[Model trein]Via Computer besturen

Pagina: 1
Acties:
  • 785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34019

Topicstarter
Mijn broer en vader hebben al vanaf jaren terug een prachtige modelspoorbaan(fleischmann) op zolder gemaakt(pics komen nog). Maar de laatste paar jaar doen ze er niets meer aan omdat ze amper of geen tijd hebben. Het laatste plan was een nieuw bedieningspaneel te maken want wat er nu staat is niets/slecht. Ik zag op internet dat je de treinbaan ook via de computer aan kon sturen. Ik heb daar verder naar gezocht en kwam bij het Edits systeem van de Elektuur maar ik begrijp er niet veel van. Ik heb wel wat soldeer ervaring maar dat waren meestal bouwpakketten van de Velleman :) Nu vroeg ik me af of daar ook niet iets voor is dat je als bouwpakket om het zo maar te zeggen kan kopen? Of in ieder geval dat er een kant en klaar printje voor is. Of dat iemand mij daar een beetje over kan uitleggen over hoe het allemaal kan en wat het beste is en mij daar mee maybe wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 21:55

Falcon10

Hit it i would !

ieps, ik doe ook aan modeltreinen, maar wat wil je juist ? Want er bestaan dus meerdere systemen hiervoor.

Als het treinspoor reeds digitaal is, dan kan je simpelweg gewoon van het merk waarvan je digitaal gebruikt ( Roco, Fleischmann, Marklin, Uhlenbruck, ... ) een extra controller kopen die je op je digitaal systeem aansluit, die je dan op zijn beurt kan aansluiten op een PC, en je kan alles dan met je PC besturen.
Je kan natuurlijk, zoals je zelf schrijft, alles zelf solderen enz dmv zo'n electuur ding, persoonlijk zou ik dit niet doen, aangezien je daarvoor nooit terecht kan in een treinwinkel voor support ofzo.
Ook zijn er verschillende firmas die speciale programmatjes maken, die dan vervolgens via een speciale module ook je treinen kunnen bedienen, een beetje zoals het eerste, enkel zijn ze niet van de grote treinmerken zelf.

Denk dat dus het belangrijkste is, dat je eerst kiest welk van die 3 dingen je wilt.
Ikzelf zou voor het eerste of derde kiezen.

En als je echt zekerheid wil, kan je eens naar een treinspeciaalzaak gaan, en daar al eens info gaan vragen, maar ikz ou echt niet zelf aan een eigen ding beginnen uit de electuur ofzo.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De HCC heeft een modelspoorbaangebruikersgroep (Scrabble) :) en ook programma's afaik.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[rml][ Lego trein] Project 'Treintje rijden'[/rml] << die jongen heeft hetzelfde gedaan :) Hij had gewoon een velleman printplaat gebruikt :) Mischien heb je er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34019

Topicstarter
Zoals het nu is werkt het net van die standaard groene trafo's van fleischman. We hebben er drie die elk een deel van het geheel besturen. We hebben ook zelf al een draaischijf gemaakt. :) (domme vraag wat is prcies hcc?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 34019 schreef op 02 July 2003 @ 21:51:
Zoals het nu is werkt het net van die standaard groene trafo's van fleischman. We hebben er drie die elk een deel van het geheel besturen. We hebben ook zelf al een draaischijf gemaakt. :) (domme vraag wat is prcies hcc?)
Lett. v/d HCC site:
HCC, de vereniging van computergebruikers, is de grootste vereniging voor computergebruikers ter wereld. Zij biedt haar leden alle kansen om op een prettige en zinvolle manier met de computer bezig te zijn en vormt een bron van informatie en ervaring voor elke computergebruiker: van beginner tot doorgewinterde programmeur, van pure hobbyist tot professional.
:)

[ Voor 3% gewijzigd door Tweeke op 02-07-2003 22:01 . Reden: link gemaakt ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://www.hcc.nl de grootste vereniging van computergebruikers ter wereld :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34

dj_dysaster

Stoom \o/

je zou het blokken systeem kunnen overwegen. dit is een systeem waarbij je analoog blijft rijden (weet niet wat je nu doet) en je baan opdeelt in sectoren afgedekt door seinen. in elk blok kan dan maar een trein rijden en je kunt dan de voedingen via de pc schakelen en verder afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 21:55

Falcon10

Hit it i would !

aan je tekst te lezeen ( die 3 groene trafo's ), werk je nog analoog, je kan zoals DJ_Dysaster zegt, gaan voor het fleischman bloksysteem, dit is waarschijnlijk het goedkoopts, en dit deelt je baan op in verschillende blokken. Het blok voor een blok waar een trein in rijd, is steeds leeg

vb :
|----------------blok 1------|--------------blok 2-------------|-------blok 3------|----------blok 4------|

Blok 1 is leeg, blok 2 heeft een trein, blok 3 heeft en trein, blok 4 is leeg
waar dat | staat, staat steeds een seinpaal.
Stel nu dat de seinpaal achter blok1 op rood staat, dan moet onze trein in blok 2 stoppen en wachten. Hierdoor komt dan dat ook het sein achter blok 2 op rood staat zodat de trein in blok 3 ook stopt. Als het sein voor blok 2 groen wordt, rijd onze trein verder naar blok 1 en zal eens hij voorbij dat sein is terug op rood springen. Blok 2 is nu leeg, en hierdoor zal het sein achter blok 2 op groen springen, waardoor de trein van blok 3 naar blok 2 kan rijden.

En zo gaat het de hele tijd door. Het principe is dus, dat er pas een trein in een blok rijd, als er geen trein in dat blok meer inzit.

Natuurlijk het nadeel hiervan is, dat je eigenlijk maar 1 trein per blok kan hebben.
OPlossing daarvoor is overschakelen op digitaal systeem, echter dit kost je een bom geld, je moet eerst namelijk al je treinen laten ombouwen naar digitaal systeem, en vervolgens digital transfos enz aankopen ( de groen van fleischmann zijn niet digitaal, tenzij je het oude FLeishmann FMZ systeem gebruikt, maar ik vermoed van niet ).
Met een echt digitaal systeem werk je eigenlijk helemaal zonder blokken, of met 1 groot blok, afhankelijk van hoe je het wil bekijken, en kan je, als ik me niet vergis een totaal van 80 treinen via 1 transfo bedienen. Ook kan je dan eventueel je wissels en seinen allemaal via een speciale daarvoor gemaakte transfo bedienen, maar dan moet je ook wel je wissels en seinen digitaal ombouwen.
Vervolgens kan je nog een heel dit digitaal systeem aan een PC hangen om het zo te besturen, maar hiervoor moet je ook nog eens een aparte transfo kopen.

Afhankelijk van hoe en wat je wil, is het digitaal systeem dus duur tot enorm duur, maar bied het je wel de mogelijkheid om echt werkelijk alles te regelen op je treinbaan zoals je zelf wilt. Ook kan je via een digitaal systeem speciale functies van digitale treinen bedienen ( bv : lichten aan/uit, geluid van trein aan/uit etc ).

Persoonlijk vind ik, als je geen op en top treinfreak bent, dat je met het Fleischman bloksysteem meer dan genoeg bent, heb je natuurlijk een 20 tal treinen of meer, dan kan je al wel eens digitaal gaan werken, want dan komt dat al goed tot zijn recht.
Ikzelf heb momenteel enkel maar een kleine circelvormige testbaan, wegens niet voldoende ruimte hier bij men ouders om een deftige baan te maken, maar ik heb al meer dan 30 treins in enkele vitrines staan en onder bed steken, dus ik heb zo al allemaal laten voorzien van een digitaal decoder.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

nog even terugkomend op het bloksysteem, ik rijd met marklin en ik heb zo`n bloksysteem zelf gebouwd.
het is eigenlijk doodsimpel. je plakt onder elke trein een magneet, vervolgens verdeel je de baan in verschillende delen door stroomonderbrekers.
elk deel van de baan stuur je nu aan met een apparte travo.
nu neem je een handje vol reedcontacjes en die maak je in elk blok aan het begin en aan het eind.
nu soldeer je de contacjes zo dat als je trein over het eerste contactje komt het voorgaande sein op rood springt.
nu is er dus een trein in het blok en het blok staad beveiligd door het sein.
er kan dus maar een trein in het blok komen.
de volgende stopt vanzelf door het sein (is bij marklin zo, heb zelf nooit fleischman gehad) het tweede reedcontactje soldeerje zo door dat het sein weer op groen springt.
nu kan de volgende trein het blok in.
nu heb je een blok gebouwt.
maak er zo meer en kopel ze aan elkaar met stroomonderbrekers ertussen.
beetje logica maar goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 18:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe werkt zo'n digitaal systeem. Wordt er altijd een basispanning (gelijk/wissel :? )op de rails gezet en wordt er hier bovenop een digitaal signaal geplakt wat door een individuele trein herkend wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:34

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Bij de Elektuur is het sinds kort ook mogelijk om de gepubliceerde schakelingen te als een geëtste printplaat te bestellen. Dit ging voorlopig alleen op de wat nieuwere artikels (ik meen vanaf 2001).

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

TrailBlazer schreef op 03 July 2003 @ 10:50:
hoe werkt zo'n digitaal systeem. Wordt er altijd een basispanning (gelijk/wissel :? )op de rails gezet en wordt er hier bovenop een digitaal signaal geplakt wat door een individuele trein herkend wordt
bij mijn marklin systeem werkt het inderdaad zo (ik heb dan delta systeem de kleine uivoering van digitaal, max. 5 treinen + zelfgemaakt blokkensysteem) je geeft je trein een code die je insteld op de decoder op je loco. ik dacht dat dit er 80 waren. je kunt dus 80 treinen aansturen >:) , je hebt nu een digitale unit nodig die je na je travo aan de stroom koppelt je krijgt dus zo iets:
travo=========digitale unit===========rails
je kunt nu op je digitale unit een code invoeren en dan de snelheid instellen. dit wordt uitgelezen door de decoderchip in je loco. dus ja er staad altijd het volle voltage op de rails. ik meen dat dit bij fleischman 12 volt gelijkstroom was en bij marklin 16 volt wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75257

Marklin is inderdaad wisselstroom. Fleischmann en die andere merken zijn vaak gelijkstroom. Wat dus inhoud dat als je de plus en min omdraait, de treinen de andere kant oprijden. Bij marklin moet je een hogere spanningspuls afgeven als je wilt dat ze de andere kant oprijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 09:11
Anoniem: 75257 schreef op 03 July 2003 @ 15:24:
Marklin is inderdaad wisselstroom. Fleischmann en die andere merken zijn vaak gelijkstroom. Wat dus inhoud dat als je de plus en min omdraait, de treinen de andere kant oprijden. Bij marklin moet je een hogere spanningspuls afgeven als je wilt dat ze de andere kant oprijden
En daar gaat het meestal fout bij marlkin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Als je een digitaal systeem wil (en dat wil je denk ik) dan zou ik voor DCC gaan. Fleischmann heeft zelf het TWIN-systeem, hierbij is DCC gecombineerd met het oude Fleischmann-digitaalsysteem (FMZ). Een betere optie is om een Uhlenbrock Intellibox (zie Google) te nemen, deze kan DCC- en Märklin-decoders aansturen. Vrijwel alle met decoder ingebouwde tweerail-locomotieven kan je dan besturen. Ook randapparatuur kan je met de Intellibox bedienen, zowel met Loconet (zoek eens met Google op FRED en FREMO) als met S88, een erg goedkoop en makkelijk systeem voor het uitlezen en aansturen van wissels, seinen, enzovoort.

Als je niet veel geld wil uitgeven (maar dan moet je eigenlijk een andere hobby zoeken) dan kan je ook je DCC-baan aansturen met MRDIRECT, een programma dat door middel van bit banging je PC rechtstreeks het baansignaal laat genereren.

De Intellibox heeft trouwens ook een RS-232-interface, en is op FMZ- danwel Märklin-ondersteuning na gelijk aan de Twincenter van Fleischmann. Je wil de Intellibox omdat je dan S88 kan gebruiken (is door Märklin bedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

jvvv schreef op 03 July 2003 @ 16:03:
[...]

En daar gaat het meestal fout bij marlkin....
vroegah ging het daar meestal fout doordat door een 18volt spanningspuls een spoel werd aangestuurd ging de lock meestal ook een stukje rijden. tegenwoordig werkt dit ook met decoder en is dit probleem opgelost _/-\o_
Pagina: 1