Toon posts:

Aan- en uitzetten met een tijdschakelaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Die oude computers kon je aan- en uitzetten via een tijdschakelaar. Niet erg elegant, maar best handig als je een PC ver uit de buurt een paar keer paar dag wilde laten rebooten. Ook toen sloegen zo al op hol! Met de moderne PC's kan die truc niet meer want die hebben zo'n drukschakelaartje dat de zaak aan- en uitzet - en daarvoor is je fysieke vingertje nodig. Toch zou ik graag een moderne PC via een tijdschakelaar aan- en uit willen zetten. Ik kan op het web niets vinden en de bios roept ook geen associaties op. Wie heeft er een idee? Ik ben niet bang voor de soldeerbout, maar ik steek dat ding niet in een laptop! Dank voor elke suggestie.

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Aanzetten mag geen probleem zijn. Ik weet niet hoe het zit met een laptop, maar als je bios scheduled booten niet heeft kun je misschien "restore on power loss" of hoe het ook heet, aanzetten. Dan boot hij vanzelf als er weer spanning op de voeding staat. (Is bedoeld voor stroomuitvallen). Lijkt me trouwens raar dat een laptop dat heeft, want die heeft een accu.

Uitzetten kan vast wel met een dos commando, via een .bat bestand en dat laten runnen door software, bv. Norton antivirus........., op de door jou ingestelde tijden.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:41
Aanzetten: kijk in je bios daar zit geheid een functie in waar alarm oid in te stellen is.

Uitzetten: maak een bestandje genaamd afsluiten.bat met de volgende inhoud
code:
1
c:\windows\rundll32.exe user.exe,exitwindows

Sla dit op en laat de taakplanner dit uitvoeren op de gewenste tijd
Dit werkt trouwens alleen voor win9x. XP kan het geloof ik niet.

* cryforhelp zoekt het ff op

voor xp kun je het prog chrono shutdown downloaden van download.com (mocht die het nu wel doen bij jou, die site geeft al de hele dag geen sjoege).

[ Voor 18% gewijzigd door cryforhelp op 03-07-2003 00:36 ]

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Ah, het uitzetten is dus mogelijk, nu het aanzetten nog:

1/. Bios instelling (zoals aangegeven in eerder reply)
2/. Laat een pin ofzo mbv een servo-motortje en een relais op de knop rammen.... 8)7
3/. Programmeer je schoonmoeder :)
4/. Wake op on lan, dus laat een andere pc hem opstarten via netwerk.
5/. Niet meer uitzetten, maar standby laten gaan.

Misschien zit er iets voor je tussen?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties - schoonmoeder inbegrepen. Het gaat om een PC/webserver in een ontwikkelingsland die ik via Internet/PC Anywhere remote in de lucht wil houden. En met genoeg power voor Windows XP - vandaar geen oude bak. Geregeld stroomuitval daar, ook langer dan de levensduur van een laptop-accu en bij een organisatie waarvan de mensen vaak dagen op reis zijn en dan dus juist die PC nodig hebben - dus vaak geen vingertjes (en schoonmoeders) in de buurt. Andere tips out there?

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Probeer TweakXP Pro boven de 2.1
Daar zit meestal iets in dat je kan instellen om je pc na zoveel uur uit te zetten

Anders word het toch klooien met de Rundll.exe en die op bepaalde tijden laten draaien

edit:

TweakXP Pro installeerd ook vaak iconen die je pc kunnen afsluiten en rebooten enzoow, moet je daar maar eens kijken

[ Voor 25% gewijzigd door Maximilian op 03-07-2003 10:05 ]

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een software oplossing is dus eigenlijk niet wat de TS wil, natuurlijk kun je een pc/server elke dag laten rebooten, maar het gaat er juist om als de stroom d'r af is geweest dat deze weer automatisch opstart. Nu volgens mij is er wel een instelling in de bios dat een server weer opstart als er weer stroom is, vooral bij echte serverhardware zal dit het geval zijn. Ik zou hiervoor dus bijvoorbeeld een goedkope IBM X-server inzetten of een ander A-merk, ben je ook zeker(der) dat die machine blijft draaien.

Toevoeging: als het mogelijk is plaats ook een UPS (hoeft geen grote te zijn) om de spanningspieken en de kleine stroomstoringen op te vangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Quantor op 03-07-2003 10:11 ]

Pagina: 1