Toon posts:

Waar vind ik een goeie "memory timings FAQ"?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Weet iemand waar ik een memory timings FAQ ofzo kan vinden, die uitlegt hoe je memory timings moet veranderen, of settings als "2-2-2-5" per cijfer verandert worden of als geheel en hoe je best te werk gaat om stabiliteit te behouden. Enfin, een goeie FAQ aangaande memory timings enzo voor beginners!

• HellFish
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 14:18

HellFish

Hang The DJ

Ik heb er ooit eens een hele goeie gevonden, ik zal hem even zoeken.

gevonden:
http://www.gen-x-pc.com/optimize_memory.htm
Benchmarks: http://www.techwarelabs.com/reviews/memory/memory_timings/
natuurlijk ook hier: Technische PMG FAQ: Geheugen
http://www.ocsystem.com/cas25221tcom.html

op google is er ook nog redeljk veel over te vinden.

[ Voor 70% gewijzigd door HellFish op 02-07-2003 21:29 . Reden: site gevonden ]

Asus A7V333 | AMD XP 2000+ | 512 MB RAM PC2700 | Aopen GF 4 Ti4200 128MB (310/500) | DVD 16/40 | WinTV Go | ADSL 3.3 Mbit | Logitech Cordless Desktop Optical

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de FAQ staan ook wat links. :)

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 13:51
Deze niet duidelijk genoeg dan? Technische PMG FAQ: Geheugen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Die FAQ had ik ook eerst gelezen en is heel goed, maar die legt niet uit wat een divider is (wat dingen als 1:1 of 5:4 betekenen) en of dat invloed heeft op al die cijfers in de memory timings (zoals 2-2-2-5) of dat je al die cijfers los van mekaar moet gaan veranderen en of dat al dan niet iets met die divider te maken heeft.

Kan iemand die dingen eens duidelijk uitleggen aub, vooral dat met die divider en of dat invloed heeft op al die cijfers in de memory timing settings?! Alvast hartelijk bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 21:45 ]

Verwijderd

Thx to "Vlist" ... ;)

en deze link heb ik gebruikt... ivm mijn TwinMOS memory modules

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 21:58 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 14-02 13:51
Deviders as in FSB staat tot Geheugenbus neem ik aan? Die hebben niks met de timings te maken. Deviders zijn er voor om het geheugen en de FSB elk op een eigen snelheid te laten draaien, dit kan noodzakelijk zijn omdat b.v. het geheugen niet snel genoeg is. Timings hebben alleen betrekking op de DIMM zelf en hoe de geheugencontroller ze benaderd. Er zit wél een verband tussen de geheugensnelheid zelf en de timings: hoe sneller het geheugen draait (in MHz'en bedoel ik) hoe lastiger het wordt strakkere timings te gebruiken. Wat het beste is kan jij eigenlijk alleen zelf testen. Weet wel dat je deze dingen niet teveel moet overschatten. Maar natuurlijk is elke kloktik minder wachttijd er weer eentje meegenomen :)

Handvat: lagere geheugentimings is sneller en een divider van 1:1 zorgt er voor dat FSB en geheugenbus in sync met elkaar draaien en dat scheelt ook weer de tijd om beide signalen met elkaar in fase te brengen (althans bij redelijk wat chipsets). Daar tegenover staat dat wanneer je de FSB maximaal overclockt (en dus ook de cpu indien je de multiplier ongemoeid laat) het heel goed kan zijn dat je geheugen die snelheid niet meer trekt, dat zal dan via de devider een tandje terug moeten worden gezet met als eindresultaat een maximaal presterend systeem. Wat de beste instellingen zijn hangt dus van meerdere zaken af ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• procyon
  • Laatst online: 13-02 17:22
Pagina: 1