[XP] Pc valt steeds uit zonder reden! :s

Pagina: 1
Acties:

• CoreTex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 07:46
Ik heb het zelfde probleem, alleen ik heb me pc net 3 maanden!
in het begin had ik hier helaal geen last van.
Ik heb hem net 2 dagen lang aan gehad zonder problemen, maar nu deed ik net een spel, en viel hij uit.
alleen het aanknopje blijft wel branden. maar als ik er dan op druk om hem aan te doen doet hij niks, en ook niet als ik hem lang in houd!
Ik moet steeds de stekker voor de stroom die in de voeding gaat er steeds uit en dan er weer in drukken. en dan kan ik hem weer opstarten!
als ik hem gewoon dingen doe in windows (msn downen, mirc etc...) , dan valt hij niet uit! :S
de processor word ongeveer 45 graden bij het opstarten.(via bios)
Ik heb MBM5 geinstalleerd, als ik alleen in windows ben is er 1 steeds rond de 57 graden, en de andere 2 chips rond de 35.
Maar als ik in een spel zit, zijn er 2 rond de 58, en 1 blijft lager (rond de 40)
weet niet of het hier aan ligt, maar het zou kunnen.

Specs:
Windows XP Serviche Pack 1
Moederbord: chaintech CT-7VJL
Processor: AMD AThlon XP 2200
Interngeheugen: 512 MB DDR
Hardeschijf: 120gb
KAN IEMAND MIJ VERDER HELPEN?

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 20:39
dit al gelezen: Windows herstart op een willekeurig moment, hoe los ik dit op? ?

[ Voor 32% gewijzigd door Crash op 03-07-2003 17:56 ]

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem, niet alleen in windows, maar ook als ik in de bios bezig was :( Na lang speurwerk (lees: verwisselen alle onderdelen) bleek dat beide reepjes geheugen defect waren. Misschien is dit bij jou ook zo?

Verwijderd

wie zegt dat dit aan Windows ligt, misschien heb je wel gewoon te voeding..
Wat voor voeding heb je (hoeveel Watt)? en heb je je PC overclocked...??

Aan je hitte kan het wat je CPU, mobo, Northbridge betreft niet liggen die zijn nog wel aardig. Het kan wel zijn dat bijv je Hard disk te warm wordt en dat die dan uitvalt, moet je als je een tijdje in windows bent maar even aan je hdd voelen, check of die warm-heet is.

• CoreTex
Crash-Override:
Mijn pc start niet opnieuw op, maar hij valt uit!
Altans, alles valt uit, maar de lichtjes van de aanknop blijven wel branden.
Als ik die in druk start hij niet, en als ik die lang in druk, gaat het lichtje uit.
Ik moet de stekker uit de voeding halen om opnieuw op te starten.

Lingod
Ik heb een 300watt voeding. En ik heb me pc niet over geclocked.
En mijn harde schijf word warm, maar niet super heet.

Maar het rare vind ik dat ik me pc nog niet zo superlang heb, en er zijn nu al van die problemen. dat zou toch niet zomaar kunnen?

Iemand nog andere suggesties?

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem, alleen ik heb me pc net 3 maanden!
[..]
Iemand nog andere suggesties?
Garantie? Breng dat ding terug en laat ze er naar kijken?

Maar goed.. eh.. wat voor voeding zit er in dat systeem?

• CoreTex
Ja, ik breng hem anders terug maar,
ik wil het eerst proberen zelf op te lossen.
ik heb een 300 watt voeding!

Verwijderd

300Watt _zou_ voldoende moeten zijn..je hebt MBM, wat zegt die van de voltages als je iets zwaars laat draaien? (bv. 3dmark2000 oid)

Verwijderd

Als je PC niet meer reageert met de aan/uit-knop of de resetknop, maar alleen weer wat doet als je echt de stroomstekker eruit hebt gehad (lees: je mobo zonder stroom zet), dan heb je een hardware probleem.

Zoals thepretender ook al zei, kijk eens goed naar je geheugen (óók je timings in de BIOS), maar zelf verdenk ik eerder je mobo als veroorzaker.

Verwijderd

idd je geheugentimings maar goed die horen in princiepe goed te staan aangezien hij niets heeft gedaan aan overclocking en dus hoogstwaarschijnlijk niets veranderd heeft.

Wat je wel ff moet doen is in je BIOS of met het programma MBM5 kijken wat je voltages zijn voor de lijnen:
- 12V
- 5V
- 3.3V

Hoe precieser hoe beter..
Dan weet je of deze lijnen stabiel zijn.. wijken ze teveel af dan zou het welleens aan je voeding kunnen liggen..

Probeer eens een andere voeding en probeer je geheugenreepjes eens in andere sloten te zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 23:58 ]

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 12:04
Check eerst eens met MemTest je memory, en controleer in je BIOS de waarden van je voltages en de temperatuur van je CPU. Post deze hier. Voltages mogen max. 5-10 % afwijken.

• CoreTex
Lingod:
Neej mijn pc is helemaal standaart!

Hier zijn wat cijfers:

CPU Temp = 59 graden
CPU Vcore = 1.63v
3.3VSB = 1.63v
+3.3v = 3.25v
+5.0v = 4.75v
+12v = 12.16v
-12v = -12.28v
+2.5v = 2.51v
5VSB = 4.83v

Ik zal als na de volgende reply met hulp,
ook nog ff de geheugenreepjes in een ander slot zetten.
En zien als het het dan verhelpt.

Verwijderd

CoreTex schreef op 15 juli 2003 @ 20:08:
Lingod:
Neej mijn pc is helemaal standaart!

Hier zijn wat cijfers:

CPU Temp = 59 graden
CPU Vcore = 1.63v
3.3VSB = 1.63v
+3.3v = 3.25v
+5.0v = 4.75v
+12v = 12.16v
-12v = -12.28v
+2.5v = 2.51v
5VSB = 4.83v

Ik zal als na de volgende reply met hulp,
ook nog ff de geheugenreepjes in een ander slot zetten.
En zien als het het dan verhelpt.
Die 5V lijn is wel erg laag, misschien is het verstandig om het eens met een andere voeding te proberen

• CoreTex
Waarom moet ik dan een andere voeding?

• CoreTex
btw die V5 was bij de startup in de bios 4.75v
Nu, in windows is hij 4.83v

Verwijderd

CoreTex schreef op 16 July 2003 @ 12:30:
Waarom moet ik dan een andere voeding?
We zeggen niet dat je een andere voeding moet. Alleen het probleem wat jij omschrijft _zou_ kunnen worden veroorzaakt door je voeding. Nu blijkt dat je 5v lijn relatief laag is. Dit hoeft niet perse problemen op te leveren, maar het zou een oorzaak kunnen zijn. Daarom is het handig om te testen met een andere voeding.

Heb je zelf geen voeding voorhanden dan zou ik nog niet naar de winkel rennen om er een te halen, immers je weet niet zeker dat het aan de voeding ligt.

Hoe zat dat met die garantie? je had het ding net 3 maanden gaf je aan, garantie is wettelijk verplicht minimaal 1 jaar, dus moet er wat mee te doen zijn.

Wat je kunt doen: stress dat ding eens (bv. met een benchmark als SiSoft Sandra, of 3dmark 2000, www.download.com) en hou je voltages in de gaten. Je computer zal nl. meer vragen van de voeding naarmate hij zwaarder belast wordt, en als dan je voltages gaan dalen dan is dit een indicatie dat je voeding het niet aankan.

Een andere test welke je zou kunnen uitvoeren is even loskoppelen van 'overbodige, stroomvretende apparaten'. Koppel bv. even je CD-rom/CD-RW/DVD los, en alle USB spullen behalve een eventuele muis. Printer eraf, enz. Dus alleen moederbord+harde schijf aan de voeding en alleen monitor+toetsenbord+muis aangesloten. Loopt hij dan wel stabiel, dan weet je bijna zeker dat het aan je voeding ligt.

Je geheugen kun je testen met de diverse memtest progjes, zoek even op 'memtest' en er komt een hele zut tevoorschijn.

Als laatste: Als je net gepost hebt, en je bedenkt dat er nog iets bij moet, gebruik dan AUB de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif), ipv. nog een keer te posten.

• CoreTex
Zie!
Zoiets noem ik een goede info.
Ja, ik heb idd 1 jaar garantie, en ik breng hem er ook heen als ik het zelf niet kan oplossen.
Ik zal eerst die pc eens goed laten stressen zoals je zij!
met 3dmark 2000.
en ff een memtest!
en ja ik zal er ff omdenken om voortaan ff te editen, ipv een nieuw bericht!
sorry.

voor nu ga ik ff die dingen checken!

• CoreTex
Met 3dmark had ik een score van maar 1281 :S
De eerste keer zonder ventilator, viel hij bij de 4e game test uit.

Toen heb ik de case open geschroefd, en heb ik er een ventilator voor gezet, toen viel hij niet uit :S en heeft ie alle tests gedaan.

mischien is dit het probleem, maar denk het eigenlijks zelf niet!

ik snap ook niet hoe ik bij game test 1 ongeveer 140FPS had, en bij de rest was het iets van 10 tot 15 FPS.
terwijl mijn pc toch redelijk up to date is:

Processor: AMD AThlon XP 2200
Interngeheugen: 512 MB DDR
128mb ddr nvidia geforche4 AGP 8x
Hardeschijf: 120gb 2mb cache

[ Voor 3% gewijzigd door CoreTex op 19-07-2003 18:46 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:23

momania

iPhone 30! Bam!

CoreTex schreef op 19 juli 2003 @ 18:43:
Met 3dmark had ik een score van maar 1281 :S
Toen heb ik de case open geschroefd, en heb ik er een ventilator voor gezet, toen viel hij niet uit :S en heeft ie alle tests gedaan.
De cpu temp die je aangaf van 59 graden is al wat aan de hoge kant.
En dan zeker met stressen gaat dat nog wat hoger, dus dat zou je probleem kunnen zijn.

Ook kan het dat je voeding gewoon rot is.
Heb het laatst zelf ook meegemaakt dat en pc zomaar uitviel, maar de voltages gewoon goed waren. Toch deed een nieuwe voeding de truuk

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• CoreTex
Ik heb hem terug gebracht naar het bedrijf, en daarbij zeiden ze dat ze dat probleem al eens vaker hadden meegamaakt de laatste tijd.
En weet je wat waarschijnlijk het probleem was?
Ze hadden er te weinig geleidingspasta tussen de processor, en het moederbord op gedaan! :S
Heel wat anders dan hier werd gezegt! :)

Zoiets doe je toch meteen goed.
Ook heb ik er ff een extra fan in gezet!
ik heb hem nu al een week aan, en laat hem best stressen, maar hij valt niet meer uit!
Temperaturen zijn ook een stuk lager!

Chip1: 40 c
Chip2: 30 c
Chip3: 25 c

Deze post kan op slot

[ Voor 7% gewijzigd door CoreTex op 05-08-2003 11:45 ]

Pagina: 1