarna GOED schoonmaken en de nieuwe koeler monteren. (Naar keuze met warmtegeleidende lijm of met boutjes, de gaten zitten er wel voor in het moederbord.)

Veel succes met modden!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb gewoon veel koelpasta eronder gedaan :)

Ik heb het standaard ECS ding vervangen door zo'n zalman ding (4 euro bij wintelco :P )

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Flakken is idd een mogelijkheid.
Zelf heb ik het gewoon opgevult met flink wat artic silver. Dit is al vele malen beter dan de warmte geleidende tape die eronder zat.

Maar bij de northbridge zit toch is toch het middelste deel van de chip lager dan de buitenkant van de chip ? Heb je de buitenste randen nu helemaal afgefijlt / geflakt :?

Linke klus... O-)

De zalman northbridge heatsink is idd een ideaal blokje om op de l7s7a2 te monteren.

offtopic:
Erg jammer dat het grote l7s7a2 topic gesloten is :'(

[ Voor 5% gewijzigd door jhead22 op 03-07-2003 22:53 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
jhead22 schreef op 03 July 2003 @ 22:52:
Zelf heb ik het gewoon opgevult met flink wat artic silver. Dit is al vele malen beter dan de warmte geleidende tape die eronder zat.

Maar bij de northbridge zit toch is toch het middelste deel van de chip lager dan de buitenkant van de chip ? Heb je de buitenste randen nu helemaal afgefijlt / geflakt :?

Linke klus... O-)

offtopic:
Erg jammer dat het grote l7s7a2 topic gesloten is :'(
AS is inderdaad veel beter dan die tape. Maar AS geleidt eigenlijk heel slecht, alleen veel beter dan lucht. Een dikke laag AS is dus niet aan te bevelen.

De randen zijn van keramisch materiaal en bevatten geen onderdelen. Dus deze kun je veilig afschuren. Dit heb ik dus ook gedaan. Ongeveer 1 a 2 mm afgeschuurd, tot de hoogte gelijk was aan het metalen plaatje.

En inderdaad erg jammer van het grote l7s7a2 topic, dit had er prima in gepast.

Verwijderd

mischien als we allemaal abbadon mailen mag er een deel 2 gemaakt worden :P

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Vanaf welke FSB is het aan te raden om het koelblok te vervangen? Bij mij stopt het overklokken bij een FSB van 174, daarna reset de computer als ik 3D programmas opstart. Zou betere koeling hier helpen?

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 23:13
Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 14:09:
mischien als we allemaal abbadon mailen mag er een deel 2 gemaakt worden :P
Ik ben zeker geïnteresseerd in een tweede topic over dit moederbord, ik heb het eerste altijd op de regel gevolgd :).
Wie gaat de stemmen verzamelen? >:)
quazar schreef op 07 July 2003 @ 16:26:
Vanaf welke FSB is het aan te raden om het koelblok te vervangen? Bij mij stopt het overklokken bij een FSB van 174, daarna reset de computer als ik 3D programmas opstart. Zou betere koeling hier helpen?
Dit zou ik ook wel willen weten. Bij mij gaat de fsb ook niet veel verder dan 174 :(

[ Voor 50% gewijzigd door Kayz op 07-07-2003 20:22 ]

Verwijderd

Meld hier als je een nieuw ecs l7s7a2 ervaringen topic wilt

ff hier melden als je een nieuw
ecs l7s7a2 ervaringen topic wilt :)

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kan makkelijk met de standaard heatsink de 200FSB halen. Vervang wel even de tape door pasta.

De northbridge schuren is idd een nog beter oplossing... Maar of het echt nodig is :?

Al zou de warmte van de northbirdge bij mij wel eens de oorzaak kunnen zijn dat mijn bordje niet hoger wil dan 195fsb. Ik heb tenslotte PC400 geheugen en een Tbred B week 12 DLT die 10x200 makkelijk aan zou moeten kunnen.
Maar MBM zegt dat mijn northbridge 37 graden wordt.. dus dus niet echt heet.

offtopic:
Een groot l7s7a2 topic komt er waarschijnlijk niet meer aangezien ze dat niet meer willen hebben... Zie mededelingen etc. Erg jammer maar ook wel begrijpelijk. Al denk ik dat t de sfeer niet ten goede komt. Maar jah... binnenkort bestaad PMG gewoon uit allemaal losse [l7s7a2] topics >:)

[ Voor 25% gewijzigd door jhead22 op 08-07-2003 01:56 ]

• robbertinho
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 07:02

robbertinho

Lost in Translation

Hallo,

ik heb dit bordje ook net aangeschaft en toen ik in mijn bios keek twijfelde ik over de juistheid van de meting van mijn cpu temp. Ik heb toen MBM 5 gedowned, maar ik weet niet hoe ik de temp. sensors moet instellen om de juiste temperaturen te krijgen. Kan iemand mij uitleggen welke MBM sensor welke board sensor moet zijn en welke temp ik dan meet?

Ook kwam ik op GoT erachter dat de verschillende voltages niet gemeten worden door het bord, waardoor MBM allemaal van die gekke uitslagen geeft. Hoe kan ik uitzoeken of mijn voeding het nog aankan? Want mijn systeem reboot nog wel eens uit zichtzelf als ik een game aan het spelen ben en ik denk dat het de voeding is (hoop iig niet dat het dit bord is).

Winter is coming! Talmaril@Aggramar

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

robbertinho schreef op 27 juli 2003 @ 16:45:
Hallo,

ik heb dit bordje ook net aangeschaft en toen ik in mijn bios keek twijfelde ik over de juistheid van de meting van mijn cpu temp. Ik heb toen MBM 5 gedowned, maar ik weet niet hoe ik de temp. sensors moet instellen om de juiste temperaturen te krijgen. Kan iemand mij uitleggen welke MBM sensor welke board sensor moet zijn en welke temp ik dan meet?

Ook kwam ik op GoT erachter dat de verschillende voltages niet gemeten worden door het bord, waardoor MBM allemaal van die gekke uitslagen geeft. Hoe kan ik uitzoeken of mijn voeding het nog aankan? Want mijn systeem reboot nog wel eens uit zichtzelf als ik een game aan het spelen ben en ik denk dat het de voeding is (hoop iig niet dat het dit bord is).
Hoeft niet aan je voeding te liggen, kan ook aan je NB liggen, wordt deze warm als je PC dan onder die omstandigheden reboot?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• robbertinho
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 07:02

robbertinho

Lost in Translation

Ik ben een behoorlijke noob op het gebied van moederborden, waar zit deze northbridge ong. op dit bord en kan ik die gewoon zonder gevolgen aanraken? Mocht deze idd te heet zijn kan ik daar zelf wat aan doen of moet ik dan meteen het bord vervangen?

Las hierboven dat je dan ook de koeler kan vervangen, dat is dan zeker ook een optie?

Alvast Bedankt!

edit: oh ja en zou iemand me nog kunnen helpen met die instellingen van MBM, want mijn bios zegt dat mijn cpu temp rond de 65 graden idle is en boven de 70 stressed. Dit lijkt me heel erg hoog. Koeler is trouwens de Coolermaster HAC V81. Heb ook mijn kast maar open staan, want anders komen de temps nog 5 graden hoger uit met dit warme weer en ik wil geen risico's nemen ondanks dat ik de bios metingen niet vertrouw.
Airflow in de kast kan ook nog wel verbeterd worden door een paar fannetjes te plaatsen denk ik :*)

[ Voor 43% gewijzigd door robbertinho op 27-07-2003 22:26 ]

Winter is coming! Talmaril@Aggramar

Pagina: 1