Toon posts:

[Brother HL-1230] Printen vanuit DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gezocht en meer mensen met ditzelfde probleem gevonden, maar ik heb nog geen echte oplossing gezien.

De HL-1230 is een Windows-printer, dus print niet vanuit DOS. Omdat het dos programma waarvan uit ik wil printen uitsluitend tekst print, vraag ik mij af of er een manier is om de printopdracht via één of ander programma om te zetten naar een Windows-printjob, zodat ie wel gewoon uit mijn printer komt. Het DOS-programma draai ik namelijk onder Windows95.

Weet iemand hier een oplossing voor, en anders: wil iemand een Brother HL-1230 kopen? Slechts 1 keer een testpagina mee geprint....

Bedankt.

Verwijderd

Kun je het programma niet laten printen in windows dan? Aangezien je win95 draait heb je een printer zonder USB (dus wel parallelle poort). De printer zou dus simpelweg op LPT1: aangesloten moeten zijn..

leg eens uit wat je al geprobeerd hebt, aub.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:36

Meneer aard

Porsche rulez!

Volgens de site van hun is die printer parralel en USB.

http://www.brother.com/pub/printer1400doc/dut1400sg.pdf

Als het parralel is dan kun je `m wel in dos gebruiken, welk proggie gebruik je in dos?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meneer aard schreef op 03 July 2003 @ 12:40:
Volgens de site van hun is die printer parralel en USB.

http://www.brother.com/pub/printer1400doc/dut1400sg.pdf

Als het parralel is dan kun je `m wel in dos gebruiken, welk proggie gebruik je in dos?
Nooit gehoord van een GDI interface?

Parallel is allerminst garantie op functionaliteit onder dos :X

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HL-1230 inderdaad parallel aangesloten op een Windows95 (osr-2) machine. Vanuit Windows kan ik natuurlijk gewoon printen.

Ik gebruik een dos-programma om examens mee af te nemen (wordt geleverd door een Amerikaans bedrijf, heeft geen print-setup mogelijkheden en pint met PCL3 rechtstreeks naar LPT1).

Als ik print, komen er blanco pagina's uit. Als ik in Windows geen printer installeer werkt dit dus ook. Als ik in Windows wel een printer installeer, zie ik heel even een printertje rechtsonder verschijnen, waaruit ik opmaak dat Windows LPT1 wel afvangt.

De printer eet blijkbaar geen PCL3. Omdat het alleen om tekst gaat, hoop ik dat er een programma is dat LPT1 afvangt, en dit om kan zetten in een tekstbestand ofzo, en dit dan weer naar de Windows-Brother driver stuurt.

Zou dit er zijn?

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 14:39

Spoooky

Core temp 37°C

je kan hem niet op plain ASCII zetten???

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat kan niet. De mensen van Brother zeggen ook dat deze printer niet onder DOS werkt. Daarom wil ik de printjob op de een of andere manier 'vertalen' naar een Windows-job...

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 14:39

Spoooky

Core temp 37°C

misschien kun je het volgende eerst proberen:
dir /p > lpt1

als dit werkt dan kan de printer gewoon par. gebruikt worden. Maar kun je de aansturing vanuit het programma niet op ACII zetten bedoelde ik...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

kun je programma niet eenvoudig naar een bestand laten printen en dat onder win95 afdrukkken?
P.S.: jouw probleem was voor mij een reden om een Kyocera FS-1010 te kopen, die onder bijna alle systemen werkt. Een goedkoper alternatief maar met hogere prijs per pagina is de Samsung 1210.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kijk eens op www.fineprint.com.
deze doet net alsof ie een printer is, als je hem goed insteld merk je er niks van

instellen dat ie lpt1 naar de driver van je windowsprinter stuurt

[ Voor 24% gewijzigd door Mr.Nobody op 18-07-2003 20:05 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 14:45
In windows krijg je als je een printer installeerd (onder win95 & 98) de vraag of je deze ook wil gebruiken voor DOS programma's. Daarna wordt deze gemapped op LPT1 en kun je onder DOS printen naar LPT1.

-

Verwijderd

Heb deze printer ook een keer geinstalleerd bij een klant van me. Wilde niet printen onder dos. Bellen naar Brother leverde op dat hij niet printte onder dos. De printer print intussen nog niet onder dos. Spuugt inderdaad een leeg vel uit. Nog geen truukje gevonden om het te fixen.

Er staat nu een duurdere Brother laserprinter met exact hetzelfde uiterlijk (dacht zelf dat 't de 1250 was) en die print prima onder dos. Blijkbaar hebben ze met opzet iets uitgeschakeld om een duurdere en een goedkopere printer te verkopen.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 14:45
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 19:56:
Er staat nu een duurdere Brother laserprinter met exact hetzelfde uiterlijk (dacht zelf dat 't de 1250 was) en die print prima onder dos. Blijkbaar hebben ze met opzet iets uitgeschakeld om een duurdere en een goedkopere printer te verkopen.
Er is niks uitgeschakeld. Het is gewoon een enorm "domme" printer zonder zware processor en ook weinig geheugen. De verwerking van het te printen document gebeurt allemaal op de computer waarna dit in hapklare brokken naar de printer wordt gestuurd. Dit in tegenstelling tot de duurdere variant die dus wel zelf wat kan verwerken en ook wat meer geheugen heeft.

-

Verwijderd

1 MB.... meen ik, lijkt wel een hoeveelheid geheugen uit het oude DOS-tijdperk .... ;)
Met alleen het verschil dat ie niet vanuit DOS lijkt te kunnen printen :(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 21:02 ]

Verwijderd

Juicy schreef op 18 juli 2003 @ 20:45:
[...]

Er is niks uitgeschakeld. Het is gewoon een enorm "domme" printer zonder zware processor en ook weinig geheugen. De verwerking van het te printen document gebeurt allemaal op de computer waarna dit in hapklare brokken naar de printer wordt gestuurd. Dit in tegenstelling tot de duurdere variant die dus wel zelf wat kan verwerken en ook wat meer geheugen heeft.
Met "uitgeschakeld" bedoel ik juist de software. Hoe moeilijk moet het voor Brother zijn om de driver zo aan te passen dat ie een printopdracht vanuit dos omzet naar iets begrijpelijks voor de printer? Niet heel moeilijk omdat bijna alle printers tegenwoordig zwaar op hun drivers en software hangen. Of vergis ik me hierin?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan LPT1: koppelen aan een netwerk-printer. Eerst share je je printer.
dan map je lpt1: naar die share:
code:
1
net use ltp1: \\computer\printer-share

Bij mij werkte dit prima, was wel voor wp5.1, dus niet echt grafisch :)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op 21 juli 2003 @ 23:57:
Je kan LPT1: koppelen aan een netwerk-printer. Eerst share je je printer.
dan map je lpt1: naar die share:
code:
1
net use ltp1: \\computer\printer-share

Bij mij werkte dit prima, was wel voor wp5.1, dus niet echt grafisch :)
Ja. Heb dat ook wel geprobeerd. Maar de Brother 1230 had daar geen boodschap aan helaas :'(
Pagina: 1