Toon posts:

Blikseminslag kabelnet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week zou bij een vriend van me in Venlo de bliksem zijn ingeslagen in het kabelnet. Gevolg volgens hem en Vobis: mobo+CPU+kabelmodem kapot. De rest zou het nog allemaal doen. Kijk en dat vind ik vreemd. Als toch door blikseminslag je moederbord en je processor kapot gaan, lijkt het me toch niet meer dan logisch dat ook je videokaart+ram ed. defect is? Of zie ik het helemaal fout?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoeft niet...
Ik heb veel pc's gezien waar de bliksem via het modem naar binnen was gekomen.
Meestal geen vast patroon, soms alles stuk, soms alleen het mobo en proccessor (en het modem natuurlijk).
Ook hardeschijven willen nog wel eens een klap krijgen die ze niet kunnen verwerken, en voedingen idem dito.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Ik heb 2 jaar geleden precies hetzelfde gehad, bliksem ingeslagen in de grond in de buurt: kabelmodem, netwerkkaart, mobo kapot. De rest was gelukkig nog heel.

Verwijderd

Logisch toch?

Het slaat in op het kabelnet, komt binnen via je modem, naar je netwerkkaart, door het mobo naar de CPU. Hoe meer er doorbrand / langer het afgelegde pad: hoe hoger de weerstand.

Het wordt een ander verhaal als het een VIVO kaart is die ook op die manier aangesloten is op het coaxnetwerk van het CAI.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 21:38

jotheman

Was like that when I got here!

Bij mij was 't vorig jaar de Modem, HUB, 3 netwerkkaarten (server, mam pjoeter en mijne) en m'n videokaart.
Dus 't lijkt vrij random te zijn.

I see dead pixels...

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52

Meneer aard

Porsche rulez!

Bij ons was via de tel.lijn ook de bliksem ingeslagen. Via het modem zo het computertje binnen. Alleen modem en slotje was gaar van het mobo.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Surge-protector..... met beveiliging voor telefoonlijn en utp. (En uiteraard ook beveiliging op 230V.)

Sinds dit een vriend van me een keer is overkomen staat er zo'n ding (kosten niet veel geld, paar tientjes) voor mijn pc's en de aangesloten kabels...

Edit:

OK, je kabelmodem heeft er niks aan, maar de rest is (redelijk) veilig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hoef die spullen niet te kopen voor 20 euro en denken dat ik een goede* koop heb gedaan.

*=Goed is nog werkende spullen

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

ja het is heel random. 2 jaar geleden sloeg de bliksem in een boom 20 meter van ons huis.

voeding, geluidskaart, modem en extra parallele poort (alles isa) kapot. ik vond het vreemd dat de gevoeligere onderdelen zoals mobo, geheugen, cpu en hd nog goed waren, maar ik was er toch wel blij mee :D

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
GraasGast schreef op 03 July 2003 @ 18:31:
ja het is heel random. 2 jaar geleden sloeg de bliksem in een boom 20 meter van ons huis.

voeding, geluidskaart, modem en extra parallele poort (alles isa) kapot. ik vond het vreemd dat de gevoeligere onderdelen zoals mobo, geheugen, cpu en hd nog goed waren, maar ik was er toch wel blij mee :D
20 meter ver en dan nog zo'n schade. Ik wil volgens mij niet weten wat voor enorm elektrisch veld zo'n bliksem genereert :P.

Verwijderd

Hou er ook rekening mee dat niet alles direct "dood" is. Als er binnen nu en 6 maanden nog iets kapot gaat kan dat net zo goed nog door die blikseminslag komen. Bijna onmogelijk te bewijzen en een van de moeilijkheden met deze calamiteiten, zeker als het om vergoedingen van verzekeringen gaat.

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is nog niet dood, het zal mischien wel blijven werken maar vertrouw er niet op.

Opzich is de hele pc dood.
Pagina: 1