Toon posts:

[PC, WinXP] 120GB schijf wordt niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kreeg ik mijn nieuwe 120GB Maxtor harde schijf binnen. Helaas wordt deze niet gedetecteerd door mijn BIOS.

Gegevens PC:
Pentium II MMX 400 Mhz
BIOS: Award BIOS v. 4.51 PG (1/19/1999)
Primary Master: Maxtor HDD 13 GB, met 2 partities, C en E.
Primary Slave: de nieuwe HDD (Maxtor 7200 UDMA133 120GB PLUS 9 Liquid 8MB), verder aan te duiden als "120GB"
Secondary Master: AOpen CD writer
Secondary Slave: 44X CD ROM

Verdere info: ik had een fysieke D schijf van 2GB in mijn PC, die ik nu dus wil vervangen door de 120GB.

Ik heb de volgende acties ondernomen:

Als ik de 120GB als Primary Slave heb staan, start de pc niet op. Hij blijft hangen op de HDD detectie en zegt: "Press F4 to skip". Als ik op F4 druk gebeurt er niets.

Op de 120GB zitten jumpers. Er zijn 4 standen mogelijk:

1) Master: dit werkt niet, ik heb geprobeerd om de 120GB en de AOpen CD writer te wisselen, dit lukte niet. (Uiteraard heb ik in die "opstelling" ook de jumpers van de AOpen van Master naar Slave gezet).
2) Slave: werkt niet, zie boven.
3) CS Enabled: op deze stand wordt de Primary Slave (blijkbaar) genegeerd. De PC start gewoon op zonder detectie van (en zonder vastlopen op) de Primary Slave.
4) Cap Limit: op deze stand wordt de 120GB gedetecteerd door zowel BIOS als door XP ("Found new hardware"), maar als ik met Partition Magic 6.0 probeer om een partitie te maken, geeft dit programma aan dat er slechts 32GB unallocated space is op de 120GB......

De 120GB werkt dus blijkbaar wel op mijn PC, maar alleen op de stand Cap Limit.

Ik weet wel wat van computers, maar dit begrijp ik niet..... Waarom doet ie het alleen op deze "limited capacity" van 32 GB?

Kan het zijn dat mijn BIOS te oud is om schijven van meer dan 32 GB te herkennen? Kan ik het probleem oplossen door mijn BIOS te flashen? Of ligt het aan mijn moederbord?

Wie o wie kan mij helpen.......?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja :)
kijk ff of er een nieuwere bios is voor je moederbord.
dit lost het probleem meestal wel op ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Het ligt zeker weten aan je bios, het is al een oud beestje, heb er ook zo een ;)

edit:
[offtopic] godv####, ben ook altijd te laat |:( [/offtopic]

btw heb jij ook een intel bordje met een BX chipset?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jullie reageren sneller dan het licht! :) Bedankt, ik ga even een nieuwe BIOS installeren, en dan laat ik wel weten hoe het afgelopen is.

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:10
Gebruik de maxblast software.
Booten van v/d flop die eruit rolt, niet al die wizard ellende gebruiken(!!), alleen met de hand EZ-bios installeren. Het moet dacht ik wel op de bootdisk en ik weet niet of dat dan ook een niet-maxtor mag zijn!
Dit is een zogenaamde (software) bios-extender. Let wel op dat als je (na installatie) van flop of cd boot dit pas na het laden van ez-bios doet.

Ik gebruik de software op oude unisys P2-233/440LX bakken voor 40GB D740X'en.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-03 22:42
Mocht de nieuwste BIOS niet toereikend zijn, dan kun je opzich er zo een nieuw PCI-IDE kaartje instoppen. Dan kun je je schijf ook gebruiken in je pc.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

Topicstarter
Een BIOS update halen blijkt niet eenvoudig te zijn. Op de support site van AWARD Bios (www.esupport.com) vulde ik alles netjes in, geven ze het volgende antwoord:

Thank you for your inquiry

A Technical Sales Representative will respond to your inquiry within 24 to 48 hours.

(Duurt dat ZO LANG?!?! Beetje jammer dat ik de update niet zelf kan selecteren uit een lijst.....)

nOLoGIc, bedankt voor de tip. Ik heb MaxBlast gedownload. Mijn bootdisk is ook een Maxtor, maar het tooltje MaxBlast werkt helaas niet bij mij... Ik krijg op een gegeven moment de volgende melding: "Physical media erroremory (ja, dat zegt ie echt.... ), please wait". En vervolgens: "Use PKZipFX. Command or filename not recognized. Batch files nested too deeply". Ook met een andere diskette lukte het niet.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je moet ook niet op de site van award kijken voor een bios :)
je moet op de site kijken van de makers van je moederbord.
asus of msi of aopen, moet je ff kijkken wat voor merk het is ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wat voor moederbord heb je? Da's nogal belangrijk bij dit soort problemen..

En nog een uitermate belangrijke tip: linkje naar de OM-FAQ over dit onderwerp :)

Verwijderd

Topicstarter
Er staat met grote letters AB-BH6 op, meer niet. Zal wel ABIT zijn, wat denk jij Chucky666?

(Als ik moederborden maakte zou ik er meer reclame op zetten..... ;) )

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 18:43:
nOLoGIc, bedankt voor de tip. Ik heb MaxBlast gedownload. Mijn bootdisk is ook een Maxtor, maar het tooltje MaxBlast werkt helaas niet bij mij... Ik krijg op een gegeven moment de volgende melding: "Physical media erroremory (ja, dat zegt ie echt.... ), please wait". En vervolgens: "Use PKZipFX. Command or filename not recognized. Batch files nested too deeply". Ook met een andere diskette lukte het niet.
Het aanmaken v/d flop werkt niet als ik het goed begrijp. Als je je mail geeft maak ik wel een kant-en-klare floppy-image. Ik heb hier sowieso een werkende maxblast 2 flop.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

is een abit ja :)
maar er zijn er 2 daarvan.
http://www.abit.com.tw/ab...tent.jsp?pTITLE=BH6&#Bios
http://www.abit.com.tw/ab...jsp?pTITLE=BH6+V1.1&#Bios

moet je even op je bord zelf kijken wat voor revisie er staat.
1.0 of 1.1
want ze hebben alle 2 andere biossen.
er staat meestal iets van : rev. 1.0 ofzo.

Please check your boards version number on the ISA slot.
bij je isa slot dus ;)

[ Voor 11% gewijzigd door chucky666 op 02-07-2003 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op 02 July 2003 @ 18:57:
[...]

Het aanmaken v/d flop werkt niet als ik het goed begrijp. Als je je mail geeft maak ik wel een kant-en-klare floppy-image. Ik heb hier sowieso een werkende maxblast 2 flop.
Cool! ;) . Mijn mail:

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 20:49 ]

• nOLoGIc
Ik heb allebei de versies maar gestuurd.
Versie 2 installeert EZ-bios en gebruik ik op meerdere systemen. In versie 3.6 is het DDO geworden. Ik heb dat net ff bekeken, maar wordt ik niet zo snel wijs uit (installatie opties zijn greyed-out op een dell met maxtor).

• Sayko
  • Laatst online: 25-02 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

jongens het ligt niet aan het bios maar aan xp zelf. sp 1 ondersteunt het. zonder sp1 moet je reg editten

bij deze:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

Warning Data corruption can occur you use this registry value to enable 48-bit LBA support in the original release of Windows XP Home Edition or Windows XP Professional, or if previous versions of Windows that do not support 48-bit LBA out of the box (for example, Windows 2000 or earlier) are installed on a disk partition that was previously created by a 48-bit aware operating system such as Windows XP SP1 that is larger or spans the current addressable limit of 137 GB.

Note: The preceding registry setting is ignored in Windows XP SP1 and later. If you attempt to enable the 48-bit LBA ATAPI support in the original release of Windows XP Home Edition or Windows XP Professional by editing the preceding registry setting and you did not meet the minimum requirements, you may observe the following behavior:
The registry value EnableBigLba is disabled. If you have a 48-bit compatible BIOS that can support a hard disk that has a capacity that is greater than 137 GB, only the first 137 GB of the hard disk are addressable. The rest of the hard disk is not used.
The registry value EnableBigLba is enabled, but you do not have a 48-bit LBA compatible BIOS and the capacity of the hard disk does not exceed 137 GB:

If you enable the 48-bit LBA ATAPI support by editing the registry setting, but you lack both a 48-bit LBA compatible BIOS and a hard disk that has a capacity that is greater than 137 GB, you have not changed the system. The hard disk continues to function as a standard hard disk.
The registry value EnableBigLba is enabled without a 48-bit LBA compatible BIOS, but you have a hard disk with a capacity that is larger than 137 GB.

If you enable 48-bit ATAPI support in the registry and you have a hard disk that has a capacity that is greater than 137 GB, but you do not have a 48-bit LBA compatible BIOS, only the first 137 GB of the hard disk are addressable. The remainder of the hard disk is not used.

Verwijderd

Topicstarter
Hoodlum2000 schreef op 02 juli 2003 @ 19:36:
jongens het ligt niet aan het bios maar aan xp zelf. sp 1 ondersteunt het. zonder sp1 moet je reg editten.
maar ik heb SP1 geinstalleerd.

• nOLoGIc
Hoodlum:

Voor 120GB heb je geen 48-bit adressering nodig!!
De limiet daarvoor staat ook ik de tekst die jij quote: 137GB.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56

tozzke

aka tozzert

Hoodlum2000 schreef op 02 July 2003 @ 19:36:
jongens het ligt niet aan het bios maar aan xp zelf. sp 1 ondersteunt het. zonder sp1 moet je reg editten

*knip*
WAT een kul.... de ts zegt dattie blijft hangen bij de HD detectie. Dit is dus wel degelijk een BIOS "probleem"

en dan erbij... ik heb 2 120 gig schijven in een windows XP installatie ZONDER SP1 en het werkt gewoon.....

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 19:15:
[...]
Cool! ;) . Mijn mail: thedubducer@hotmail
Ik heb er hotmail.com van gemaakt, maar krijg een Delivery Failure terug voor (iig) het eerste mailtje.

Edit: nu ook voor de 2e...

[ Voor 6% gewijzigd door nOLoGIc op 02-07-2003 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh ja, hotmail kan geen grotere mails dan 1mb aan..... sorry.

kan je ze hier heen sturen? thanx ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 20:57 ]

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

Tozzman schreef op 02 July 2003 @ 19:41:
[...]

WAT een kul.... de ts zegt dattie blijft hangen bij de HD detectie. Dit is dus wel degelijk een BIOS "probleem"

en dan erbij... ik heb 2 120 gig schijven in een windows XP installatie ZONDER SP1 en het werkt gewoon.....
geloof me ik ik kreeg het laatst ook niet voor elkaar op een abit ah6 met een wd 120gb. HD op caplimitgezet, bios geeft aan 33gb. na EnableBigLba in te voeren in HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

werkte het gewoon op 120gb 115 nogwat. XP en 2000 kijken wat verder dan het bios. probeer maar

[ Voor 3% gewijzigd door Sayko op 02-07-2003 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
chucky666, ik heb mijn pc bijna binnenstebuiten, isa kaarten (ja, ik heb er nog 2 ;)) er uit, vette halogeen lamp er op, maar ik zie echt geen 1.0, 1.1 of iets wat er op lijkt op het moederbord. En mijn ogen zijn vrij goed B)

Wel weet ik de BIOS date, die is 1/19/1999. En op de Abit site hadden ze een update voor de BIOS van die date, namelijk deze:

bh6hn.exe Bios Issue Date: 1999/01/19

BIOS ID: HN
Fixes NEC ATAPI ZIP drive incompatibility problem.
Supports Intel Pentium III 450 and 500 Mhz Katmai CPU.
Supports Intel Celeron 366 Mhz CPU option, up to 400 Mhz compliance.
Supports the clock multiplier up to 8 times.
Solves the problem of Windows98 not being able to shut-down properly when the ACPI function is enabled.
Supports DMI 2.3 . You have to input /CD parameter to Clear DMI pool data while updating the BIOS.

EXTRA NOTE:
For Pentium III (Katmai) users, the BIOS will indicate PII EVEN if it is a PIII because the code was finished just prior to the unveiling of the new PIII name for the Katmai. This will be corrected in the next BIOS.

Er staat alleen niets over grote HDD support bij....

Verwijderd

Topicstarter
Hoodlum2000 schreef op 02 July 2003 @ 19:52:
[...]
XP en 2000 kijken wat verder dan het bios. probeer maar
Maar..... zelfs met mijn ietwat beperkte computerkennis moet ik concluderen dat dit niet kan: XP en W2K komen pas in actie NA BIOS. En dus nadat de HDD gedetecteerd is. En bij mij loopt ie dus VOORDAT XP opstart al vast.

Als ie door BIOS niet wordt gedetecteerd, hoe moet Windows hem dan zien?

Toch???

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

ik hou vol proberen kan geen kwaad. zelf weten.

out

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 20:05:
[...]
Als ie door BIOS niet wordt gedetecteerd, hoe moet Windows hem dan zien?

Toch???
In principe heeft hoodlum wel een punt. Windows NT stuurt de harddisk dus niet via de bios aan maar benadert de schijf rechtstreeks. In principe zou je dus geen extra software nodig hebben, zolang de bios maar een (stukje) schijf ziet en de bootrecord uit kan lezen. Zogauw de bios de controle overgeeft aan het OS is ook de maximale capaciteit beschikbaar die dat OS ondersteunt.

Hoodlum bijt zich wel een beetje vast in dat 48-bit gedoe:
BigLBA support (48-bit adressing) is pas nodig wanneer de capaciteit meer dan 137GB is. BigLBA support moet in de HDD-controller aanwezig zijn en ook in het OS.
In dit geval (120GB) is dit dus niet van toepassing.

btw. De floppen zijn nogmaals verstuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door nOLoGIc op 02-07-2003 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op 02 July 2003 @ 20:40:
[...]

In principe heeft hoodlum wel een punt. Windows NT stuurt de harddisk dus niet via de bios aan maar benadert de schijf rechtstreeks. In principe zou je dus geen extra software nodig hebben, zolang de bios maar een (stukje) schijf ziet en de bootrecord uit kan lezen. Zogauw de bios de controle overgeeft aan het OS is ook de maximale capaciteit beschikbaar die dat OS ondersteunt.

btw. De floppen zijn nogmaals verstuurd.
Bij mij werd ie alleen gedetecteerd als ik hem op de stand Cap Limit had gejumperd. In alle overige standen liep de pc vast of werd er niets gedetecteerd.

Heb je de floppen naar dit mailadres gestuurd? Ik heb ze nl. nog niet binnen. Kan aan de mailserver van telebyte liggen, die had laatst ook al problemen.

• nOLoGIc
Jup, heb er direct op geklikt en gemailed (om 20.30).
Ik heb nog geen error teruggehad.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
Heb je het nu al geprobeerd met die maxblast software?
Daar heb ik je nog niks over horen vertellen(of ik heb het na twee keer doorlezen gewoon gemist).
Dat verhaal van die SP1 moet je natuurlijk gewoon weer meteen vergeten.
Het ligt gewoon aan je (oud)moederbordje. > Deze kan gewoon geen grotere schijven aan dan 32GB.(Dit heeft te maken met de manier van adresseren)
Daarvoor zit er ook een Cap Limit op. > Zodat oude moederborden nog zo'n schijf kunnen herkennen.
Maar volgens mij heeft maxtor daar dus wat op bedacht.(maxblast)
Volgens mij(uit mijn hoofd) moet je gewoon je Cap limit erop zetten > met maxblast opstarten > daar zul je wel 1 of andere optie vinden waarmee je dit probleem omzeilt. >hij gaat dan in je mbr klote zodat je toch de max aantal GB kunt benutten.
Als dit niet werkt > zal er niks anders op zitten dan.
1 nieuw moederbord kopen
2 ide controler erbij kopen
3 maar met de 32GB tevreden zijn

Maar ik zet mijn geld toch op de maxblast software.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx nOLoGIc, ik krijg ze dan nog wel binnen. De mailserver van Telebyte kan het allemaal weer niet aan. Laatst ook al 4 (!) uur gewacht op een mail....... :O

Verwijderd

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 02 juli 2003 @ 21:54:
Heb je het nu al geprobeerd met die maxblast software?
Nope, want het aanmaken van de diskette mislukte. Er is een mail onderweg naar mij met de diskettes er in.

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 22:09:
[...]

Nope, want het aanmaken van de diskette mislukte. Er is een mail onderweg naar mij met de diskettes er in.
Ik heb ze voor de zekerheid ook ff op het web geparkeerd: v2 en v3.6.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de moeite! :) Ik ga het meteen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
EZ-BIOS heb ik geinstalleerd, maar helaas nog steeds geen 120GB unallocated space zichtbaar. Eerst heb ik EZ-BIOS op HDD 1 geinstalleerd (is toevallig ook een Maxtor). Vervolgens opgestart. De 120GB HDD via de jumper op Cap Limit gezet.

In Partition Magic nog steeds maar 32GB unallocated space zichtbaar.

Toen EZ-BIOS ook op de 120GB schijf geinstalleerd. Opstarten, en zelfde resultaat, maar 32 gig zichtbaar op de schijf. Als ik Cap Limit verwijder doet ie nog steeds helemaal niets, maar dat is natuurlijk logisch want EZ-BIOS start pas op na Award BIOS.

Ik denk toch dat ik BIOS moet flashen. Daarvoor heb ik al een update gedownload van de site van Abit.

Als ik dit programma'tje (bh6hn.exe) run, komt het volgende bestand er uit: BH6_HN.BIN

Vervolgens gebeurt er niets. Moet ik bh6hn.exe vanuit DOS runnen? En wat moet ik vervolgens met die BH6_HN.BIN doen?

• Mr.Nobody
  • Niet online
abit gebruikt toch altijd runme.bat ?
maar goed als die er niet bij zit, moet je awdflash downloaden.
moment zal ff link halen

hier kun je hem dl:
http://www.abit.com.tw/ab...rd+Flash+Utility&#Utility

edit: ja handig: en dan in dos! awdflash starten met daar achter biosnaam.bin

dus awdflash BH6_HN.BIN

maak ook ff een backup van je oude bios, das soms wel handig.

[ Voor 62% gewijzigd door Mr.Nobody op 02-07-2003 23:56 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
thanx. en dan awdflash823.exe vanuit dos openen?

• Mr.Nobody
  • Niet online
ja dus: awdflash823 BH6_HN.bin

(je kunt ook awdflash823 /? doen

dan zie je alle parameters)

lees ff de FAQ over bios flashen, je moet ook de bios reseten.

• nOLoGIc
Nu ik ben toch bezig ben :) Hier kun je een kant-en-klare flashflop halen. Floppy maken en alleen nog die bin in de subdir bh6 zetten. Daarna ervan booten en in bh6 directory bh6flash.bat draaien.

Die doet het volgende:
awdflash.exe BH6_HN.BIN oldbh6.bin /sy /py /cd /cc /cp /cks /R

Maakt dus ook nog een bup van je oude bios en reboot wanneer ie klaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke mooi man! ;) Ik ga het meteen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ooowyeah, 117.240,0 MB Unallocated space!! 8) :D 8)

Oftewel, het is gelukt!! Wel vreemd overigens, want de eerste keer bij het rebooten gaf ie aan dat de cpu niet lekker draaide: die draaide op 233 ipv 400. Ik heb hem weer op 400 gezet.

En er is nog iets: normaal stonden primary master t/m secondary slave allen op "AUTO". Nu staat alleen nog de primary master op "AUTO", de overigen op "NONE". Maar ze worden gewoon herkend, en werken ook.

Volgens mij niet iets om mij zorgen over te maken, of wel?

Gegroet en bedankt voor de goede hulp! :)

• nOLoGIc
Nope, als ze werken dan is het in orde :*)
Na een flash zijn alle settings v/d bios pleite en wordt de cpu op een veilige stand gezet zodat de doos iig boot en de bios ingesteld kan worden.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben: werkt de disk nu ook helemaal zonder die maxtor software? Zoja, dan is dat toch weer netjes van Abit...

Verwijderd

Topicstarter
Yep! EZ-BIOS heb ik van beide schijven verwijderd, en het werkt 8)

Ik kan de 120GB niet op "AUTO" zetten, want dan hangt ie weer. Maar waarom zou ik, het werkt nu, dus ik blijf er verder maar vanaf. :)

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc, nog ff een vraagje: via welke provider heb je dat maitje verstuurd? De helpdesk van Telebyte is daar benieuwd naar ivm het oplossen van het probleem. Ik heb je mail nl. nog steeds niet binnen.....

• nOLoGIc
Ik heb het vanaf m'n werk verstuurd over een zakelijk KPN sdsl-lijntje (Internet Advanced DSL oid).
We draaien zelf de smtp-server. Ik zal kijken of ik vanmiddag tijd heb om in z'n logging te kijken.

Verwijderd

Als je slim bent, doe je de schijf gelijk in NTFS formatteren en niet in FAT32. Die laatste kan namelijk geen bestanden groter als 4Gb aan. En met zo'n grote schijf dreig je daar wel eens gebruik van te willen maken.

Edit: Je OS moet dan ook wel NTFS zijn, want FAT32 ziet NTFS niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 12:41:
Edit: Je OS moet dan ook wel NTFS zijn, want FAT32 ziet NTFS niet.
Ah, dus dat was de muur waar ik vanmorgen tegenaan liep! |:( Mijn OS staat op een FAT32 partitie, en ik wilde van de 120GB een NTFS maken. Dat ging idd telkens fout..... Nu heb ik er maar een FAT32 van gemaakt.

Mocht ik ooit bestanden gaan gebruiken van meer dan 4GB, dan gooien we de zaak wel weer om naar NTFS. Partition Magic regelt het wel weer ;)

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik had dit ook eens met een WD 120GB. Hierbij moet ik de MASTER/SLAVE jumpers verwijderen! Kleine moeite om dat even te proberen lijkt me...

Succes!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met de AB-BH6 en een WD1200. Ik heb alleen nu de verkeerde BIOS er op staan | :(
Iemand een idee hoe ik hem nu weer leven in kan blazen? Hij doet helemaal niks meer...

• Mr.Nobody
  • Niet online
zoek eens met google op badflash

Pagina: 1