Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 20:06:
Om even terug te komen op mijn eigen vraag waar dus geen fouten in zitten. Zou ik graag willen weten wat Kiekerjan bedoelt met zijn 'min'/'max' oplossing. Als ik letterlijk invoer op de plek van de vaste waarde: min A2=X5 dan werkt dit namelijk niet. Ook de max variant werkt niet. Voer ik het niet goed in? Is het misschien anders bij een nederlandse versie waarbij de solver doelzoeken heet. En als je dan uitgelegd hebt wat ik precies moet invoeren wat bedoel je dan met dat het niet helemaal netjes is? Wil je daarmee zeggen dat er daardoor soms niet altijd het goeie antwoord uitkomt? Of gewoon dat je het programma een beetje omzeilt want in dat geval zou het mij niet uitmaken. Kortom verklaar je nader....en ook andere oplossing zijn nog steeds welkom.
Er zitten twee oplossers in excel, nl doelzoeken en oplosser. Oplosser is een uitgebreidere versie van doelzoeken. Het kan zijn dat de oplosser niet bij je geinstalleerd is, hiervoor moet je bij 'invoegtoepassingen' zijn in het menu extra (ik weet de Engelse naam zo niet, ik heb Nederlandse Excel) Hier krijg je een lijst met toepassingen die je kunt installeren (staan nog meer interessante dingen bij). Moet je een vinkje zetten voor de regel met oplosser/solver.
De optie die je uit menu extra dus moet gebruiken is oplosser/solver, niet doelzoeken/goalseek. Doelzoeken heeft maar drie venstertjes waar je waarden in kunt voeren.
Oplosser begint met cel bepalen, daar kun je de cel kiezen die je wilt bepalen (duh

) Daaronder staan enkele radio buttons (min / max / waarde) Hier moet je dus voor min of max kiezen. Daaronder krijg je dan een venstertje waar je de cellen kunt kiezen die Excel mag veranderen (dit kunnen er dus meerdere zijn) en daar weer onder krijg je een venster met restricties. Door op toevoegen te klikken kun je extra restricties maken. Hier kun je dus A2 = X5 instellen.
In principe zal het niet uitmaken of je min of max kiest, de uitkomst van jouw formule heeft geen maximum of minimum waarde, wat je ook kiest voor X. Ik kies dit alleen maar omdat ik dan niet een vaste waarde hoef in te vullen. Die waarde die ik wil invullen los ik op door een restrictie in te voeren. Het is dus een beetje omzeilen, maar niet zo dat je de verkeerde oplossing krijgt of zoiets (in dit geval

)
Misschien een beetje lange uitleg, k hoop dat je d'r uit komt en anders hoor ik t wel. Morgen werk ik wel in de buurt van een Engelse Excel voor het geval dat daar nog problemen mee zijn.
These are my principles. If you don't like them I have others.