Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] DIY Switch voor beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn kamer heb ik een laptop staan en een gewone computer. Nu is het kijken naar een laptopscherm niet de beste uitvinding ter wereld, vandaar dat ik regelmatig mijn gewone monitor aan de laptop plug. Ik wordt echter een beetje moe van het de hele tijd achter mijn kast kruipen, kabel eruit halen, op de tafel leggen, in de laptop pluggen en visa versa. De plug vindt dit ook niet echt leuk. Wat me nu ideaal lijkt is een switch kastje bouwen. Gewoon houten kastje twee output pluggen en 1 input plug. De vraag is nu alleen wat voor signalen gaan er door zijn monitor kabel. Zijn dit alleen positieve signalen of of ook negatieve? Alleen positieve signalen zouden namelijk gemakkelijke te schakelen zijn met bijv. BS170 MOST's, maar negatieve signalen worden weer moeilijker. Ik heb wel al eens rond zitten snuffelen op internet:

http://computer.howstuffworks.com/monitor2.htm

Maar daar staat verder ook niks over de aard van de signalen. Kan iemand me hier wat meer over vertellen. Het liefst spreek ik natuurlijk iemand die dit soort idee ooit al zelf heeft gerealiseerd, maar alle hulp is welkom.
En NEE }) ik wil er geen in de winkel kopen...

Te denken is trouwens ook aan een switch voor audio, toetsenbord, muis... lekker alles in 1 keer omzetten :*)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tis met de hand niet te doen, het zijn te veel draadjes. Zowiezo krijg je ontiegelijke storing en ander gezeik. Koop maar in de winkel, scheelt weer een hoop onzin en is uiteindelijk stukken goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
15 draadjes is nog wel te doen denk ik. Ik was echter ook al bang voor storing, maar daarom heb ik de vraag ook gesteld. Misschien dat iemand iets weet om dit probleem te overkomen.

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

ik zou gewoon ergens een tekening van een KVM switch proberen op te duikelen, dan heb je iniedergeval al een WERKEND idee over hoe je aan de slag moet ;)

... MMORPG Addict.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Als ik jouw was zou ik opzoek gaan naat een oude KVM switch.
Je moet er dan (mischien) nog wel ff 2 vga kabels bijkopen maar dat zal ook niet zo duur zijn.
Een halfjaartje terug was er bij de memo een falisementuitverkoop en daar lag een nieuwe 4p KVM switch voor 10 euro (zonder kabels met een vga,ps2,seriele aansluiting)

Verwijderd

Houdt er alleen dan wel rekening mee dat sommige signalen bidirectioneel zijn zoals DDC, waarbij zowel output als monitor met elkaar communiceren: http://www.interfacebus.com/SECT07.DOC Zonder werkt ook wel, alleen dan met dezelfde (dis)functionaliteit van een BNC kabel (die ook geen DDC/Datalijnen bevat) zoals geen PnP en energiebeheer.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsubhi15f.gif (aanzicht op videokaart)
PinSignal (VGA DDC)
1.Red (75 ohm, 0.7 V p-p)
2.Green (75 ohm, 0.7 V p-p)
3.Blue (75 ohm, 0.7 V p-p)
4.Not Connected
(Monitor ID Bit 2 [optional])
5.Ground
6.Red Ground
7.Green Ground
8.Blue Ground
9.+5V (DDC)
10.Sync. Ground
11.Not Connected
(Monitor ID Bit 0 [optional])
12.SDA DDC Serial Data Line
(or Monitor ID Bit 1 [optional])
13.TTL Horizontal Sync
(or Composite Sync)
14.TTL Vertical Sync
15.SCL DDC Data Clock Line
(or Monitor ID Bit 3 [optional])

http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vga15.html

Vanaf 15~22 euro heb je iig KVM switches (keyboard / video / muis ; 4 poorts: http://www.tweakers.net/pricewatch/28433 (los kopen van 5 D-sub connectoren en afgeschermd kastje etc kost je dat bedrag al snel).

• BJD
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Niet als je ze als sample`s besteld ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kopen kost misschien dan wel zo'n 15 -22 euro, maar dan nog 10 euro rembours. Maar zelf maken lijkt inderdaad steeds meer op een dead-end. Ik kan nergens schema's vinden en ik kan op internet ook niet echt ergens iemand vinden die het zelf heeft gebouwd -> het zal dus wel niet kunnen })...

Verwijderd

Of gewoon geen haast hebben en wachten tot iemand zijn Belkin switch heeft opengeschroeft om te kijken of op Google aanverwanten vinden.

Let er bij het uitzoeken van je componenten wel op dat je videobandbreedte zo'n 150MHz is.

De switch als voorbeeld uit mijn vorige posting is trouwens bij elke computerzaak wel te koop - dus voor de rembours hoef je het niet te laten...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 18:15 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Juist het videosignaal kan je makkelijk met een mechanische schakelaar switchen. In de nieuwste computer!totaal staat een test van KVM switches en hoe ze werken.

Verwijderd

een goedkope DIY switch voor je monitor is ook gewoon 3x 15 draadjes en een draaischakelaar... je krijgt wel iets van storing, maar 't werkt wel...

Verwijderd

Maak daar maar 3x 5 (Rood, Groen, Blauw, H-sync, V-sync) coaxiale draadjes van. (afscherming!)

Dan heb je wel geen DDC/PnP maar dat heb je toch niet nodig als je altijd aan dezelfde monitor plugt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens in die computer!totaal gaan kijken. Wat is een draaischakelaar precies? 3 x 5 coaxiale draadjes lijkt me ook wel voldoende. De DDC/PnP interesseert me niet zo heel veel...

Verwijderd

Ik heb hier ook wel eens over gedacht.. Voor de RGB-signalen wilde ik gewone relaisjes gebruiken, voor de rest (sync, id) gewoon een paar 4066's.
Er bestaan ook redelijk kant- en klare video-opamps met twee schakelbare ingangen.

Aan de andere kant kost een passieve 2-kanaals KVM switch volgens mij minder dan de losse connectoren en kastje. (nu ja, bijna dan.. E 19,- als ik zo snel even kijk :)

(Draai-) Schakelaars met 6 + omschakelcontacten zijn lastig los te verkrijgen, of erg duur (meerdekssystemen samenstellen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de zomereditie van elektuur 2001 erbij gepakt. Staat een audio / video switch in. Hier wordt simpelweg ook gebruik gemaakt van relais. That's the way I'm gonna go. Het is makkelijk, goedkoop (heb er nog een hoop liggen) en het zal voor de minste ruis zorgen. Nu zat ik te denken. Gewoon een schakelaar (1 polig, 3 standen) waarmee je kiest input 1 / niks / input 2. Deze schakelaar laat 5 volt door naar 5 relais van de ene input of naar 5 relais van de andere. Moet werken lijkt me... Alleen nou lijkt het me wel zo handig om er geen adapter in te stoppen. Wat is als ik nou eens, heel smerig }) de 5 volt aftap uit de monitor kabel (daar zit ie tenslotte toch al in...). Zou dat mogen of gaan er dan grote protesten komen...

Enfin.. ga vast relaitjes, plugjes en paar plankjes scoren...

Verwijderd

Topicstarter
Heb een schema gemaakt, maar kweet niet waar het moet plaatsen, heeft iemand een hostplaatsje? Of weet iemand waar ik het zo ff snel kan neerzetten?

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:20

_WgV_

It's a magical world!

BJDI schreef op 03 July 2003 @ 13:42:
Als ik jouw was zou ik opzoek gaan naat een oude KVM switch.
Je moet er dan (mischien) nog wel ff 2 vga kabels bijkopen maar dat zal ook niet zo duur zijn.
Een halfjaartje terug was er bij de memo een falisementuitverkoop en daar lag een nieuwe 4p KVM switch voor 10 euro (zonder kabels met een vga,ps2,seriele aansluiting)
Dit ga ik aan me buurjongen zeggen :P
Hij heeft gister 130 euro uitgegeven aan een 4p KVM Switch met 4 kabels 8)7

#StopBurningStuff

Verwijderd

Let er wel op dat de signalen door een VGA kabel (in ieder geval voor de RGB kanalen) analoog zijn...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 07:09:
Ik zal eens in die computer!totaal gaan kijken. Wat is een draaischakelaar precies? 3 x 5 coaxiale draadjes lijkt me ook wel voldoende. De DDC/PnP interesseert me niet zo heel veel...
Dus wel anders schakeld de laptop zijn poort niet aan!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 20:21 ]

Verwijderd

Wat is als ik nou eens, heel smerig de 5 volt aftap uit de monitor kabel (daar zit ie tenslotte toch al in...). Zou dat mogen of gaan er dan grote protesten komen...
Het lijkt me niets... Zoals jij het beschrijft heb je al snel een relaisje of 4 a 5 tegelijk aan staan, 50 mA trekt zo een ding al snel, 200 mA lijkt me wat veel voor een VGA-uitgang..
Gebruik dan in ieder geval de uitgang van je PC als voeding, zo een kaart is gemakkelijker te verwisselen dan iets in een laptop.

Ik had overigens nog nooit ergenst gezien dat er +5 op zit, maar misschien is dat nieuw. :) Zijn er spec's (max stroom) van bekend ?
Als er maar 20 mA oid getrokken mag worden kun je gebruik maken van bistabiele relais, Elektuur heeft dat ook wel eens gedaan voor een keyboard-switch die gevoed werd vanuit de +5 V-keyboard voeding. De energie voor het omschakelen komt dan uit een elco'tje.

• ANdrode
  • Niet online
Ik weet niet wat voor monitor jij hebt, maar op de 19" monitor voor mij hier, zit een mooie 'Input select' knop. Met een BNC kabel ben je er ook, en heb je zelfs nog beter beeld dan je eerst had ook.
(Goedkope KVM switches verslechteren het beeld lichtelijk.)

Als je zelf zou bouwen, moet je trouwens wel een terminator (zoek op google oid) op de kant die je niet gebruikt zetten, omdat je pc anders de TV-out gebruikt als die wél aangesloten is. (Gezien op Nvidia kaartjes..)

Verwijderd

Topicstarter
17" Ilyama, hij staat op mijn kamer, dus ik kan nu niet kijken. Ik zal even snel zoeken op internet om te zien of er de 'input select' op zit...
Dus wel anders schakeld de laptop zijn poort niet aan!!!
Mmmm... is dat zo?
Het lijkt me niets... Zoals jij het beschrijft heb je al snel een relaisje of 4 a 5 tegelijk aan staan, 50 mA trekt zo een ding al snel, 200 mA lijkt me wat veel voor een VGA-uitgang..
Gebruik dan in ieder geval de uitgang van je PC als voeding, zo een kaart is gemakkelijker te verwisselen dan iets in een laptop.
Ik leg er wel een 5 volt lijntje uit de voeding van de vaste pc naar toe dan...

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 10:27 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Voeding bij kvm switches wordt meestal onttrokken uit de ps/2 bus.
Althans bij de mijne. Zit overigens nog wel een aansluiting op voor een externe voeding.

Verwijderd

Bij een elektronische switch (zonder relaisjes) is daar ook niets op tegen. Het verbruik zal laag genoeg zijn.
Hoewel video-opamps vaak ook niet de zuinigste zijn... Ze moeten nogal wat bandbreedte hebben, dat kost stroom. Zoiets zelfbouwen lijkt mij niet zo simpel, tenzij er IC's voor in de handel zijn die alvast een hoop voor je regelen (voor een redelijke prijs..) :)
Pagina: 1