[Intern netwerk]Wel zenden maar niet ontvangen ?

Pagina: 1
Acties:

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Een vriend van me probeert een simpel klein netwerkje te maken met een paar pc's. De bedoeling van het netwerk is eigenlijk om internet te delen over meerdere pc's.

Nu heeft hij een adsl modem (Speedtouch pro dacht ik) aan een win2k pro machine gekoppeld die 2 netwerkkaarten heeft. De win2k machine heeft ook gewoon internet en dat loopt ook allemaal (de eerste netwerkkaart heeft dus gewoon een publiek ip adres). De tweede netwerkkaart heeft als ip 192.168.0.1 en is verbonden met een sweex 5 poorts switch.

De 2 client pc's (1x winxp, 1x win2k) zijn ook via de switch verbonden met de win2k machine en krijgen de ip instellingen automatisch van de win2k machine (in de range 192.168.0.x). Verder hebben alle 3 de machines de werkgroep "Workgroup" en hebben ze ook bestands- en printerdeling aanstaan. Ook dit werkt allemaal.

Het probleem is dus dat alle 3 de machines wel zenden naar elkaar, maar er wordt geen enkele byte ontvangen.

We hebben al van alles geprobeerd en uitgezocht op google enz. maar we komen geen stap verder.

Iemand suggesties ? :)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
ProgrammerX schreef op 02 July 2003 @ 18:10:
Het probleem is dus dat alle 3 de machines wel zenden naar elkaar, maar er wordt geen enkele byte ontvangen.
Hoe weet je dan dat ze zenden?

Verwijderd

Waarom niet gewoon dat modem het internet laten delen, en die op de switch aansluiten?

Daarnaast snap ik je vraag niet.. wat wordt er niet ontvangen? Volgens eigen zeggen werkt het netwerk wel, dus ik neem aan dat het over internet gaat. Hoe wordt dit gedeeld? Met ICS? Wat is daar al mee geprobeerd?

Verwijderd

Als hij een Speedtouch Pro heeft Hoeft hij alleen het modem als default gateway in te stellen en er voor te zorgen dat het modem het verkeer NAT.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 21:43 ]

• ProgrammerX
Dat heeft ie als eerste geprobeerd, namelijk het modem aan te sluiten op de switch en dan de rest van de computers ook aan te sluiten op de switch om zo het internet te delen. Dit lukte ook niet eigenlijk vanwege hetzelfde probleem. Wel packets die verzonden worden, maar er wordt niks ontvangen (dit heb ik gezien door op de lanverbinding te dubbelklikken).

We hebben nu dus het inetrnet gedeeld via ICS op de win2k machine. Op deze win2k is trouwens zonealarm geinstalleerd. Op de andere machines geen firewall.

Persoonlijk begin ik een beetje te twijfelen aan de switch, maar ik ga er vanavond heen om het een en ander eens uit te zoeken :)

Verwijderd

Het modem moet nog wel correct ingesteld worden. Alleen het modem + client werkt wel neem ik aan?

Wat betreft dat zenden/ontvangen: ik ga er van uit dat dit alleen over internet-verkeer gaat? Immers je zegt in je topicstart:
Verder hebben alle 3 de machines de werkgroep "Workgroup" en hebben ze ook bestands- en printerdeling aanstaan. Ook dit werkt allemaal.
Dus moet de switch wel goed zijn. Dus: Ompluggen dat zooitje (modem --> switch --> clients) en dan z'n instellingen goed zetten ;)

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 20:35
Zet die firewall eens uit, of anders goed de poorten forwarden.

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

• eborn
ProgrammerX schreef op 02 July 2003 @ 18:10:
Verder hebben alle 3 de machines de werkgroep "Workgroup" en hebben ze ook bestands- en printerdeling aanstaan. Ook dit werkt allemaal.
Hoe kun je nou met zekerheid zeggen dat dit werkt als de computers niets ontvangen? Dan krijg je toch ook geen resultaten van het netwerk binnen? Of bedoel je daarmee dat het instellen gelukt is?

[ Voor 17% gewijzigd door eborn op 03-07-2003 14:41 ]

• ProgrammerX
Ik heb me inderdaad misschien verkeerd uitgedrukt. Wat ik dus bedoel is dat het instellen goed gelukt is. Er is dus nog geen echt netwerkverkeer goed verlopen, dus ook geen internetverkeer.

Ik ben eigenlijk van mening als ik het probleem op heb gelost waarom alle computer nix ontvangen, dat het internet delen zo voor elkaar is.

• eborn
ProgrammerX schreef op 03 July 2003 @ 17:52:
Ik heb me inderdaad misschien verkeerd uitgedrukt. Wat ik dus bedoel is dat het instellen goed gelukt is. Er is dus nog geen echt netwerkverkeer goed verlopen, dus ook geen internetverkeer.
Ok, dan is dat nu duidelijk ;)

Verwijderd

De 2 client pc's (1x winxp, 1x win2k) zijn ook via de switch verbonden met de win2k machine en krijgen de ip instellingen automatisch van de win2k machine (in de range 192.168.0.x).
hmm.. ze krijgen dus geen IP begrijp ik? Als je op zo'n DHCP-client-machine intyped 'ipconfig /renew' (dos-prompt), wat zegt hij dan?

Wat voor switch is het? Branden de 'link' lampjes? Alle computers op 100Mbit, full duplex?

Is het wel een switch, en geen switching hub?

• eborn
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 18:51:
hmm.. ze krijgen dus geen IP begrijp ik? Als je op zo'n DHCP-client-machine intyped 'ipconfig /renew' (dos-prompt), wat zegt hij dan?
Hij gebruikt sowieso geen DHCP, dus dat zal geen resultaat geven.

Verwijderd

eborn schreef op 03 July 2003 @ 19:25:
[...]
Hij gebruikt sowieso geen DHCP, dus dat zal geen resultaat geven.
Kun je dit verklaren dan?
De 2 client pc's (1x winxp, 1x win2k) zijn ook via de switch verbonden met de win2k machine en krijgen de ip instellingen automatisch van de win2k machine
Hoe krijgen ze dan de IP instellingen automatisch zonder DHCP?
Pagina: 1