Toon posts:

[voeding] watt gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vraagt een voeding niet meer aan het lichtnet dan dat hij gebruikt voor de pc ??

voorbeeld :
je heb een 550 watt voeding maar een vrij eenvoudig systeem die eigelijk goed zou kunen draaien met een 300 watt voeding .
Zou de voeding dan ook maar 300 watt vragen aan het lichtnet daarmee bedoel ik dus dat je eigelijk hetzelfde aan stroom verbruikt als dat je een 300 wat voeding in je pc had zitten ??

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 01:22

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

ja, er zitten weerstanden in die continue onder stroom staan, daardor verbuikt hij ook zonder belasting meer dan een kleiner vermogende voeding. Eentje met meer watts wordt ook warmer, er wordt meer omgezet naar stralingsenergie. Dus ja hij vraagt meer dan hij gebruikt en nee, een 550 tot 300 watt belast bebruikt niet hetzelfde als een 300watt full belast. Kom je overigens weer op een moeilijk punt omdat je het over zijn max hebt. Vergelijk je een 550max@200 met een 300max@200 zeg maar even simpel gezegt (zie ook verhaaltje hieronder, alleen die verliezen kun je nu juist bij zoiets niet verwaarlozen) dan gebruikt de 550 gewoon meer.

[ Voor 49% gewijzigd door hufkes op 03-07-2003 01:18 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Jazeker. Energie in = energie uit. Verwaarloos eventuele verliezen.
Dus je PC bepaalt wat er uit het lichtnet getrokken wordt.
Dit is echter minder dan je denkt. Een 300W voeding levert echter geen 300W. Slechts pieken......

Verwijderd

eh... lijkt me logisch, wat de apparaten in je pc nodig hebben zal de voeding geven.
niet meer of minder(tenzij zwakke 12v of 5v lijnen vanwege overclocken van je cpu).
Alleen veel voedingen hebben de nare eigenschap dat als ze uit staan nog stroom blijven trekken. Dit kan oplopen totwel 40watt. (dit verschilt per voeding)
Een zware voeding heeft eigenlijk alleen zin als je meerdere schijven cdrom/brander, enof Ati9500/9700 GeforceFx5800/5900 in je systeempje hebt hangen, enof je natuurlijk aan extreem overclocking doet met alles erop en eraan zoals watercooling. })

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
hufkes schreef op 03 juli 2003 @ 01:09:
Vergelijk je een 550max@200 met een 300max@200 zeg maar even simpel gezegt (zie ook verhaaltje hieronder, alleen die verliezen kun je nu juist bij zoiets niet verwaarlozen) dan gebruikt de 550 gewoon meer.
Enig idee hoeveel deze verliezen dan zijn? Lijkt me toch niet schrikbarend?
Wel natuurlijk als je een 100W met een 100000W vergelijkt :)

Oh ja, dit is een mooie gelegenheid om het energieverhaal met de praktijk te verduidelijken. Ik heb ooit mooie , jawel, 80W computerboxjes gekocht. Hier zat een adapter bij van 12V en een paar mili-ampere. Conclusie: De boxjes waren een paar Watt, hooguit 5 samen.
Lol, die verkooppraat :)

[ Voor 25% gewijzigd door Pino64 op 03-07-2003 01:30 ]

Verwijderd

ja da's meestal pmpo. het echt wattage is rms.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
De meeste voedingen hebben ongeveer een efficientie van ongeveer 65-70%. De rest gaat dan verloren aan warmte.

Verwijderd

maar goed ik denk niet dat je kosten echt terug zal zien op je 'gas en licht' rekening..
Pagina: 1