Toon posts:

Excel berekening met formule?

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje voor mensen die verstand hebben van excel en hoe je moet werken met die formule opties..

Stel ik wil uitrekenen wat x is in de volgende formule: x^5,5 * 294,50 + x^0,69 * 1172,5 = 1589

Hoe krijg ik dan voor elkaar dat excel mij het antwoord geeft op wat x is?? Ik snap dat dit een ingewikkelde machtsfunctie is maar een computer moet dit toch op kunnen lossen. Via een grafische rekenmachine is dit immers ook mogelijk. Het antwoord moet namelijk rond de 1,047 liggen. Dus de vraag is welke formule functie moet ik in excel gebruiken om een oplossing te verkrijgen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 14:05 . Reden: foutje ]

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 21:17
je vult in cel A1 een willekeurige waarde voor x in, daarna type je in cel A2 deze formule met A1 als x. Je kunt nu met de 'oplosser' (solver) uit het menu extra de waarde voor x berekenen. De oplosser wijst zichzelf. Als de oplosser niet in het menu extra staat moet je even kijken bij 'invoegtoepassingen' (ook in menu extra) en daar de oplosser aanvinken om m te installeren.

These are my principles. If you don't like them I have others.

Verwijderd

machtsverheffen = POWER()
worteltrekken = SQRT()

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 14:11 ]

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 20:28

CoRrRan

Don't Panic!!!

Je kunt dit ook oplossen met de "Goalseek" functie in het menu "tools".

Cel A1: waarde = 1 (kun je de naam "x" geven)
Cel A2: "=x^5,5 * 294,50 + x^0,69 * 1172,5"
(moet je wel "x" gedefinieerd hebben)

Tools --> Goalseek

Set cell = "A2"
To value = "1589"
By changing cell = "A1"

Dan komt automatisch een waarde in cell "A1" te staan die zorgt dat de functie in A2 opgelost wordt voor waarde 1589.

Volgens mij is er niet direct een functie in excel die dit doet...

[ Voor 73% gewijzigd door CoRrRan op 03-07-2003 14:32 . Reden: Goalseek uitgelegd... ]

-- == Alta Alatis Patent == --

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe ze zijn gedeeltelijk een oplossing voor mijn probleem. De solver werkt goed maar probleem daarbij is dat de functie niet direct verschijnt. De waarde 1589 wil ik namelijk uit een andere cel halen die dagelijks kan veranderen. Ik wil hem dus niet elke keer opnieuw willen invoeren. Blijft er dus nog steeds staan of er een directe formule functie is????

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 14:01:
Ik wil uitrekenen wat x is in : x^5,5 * 294,50 + x^0,69 * 1172,5 = 1589
Het antwoord moet rond de 1,047 liggen.
De uitkomst van x in bovenstaande vergelijking is zeker niet 1,047 .
Als je een uitkomst wil die wel daaraan gelijk is, dan zou de vergelijking er als volgt uit moeten zien (ik heb wat haakjes toegevoegd om duidelijk te laten zien wat bij elkaar hoort):

((x^5,5)*294,50)/(x^0,69) + 1172,5 = 1589

Er zijn dus 2 mogelijkheden:
1. Je hebt een typfout gemaakt bij het plaatsen van de vgl. op dit forum.
2. Degene die de uitkomst heeft berekend heeft een fout gemaakt.
Ik denk dat het laatste het geval is.

• kiekerjan
Wat ik in dat soort gevallen doe is het volgende:
Neem weer de solver voor je die je al hebt gemaakt. In plaats van bij 'Gelijk aan' voor een vaste waarde te kiezen, neem ik 'min' of 'max'. Daarna voeg ik een restrictie toe die stelt: A2 = X5 . Hierin is A2 de cel met je formule en is X5 de cel waar je die andere waarde uithaalt (=hier 1589).
Niet helemaal netjes maar het werkt wel.

Verwijderd

Hmm misschien niet echt on topic bedoeld maar goed.

Ik heb zelf ook een vraag namelijk

want ik wil a1 x a6 = a7
dus als ik in a1 500 heb en a6 3 dan wil ik dat ie in a7 meteen 1500 neer zet

is dit ook mogelijk of ??

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 15:58

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 18:33:
Hmm misschien niet echt on topic bedoeld maar goed.

Ik heb zelf ook een vraag namelijk

want ik wil a1 x a6 = a7
dus als ik in a1 500 heb en a6 3 dan wil ik dat ie in a7 meteen 1500 neer zet

is dit ook mogelijk of ??
door in cel a7 gewoon "=a1*a6" te zetten ;) (Zonder de " " natuurlijk :) )
lijkt me toch een vrij basic iets als je met een spreadsheet programma werk :?

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 03-07-2003 18:45 ]

Verwijderd

Zoveel werk ik er niet mee dat ik het allemaal onthoud. Maar goed bedankt voor je hulp eff .

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

ter controle even door Maple laten uitrekenen (22.1 sec cpu time op athlon 500)

> eq1:=x^5.5 * 294.50 + x^0.69 * 1172.5 = 1589
> ;

5.5 0.69
eq1 := 294.50 x + 1172.5 x = 1589

> solve(eq1);

0.7170594745 - 1.017055922 I, 0.7170594745 + 1.017055922 I,

-0.7679821472 - 1.202216599 I, -0.7679821472 + 1.202216599 I,

1.046861543

>
>

Dus reeele oplossing (die wil je waarschijnlijk) is 1.046... verder nog een hoop complexe stuff

Verwijderd

fran schreef op 03 July 2003 @ 18:20
De uitkomst van x in bovenstaande vergelijking is zeker niet 1,047 .
Vergissing gemaakt, uitkomst is wel 1,047.
Ik verwarde 1,047 met 1,074 (de uitkomst van de vgl. die ik hierboven gaf).
Mijn excuses.

Verwijderd

Hmm toch ben ik niet geholpen nog.

als ik a1xd1 =h1 (=a1*ad1)
hoe zorg ik ervoor dat ie dat met de rest ook doet?
dus b2xd2 =h2
enzovoorts?

moet ik dat dan steeds her invoeren of is er dan een manier ?

(me excuses dat ik het verkeerd uit legde me probleem. )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga op cel h1 staan en druk op kopieren en plak dat bij h2. Dan wordt automatisch de formule gekopieerd. Je ook gelijk de rest van h selecteren zodat heel h die formule krijgt als je dat graag wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op mijn eigen vraag waar dus geen fouten in zitten. Zou ik graag willen weten wat Kiekerjan bedoelt met zijn 'min'/'max' oplossing. Als ik letterlijk invoer op de plek van de vaste waarde: min A2=X5 dan werkt dit namelijk niet. Ook de max variant werkt niet. Voer ik het niet goed in? Is het misschien anders bij een nederlandse versie waarbij de solver doelzoeken heet. En als je dan uitgelegd hebt wat ik precies moet invoeren wat bedoel je dan met dat het niet helemaal netjes is? Wil je daarmee zeggen dat er daardoor soms niet altijd het goeie antwoord uitkomt? Of gewoon dat je het programma een beetje omzeilt want in dat geval zou het mij niet uitmaken. Kortom verklaar je nader....en ook andere oplossing zijn nog steeds welkom.

Verwijderd

spijt me maar als bij h3 =a3xd3 invul
en dan kopieer naar h4 zelfde formule krijg natuurlijk daar zelfde antwoord he?
plus dat ik het zelf dan de 3 in 4 moet veranderen. Waar ik dan in princible niks mee opschiet als ik het nog handmatig in moet voeren :(

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken als je bijvoorbeeld een rij wilt maken met a1xd1=h1, a2xd2=h2, a3xd3=h3 dan kan je gewoon kopieren. Automatisch veranderd dan de 1 in 2 en 3 etc. Als dit bij jou niet gebeurd dan is er dus een probleem met je instellingen. Zoek eens bij extra en dan opties misschien dat daar bepaalde functies staan uitgeschakeld.
Nog een tipje.....je verhaal wordt er niet duidelijker op door typfouten te maken als a1xd1, b1xd2, of als ik a1xd1 =h1 (=a1*ad1) ....ad?? dus probeer wat zorgvuldiger te zijn want dan is helpen makkelijker, je moet sowieso zorgvuldig zijn bij excel want anders gaat het zeker fout.

Verwijderd

Ja je heb gelijk.. maar goed doe netjes * hoor ipv x die ik hier per ongeluk neer zette.. das gemak zuchtig he ... keer als x ipv *

• kiekerjan
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 20:06:
Om even terug te komen op mijn eigen vraag waar dus geen fouten in zitten. Zou ik graag willen weten wat Kiekerjan bedoelt met zijn 'min'/'max' oplossing. Als ik letterlijk invoer op de plek van de vaste waarde: min A2=X5 dan werkt dit namelijk niet. Ook de max variant werkt niet. Voer ik het niet goed in? Is het misschien anders bij een nederlandse versie waarbij de solver doelzoeken heet. En als je dan uitgelegd hebt wat ik precies moet invoeren wat bedoel je dan met dat het niet helemaal netjes is? Wil je daarmee zeggen dat er daardoor soms niet altijd het goeie antwoord uitkomt? Of gewoon dat je het programma een beetje omzeilt want in dat geval zou het mij niet uitmaken. Kortom verklaar je nader....en ook andere oplossing zijn nog steeds welkom.
Er zitten twee oplossers in excel, nl doelzoeken en oplosser. Oplosser is een uitgebreidere versie van doelzoeken. Het kan zijn dat de oplosser niet bij je geinstalleerd is, hiervoor moet je bij 'invoegtoepassingen' zijn in het menu extra (ik weet de Engelse naam zo niet, ik heb Nederlandse Excel) Hier krijg je een lijst met toepassingen die je kunt installeren (staan nog meer interessante dingen bij). Moet je een vinkje zetten voor de regel met oplosser/solver.

De optie die je uit menu extra dus moet gebruiken is oplosser/solver, niet doelzoeken/goalseek. Doelzoeken heeft maar drie venstertjes waar je waarden in kunt voeren.
Oplosser begint met cel bepalen, daar kun je de cel kiezen die je wilt bepalen (duh :) ) Daaronder staan enkele radio buttons (min / max / waarde) Hier moet je dus voor min of max kiezen. Daaronder krijg je dan een venstertje waar je de cellen kunt kiezen die Excel mag veranderen (dit kunnen er dus meerdere zijn) en daar weer onder krijg je een venster met restricties. Door op toevoegen te klikken kun je extra restricties maken. Hier kun je dus A2 = X5 instellen.

In principe zal het niet uitmaken of je min of max kiest, de uitkomst van jouw formule heeft geen maximum of minimum waarde, wat je ook kiest voor X. Ik kies dit alleen maar omdat ik dan niet een vaste waarde hoef in te vullen. Die waarde die ik wil invullen los ik op door een restrictie in te voeren. Het is dus een beetje omzeilen, maar niet zo dat je de verkeerde oplossing krijgt of zoiets (in dit geval >:) )

Misschien een beetje lange uitleg, k hoop dat je d'r uit komt en anders hoor ik t wel. Morgen werk ik wel in de buurt van een Engelse Excel voor het geval dat daar nog problemen mee zijn.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Is er hier niet iemand te vinden met genoeg wiskundige kennis om de formule van Koen866 om te zetten en de x vrij te maken? Mijn kennis daarvoor te summier en bovendien weggezakt.
x=...?
Dan moet die 1589 wel blijven staan, want daarvoor in de plaats moet een celnaam komen.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14
mag je niet gewoon in plaats van:
code:
1
x^5,5 * 294,50 + x^0,69 * 1172,5 = 1589

In cel A1: 1589 zetten en in cel B1:
code:
1
A1 POWER(5,5) * 294,50 + A1 POWER(0,69) * 1172,5

Misschien moet je nog wat met haakjes rommelen maar ik denk dat het zo wel klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Wiskundig gezien is dit nu zo eenvoudig omdat je dan een vergelijking moet oplossen van de vorm: ax^b + cx^d - e = 0, waarbij x dus onbekend is. Maar om even terug te komen op de oplosser oplossing van Kiekerjan. Het werkt nog steeds niet afdoende. Als ik namelijk de restrictie ingevoerd heb dan veranderd de waarde van cel A2 inderdaad in die van X5 zoals het voorbeeld zegt, maar zodra ik daarna de waarde van X5 varieer dan veranderd A2 niet direct mee en dat was nu juist de bedoeling. De waarde van A2 veranderd pas zodra ik weer opnieuw de oplosser gebruik. Is hier nog wat aan te doen??
Dan even ingaan op de 'POWER' oplossing....want die snap ik al helemaal niet. Ik heb namelijk een nederlandse versie en POWER klinkt mij wat engels in de oren en dus werkt het niet. De opgegeven code door djluc werkt niet in deze vorm. Dus of iemand weet hoe die er dan wel uit moet zien???

• kiekerjan
djluc vult nu voor x 1589 in, en dat is toch niet de bedoeling? Je wilt dat de uitkomst van de formule waarin je x invult gelijk is aan 1589.

Voor de macht kun je ^ gebruiken, A1^5.5 dus, typt een stuk sneller. Ik denk dat POWER() in het Nederlands MACHT() is. De syntax is trouwens POWER(number,power). Hier dus POWER(A1,5.5).

Verder ken ik helaas geen functie die zelf de x vrijmaakt en dit uitrekent, en zul je toch die solver moeten gebruiken. Misschien dat je een macro kunt klussen om dit te versnellen.

[ Voor 9% gewijzigd door kiekerjan op 04-07-2003 14:56 ]

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:10

Barca

In Search Of Sunrise

Je kan X wel vrijmaken... hoe ging dat ook alweer. Ik zal morgen even in de boeken duiken. :D

Verwijderd

Topicstarter
Als je dat zou willen doen zou dat erg welkom zijn.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14
djluc vult nu voor x 1589 in, en dat is toch niet de bedoeling?
Je hebt idd gelijk.
Pagina: 1