Toon posts:

A7N8X hangt bij setup XP en W2K

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
- A7N8X laatste BIOS
- AMD XP 2600
- 2 x 512 mb. Corsair
- Radeon 8500
- Geprobeerd met Maxtor h.d. en IBM h.d.

Installatie W2K en XP hangt bij 'Setup is starting Windows'. Bestanden kopieren gaat nog, daarna hangen. Windows '98 heb ik er wel op gekregen, upgrade blijft hangen. Memtest gedaan, geen problemen, vandaag speciaal Corsair erin gezet. Ook 1 bank ipv. 2 en ander slot hielp niet. Div. geheugen en FSB settings helpen ook niet.

Iemand nog suggesties?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hoe is je BIOS setup? Probeer je geheugentiming settings van "By SPD" naar "Optimal" te zetten. Probeer je latencies wat omhoog te gooien (manual als 't moet). Controleer de CD en de HD op fouten (format HD als het kan).

Controleer ook of je de JUISTE BIOS hebt. Er bestaan nl 2 BIOSsen voor de A7N8X: De BIOS voor <rev 2.0, en de BIOS voor >=rev 2.0.

Probeer ook eens zoveel mogelijk devices uit te gooien (Alleen vidkaart/keyboard/muis... geen andere insteekkaarten en de onboard audio uit).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

P-ATA of S-ATA (met of zonder dongle) ?
Disable eens alle onboard meuk die je niet direct voor installatie nodig hebt, zet AGP op laagste setting (2x/4x) die hij accepteert en zet de snelheidsinstellingen (FSB/Mem/AGP/Timings etc) op de lagere/default instellingen (hogere latencies).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, het werkt!

Mem + CPU op 100 mhz. en alles (USB, LPT, COM, Sound etc. etc.) uit in de BIOS.
Ook maar 1 bankje geheugen erin.
Hierna W2K erop en direct de drivers. Na reboot alles weer aangezet en werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 00:04:
Bedankt, het werkt!

Mem + CPU op 100 mhz. en alles (USB, LPT, COM, Sound etc. etc.) uit in de BIOS.
Ook maar 1 bankje geheugen erin.
Hierna W2K erop en direct de drivers. Na reboot alles weer aangezet en werken.
Mooi dat het werkt. Nu heb je alleen nog 1 probleem: je weet niet waarom het werkt. Je hebt zeker niet kunnen uitvinden welk apparaat problemen maakte?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 02:26:
[...]
Je hebt zeker niet kunnen uitvinden welk apparaat problemen maakte?
Nee, weet ik niet.
Ik heb het geheugen weer goed gezet met 2 bankjes en toen deed ie het nog. Hierna wat on-board spul aangezet en nog steeds werken. Ik heb wel voordat ik iets aan heb gezet alle laatste drivers geinstalleerd. Waarschijnlijk ging de setup onderuit op bepaalde hardware waar nog geen driver voor was, of op verkeerde chipset drivers.

Toch nog iets vreemds, mijn Maxtor schijf is onwijs traag. IDE transfer mode staat op 'DMA if available' maar de transfer mode is PIO........

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 13:13:
[...]

Nee, weet ik niet.
Ik heb het geheugen weer goed gezet met 2 bankjes en toen deed ie het nog. Hierna wat on-board spul aangezet en nog steeds werken. Ik heb wel voordat ik iets aan heb gezet alle laatste drivers geinstalleerd. Waarschijnlijk ging de setup onderuit op bepaalde hardware waar nog geen driver voor was, of op verkeerde chipset drivers.

Toch nog iets vreemds, mijn Maxtor schijf is onwijs traag. IDE transfer mode staat op 'DMA if available' maar de transfer mode is PIO........
Heb je de nforce driver van nvidia al installed? Daar zitten de juiste ide controller drivers in.
Best kans dat dat het is. ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Banshee op 04-07-2003 13:17 . Reden: Typo&acute;s ]

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 04 July 2003 @ 13:17:
[...]
Heb je de nforce driver van nvidia al installed? Daar zitten de juiste ide controller drivers in. Best kans dat dat het is. ;)
Ja, staat erop. Had zoiets al gelezen dus de laatste neergehaald.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 13:27:
[...]

Ja, staat erop. Had zoiets al gelezen dus de laatste neergehaald.
Heb je de diagnostic setup utility van maxtor al geprobeerd (powermax)?
Daar kan je ook een aantal dingen mee instellen.
Heb ik al in verscheidene topics gezien dat dat uitkomst bracht.

Staan je andere drives (hdd & DVD/CD) wel op udma/dma of heeft hij die ook gelockt op pio only? Want dan kan je proberen om je Ide controller weg te gooien uit je systeem, te rebooten, dan vindt ie je controller weer, en kijken of ie dan wel weer dma5 herkent.

Heb dit probleem ook wel eens met mijn dvd speler, van het ene op het andere moment ineens terug naar pio; even controller verwijderen, rebooten en hopla, dma weer terug.

Hoe dat nou steeds komt weet ik nog steeds niet, maar het blijft werken :P

[ Voor 42% gewijzigd door Banshee op 04-07-2003 15:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 13:13:
Heb je een 80-aderige kabel gebruikt voor de harde schijf? Met een 40-aderige loopt hij maar op UDMA2, of soms zelfs PIO. Staat de instelling voor je harde schijf goed in het BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Allen dank, systeem draait al de hele dag stabiel :)
Mijn h.d. op IDE-1 draaide PIO en mijn cd-rom op IDE-2 draaide Ultra-DMA.
Het was het kabeltje |:( Het was wel een 80-ader kabel alleen defect denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 21:37 ]

Pagina: 1