Toon posts:

nieuw mobo / netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een slackware server draaien hier, gisteren heeft alleen helaas t moederbord t begeven. Vandaag dus nieuw mobo erin en (ben een beetje windows georienteerd) linux startte naar mijn verbazing zonder problemen op. Volgens een vriend van me was dit normaal en zou ik verder ook geen problemen moeten krijgen.
Maar het netwerk doet t niet meer...ik heb er 2 netwerkkaarten in zitten waarvan de modules allebij meegebakken zijn in de kernel, eth0 krijgt een ipadres van mn provider en eth1 staat ingesteld op 192.168.1.1
computers binnen het netwerk kunnen niet gepingt worden en deze kunnen ook niet terugpingen. eth0 krijgt een timeout bij het verkrijgen van een ip adres.

mijn vraag dus, is het normaal dat alles t zou moeten doen en heb ik nu een probleem, of is t normaal wat ik nu heb en is t makkelijk op te lossen, en hoe??..

oude mobo was overigens een ecs k7som met een sis chipset en de nieuwe is een ecs k7vta3 met een via chipset drop..

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Begin eens met de relevante (nadruk op relevant dus) uitput van dmesg, en hou d'r rekening mee dat een ander moederbord kan betekenen dat je netwerkkaarten in een andere volgorde worden gedetecteerd.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het kan zijn dat je eth0 en eth1 omgewisseld zijn, omdat op je nieuwe moederbord
ze in andere pci sloten zitten.
Misschien kun je gewoon de kabels eens omwisselen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
eth0 komt niet eens voor in dmesg(wel wordt de module genoemd) en over eth1 staat een hoop... o.a.: NETDEV WATCHDOG: eth1 : transmit timed out....dan iets over een dirty entry 0 en dat klonk in mijn oren allemaal niet goed.
kabeltjes omwisselen had ik al geporbeerd, hielp nix...

zijn er niet een aantal onderdelen die ik opnieuw kan instaleren zodat ie ze wel goed pakt??..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 18:17 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Staan in het BIOS misschien nog wat settings anders dan bij de oude, zoals bv. de "Plug and play OS installed" optie, het sharen van IRQ's of het handmatig toewijzen van IRQ's aan sommige apparaten (weet ik veel wat je er verder in hebt hangen)?

Wie weet helpt het iets om daar een beetje mee te spelen.

Verder kan het Linux in principe niets schelen als je een ander mobo installeert, zolang de hardware maar ondersteund wordt door de kernel, of er modules voor aanwezig zijn.

Als het eenmaal werkt zou ik, als ik jou was, ook wel even checken of DMA wel aanstaat. Je kunt dit uitvinden met hdparm /dev/hdX. Als namelijk voor de andere IDE chipset die je nu (vast) ook hebt geen support in de kernel zit, gaat alles waanzinnig traag.

Verwijderd

Topicstarter
als de irq's fout zijn, hoe kan ik die dan veranderen? of beter nog, hoe kan ik gewoon de onderdelen die hier afhankelijk van zijn opnieuw instaleren en de huidige irq's gebruiken?..

ik had in mn bios PnP OS disabled, nu enabled maar geen verschil....

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Heb je voor het vervangen van je moederbord je kernel zelf gecompiled? Misschien heb je daarbij support voor die VIA chipset weggelaten (zat toch niet op je oude mobo).

Welke kernel draai je precies? Misschien heeft die gewoon nog helemaal geen support voor die VIA chipset (kernel ouder dan chipset bijvoorbeeld). Kijk ook eens wat "lspci" zegt.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu bezig met t recompilen van de kernel(2.4.20) met die via chipset drbij, maar zou t daar echt aan kunnen liggen??..

lspci geeft gewoon mn 3com kaartje, en mn realtek kaartje...

/edit
..dat heeft dus nix geholpen.... :(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mn nics allemaal in een verschillend pci slot geprobeerd, maar dat hielp ook nix. kheb nog is al mn netwerk instellingen nagelopen, en die kloppen allemaal. De kernel nog is gecompiled met de via chipset drivers, en nog is nagekeken of de 3com en realtek drivers aangevinkt waren, klopt allemaal...

iemand nog enig idee??...als jeblieft??... :?

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
ja, Probeer het is met alleen 1 netwerkkaart.

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik zelf ook al bedacht. Zelfde probleem...

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Nog een suggestie.... compile de drivers eens als modules en probeer ze handmatig te laden. Als je fouten krijgt bij het laden van de modules kan je dan met dmesg zien wat er precies mis gaat. Als je het in de kernel bakt is het altijd nog maar een vraag of dat wel van de driver komt of van iets anders.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er mee gestopt en een nieuwe isntall begonnen..dat werkt wel...ik heb echt geen idee wat t was...bedankt iig...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus die nieuwe install begonnen, en dit ik stuit nu op een ander probleem...dit is dus eigenlijk een heel nieuw onderwerp, maar ik mag geen nieuw onderwerp openen ervoor :?

probleem:

Ik heb een verse installatie van Slackware gedaan, zonder problemen. Alles werkt... maar de kernel zoals ie standaard geconfigureerd is staat vol met dingen die ik niet gebruik, daarom wilde ik m recompilen en alle nodeloze onzin eruithalen. En als ik toch daarmee bezig ging waarom dan niet meteen een nieuwere kernel(2.4.21)...

ik heb de goeie netwerkdrivers meegebakken, en bijna alle instellingen onder networking options geprobeerd, maar de netwerkkaarten doen het niet, terwijl ze t onder de oude kernel wel gewoon doen.

Ze kunnen zichzelf pingen en thats it....kan iemand me vertellen waar ik een optie is??..

beide netwerkkaarten hebben nu een statisch ipadres toegewezen gekregen van mij, resp. 192.168.0.2 en 192.168.0.3
ifconfig geeft nix bijzonders weer, dat ziet er gewoon goed uit, ik ga dat niet allemaal overtikken, ssh werkt niet want die netwerkkaarten werken niet...

route:
code:
1
2
3
4
5
Destination   Gateway   genmask           Flags   Metric   Ref   Use   Iface
localnet         *      255.255.255.0     U       0        0     0     eth0
localnet         *      255.255.255.0     U       0        0     0     eth1
loopback         *      255.0.0.0         U       0        0     0     lo
Default          *      192.168.0.1      UG       1        0     0     eth0

Als ik ga pingen naar 192.168.0.1 gebeurt er nu wel wat(met een beetje geduld) net leek ie niet te pingen omdat ik m te snel afbrak...
packetloss is 45% en de gemiddelde tijd is 49475.3ms

Verwijderd

Probleem lijkt mij de acpi bug die zich onderandere voordoet bij realtec, 3com en nog een paar andere netwerk kaartjes.
oplossing is zeer simpel:
in grub.conf zet je het volgende bij je kernel lijn:
code:
1
pci=noacpi

In lilo zet je
code:
1
append="pci=noacpi"

Helemaal zeker ben ik niet van mijn zaak, maar daar ik practisch hetzelfde probleem had en dit voor mij de oplossing was geef ik hem toch maar ff door ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 07:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm...ik ga t vanmiddag ff proberen, maar hoe kan t dan dat die oude kernel er geen problemen mee heeft?
Pagina: 1