Ik heb sinds enkele weken problemen met mijn voeding. Bij mijn moederbord zit zo'n programmaatje Winbond hardware doctor en dat monitort allerlei spanningen en ook de temperatuur van kast en cpu.
Eén van de spanningen heeft nu blijkbaar problemen.
Het gaat om VIO, nu ben ik een echte elektriciteitsnoob dus ik weet nie waarvoor dat juist staat. In ieder geval moet die spannning tussen 3,10V en 4,00V liggen volgens mijn progje. En de laatste weken zakt deze regelmatig onder de 3,10V en dan begint mijn pc-speaker van zijn oren te maken. Maar vreemd genoeg merk ik geen problemen met de werking van de PC zelf.
Het eerste waar je aan denkt bij zoiets is dat er nieuwe hardware toegevoegd is die de voeding overbelast, maar aan de config is de laatste 3-4 maanden niets meer gewijzigd.
Systeem:
PSU: Chieftec 340W (origineel in mijne Chieftec Dragon, ongeveer een jaar oud)
Mobo: Abit BD7-II
CPU: P4 1.6@default
RAM: 2x 512MB DDR2100@default
HDD: 1x 40GB Barracuda IV en 2x 120GB Barracuda V
Optical: 1x Pioneer 16x DVD en 1x Plextor 48x
Cooling: 6x 80mm die aan een baybus hangen
Voor de rest niks speciaal (nog een geluidskaartje, nic, usb printer, PATA RAID kaart).
Iemand enig idee wat er aan de hand is? Eerst dacht ik dat het aan de warmte lag van de laatste tijd, maar nu is het toch al enkele dagen een stuk frisser en nog steeds hetzelfde probleem. Tijd om uit te zien naar een nieuwe voeding?
Eén van de spanningen heeft nu blijkbaar problemen.
Het gaat om VIO, nu ben ik een echte elektriciteitsnoob dus ik weet nie waarvoor dat juist staat. In ieder geval moet die spannning tussen 3,10V en 4,00V liggen volgens mijn progje. En de laatste weken zakt deze regelmatig onder de 3,10V en dan begint mijn pc-speaker van zijn oren te maken. Maar vreemd genoeg merk ik geen problemen met de werking van de PC zelf.
Het eerste waar je aan denkt bij zoiets is dat er nieuwe hardware toegevoegd is die de voeding overbelast, maar aan de config is de laatste 3-4 maanden niets meer gewijzigd.
Systeem:
PSU: Chieftec 340W (origineel in mijne Chieftec Dragon, ongeveer een jaar oud)
Mobo: Abit BD7-II
CPU: P4 1.6@default
RAM: 2x 512MB DDR2100@default
HDD: 1x 40GB Barracuda IV en 2x 120GB Barracuda V
Optical: 1x Pioneer 16x DVD en 1x Plextor 48x
Cooling: 6x 80mm die aan een baybus hangen
Voor de rest niks speciaal (nog een geluidskaartje, nic, usb printer, PATA RAID kaart).
Iemand enig idee wat er aan de hand is? Eerst dacht ik dat het aan de warmte lag van de laatste tijd, maar nu is het toch al enkele dagen een stuk frisser en nog steeds hetzelfde probleem. Tijd om uit te zien naar een nieuwe voeding?