[xp] kan niet opnieuw Xp installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:11
Dag Luitjes,

Ik heb een probleem of beter gezegd mijn baas >:)

Op zijn kantoor staan 2 pc's met elk een 800Mhz ahtlon, met daarop Windows Xp prof.Nu is er de vorige week nogal wat keren de stroom eraf geweest( en er weer op).Geen probleem de pc's werden vorige week toch niet echt gebruikt door ons.

Dus vandaag baas zet pc aan , niks ja wel post en dan het xp scherm met het bewegende balkje(blauw).Maar voor de rest doorstarten ho maar.

baar roept mij erbij(omdat ik er wat meer inzicht inheb dan hemzelf) en ik denk "oh register corrupt ofzo".Dus ff f8 tijdens opstarten , krijg het keuze scherm , maar geen van de keuze's die ik maakte resulteerde in een doorstart.

Okay dan maar ff windows opnieuw eroverheen(je ziet ik weet ook niet alles :) ), maar nadat de setup gedraaid is, en de pc zichzelf uitschakeld om weer opnieuw op te starten.Komt er linksbovenin een knipperend underscoretje.En daar blijft het bij.Geen Hdd activiteit whatsoever.

"humm Weird"denk ik, en ga dan maar via win 98 een upgrade uitvoeren.En daarna maar xp eroverheen zetten.Kost meer tijd maar als dat de truk is so be it......Win 98 se eroverheen gelaten alles okay, daarna weer xp geprobeerd en weer het knipperende underscoretje...

Nou maar eens naar het bios gekeken(acpi, etc virusdetectie in post etc. stond allemaal niet aan) ik had dus ff geen idee meer.

Dan maar de old fashioned way met de bootflop van 98 via fdisk ff kijken wat voor partities etc. erop staan op die hdd.(weet ik zelf niet, ik werk op een k6-2 met 350Mhz :+, enkel nodig om via fax te bestellen en een beetje met acces en word te klooien).Kom ik een non dosextended partition tegen, oh ff weg halen dus.No way is waarschijnlijk ntfs(xp) dus dos kan daar niet veel mee.......

Daaarna heb ik via pm 8.0 die partitie , weggehaald en opnieuw geboot.Leek goed te gaan maar weer die underscore linksboven .....GRRRRRRR!

daarna nog een pm 8.0 erbij gepakt en die partitie(non dos), klaar gemaakt voor xp installatie.

Weer reboot, xp setup gedraaid, weer niks.Hoe kan dit nou? ik bedoel ik heb de search al gebruikt, heb de wos faq al door gelopen op soortgelijke gevallen .Maar correct me if im wrong kon er niks over vinden.

Zit me wel dwars dat de cd van xp(legaal btw!) het niet kan doen.Heb wel vaker de baas uit de brand geholpen met xp installeren.Maar dit gaat waarschijnlijk ff mijn pet te boven :?

Iemand idee hoe het nu verder op te lossen? Dacht zelf aan een progje om Ntfs partitie onder dos te kunnen formateren, zodat ik met een schone lei kan beginnen en dan hopelijk mijn collega weer verder kan met haar pc'tje.

Specs: niet veel bijzonders:
Athlon 8oo mhz
via kt 133 chipset
256 Mb geheugen
20 Gig hdd
onboard Vga
geen sound hebben we ook niet nodig :)

Dit is btw uit de blote bol, ik ben nu niet bij de pc zelf maar zit lekker thuis ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

is het een kloon of merk pc?
was de non-dos partitie ntfs of niet?
met pqmagic kun je toch een ntfs formateren?
waarom acpi uit in bios?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik gok dat je voeding de plotse stroomuitvallen toch niet echt leuk heeft gevonden, en misschien je mobo of geheugen ofzo corrupt heeft gemaakt.
Weet het niet zeker natuurlijk, maar zo klinkt het wel...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Cybersijp schreef op 02 juli 2003 @ 23:04:
Iemand idee hoe het nu verder op te lossen? Dacht zelf aan een progje om Ntfs partitie onder dos te kunnen formateren, zodat ik met een schone lei kan beginnen en dan hopelijk mijn collega weer verder kan met haar pc'tje.
Gewoon booten via je XP cd-rom, tijdens het kiezen van de partitie waarop XP geinstalleerd moet worden op "L" drukken: partitie verwijderen. Daarna meteen partitie weer aanmaken en formateren (FAT32/NTFS). Klaar... schone c partitie en weer opnieuw installeren.

Maar misschien is het geheugen brak geworden door de meerdere stroomuitvallen. Test je geheugen eerst even: www.memtest86.com :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Cybersijp
1:Nee een kloon pc, via de regionale pc handel aangeschaft.

2:De non dos partition was idd denk ik ntfs
en idd met pm kan je ntfs formateren, geprobeerd maar setup blijft nog steeds hangen.Ik heb geen flauw benul wat er in die partitie staat.Ik gok op Ntfs met een zut "oude"xp bestanden.

3:En acpi uit in het bios omdat ik via de search al had uitgevonden dat de wat oudere pc daar slecht mee overweg kan in kombi met xp. :)

Xceed:

Zo ver kom ik geeneens;)

Ik krijg gewoon het blauwe scherm met onderin het laden van al die unversele stuurprogramma's e.d, daarna moet de pc zich opnieuw opstarten en dan kan de setup beginnen.Alleen hij start niet opnieuw op, ik krijg dat fokking underscoretje en dat is het dan.

Over het geheugen, waarom kan ik dan als ik win 98 geinstald heb wel alles doen, schrijven lezen etc? Dacht het niet dat xp strengere eisen aan geheugen steld dan win98, of heb ik een stukkie gemist :?

[ Voor 38% gewijzigd door Cybersijp op 02-07-2003 23:19 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Ik zou toch ACPI eens aanzetten.
ACPI is in XP toch wel belangrijk bij de power beheersing van je systeem, en dus ook bij rebooten.

Wat het ook nog kan zijn: hoe lang wacht je bij de underscore?
Ik heb systemen gezien waar het echt een paar minuten zo stond en ineens ging de setup verder. Hoe het kan, weet ik niet, maar het zal met de hardware te maken hebben. Probeer anders even met zo min mogelijk hardware de setup te draaien.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Het kan zijn dat ik niet goed lees of niet helemaal begrijp wat je nu precies gedaan hebt, maar is die NTFS partitie er nog steeds?
Daaarna heb ik via pm 8.0 die partitie , weggehaald en opnieuw geboot.Leek goed te gaan maar weer die underscore linksboven .....GRRRRRRR!
Weg! :)
daarna nog een pm 8.0 erbij gepakt en die partitie(non dos), klaar gemaakt voor xp installatie.
Of toch niet? :?

Misschien probeert XP tijdens het laden van de setup bestanden naar die (brakke) NTFS partitie te schrijven.

Als je nu eerst die partitie verwijdert (PM8.0), met FDISK de schijf Fat32 partitioneert (dat moet kunnen, want je kan ook Win98 installeren) en het dan nog eens probeert XP te installeren.

• Cybersijp
Ik heb zoals je kon lezen eerst met acpi aan, en daarna met acpi uit geprobeerd.Verder heb ik echt wel een aantal keren iets van 5 minuten gewacht ofzo(ff paffen :+), verder ook een keer iets van een half uur(inwendige mens :D ).

Ik kan me dus haast niet voorstellen dat ik niet lang genoeg wacht.Het Hdd ledje knippert nl. ook geen een keer meer nadat de underscore er staat.
Ik gaat zoals het het nu uitziet morgenochtend aan de gang met de bootflops van pm 8.0 om die partitie dan maar weg te halen.

Keep my fingers crossed!!

reactie op Lamuis:

Ja ik hoop dat ik via pm die partitie weg kan halen, maar bedoel jij dat er via fdisk een ntfs partitie gecoverteerd kan worden naar Fat32? mocht je weten hoe vertel het ff.Lijkt me naast dit "project" zowieso erg makkelijk om te weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Cybersijp op 03-07-2003 00:11 . Reden: ff reply op la muis erbij:) ]

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
staat /noguiboot toevallig aan in je boot.ini?

volgens meerdere mensen zou dat een snellere boot moeten opleveren, maar hier stond dat knipperende cursortje ook een kwartier ik in windows zat. met gui 30 seconden :)

Verwijderd

Nee, dat bedoel ik niet (volgens mij kan FDISK dat niet). Wat ik bedoel is dat die schijf helemaal 'XP vrij' moet.

Kennelijk is de schijf nu verdeeld in x partities. In ieder geval een Fat16 of Fat32 (want je kon Win98 installeren) en die non dosextended (NTFS?) partitie, die FDISK er niet af kan halen.

Als je dus met PM die non dosextended partitie verwijdert, dan kan je met FDISK van je Win98 bootflop er 1 mooie, schone partitie op maken.
(Met PM kan je dit ook, maar gezien de onduidelijkheden met PM in je openingspost gaat het met FDISK in ieder geval zeker goed).

De schijf formateren.

Als je daarna XP installeert, kan je gewoon weer voor NTFS kiezen.

Reactie op G33rt.

[staat /noguiboot toevallig aan in je boot.ini?]
Boot.ini :? Nog voordat ie XP geïnstalleerd heeft? :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 01:36 . Reden: Reactie op G33rt ]

Verwijderd

Sorry, maar wat een gezeik met windows 98, fdisk en noem maar op :O. Ik bedoel, lopen klooien met DOS is toch echt niet meer nodig en zelfs ongewenst bij windows NT-versies. Dus, booten met Windows XP cd en dan de partitie van de C-schijf formatteren (gebruik bij voorkeur NTFS als bestandssysteem, want dat is beter bestand tegen plotselinge stroomuitval; minder storingsgevoelig) en XP opnieuw installeren. Makkelijker kan niet. Dat noem ik nou beginnen met een schone lei.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 01:35 ]

Verwijderd

Het is al laat, maar even lezen van dit topic zou wel helpen.
Xceed:

Zo ver kom ik geeneens;)

Ik krijg gewoon het blauwe scherm met onderin het laden van al die unversele stuurprogramma's e.d, daarna moet de pc zich opnieuw opstarten en dan kan de setup beginnen.Alleen hij start niet opnieuw op, ik krijg dat fokking underscoretje en dat is het dan.
Hij kan niet booten van z'n Windows XP CD! 8)7

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

als je pc zich reboot na je winXP install dan heb je dat al gehad wat Xceed zegt... hij reboot namelijk pas voor het eerst nadat hij de setupbestanden heeft gekopieerd, gooi gewoon je partitie er volledig eraf en maak deze opnieuw aan met je winXP setup, als het dan nog niet vlamt moet je even je hardware doorspitten. het zou kunnen dat die stroomuitvallen voor andere peekspanningen hebben gezorgd waar je voeding of moederbord niet helemaa lekker op reageerde. het is maar een theorie maar het proberen waard

mischien is het wel je XP-cd of je cd-rom drive die corrupt is met kopieren van setup files... zoek eens wat opties af dat lukt je wel ;)

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• Cybersijp
mannen( en vrouwen;? ).

bedankt alvast voor de reaktie tot zo ver.Ik ga naar mijn mandje toe en morgen met frisse moed weer verder. :)

Verder lijkt het mij ook niet dat de cd rom drive corrupt is geraakt( hoe kan ie anders wel win 98 er goed opzetten?) verder is de cd nog kraak helder dus dat kan het ook niet wezen.

Verder zou lezen ook wel welkom zijn voor sommigen(agent smith), ik kom geeens in die setup.Ik snap inmiddels ook wel dat de xp setup je het nodige uit handen neemt t.o.v vroeger.Maar ja dan moet je er wel komen he?

Ik ga morgen ff kijken of ik via pm echt alle partities kan verwijderen, en dan nog maar eens alles erop knallen.

• Cybersijp
G33rt schreef op 03 July 2003 @ 00:27:
staat /noguiboot toevallig aan in je boot.ini?

volgens meerdere mensen zou dat een snellere boot moeten opleveren, maar hier stond dat knipperende cursortje ook een kwartier ik in windows zat. met gui 30 seconden :)
Nee geert , bedankt voor het meedenken.Maar het staat idd niet aan we hebben het hier over standaard win 98 en Xp installaties.Inieder geval van win 98(heb ik er zelf op gezet :) ) van xp weet ik het niet 100% zeker, maar mijn baas is niet zo'n held vandaar dat hij mij er naar laat lijken.En maar schelden als het fout gaat :D

Mocht het niet lukken dan moet hij het zelf maar doen, lukt het dan ook niet dan verwijs ik hem wel naar: www.watbenjedan.nl :Y)

[ Voor 1% gewijzigd door Cybersijp op 03-07-2003 03:21 . Reden: .nl ipc .com:P ]

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

je legt niet helemaal PRECIES uit waar hij precies op vastloopt, je zegt in je post dat hij hangt na het laden van de universele drivers... als je NL-XP hebt krijg je dan alleen een zwart scherm en deze kan inderdaan wel eens lang duren en daar hoort een knipperend blokje bij. het kan goed zijn dat je daar gewoon echt LANG op moet wachten, ik had het ook bij de 450mhz van mijn vader, moest ik minstens 5 minuten wachten voordat het zwarte scherm weg was. ik denk eerder dat het geduld is dan kapotte dingskes als ik je posts goed lees(lees: probeer juist te interpeteren)

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

Formateren van een NTFS partitie is alleen mogelijk met Win XP Pro - Corporate Edition.

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 13:39
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 15:26:
Formateren van een NTFS partitie is alleen mogelijk met Win XP Pro - Corporate Edition.
:? Is dat zo??

Volgens mij kan dat met alle XP versies...

Verwijderd

Nee, wat jij bedoelt is dat Windows een installatie opnieuw kan doen, dit is eigenlijk niet meer dan een systeem herstel, dit is dus GEEN format. Dit kun je namelijk zien doordat alle opgeslagen bestanden gewoon blijven staan. Na een format is dit natuurlijk onmogelijk.
Nog lastiger is om van een NTFS partitie weer een FAT partitie te maken. Het kan overigens wel...

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Ik ken dit probleem .. Helaas heb ik dit zelf ook gehad.
Welk merk Harde schijf is het?

Laten we bijv. Maxtor nemen.

Pak eerst PowerDiag, daarmee kan je de harde schijf testen.
Laat hem Re-Certification doen (dat hij alle clusters checkt).

Als dat goed is draai dan MaxBlast (Partitie manager voor o.a. Maxtor (ook voor andere HD's) HD's).

Maak dan 1 partitie aan (FAT32) en kies in MaxBlast dat je geen BOOT Drive wilt maken maar die andere optie (euuh. secondary disk dacht ik).

Als hij klaar is dan start je op met een Windows 98 Bootflop.
Cd ondersteuning aan.

Zet je XP cd in de cd-rom speler en doe de volgende commando's:

A:\>D: [ENTER]
D:\>CD I386 [ENTER]
D:\I386\>WINNT [ENTER]

Nou gaat hij de bestanden naar de HD pleuren en als ie klaar is wilt ie herstarten.
Als het goed is (niet van cd starten dan hé) start hij dan de XP setup.

Ik zou zeggen probeer eens bovenstaand verhaal en laat weten welk resultaat je hebt.

Anders zou ik je hardware eens gaan testen. Een goed programma is bijv. QuickTech.

• smvs
  • Niet online
goed ik ben de regionale pc zaak (meld zich ook even) en ik ben benieuwd of ik er wel uit kom. helaas wend ik me bij ieder moeilijk probleem ook gewoon tot dit forum dus dat wordt nog lachen. we'll see tomorrow.

ik zie het vooral zo: de enige reden waarom ik er wel uit zou komen is omdat ik hier een omgeving heb waar ik reserveonderdelen heb etc. eerst maar eens met een andere schone hdd proberen.

[ Voor 77% gewijzigd door smvs op 03-07-2003 20:38 ]

• Cybersijp
[lichtelijk off topic]

Lache!!

Dat ik je vanmiddag belde, hoorde ik meteen dat je op GoT ging zoeken :D

Ik laat de baas hem wel naar jouw brengen, en dan moet je maar Coolhva zijn idee proberen:?

Maar eh zoals ik vanmiddag ook al zei, ik ben kok geen sys beheerder :+

[/lichtelijk off topic]

Ik heb vandaag geprobeerd om met pm bootdisks de boel aan de gang te krijgen maar dat ging ook niet.Daarna Hdd geformateerd, en maar weer eens win 98 erop gezet.Misschien dat er vanuit een o.s meer mogelijkheden zijn om die Ntfs prut eraf te halen :?

Moet nog ff terug komen om mijn specs van gisteren:
ipv onboard vga zat er een s3 virge pci kaartje in, en verder zat er nog een isdn modem in een pci slot, modem heb ik vandaag verwijderd(je kan nooit weten), maar ik had geen pci vga kaartje liggen :'(

Bedankt allemaal voor jullie reakties, eigenlijk kan hij dicht.Maar misschien is het door zijn zeldzaamheid makkelijk om hem open te laten :?

• Demnick D.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08-2017

Demnick D.

Oh dear....

Hmm.. het feit dan Win98sec het wel doet en Xp niet heb ik eerder gehad.
Mijn geheugenvas beschadigd geraakt.

Daar Win98 minder aanspreekt van 256mb dan XP deed deze het wel .. tot het stukje defecte ram werd aangesproken tijdens een lekker gamepje.

Hopaa.. bsd was weer daar.
Fout gevonden.. fout hersteld *( nieuw 256mb )
Systeempje werkt e onder XP naar behoren.

• Vaguh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
Ken niemand hier meer de herstel functie van XP ? van cd booten en dan Herstel kiezen, misschien lees ik het verkeerd maar anders kan je ook proberen van een w2k te booten en de herstel te gebruiken, dan CHKDSK /R dit moet je prob denk ik wel verhelpen. Tenzij je aan de partitie's heb zitten kloten. Anders kan je fixboot commando gebruiken om Xp weer startende te krijgen.

Greetz

Ik ben niet vaag omdat als ik zeg dat ik vaag ben ik niet meer vaag ben.En omdat ik nu heb getyped dat ik dan niet meer vaag zou zijn dan zeg ik dat ik niet vaag ben maar toch wel vaag is.Vaag zijn is geweest maar voor mij geld dat het vaag is. Don't read

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

is het niet slim om een keer je mbr ook me te nemen in de format ?? wil wel eens helpen nadat je linux oid op je pc heb gehad en je wilt weer microzooi op je pc hebben ( kan ik me niet voorstellen maarja ) .... dan begin je echt met een schone lei ... format /mbr ofzow ???

• smvs
  • Niet online
goed ik heb de hele schijf gewist met gdisk (del all en mbr wipe) en daarna xp er op geknald. die ging in 1 keer helemaal goed. alleen ik vrees dat het een toevalstreffer was want de eerstvolgende keer dat de installatie klaar was en ik opnieuw startte, wilde hij al niet meer.

mem is goed.

voorlopige conclusie: mobo gaar.

ik heb nog een mooi gigabyte i845gl all-in-one bordje liggen met een celeron 2,2 ghz, deze heb ik nu geprobeerd. dit gaat goed. ik denk dat ik die er maar in bouw.

• Cybersijp
Kijk :D

Ik stond dus niet alleen, ik heb me echt suf geprakkedenkt(Nederlands is me goedse vak :+ ) wat het nou kon zijn.

Feit is natuurlijk wel dat er als je vaak power failures hebt( zoals wij) dat het idd erg makkelijk is om een ups tussen je poweroutlet en je pc te zetten.Dat gaat de baas ook doen denk ik nu.

En nou dat topic laten zakken,kan het namelijk niet alten om toch steeds stiekum te kijken of er wat bij gepost is....... :P

Pagina: 1