Toon posts:

[SuSe8.2]squid cache

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een probleem met het aan de praat krijgen van mijn webproxy (squid) onder suse linux 8.2 met KDE3.1.
Ik heb de applicatie gecompileerd en geinstalleerd zonder problemen.

Als ik nu de cache wil inintializeren onder webmin en/of command prompt krijg ik de volgende melding voor mijn kiezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Initializing the Squid cache with the command /usr/local/squid/sbin/squid -f /usr/local/squid/etc/squid.conf -z .. 

2003/07/02 15:56:02| Creating Swap Directories
FATAL: Failed to make swap directory /usr/local/squid/var/cache: (13) Permission denied
Squid Cache (Version 2.5.STABLE3): Terminated abnormally.
CPU Usage: 0.000 seconds = 0.000 user + 0.000 sys
Maximum Resident Size: 0 KB
[b]Page faults with physical i/o: 9[/b]

De swapfile problemen kan je negeren (google), maar de "page faults" niet.
Ik heb geen idee wat er mis gaat en ik had gehoopt dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met squid.

Alle hulp/adviesen zijn welkom

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 16:27:
code:
1
2
3
4
Initializing the Squid cache with the command /usr/local/squid/sbin/squid -f /usr/local/squid/etc/squid.conf -z .. 

FATAL: Failed to make swap directory /usr/local/squid/var/cache: (13) Permission denied
Squid Cache (Version 2.5.STABLE3): Terminated abnormally.

De swapfile problemen kan je negeren (google)
Right. Dat is vast ook de reden dat die regel begint met 'FATAL', of ben ik nou gek? 8)7

Anyway, het lijkt me niet moeilijk het probleem te vinden: hij kan geen swap directory maken omdat 'ie daar geen rechten voor heeft. Probeer eens die dir met de hand te maken en de user waaronder Squid draait daar eigenaar van te maken (en uiteraard lees/schrijf-rechten te geven).

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 21:44

Simkin

Bzzzzz

gek zal je wel niet zijn, hooguit voorbaardig.

1:> Die melding is standaard als je squid de eerste keer start.
2:> De betreffende directory is aangemaakt

heb je nog een idee mbt tot `Page faults with physical i/o: 9`?

• Wilke
Heb je m.b.t. (2) al eens met google gezocht?

Uitleg wat dit betekent.

Nu wil ik niet beweren dat ik een expert ben in het lezen van foutmeldingen, laat staan dat ik ooit met Squid heb gewerkt, maar als ik een regel zie met FATAL daarin en een zeer duidelijke foutmelding, en daarna een regel met een melding van het aantal 'page faults', dan weet ik wel wat ik het eerste zou gaan onderzoeken.

Die regel over 'page-faults' geven niets "verkeerds" aan; het is volgens mij gewoon status-info. Een page fault geeft aan dat een geheugenpagina niet direct beschikbaar is bijvoorbeeld omdat deze zich op de HD (swap) bevind, dit gebeurt 'normaal' om de haverklap. Squid geeft het alleen als status-info omdat, als de performance van dat ding zwaar zuigt, je dat kunt zien aan het aantal pagefaults, en dan weet je dat het tijd is om er meer geheugen in te proppen.

Wat betreft (1), wat volgens mij toch het echte probleem is, de Squid FAQ heb je natuurlijk al lang gelezen?

Squid FAQ 11.22 FATAL: Failed to make swap directory /var/spool/cache: (13) Permission denied

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Ik ben alles behalve een expert in het lezen van fout meldingen, vandaar dat ik op zoek ben naar hulp.

Wat ik begreep uit de faq is dat de melding standaard de eerste keer getoont wordt en dat je die gewoon moet negeren, dus dat doe ik.
Als ik check of de `cache` directory is aangemaakt dan zie ik dat dat zo is, vandaar dat ik me daar niet zo druk om maak.

In the quick start guide zou de proxy geactiveerd moeten worden als ik het `squid -z` commando gebruik, bij mij gaat het dus fout en ik heb nog geen idee waar het aan ligt.
Ik begrijp ook niet alles wat er in de faq wordt uitgelegd, ik ben op zoek naar wat nederlandse feedback.

Verwijderd

Simkin schreef op 02 July 2003 @ 20:08:
Ik ben alles behalve een expert in het lezen van fout meldingen, vandaar dat ik op zoek ben naar hulp.

Wat ik begreep uit de faq is dat de melding standaard de eerste keer getoont wordt en dat je die gewoon moet negeren, dus dat doe ik.
Als ik check of de `cache` directory is aangemaakt dan zie ik dat dat zo is, vandaar dat ik me daar niet zo druk om maak.

In the quick start guide zou de proxy geactiveerd moeten worden als ik het `squid -z` commando gebruik, bij mij gaat het dus fout en ik heb nog geen idee waar het aan ligt.
Ik begrijp ook niet alles wat er in de faq wordt uitgelegd, ik ben op zoek naar wat nederlandse feedback.
Je zou kunnen testen of de FATAL-warning echt fatal is.. Start Squid nog een keer opnieuw.. Komt hij weer met deze fout, dan is ie echt Fatal.. Anders zou hij de nieuwe dit gewoon moeten vinden

Verwijderd

Simkin schreef op 02 July 2003 @ 20:08:

ehm, n00bish opmerking misschien.
maar er staat dat -z die dir maakt, en daaronder dat je soms permission denied krijgt als die dir al bestaat. Nu zie ik nog net een -z switch in je eerste post staan, dus probeer even die directory te wissen? En daarna die -z switch eruit te halen.

(en page faults hebben niets met je RAM-geheugen te maken, maar wel met de gecachete pages die Squid bij hoort te houden zoals Wilke al opmerkte)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 09:59 ]

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

Zullen we eens van voor af aan beginnen?

squid.conf:
Onder welke user/group draait squid?
Wat is je cache dir

permissies:
Bestaat de cache dir die je hebt opgegeven?
Staan de rechten van die directory goed? (met andere woorden, is de user/group waaronder squid draait ook owner van die dir?)

squid zelf:
Als al het bovenstaande goed staat, heb je dan al squid -z gedaan?
Zo ja, zie je dan ook directories staan in de dir die volgens je config de cache dir is?

Als dit allemaal zo is, run dan squid nog eens en kijk wat de foutmelding is...

[ Voor 19% gewijzigd door Whizzer op 03-07-2003 10:14 ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Wat ik heb gedaan:

Ik heb alles verwijderd en squid opnieuw gecompileerd en geinstalleerd.
Nu had ik van te voren de cache directory aangemaakt (777).
Een squid -z resulteerd niet meer in de page fault error, en de swapfile error wordt maar 1 maal getoont.

Ik heb nu een andere machine geconfigureerd om de proxy te gebruiken, en het werkt.
Ik moest even spelen met de ACL, maar nu werkt het, perfect dus.

Wel raar is dat als ik webmin start ik de melding "Your Squid cache directory has not been initialized.This must be done before Squid can be run." te zien krijg, terwijl squid gewoon actief is.
Als ik de cache initiliazeer blijft de melding terugkomen.

Aangezien de proxy lijkt te werken vraag ik me af of dit iets van webmin kan zijn, als ik daar een antwoord op heb zal ik die hier posten. Mocht iemand anders een idee hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

777 op je cache dir???? |:( Zoek gewoon uit onder welke user squid draait en pas die rechten daarop aan... het staat gewoon in je .conf file...

Ik hoop voor jou dat niemand (want elke user kan dat nu) 'rm -rf /var/cache' doet...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

wow, ik wist niet dat dat mogelijk was van afstand, bedankt voor de tip, ga ik meteen aanpassen!

• Wilke
Simkin schreef op 02 juli 2003 @ 20:08:
Misschien is mijn Engels er hard op achteruit gegaan, maar hoe ter wereld begrijp jij uit dit stukje FAQ dat je deze FATAL foutmelding gewoon moet negeren:
Starting with version 1.1.15, we have required that you first run

squid -z

to create the swap directories on your filesystem. If you have set the cache_effective_user option, then the Squid process takes on the given userid before making the directories. If the cache_dir directory (e.g. /var/spool/cache) does not exist, and the Squid userid does not have permission to create it, then you will get the ``permission denied'' error. This can be simply fixed by manually creating the cache directory:

# mkdir /var/spool/cache
# chown /var/spool/cache
# squid -z
Hoe moeilijk is dat nou, lezen?

Sorry dat ik zo sarcastisch over kom nu (het is tentamenweek enzo 8)7 ), maar af en toe vraag ik me echt serieus een beetje af wat er aan zo'n beschrijving nou nog onduidelijk is.

Hoe je die dir van eigenaar verandert staat dus zelfs ook al in de FAQ beschreven. chmodden naar 777 is daarbij zeker niet nodig, en zelfs ongewenst.

Anyway, dit topic kan nu wel dicht lijkt me, het probleem is opgelost, en ik zou je willen verzoeken voortaan toch eerst de FAQ beter te lezen dan je nu hebt gedaan.

offtopic:
Ah, je hebt ook je nieuwe password gekregen zie ik ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.