Vreemde hangers met pc?

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Ik heb een raar probleem en dat is dat mijn systeem de laatste tijd heel vaak vastloopt (beeld freezed) en je kunt nix meer doen behalve een harde reset.
Dit gebeurt op de raarste momenten, vaak als ik iets met mediaplayer (6.4) draai, maar soms ook tijdens het internetten (IE5) of soms inneens tijdens een spelletje.
Dit is mijn configuratie:
- Asus CUV4X
- PIII 800EB
- 384 MB sdram
- Geforce 4 MX460
- Soundblaster AWE64 gold (ISA)
- Sitecom 10/100Mbps netwerkkaartje
- Hauppage winTV Go tv-kaart
- aopen 56x cdrom / lite-on 32x12x40 brander
- 2x maxtor 20Gb 5400rpm
- 300Watt voeding
- voor de rest geen spannende (rand)hardware
- Windows '98 SE, DirectX 8.1

Deze windows-installatie is pas een paar weken oud en helemaal vers, geen rotzooi geïnstalleerd en vrijwel vanaf het begin van deze windows-installatie is dit al. Daarvoor draaide ik met exact dezelfde configuratie (alleen een andere geluidskaart), alleen daar mag het niet aan liggen lijkt me zo.

Wat me laatst wel opviel, is dat het geheugen bestaat uit 3 dimmetjes, waarvan er een PC133 is en de andere twee zijn PC100.

Is dit niet slecht i.v.m. mijn cpu (PIII 800) die op 6 x 133 draait.
Zo nee, zijn er misschien bios-instellingen die aan te raden zijn met betrekking tot dit geheugen. (PC hoeft niet supersnel te draaien, als die maar stabiel is).
Ik merkte bv. dat m'n pc veel minder vaak vast liep toen ik AGP bus op 2x zette i.p.v. 4x in de bios.
Eerst liep hij 10x per dag vast en nou nog maar 5x.....

Das dus nie goed!

Wie kan mij helpen?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
test ff je geheugen op fouten: http://gathering.tweakers...essage/17919688#ramtesten

Geeft het fouten dan weet je dat het te snel loopt. laagste setting is cas3 @ 133 MHz
Ook zou je je pc op 100Mhz bus kunnen zetten, maar dan loopt je pc nog maar op 600MHz.

Anders zit er niks anders op dan nieuw geheugen kopen of verder gaan met maar 128MB PC133.

Lees ook dit ff door voor meer tips: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

[ Voor 13% gewijzigd door ExcaliburDexter op 03-07-2003 15:19 ]

• ExcaliburDexter
Edit.

[ Voor 159% gewijzigd door ExcaliburDexter op 03-07-2003 15:16 ]

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Heb je daarvoor ook altijd al met dat pc100 geheugen op een fsb van 133 gedraaid? Lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk dat ze beiden zonder probs op 133 kunnen draaien. Of het moet A-merk cas 2 zijn. Zoals ExcaliburDexter al zei gooi alles eens terug naar een fsb van 100 en kijk wat ie dan doet. Btw hoe zijn de waardes van je voeding, heb je daar al naar gekeken?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• MNECMotU
Yep, ik heb hiervoor iets van 1 jaar stabiel gedraaid met exact deze geheugen-combinatie.
Op 'n gegeven moment heb ik m'n bios gereset en toen is min of meer het gezeik begonnen.

Ik heb nu trouwens in de bios AGP op 1x gezet en hij is nog niet vastgelopen. Zelfs niet met 5 minuten mediaplayer (normaal was ie allang vastgelopen).

Maar een geforce 4mx moet toch inprinciepe op AGP 4x kunnen draaien???

Het is trouwens geen supermerk geheugen, er zit samsung tussen en een of ander goedkoop computerbeurs geheugen, maar het heeft altijd gewerkt.

De waardes van mijn voeding? Zou ik niet durven zeggen, zover gaat mijn kennis niet. Hoe zie ik dat, wat kan ik er aan doen?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• MNECMotU
Ben trouwens net memtest aan het draaien en na 2 minuten al 610 errors...........
Da's vast niet goed................

Verwijderd

1 fout is al teveel imo.

Wel 1 strip tegelijk in je PC'tje.

• ExcaliburDexter
Bij 610 errors heb je een onstabiel tot zeer onstabiel systeem. Probeer eens te achterhalen door welk stripje het komt door ze een voor een te proberen zoals euss zegt. Met een beetje geluk is maar een stripje rot geworden.

Lees ook even het voltage van je lijnen uit zoals Daacuso zegt. Deze kun je vinden in de bios of met behulp van een programma zoals MotherBoard Monitor. Deze voltages moeten zijn: 12volt 5volt en 3,3volt. Voor een optimaal stabiel systeem moeten ze niet meer dan 5% afwijken, echter zul je pas problemen ondervinden bij een afwijken van > 10%

• MNECMotU
12,22 V
5,02 V
3,42 V
VCORE: 1,76 V

Dus dat lijkt me allemaal ok.

Trouwens na 6 uur waren er al 122 duizend fouten geconstateerd met memtest.
Ahum....... :(

Maaruh, hoe zit dat met m'n AGP snelheid. Als ik die op 1x zet is ie redelijk stabiel, op 2x niet zo meer en op 4x loopt ie de hele tijd vast.

Ik zou 'm toch gewoon op 4x moeten kunnen zetten?

Verwijderd

Memtest heeft niets te maken met AGP snelheid.

Als een systeem niet is overgeklokt en voltages zijn in orde en hij geeft nog memtest errors, dan is het geheugen gaar -> omruilen / garantie

Dat hij eerder op zijn bek gaat met een hogere AGP rate heeft te maken met timings/latencies en is logisch. Maar 1 fout met memtest is imo al teveel, zeker op de laagste timings.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 22:49 ]

Pagina: 1