Toon posts:

CD-R 80 minuten en overburnen (newbie question)?

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer gebruik je een 80 min cd en wanneer gebruik je overburnen (Nero)? Als ik (hypothetisch geval :) Links2001 op cd wil zetten (met .cue en .bin files), moet ik 80 min cd's gebruiken, want die bin files zijn groter dan 700 Mb, of kan ik ook overburnen? Trouwens: de laatste .bin is kleiner: moet ik die dan gewoon op een normale cd branden? Of moet dat perse ook op z'n 80 minuten geval? Kort gezegd: wanneer gebruik je wat?

Verwijderd

Als je "moet" overburnen om bijvoorbeeld :)Links 2001 te branden dan geeft Nero aan dat de inhoud van de image groter is dan de beschikbare ruimte op de cdr en vraagt of je wilt overburnen.
Hoever je kunt overbunren hangt van een aantal factoren af: software, brander, cdrz en combinatie daarvan...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
Als het origineel groter is dan 74 min, gebruik ik 80 min CD, anders 74 min.
Dus, past het op 74 min, dan gebruik ik ook 74 min. Past het niet, gebruik ik 80 min.

Overburnen in de zin van: 80 min op een 74 min CD doe ik niet. Daar kunnen sommige CDspelers niet tegen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Overburnen heeft pas zin als je meer dan 80 minuten op een cd moet zetten.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk niet dat je met Overburnen 6 minuten (=50 MB) kunt bereiken.

Gemiddelde overburn is een minuutje of twee, veel meer red je niet.

Kun je dus beter een 80 mins. CD nemen.

Hanteer voor een overburn een richtlijn van een minuut of twee, dan zit je gemiddeld wel goed. Probeer in de regel idd overburnen te vermijden, niet alles kan daar evengoed mee overweg.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Op maandag 27 november 2000 15:21 schreef hellogoodbye het volgende:
Wanneer gebruik je een 80 min cd en wanneer gebruik je overburnen (Nero)? Als ik (hypothetisch geval :) Links2001 op cd wil zetten (met .cue en .bin files), moet ik 80 min cd's gebruiken, want die bin files zijn groter dan 700 Mb, of kan ik ook overburnen? Trouwens: de laatste .bin is kleiner: moet ik die dan gewoon op een normale cd branden? Of moet dat perse ook op z'n 80 minuten geval? Kort gezegd: wanneer gebruik je wat?
Overburnen: meer op de CD plaatsen dan de eigenlijke capaciteit door data te schrijven in een deel van de lead-out die eigenlijk stiltye moet bevatten. Dit moet eigenlijk een paar minuten lang stilte zijn om het einde van de CD aan te duiden, maar zo goed als alle spelers weten dat na een paar seconde stilte al. Gebruik makend van dit gegeven kun je dus een deel van die minuten stilte volzetten met data (muziek), zonder dat er problemen ontstaan. 99% van de spelers zal hier geen problemen mee hebben, maar je houdt je zo niet aan de CD-standaard (who cares?)

80 minuten media: hier past meer op door het strakker opwinden van de spiraal van het spoor. Een 80 minuten CD kun je ook nopg overburnen, zodat er ca. 82 minuten oppassen.

Willem van Bergen
--
Drain you with your sanity, face the Thing That Should Not Be!
(Metallica - The thing that not should be)

FAQ nl.comp.cd-branden & overige CD-R informatie: http://www.vanbergen.org

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

De BIN file is toch vaak groter als wat er uiteindelijk op de cd komt te staan.

Je kan waarschijnlijk gewoon met een 74 minuten cd branden, en anders geeft NERO or whatever het wel aan dat het niet past.

Nuff Said

Pagina: 1