problemen bij installatie maxtor 80gb

Pagina: 1
Acties:

• msiewers
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 14:10
bij het installeren van deze hd heb ik een probleem:
de hd wordt niet gedetecteerd in bios, ook niet na flashen van bios met nieuwste bios versie op de packard bell site.
daarom maxblast gedownload en op diskette gezet, zoals op gathering+maxtor site te lezen is. dus in bios ide1 master op "none" zetten, opnieuw opstarten met maxblast diskette.

nu blijft de pc alleen hangen. boot wel naar dos, checked bios, maar dan (heb geloof ik nog wel melding laden mousedriver gezien) krijg ik een wit scherm (vult scheef driekwart scherm) en hang de pc. ctr-alt-del is enige wat dan nog werkt.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

specs systeem:
packard bell
bora pro moederbord (440bx/zx chipset)
p3-450

had er ook 256 mb doublesided geheugen (merk Vdata) ingedaan maar hij ziet maar 128. Iemand enig idee welk geheugen hier dan wel in werkt?

Verwijderd

Uit de FAQ:
BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.
BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
[..]
Het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt.
Probeer eens alleen die schijf erin en dan booten vanaf je windows-cd. Gezien het feit dat je nu een mouse-driver voorbij ziet komen, concludeer ik dat er nog een andere schijf heeft. Als die schijf meer partities heeft, is het mogelijk dat de schijfletters veranderd zijn door toevoeging van deze nieuwe schijf. Gevolg daarvan zou kunnen zijn dat je windows fucked-up is..

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Ik denk idd hetzelfde. Heeft de schijf geen jumper setting dat hij gelimiteerd wordt op 32 Gig? Dan zou je hem hier op kunnen zetten en dan kijken of hij in de BIOS wordt herkend.

• msiewers
had de faq al gelezen, maar het opvolgen ervan had niks opgeleverd, vandaar deze post.
die mouse driver laadt hij vanaf de maxblast opstart diskette.
heb de oorspronkelijke hd er al uit gehaald, ook al geprobeerd met eruithalen van cd-roms
aangezien de hd nog steeds niet in het bios (de nieuwste van de PB-site) herkend wordt blijft hij hangen als die nieuwe hd erin zit : opstarten mbv windows opstart diskette lukt dan niet, dus neem aan ook niet met cd-rom.

Verwijderd

Dat lijkt me een veilige aanname.. in dat geval blijft dit stukje FAQ dus van toepassing:
de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller.

• msiewers
met jumper op gelimiteerd wordt hij wel herkend, maar beetje zonde van die 50 gb
is dus niets aan te doen als opstart diskette maxblast hangt? met windows opstart diskette kan ik wel opstarten, ook met hd erin. kan ik maxblast ook met windows opstart diskette starten, of zijn er nog meer programma's/speciale dos-versie nodig voor dat maxblast?

• msiewers
met hp computer ook al problemen met geheugen..... bevestigd weer eens dat met a-merk computers alleen maar problemen als je uit wil breiden:(

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
lees dit eens, dan is je probleem over:

http://maxtor.custhelp.co...X5hbnl_JnBfcGFnZT0x&p_li=
If you format the drive with the CLJ or AC jumper then the drive capacity will be limited to 32GB. After removing the CLJ or AC jumper the drive will still be recognized as 32GB. You must reformat the drive without the CLJ or AC jumper to gain the full capacity of the drive.

[ Voor 30% gewijzigd door Mr.Nobody op 02-07-2003 21:10 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Mr.Nobody schreef op 02 July 2003 @ 21:09:
lees dit eens, dan is je probleem over:
En wat staat daar?
(Recommended) Purchase a PCI ATA controller card that will support the capacity of the drive. The two benefits of ATA controller cards are:
The ability to support large capacity drives
The ability to support the faster transfer rates of the drive. Maxtor's online store, www.maxtordirect.com, has a complete selection of ATA controller cards that support all Maxtor drives.

The last option would be to use our MaxBlast software. The MaxBlast software will install an overlay (EZ-BIOS) on the hard drive to support the full capacity of the drive.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
als de bios hem pakt op 32 GB, dan is het probleem toch over?
TS geeft zelf aan dat ie het doet met de limit jumper.
dat betekend dat hij bij optie 1 al klaar is, optie 2 hoeft niet en optie 3 is wel handig lijkt me.

edit: al zou ik bij deze pc niet kiezen voor 1 grote partitie maar enkele kleine, tenzij hij natuurlijk win2k of xp draait
voor jou quote staat ook nog recommended, dus als het werkt is het niet nodig, wel beter

[ Voor 35% gewijzigd door Mr.Nobody op 02-07-2003 21:21 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• msiewers
inderdaad doet optie 1 het, maar dan ben ik toch 50 gb van de hd kwijt, beetje zonde lijkt me.
en wil er xp opzetten dus optie 1 is dan ook geen optie:
If the BIOS can support the full capacity of the drive do not use the Cylinder Limitation Jumper when installing a Maxtor drive in Windows 2000 or XP. If the cylinder limitation jumper is installed on the drive the maximum reported capacity from the operating system will be 32 GB.

If you need to use the Cylinder Limitation Jumper because of a BIOS limitation or BIOS hang condition, use MaxBlast 3 to install the drive. MaxBlast 3 will install an overlay that will allow the full capacity of the drive to be reported to the operating system.

dus dan zou ik het met maxblast moeten doen, maar die hang als ik van die diskette boot

• msiewers
en hoopte eigenlijk om 30 euro te besparen en geen aparte controller te moeten kopen

• msiewers
is er misschien ergens anders een bios upgrade te downloaden voor dit moederbord of moet ik het doen met die van packard bell?

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
dus hij hangt(floppy) ook > al heb je de Cylinder Limitation Jumper erop zitten?

• msiewers
als cylinder limitation erop herkent bios hem gewoon

Verwijderd

msiewers schreef op 02 July 2003 @ 21:21:
inderdaad doet optie 1 het, maar dan ben ik toch 50 gb van de hd kwijt, beetje zonde lijkt me.
en wil er xp opzetten dus optie 1 is dan ook geen optie:
If the BIOS can support the full capacity of the drive do not use the Cylinder Limitation Jumper when installing a Maxtor drive in Windows 2000 or XP. If the cylinder limitation jumper is installed on the drive the maximum reported capacity from the operating system will be 32 GB.

If you need to use the Cylinder Limitation Jumper because of a BIOS limitation or BIOS hang condition, use MaxBlast 3 to install the drive. MaxBlast 3 will install an overlay that will allow the full capacity of the drive to be reported to the operating system.

dus dan zou ik het met maxblast moeten doen, maar die hang als ik van die diskette boot
Dus wel met de jumper. Het vetgedrukte deel geeft aan waarom de jumper dan wel nodig is: vanwege BIOS-beperkingen of BIOS-vastlopers

Als je na het plaatsen van de jumper Maxblast niet zou gebruiken, krijg je in Windows maar 32 GB te zien volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 21:43 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
msiewers, wil je alsjeblieft de edit knop gebruiken als je nog wat te melden hebt zo snel na je vorige post? Dan kun je dat er daar bij in zetten i.p.v. weer een post te plaatsen. Voor de duidelijkheid, dít is de edit knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif, staat rechtsboven je post :)

Wat je geheugenvraag betreft zie: http://gathering.tweakers...ssage/17919688#maximumram

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 22:30
als secondary drive zal ie wel werken onder winXP mits je hem in de BIOS uitschakeld. (Zelfde euvel gehad met ook een PackardBell P3-500 Mhz, Platinum 7500 model) Oude 13 GB drive als primary gebruikt en de 80 GB als secondary.... werkte perfect.
Beide drives waren gelukkig wel even snel.

[ Voor 9% gewijzigd door LessRam op 02-07-2003 21:50 ]

Don't rely on their truth alone

• msiewers
in de handleiding van maxblast staat niets over dat ik eerst die jumper op limitation moet zetten. wat ik zo lees is dat alleen maar om te testen. De handleiding:
http://maxtor.custhelp.co...1361&p_created=1045089461

ps. sorry, zal volgende keer editen

edit:
misschien laatste optie inderdaad om als secundaire schijf, alleen jammer van het snelheidsverlies (zit nu een 10gb hd in, stuk langzamer denk ik)

[ Voor 21% gewijzigd door msiewers op 02-07-2003 21:57 ]

• datkanveelbeter
je zegt dat (maxblast) hangt, als je hem van floppy boot> Maar ook als je de Cylinder Limitation Jumper erop hebt zitten? Nee he?
Gewoon dus je Cylinder Limitation Jumper erop, boot van flop(maxblast)>
Dan zul je een optie vinden waar de maxblast sofware een optie bied voor jouw probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door datkanveelbeter op 02-07-2003 23:07 ]

• msiewers
moet ik dan later weer die cylinder limitation jumper verwijderen?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Hoezo snelheidsverlies? Als je de HDD gewoon op slave gebruikt en daar je windows opzet. En die andere als master (en alleen die enabled) en daar je MP3 verzameling ofzo opzet. Dan werkt het toch goed?

• msiewers
langzamer omdat ik xp op de master (oude/kleine/langzamere HD) moet zetten. Dan zal ik pas als ik in xp zit de nieuwe HD zien, als ik het goed begrijp tenminste.
Wel met xp install cd gekeken: ziet wel de nieuwe HD, volgens installatieprogramma kan ik daarop ook installeren. Maar neem aan dat dit niet kan aangezien bios niet naar deze schijf kan booten. Tenzij Xp dit natuurlijk omzeilt/ik dit op andere manier kan omzeilen?

Verwijderd

Probeer het eens, zou ik zeggen. Mijn vermoeden:

1) zet die jumper er op
2) run de software
3) software heeft een truuk waarmee je de rest vd. schijf ook kunt gebruiken

• msiewers
helaas werkt dat niet. nu dus maar xp geinstalleerd op oude HD. in xp kan dan de nieuwe schijf ook gebruikt worden. Bedankt

• datkanveelbeter
kijk hier eens > hier = het ook gelukt.
[rml][ PC, WinXP] 120GB schijf wordt niet gedetecteerd[/rml]/

• sjorremans
  • Laatst online: 24-02 14:36
moet je zo promise fasttrack kaartje kopen (30 euro heb je er al 1 geloof ik)
dat moest ik ook met men celeron 400 mhz.
mobo zag maar 10.2 gig van de 80.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bovenstaand probleem speelt op m'n tweede pc ook. Maar in tegenstelling tot de meeste 'probleemgevallen' is het een betrekkelijk nieuwe, het betreft een ECS L7VMM2 De ouwe maxtor 20 Gb, 5200 tpm doetet prima, maar als ik er alleen een Western Digital 40 Gb 7200 tpm inhang, ziet hij hem in de bios niet.
Ik heb in deze micro-atx een 300 wat HEC voeding gehangen, maar de 145 watt was het probleem niet. De nieuwste bios is al geïnstalleerd, en geeft ook geen oplossing voor het probleem.
De schijf werkt prima als slave onder de 20 Gb maxtor, net zoals in m'n eigen systeem.
'k Heb de schijf met Atto gebenchmarkt. Ik vind de score niet bijster hoog, maar ik kan hem alleen vergelijken met m'n raid0 score, en die ligt 60 mb hoger :)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/parmartinos/images/Benchmark_Western_Digital_40_Gb.jpg

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Pagina: 1