• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-02 12:16
We zitten hier in China en ik heb met een vriend een mooie discussie doordat een van onze liften in het hotel vaak buitendienst was: Was is het voordeel van twee liften in een hotel boven een lift in een hotel?

Ik ben namelijk niet van mening dat het met twee liften tweemaal zo snel gaat, ik denk dat het zelfs 2,5x of misschien nog wel sneller gaat.. Maar echt beredeneren kan ik ook weer niet. Het is ook erg afhankelijk van de traffic en de hoogte van het gebouw, maar er moet toch een bepaalde stelling over bestaan....

Iemand nuttige toevoegingen????

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-02 13:42

dominic

will code for food

Lopen in jouw theorie de liften naast elkaar (dus bv. allebei van verdieping 0 tot 5) of boven elkaar (van verdieping 0 tot 3 en verdieping 3 tot 5) of overlappend (van verdieping 0 tot 3 en verdieping 2 tot 5)..

Er zijn nl. zo ontzettend veel afhankelijkheden van de drukte per verdieping dat er net zo veel oplossingen zijn voor een 99% efficient liftsysteem..

Download my music on SoundCloud

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 15:02

Eelke Spaak

- Vlad -

Doet me een beetje aan SimTower, waar ik een fervent speler van was in de 'good ol' days'! :Y)

Daar was het erg verstandig om meerdere liften te bouwen; zowel naast elkaar als met overlap. Volgens mij had dat vooral te maken met het feit dat mensen chagrijnig werden als ze te lang in de rij voor de lift hadden gestaan. Dan gingen ze namelijk allemaal vervelende dingen doen, zoals rotzooi op de grond gooien en dergelijke. In SimTower gaf het installeren van een tweede lift dus wel degelijk méér voordeel dan 100%.

Hoe dit alles in verhouding staat tot de werkelijkheid heb ik echt géén idee van... ;)

TheStreme - Share anything with anyone

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:01

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Het hangt helemaal af van de manier waarop de boel geprogrammeerd is, de hoogte van het gebouw en de direct daaraan gekoppelde tijd die nodig is om bijeen bepaalde verdieping te komen. Te veel variabelen om een conclusie over te maken denk ik.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

hufkes schreef op 03 July 2003 @ 11:46:
Het hangt helemaal af van de manier waarop de boel geprogrammeerd is, de hoogte van het gebouw en de direct daaraan gekoppelde tijd die nodig is om bijeen bepaalde verdieping te komen. Te veel variabelen om een conclusie over te maken denk ik.
Een dergelijk systeem is idd erg complex; ze proberen het zelfs met unsupervised en supervised methoden. Ik heb er zelfs al een (succesvolle) versie gezien met reinforcement learning.

Het probleem zit hem vooral in het feit van hoeveel mensen worden er wanneer waar naar toe getransporteerd.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad, hoe bedoel je, twee liften?

Twee liften parallel? Of één lift die de even verdiepingen aandoet, en één die de oneven verdiepingen aandoet?

Zelfs als je twee domme liften neemt, die blijven staan waar ze worden achtergelaten, is het een zeer ingewikkelde berekening. Maar logischerwijs kan je aannemen dat de gemiddelde wachttijd halveert.

Het systeem wordt al veel beter met een simpele aanpassing: als de liften niets te doen hebben, gaat er eentje op de begane grond staan, en de ander ergens op de helft. En als er een lift naar de begane grond toegaat, dat dan de lift die op de begane grond wacht alvast automatisch naar boven gaat om een plekje in het midden in te nemen.

Nog beter wordt het als het liftgebruik opgeslagen wordt, zodat ze alvast klaar kunnen staan. Stel dat er op de 9e verdieping een kantoor zit dat om 17h sluit, dan zal hij dus om 17h alvast een lift op die verdieping kunnen klaarzetten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

In de limiet waarin de drukte naar 0 gaat en alle 'verdiepingsovergangen' even waarschijnlijk zijn, is de tijdswinst in ieder geval minder dan 1/4 van de tijd die de lift erover doet om de gehele hoogte af te leggen; daarmee is de verbetering minder dan 50%. In de limiet waarbij de drukte naar oneindig gaat en alle 'verdiepingsovergangen' even waarschijnlijk zijn, is de tijdswinst precies 50%. Hoewel dit natuurlijk geen bewijs is, vermoed ik dan ook dat de maximale winst die je er mee gaat halen 50% is (dwz, men hoeft gemiddeld maar de helft van de tijd te besteden aan de verdiepingsovergang), en denk ik dus dat jouw idee dat het wel 2.5 maal zo snel zou kunnen gaan onjuist is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Lord Daemon schreef op 03 July 2003 @ 14:33:
In de limiet waarin de drukte naar 0 gaat en alle 'verdiepingsovergangen' even waarschijnlijk zijn, is de tijdswinst in ieder geval minder dan 1/4 van de tijd die de lift erover doet om de gehele hoogte af te leggen; daarmee is de verbetering minder dan 50%. In de limiet waarbij de drukte naar oneindig gaat en alle 'verdiepingsovergangen' even waarschijnlijk zijn, is de tijdswinst precies 50%. Hoewel dit natuurlijk geen bewijs is, vermoed ik dan ook dat de maximale winst die je er mee gaat halen 50% is (dwz, men hoeft gemiddeld maar de helft van de tijd te besteden aan de verdiepingsovergang), en denk ik dus dat jouw idee dat het wel 2.5 maal zo snel zou kunnen gaan onjuist is.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Alle "verdiepingsovergangen" zijn namelijk niet even waarschijnlijk! In principe gaat men in een flatgebouw of in een hotel namelijk slechts ofwel van de begane grond naar een willekeurige verdieping, ofwel van een willekeurige verdieping naar de begane grond. Met dat gegeven in het achterhoofd is wel degelijk een redelijk voordeel te behalen, lijkt mij!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is laatst een heel item over geweest op DIscovery channel ivm twin towers en hoe de liften daar zaten. Omdat het gebouw zo hoog was, zou men had men de liften over de hele hoogte van het gebouw genomen, vrijwel de gehele gebouwsoppervlakte aan liften kwijt zijn. Vandaar dus een meertrapssysteem voor de liften. En idd, er zijn afhankelijk van de grootte en de hoogte van het gebouw meerdere liftsituaties mogelijk

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

In de kliniek waar ik voor mijn it opleiding stage heb gelopen had je ook nog eens een verschil tussen de snelheid van de liften. Je had zeg maar 'snel-liften' waarbij je in No Time op de 11e was. En verder nog een 'normale'. Misschien ook iets om mee rekening mee te houden.

Ik weet alleen niet hoe het beleid was t.o.v. wie in de snellift mocht en wie niet. Maar ik zag zowel het personeel als de patienten & bezoekers ervan gebruiken maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 18:54 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 17:09:
In de kliniek waar ik voor me it opleiding stage heb gelopen had je ook nog eens een verschil tussen de snelheid van de liften. Je had zeg maar 'snel-liften' waarbij je in no time op de 11e was. En verder nog een 'normale'. Misschien ook iets om mee rekening mee te houden.

Ik weet alleen niet hoe het beleid was t.o.v. wie in de snellift mocht en wie niet. Maar ik zag zowel het personeel als de patienten & bezoekers ervan gebruiken maken.
Het liftsysteem in de Tour de Bretagne hier in Nantes is ook wel geinig. Daar zijn een paar snelliften, die op elke 10e etage stoppen, en gewone liften die slechts een bereik van 10 etages hebben. Om naar de 23e etage te gaan, neem je dus eerst de snellift naar de 20e, en dan een gewone lift naar de 23e.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 03 July 2003 @ 18:39:
[...]

Het liftsysteem in de Tour de Bretagne hier in Nantes is ook wel geinig. Daar zijn een paar snelliften, die op elke 10e etage stoppen, en gewone liften die slechts een bereik van 10 etages hebben. Om naar de 23e etage te gaan, neem je dus eerst de snellift naar de 20e, en dan een gewone lift naar de 23e.
Het principe van stoptreinen en Intercity’s in feite; de 'snellere' stoppen dan alleen maar in de drukkere gebieden. Dus in dat complex waren dus de meest gejaagde afdelingen op elke 10e verdieping als ik het goed begrijp. Dan zou in ieder geval het principe van dat systeem ten goede komen.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 19:00:
Het principe van stoptreinen en Intercity’s in feite; de 'snellere' stoppen dan alleen maar in de drukkere gebieden. Dus in dat complex waren dus de meest gejaagde afdelingen op elke 10e verdieping als ik het goed begrijp. Dan zou in ieder geval het principe van dat systeem ten goede komen.
Nou, het lijkt me meer gewoon een mooie opdeling? :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Lord Daemon schreef op 03 July 2003 @ 19:19:
[...]
Nou, het lijkt me meer gewoon een mooie opdeling? :)
Ja dat is het wel, maar als je belanrijke zaken zoals recepties van verschillende bedrijven nou op de verdiepingen met snelliften plaatst, dan hoeven bezokers iig niet zo vaak over te stappen, maar kunnen die snel bij een receptie/balie om zich daar te melden en doorgestuurd te worden...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 03 juli 2003 @ 20:00:
[...]

Ja dat is het wel, maar als je belanrijke zaken zoals recepties van verschillende bedrijven nou op de verdiepingen met snelliften plaatst, dan hoeven bezokers iig niet zo vaak over te stappen, maar kunnen die snel bij een receptie/balie om zich daar te melden en doorgestuurd te worden...
Dat dacht ik dus ook al. Dat het, naast dat het wel aantrekkelijk uitziet, ook nog efficiënt is.
Pagina: 1