[CPU koeler] Heatpipe cooler in tower monteren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een stille PC, kwam ik op het idee een heatpipe systeem voor mijn CPU te gebruiken. Na wat zoeken kwam ik uit op de Shuttle PH4 Heat-Pipe CPU Cooler. Nu mijn vraag:

Hij is horizontaal gemonteerd (dus bij wijze van spreke: in een desktop case) maar ik wil hem in mijn tower monteren. Gaat dit werken ? Dus zullen de koelprestaties voldoende zijn om bv. een Athlon XP 2400+ te koelen ?

Wel nog te vermelden dat er waarschijnlijk een grotere heatsink op komt (dus op het bovenste gedeelte, met de fan). Voor het clipsysteem zit ik nog met vragen, aangezien het een P4 systeem is en ik een Socket A mobo heb. Maar daar vind ik wel wat op en anders roep ik de hulp van vadertje Klusman in :)

Edit: zou een modje de titel even kunnen aanpassen naar "[CPU koeler] Shuttle PH4 Heat-Pipe" AUB ?

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 03-07-2003 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:50

Spoooky

Core temp 37°C

ik denk dat je het blok dan flink moet modden.... Er zal zoiets toch ook wel voor socket a zijn???

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Verder dan de Coolermaster en Taisol versies kom ik niet, maar daar is de heatpipe naar een ander deel van de sink geleid, terwijl ik het juist nodig heb dat het een hoek van 90° maakt zodat ik er mijn grotere heatsink op kan zetten.

Dit kwam ik juist in mijn zoektocht tegen:
Afbeeldingslocatie: http://shuttle.ece-it.nl/matrix/images/sk41heatpipe.jpg
De socket A versie. Alleen vrees ik ervoor dat deze niet los verkrijgbaar is.

[ Voor 33% gewijzigd door Phuncz op 03-07-2003 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33358

ja simpel dan moet je die kopen, het is haast niet te doen om die Heatsink van een socket 479 naar socket 462 te modden..

Wat ik je verder wel kan aanraden is de ZalmanCNPS5100-CU heb ik zelf ook en werkt perfect op een XP2400 (heb em zelf getest op 'n XP2800) en is stil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

mvds

Totally awesome!

Nog iets... het is wel de bedoeling dat je lucht door dat ding heen blaast en dat die opgewarmde lucht buiten je kast komt. Je zal dus een duct moeten maken... Doe je dat niet dan blijft de lucht in je kast en warmt de kast dus op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
(jarig!)
Zo, titel even een beetje aangepast..

Ik vraag me alleen af of dit zo gaat werken.. 't idee achter een heatpipe-cooler is juist dat de vloeistof in de heatpipe naar beneden loopt wanneer deze weer afkoelt..

Bovendien zul je inderdaad goed rekening moeten houden met de bevestiging.. Zo'n ding is toch behoorlijk wat zwaarder dan een normale koeler, en om een athlon goed te koelen moet de koeler echt recht op de core zitten. Met dit soort constructies is de kans dat de koeler een beetje gaat kantelen heel erg groot natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Het wordt wel degelijk bevestigd. Ik wil gewoon mijn CPU zo goed als passief koelen. Ik heb hier een koelblokje van aluminium van ongeveer 240(w)x160(l)x50(h)mm die ik op mijn kast ga zetten. Als het beestje te warm wordt, kan ik er wel een stille fan op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Sharkbyte schreef op 03 juli 2003 @ 09:01:
Verder dan de Coolermaster en Taisol versies kom ik niet, maar daar is de heatpipe naar een ander deel van de sink geleid, terwijl ik het juist nodig heb dat het een hoek van 90° maakt zodat ik er mijn grotere heatsink op kan zetten.

[afbeelding]
Best wel vet dit ding, als je een fatsoenlijke (stille)fan erop zet en op het blok zelf ff een heatsink adhesive'd heb je volgensmijn pr8ige koeling :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33358

ja maar goed als deze heatsink gemaakt is voor een desktop opstelling en dus liggend is het nog maar de vraag of hij het in een 'normale' opstelling ook trekt, qua gewicht dan!

Hoe zwaar is dat ding eigenlijk..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Heb hier zoiets in mijn Shuttle SK 41 G zitten. :)
Heb hem nu ff op zijn zijkant gelegd om eens te zien wat er gebeurd, lijkt me inderdaad dat een simpele heatpipe dat niet leuk zou moeten vinden.

Hmm... Na een minuut of vijf nog geen rare temperaturen, nog steeds een graad of 50. Blijkbaar werkt het gewoon, zijn de heatpipe'jes er op gemaakt.

Hoe zwaar hij is weet ik eigenlijk niet. In het kastje van de shuttle zit hij op zich alleen vast aan de vier schroeven rond het socket. Die zitten dan wel gelijk door het mobo heen in de bodem van de kast vast.

Het lijkt me behoorlijk lastig om extra koellichamen/vinnen aan de `radiator' te zetten, de vinnetjes zitten rond de 4 pipes geklemd.. Niet veel `vlees' voor een goede warmteoverdracht naar de buitenkant van de `rad' dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 03-07-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Anoniem: 69057 schreef op 03 July 2003 @ 19:22:
Heb hier zoiets in mijn Shuttle SK 41 G zitten. :)
Heb hem nu ff op zijn zijkant gelegd om eens te zien wat er gebeurd, lijkt me inderdaad dat een simpele heatpipe dat niet leuk zou moeten vinden.

Hmm... Na een minuut of vijf nog geen rare temperaturen, nog steeds een graad of 50. Blijkbaar werkt het gewoon, zijn de heatpipe'jes er op gemaakt.

Hoe zwaar hij is weet ik eigenlijk niet. In het kastje van de shuttle zit hij op zich alleen vast aan de vier schroeven rond het socket. Die zitten dan wel gelijk door het mobo heen in de bodem van de kast vast.

Het lijkt me behoorlijk lastig om extra koellichamen/vinnen aan de `radiator' te zetten, de vinnetjes zitten rond de 4 pipes geklemd.. Niet veel `vlees' voor een goede warmteoverdracht naar de buitenkant van de `rad' dus.
Stel je zet de met de rad naar boven? Gecondenseerde lucht lijkt me dan makkelijk af te voeren, ook al heb je dikke kans dat je voeding in de weg zit(tijd voor un grotere kast :P)

^ ^
| | <= airflo
[====] <- sappige 120mm fan
/===== <- Rad
|
| <- heat pipes
**
**
**<- CPU + blok
**

maar waar ken je deze krengen krijgen???(los dus zonde complete shuttle er omheen :P)

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 03-07-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Gecondenseerde lucht lijkt me dan makkelijk af te voeren
Ja, dat is wel zo.. :? Maarre.. bij kamertemperatuur.. ;)

Geen idee waar je het los zou kunnen krijgen. Misschien iemand vinden die zo een systeempje gesloopt heeft ofzo.

[offtopic]
Ik kwam pas trouwens tot mijn verrassing een heatpipe in een audioversterker (Techniks) tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Nu nog alleen de Socket A versie vinden van die Shuttle beestjes. Niemand een idee hoe of waar ik eraan kan komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Schopje, is al eventjes geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51

Ik denk dat je beter naar de nieuwe Zalman CNPS7000A serie kunt kijken voor de AMD Socket A. Zéér stil (stiller dan het gros van de waterkoelingssetjes) en toppie performance!! En waarschijnlijk ook goedkoper en makkelijker te installeren dan jouw oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Wat wil je nu precies doen, want volgens mij moet het inderdaad veel simpeler kunnen. Een stille processorkoeling: gewone heatsink, fanadapter erop, stille 80/92/120 mm fan erop, en klaar is Sharkbyte. Volgens mij wil je namelijk nu dingen die gewoon technisch heel moeilijk zijn, en waarom dan heel moeilijk doen, als het makkelijk kan, toch :)

[ Voor 11% gewijzigd door martijn12345 op 10-07-2003 17:48 ]

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Anoniem: 69057 schreef op 04 July 2003 @ 03:12:
[...]

Ja, dat is wel zo.. :? Maarre.. bij kamertemperatuur.. ;)

Geen idee waar je het los zou kunnen krijgen. Misschien iemand vinden die zo een systeempje gesloopt heeft ofzo.

[offtopic]
Ik kwam pas trouwens tot mijn verrassing een heatpipe in een audioversterker (Techniks) tegen..
Ik bedoelde natuurlijk waterdamp ipv lucht :P

Volgens mij verdampt de waterdamp in een heatpipe al bij een graad of 35 ofzo door de lagere luchtdruk, condenseren gebeurd dan als de temp onder die 35 duikt, hetgeen me met een fatsoenlijk fannetje geen probleem lijkt..(En cker niet als je een gewone socket koeler nog eens aan de core bevestigd met adhesive >-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mij gaat het niet om het makkelijk te doen, makkelijk doe ik tussendoor. Ik wil wat prutsen en mijn 2de PC volledig passief koelen. Daarvan heb ik het hele heatpipe-gebeuren in het hoofd en ik wil het eigenlijk wel uitwerken om te zien of het doenbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Ik denk dat je toch naar gamma, praxis of un andere doehetzelf winkel moet gaan, daar een koperen buis + een zooi caps en dan zelf een heat pipemaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4179

Sharkbyte schreef op 03 July 2003 @ 09:01:

[afbeelding]
Volgens mij is dat die shuttle indeed.......ook gewoon te verkrijgen @ pricewatch : http://www.tweakers.net/pricewatch/57742
edit:
Fuck !!! p4 versie :x

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 4179 op 12-07-2003 17:53 ]

Pagina: 1