Toon posts:

PC'tje pingt alles, behalve ADSL modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok probleem is als volgt: Vroeger hadden we een thuisnetwerk van 4 PC's waarbij een van de PC's verbonden was met een Alcatel ADSL modempje (XS4ALL) basic. We gebruikten een softwarerouter om het te delen.

Nu heb ik vandaag m'n Alcatel modem getweaked, en deze aan onze HUB gehangen. Werkt perfect! Alle PC's maken zonder problemen contact met internet. Behalve de PC die eerst als router diende. De opstelling is als volgt:

PC1 10.0.0.151
PC2 10.0.0.152
PC3 10.0.0.153
PC4 10.0.0.154 (De oude router PC)

Ik heb bij de oude router PC (PC4) alle netwerk kaarten zowel softwarematig als hardwarematig verwijderd, en heb er eentje in teruggedaan en deze succesvol geinstalleerd. Ik heb 'm vervolgens net zo ingesteld als alle andere PC's (IP toegwezen, gateway 10.0.0.138 en de DNS instellingen van XS4ALL) en ik probeer vervolgens alle systemen te pingen. PC4 kan zowel PC1 als PC2 en PC3 pingen. Tot zover nog steeds geen problemen.

Echter, als ik probeer om de ADSL modem te pingen (10.0.0.138, tevens de gateway dus), dan krijg ik geen gehoor!

Nu vermoed ik dat PC4 toch een beetje in de war is geraakt door het weghalen en installeren van alle netwerkkaarten etc. Ik kan me herinneren dat het mogelijk was om iets van een routeringstabel van zo'n PC te resetten, zodat hij deze helemaal opnieuw kan opbouwen. Maar misschien herinner ik me dat ook verkeerd! ;)

In ieder geval: Is er iemand die enig idee heeft waarom PC4 als enige PC geen verbinding kan maken met de ADSL modem?

edit:
Voor het gemak ook nog even de routeringstabel van de betreffende PC

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rickman/route.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 21:23 ]

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
Een routeringstabel zal weinig uithalen. Je kunt namelijk wel andere hosts op hetzelfde subnet pingen (er vanuit gaande dat je een /24, /16 of, /8 subnet hebt gemaakt).

Zit er toevallig niet iets van een firewall in de weg? Je kunt trouwens ook je modem als DHCP server gebruiken. Dan weet je in ieder geval dat er qua configuratie niets verkeerd ingesteld is.

Verwijderd

Probeer idd je modem eens als DHCP server. Ook wilt het resetten van de hub ook wel eens werken. Zoniet probeer eens een ander netwerkkaartje.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik eens proberen. Verder heb ik nog wat speurwerk gedaan door dit forum, en ben er achter gekomen dat mijn netwerkkaart wellicht nog op full-duplex staat, waardoor deze waarschijnlijk wel met de andere PC's kan lullen, maar niet met de half-duplex ADSL modem. Verder heb ik ook gelezen dat als je een getweakte ADSL modem in je uplink prikt het niet meer mogelijk is om via normale poort 1 op de HUB te communiceren met de uplink. Dus die gaat strakjes fijn in poort 5 :)

Ik hou jullie op de hoogte van dit spannende avontuur ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je kunt de router niet pingen ... maar kun je wel internetten :?

Ik kan vanaf mijn NW server de modem ook niet pingen , maar heb wel inet.

* Koffie zit niet een groot probleem in het niet pingen van een modem

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Nee, kan niet pingen, en kan ook niet internetten, maar kan wel de andere PC's pingen. Alle 3 de andere PC's kunnen kunnen zowel elkaar, als de modem pingen en hebben ook internet.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
Waar komt dat adres 10.0.0.156 opeens vandaan? PC4 is toch 154?

[ Voor 18% gewijzigd door eborn op 03-07-2003 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry. Dat was wellicht verwarrend. PC4 heeft 10.0.0.156 van me gekregen ip 10.0.0.154. Ja, ik was zo wanhopig geworden dat ik werkelijk alles probeerde ;)

Verwijderd

Heb je die poort 1 van je hub nog vrij gemaakt? (Volgens mij is een Uplink poort van een hub meestal gekoppeld aan een gewone poort en mag je die nooit beiden gebruiken)

Verwijderd

La muis: dat uplink verhaaltje geldt lang niet voor elke hub/switch. Het _zou_ van toepassing kunnen zijn, maar 'mag je nooit gebruiken' is iig niet waar.

Type eens in een DOS-box:
code:
1
arp -a

En kijk of daar nog oude zut tussen staat.

Gezien het feit dat hij wel een IP gekregen heeft, lijkt het mij dat hij wel contact heeft gehad met het modem. Het meest waarsch. is dan toch een firewall welke dwarszit. ICS is wel helemaal verwijderd/uitgeschakeld?

Hoe ziet een route print er uit op die machine? Zit er toevallig nog een statische route dwars?

(start --> uitvoeren --> cmd --> ROUTE PRINT)

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft geen IP gekregen, maar die heb ik zelf toegewezen. Modem staat niet ingesteld als DCHP server. Route print staat hierboven in m'n eerste post. Ik zit nu nog op m'n werk, maar ga vanavond even proberen om poort 1 in poort 5 te steken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 15:09:
La muis: dat uplink verhaaltje geldt lang niet voor elke hub/switch. Het _zou_ van toepassing kunnen zijn, maar 'mag je nooit gebruiken' is iig niet waar.
Volgens mij zeg ik ook meestal en ik bedoel dus ook dat als dat het geval is kan je ze niet beiden gebruiken.
;( [afzeikmodus?] ;(

Verwijderd

ik kan ook niet pingen naar mijn ADSL modem maar hij doet het wel gewoon!
Tis geen groot probleem.. tenminste voor mij niet dan!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Modem ff direct aansluiten op een comp en dan nog eens proberen te pingen!

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Die route print ziet er prima uit, daar kan het niet aan liggen. Ik heb wel een ander idee, die netwerkkaart in die (ex)server, staat die wel op half-duplex? Aangezien het een HUB is..
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 17:49:
[...]
Volgens mij zeg ik ook meestal en ik bedoel dus ook dat als dat het geval is kan je ze niet beiden gebruiken.
Je hebt helemaal gelijk.. sorry :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het euvel is verholpen. Het lag inderdaad aan het feit dat PC4 in poort 1 van de router zat. 'm ompluggen naar poort 5 did the trick. Bedankt voor de hulp allemaal! :)
Pagina: 1