[Lotus Notes] Webapplicatie

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik ben hier bezig met een applicatie om je patienten te beheren via het web. Dit alles hoop ik in lotus notes te kunnen verwezenlijken. Nu, ben ik over enkele dingen aan het nadenken over de manier dat ik dit wil gaan doen.
Maar ik kom er niet echt helemaal uit, misschien dat hier iemand tips heeft voor mij op welke manier ik dit het 'beste' kan doen.

LN werkt niet met een relationele database, maar slaat de formulieren op als documenten in de database. Deze documenten kunnen responses bevatten, een soort van subdocument van het hoofddocument. En ook nog een response van een response (dit kan je eigenlijk het best zien als parent-child).

Als ik dus een nieuwe patient toevoeg aan mijn db'tje, dan moet er ook een mogelijkheid zijn om hieraan zijn afspraken, attesten, voorschriften, ... te linken.

Ik had eerst gedacht om al deze als response te bekijken van het hoofddocument 'patient'. En deze dan te onderscheiden aan de hand van een kolom (vb: 0 = afspraak, 1 = attest,..)
Of op welke wijze kan ik dit anders, beter doen?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:52
Is het mogelijk om response documenten van verschillende types (andere templates) te gebruiken ?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

offtopic:
Een webapplicatie met Lotus Notes???? Dat heb ik 1 keer eerder gezien en suckt bigtime, of lag dat puur aan die site die ik gezien heb?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

André schreef op 02 July 2003 @ 15:53:
offtopic:
Een webapplicatie met Lotus Notes???? Dat heb ik 1 keer eerder gezien en suckt bigtime, of lag dat puur aan die site die ik gezien heb?
dat ligt als het goed is aan de app

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
vandijk schreef op 02 July 2003 @ 15:52:
Is het mogelijk om response documenten van verschillende types (andere templates) te gebruiken ?
Hoe bedoel je precies?

Het is mogelijk om een totaal verschillende response te linken aan het document.

Andre:
Onderbouw je reply eens, het is wel erg makkelijk om zomaar een uitspraak te doen.
En imho hangt alles nog steeds af van de manier van programmeren.

• D2k

D2k

elk notesdocument heeft een document id
aan het document id van een patient kan je zijn afspraken hangen

• ShivanDragon
  • Laatst online: 09-01-2024

ShivanDragon

Ola Pola

Voor afspraken zou ik in iedergeval de notes calendar gaan gebruiken en geen response document.

Je kan bv al een database maken waar je al je patienten in opslaat , voor de attesten een ander formpje met een picklist + validatie die alle patienten laat zien.
Dan een categorised view op de patient (zijn naam, de datum, het type, ...) en je hebt een perfect overzicht van alle attesten die zijn gelinkt aan een bepaalde persoon.

Nu lees ik je post nog eens en vraag ik me af waarom je dit over het web wilt doen? Calendar en mail zijn net het fijne aan de notes client. Kan je al je afspraken, adressen, todo's en correspondentie centraal bewaren.

Grtz

Feel the rhythm, live the music

• André
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

-FoX- schreef op 02 juli 2003 @ 15:56:
[...]
Andre:
Onderbouw je reply eens, het is wel erg makkelijk om zomaar een uitspraak te doen.
En imho hangt alles nog steeds af van de manier van programmeren.
Er valt niets te onderbouwen, ik stel gewoon een vraag aangezien ik nog maar 1 voorbeeld had gezien.

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 23:05

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

D2k schreef op 02 July 2003 @ 15:56:
elk notesdocument heeft een document id
aan het document id van een patient kan je zijn afspraken hangen
gebruik niet het NotesID/uniID om documenten aan elkaar te koppelen, bij een replicatie of copy verandere namelijk deze ID's en vind je dus niets meer terug.

Het is wel mogelijk om het notes id HARD op te slaan in het document.

En kijk even naar JSP dat heb ik ook gedaan LN + JSP voor het web, dan is je data los van je opmaak en kun je vrij doen en laten wat je wilt met je data naar het web toe.

Maar dan moet je wel een Tomcat server opzetten om JSP te kunnen draaien.

Heb je trouwens geen problemen met je notes DB naar het web te zetten, op het web kan je alleen maar met Formula werken ... (beetje afkeer tegen formula, alleen handig bij views vind ik)

[ Voor 35% gewijzigd door ZyMoTiC op 02-07-2003 16:06 ]

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• ShivanDragon

ShivanDragon

Ola Pola

André schreef op 02 July 2003 @ 15:53:
offtopic:
Er zijn er genoeg. Voor kleine tot middel-grote applicaties vind ik domino geschikt genoeg.
Wat ik wel een neg. punt vind is dat regelmatig Css files en images er pas willen doorkomen pa na een refresh, zelfs notes.net heeft hier last van.

• ShivanDragon

ShivanDragon

Ola Pola

ZyMoTiC schreef op 02 juli 2003 @ 16:04:
[...]

gebruik niet het NotesID/uniID om documenten aan elkaar te koppelen, bij een replicatie of copy verandere namelijk deze ID's en vind je dus niets meer terug.

Het is wel mogelijk om het notes id HARD op te slaan in het document.
Je kan ook gewoon een uniek patient nummer maken, door in een descending column met de patient nummers van een hidden view het eerste document te nemen en het nummer op te tellen met 1

[ Voor 6% gewijzigd door ShivanDragon op 02-07-2003 16:09 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14

Peetman

Tjah....

ZyMoTiC schreef op 02 July 2003 @ 16:04:
[...]

Een document heeft een universal id dat gelijk is over alle replica's. Anders zou je nooit goed kunnen repliceren

• D2k

D2k

ZyMoTiC schreef op 02 July 2003 @ 16:04:
[...]

mwoah dacht het niet hoor
bij een replica zeker niet

bij een kopie zou kunnen

.edit: dag collega ^^^ Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bye.gif

[ Voor 13% gewijzigd door D2k op 02-07-2003 16:09 ]

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

D2k schreef op 02 July 2003 @ 16:08:
[...]

mwoah dacht het niet hoor
bij een replica zeker niet

bij een kopie zou kunnen

.edit: dag collega ^^^
hmm ja oke, 1 van de 2 dan... is al tijdje terug voor mij :) had ook het notes id gebruikt om een soort van relaties te maken.

• ShivanDragon

ShivanDragon

Ola Pola

Bij een copy wel...

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

oke problem solved :P dan was dat het.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Nu heb ik nog niet echt een antwoord gekregen op m'n vraag.

ok, je gaat response-documenten maken van attesten, maar is het dan goed om ook responses te maken voor de voorschriften?
Dus eigenlijk gewoonweg alles onder de patient zetten?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
*kick*

• ShivanDragon

ShivanDragon

Ola Pola

Ik zou geen response documenten maken voor die voorschriften gewoonweg omdat er dat te veel kunnen worden...

Wat denken de anderen ervan?

Verwijderd

Naja, response documenten zijn alleen makkelijk voor de hyrachie in de views en het kan ook heel makkelijk zijn om snel (met script) de parent er bij te halen, voor de rest is er eigenlijk geen voordeel.

Het feit dat het er veel kunnen worden moet je zeker niet weerhouden, het zal geen negatieve gevolgen hebben op de preformance. Misschien het indexeren van de view.

Verder zou ik wel alle documenten als respones op de patienten aanmaken, en niet response to respose. :)

Verder zie ik eigenlijk weinig problemen, was er nog iets waar je niet uit kwam?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Dus gewoon alle overige documenten: voorschriften, dossiers, attesten, memo's bijhouden als responses op het hoofddocument: patient?
En op welke manier kan je deze responses dan het best van elkaar onderscheiden? Door een extra veldje bij te plaatsen?

Verder ben ik nu bezig om afspraken te boeken en weer te geven in de kalender. Tot hiertoe geen probleem. Maar ik denk er wel aan om in de toekomst het mogelijk te maken dat er meerdere afspraken gelijktijdig geboekt kunnen worden.

Dus, bijvoorbeeld: Je geeft in 7 + je geeft in minimum 2 dagen tussen.
Dan moeten er je 7 afspraken gemaakt worden, en onderaan het formulier bijkomen, die dan nog eens geaccepteerd al dan niet gewijzigd kunnen worden.
Alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit juist ga kunnen verwezenlijken.
Misschien iemand hier die dit al eens gedaan heeft, of me wat verder kan helpen met de gedachtengang hierachter..

Verwijderd

-FoX- schreef op 08 July 2003 @ 00:29:
Dus gewoon alle overige documenten: voorschriften, dossiers, attesten, memo's bijhouden als responses op het hoofddocument: patient?
En op welke manier kan je deze responses dan het best van elkaar onderscheiden? Door een extra veldje bij te plaatsen?
zoals je zelf al voorstelde kan je inde view idd een extra gesorteerde kolom plaatsen met daarin een nummer oid om de documenten bij elkaar te houden.
-FoX- schreef op 08 July 2003 @ 00:29:Verder ben ik nu bezig om afspraken te boeken en weer te geven in de kalender. Tot hiertoe geen probleem. Maar ik denk er wel aan om in de toekomst het mogelijk te maken dat er meerdere afspraken gelijktijdig geboekt kunnen worden.

Dus, bijvoorbeeld: Je geeft in 7 + je geeft in minimum 2 dagen tussen.
Dan moeten er je 7 afspraken gemaakt worden, en onderaan het formulier bijkomen, die dan nog eens geaccepteerd al dan niet gewijzigd kunnen worden.
Alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit juist ga kunnen verwezenlijken.
Misschien iemand hier die dit al eens gedaan heeft, of me wat verder kan helpen met de gedachtengang hierachter..
Ik begrijp hier niet helemaal wat je wil, zoals ik het begrijp wil je in één keer 7 afspraken kunnen boeken met een interval van xx dagen.
Als dat het geval is dan zou ik hetzelf met script oplossen.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 00:34:
Ik begrijp hier niet helemaal wat je wil, zoals ik het begrijp wil je in één keer 7 afspraken kunnen boeken met een interval van xx dagen.
Als dat het geval is dan zou ik hetzelf met script oplossen.
Ja, dat is juist wat ik wil.
Ik zal een duidelijk voorbeeld proberen te geven.

Je moet 14 afspraken boeken voor patient X.
Nu, om al deze afspraken handmatig in te geven, zou een beetje veel werk met zich meebrengen..
Daarom zou ik er een mogelijkheid willen inbouwen om al deze 14 afspraken in één keer te maken. De gebruiker moet dan enkel nog maar accepteren.
Op basis van enkele gegevens worden deze afspraken dan gemaakt.
- 14 afspraken
- minimum 1 dag tussen
- tussen 14.00u en 18.00u

Dan gaat het script deze afspraken op VRIJE uren moeten gaan boeken.
De gebruiker krijgt dan een lijst onderaan met alle geboekte uren, die hij eventueel kan afdrukken voor de patient. Hierin kan hij eventueel nog een wijziging doorbrengen moest het niet gaan voor de patient.
En dan gewoon confirmeren, en alles zou netjes in de agenda ingevuld moeten worden.

Verwijderd

Dan zou ik zelf een dialoogbox maken waarin men aan kan geven
- start datum
- hoeveel afspraken
- intervallen
- tijdstippen,

en dat dan met script aanroepen die je op "runs on selected documents" zet, vervolgens heb je alle informatie die je nodig hebt omde document(en) aan te maken.
Ik zou in jou geval voor elke afspraak een document aanmaken. Zo kan (voor later) makkelijker controleren of je ms een dubbele afsrpaak maakt, en kan er per dag nog notities op ingevult worden (op statussen oid).

Daarnaast vraag ik me wel iet af, een afsraak is tussen 2 mensen , moet je niet voor de andere persoon ook een check doen in zijn agenda ?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Idd, een afspraak is tussen 2 personen, maar dit is uit het standpunt van de arts gezien.
Die zijn agenda moet invullen, en ongeveer met de patient moet overeenkomen wanneer de afspraken het best kunnen doorgaan.

De afspraken aanmaken zal niet zo'n probleem zijn, maar om ze "tijdelijk" aan te maken en te wachten op een bevestiging of een wijziging.. dat zal al iets moeilijker zijn, en weet ik niet direct hoe ik dat ga oplossen.

Verwijderd

Je zou een status aan de afsraak documenten kunnen hangen, en vervolgens de arts via email op de hoogte stellen dat er een actie van zijn kant verwacht wordt.

Na het accepteren verander je de status van die documenten.

Ook zou je een scheduled agent kunnen schrijven die kijkt of er aan bepaalde documenten wel gehoor wordt gegeven zo zou je de persoon nog herinneringen kunnen sturen, maar ik weet niet of je zo ver zou willen gaan :)

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
OK, zover hoeft ik niet te gaan nee.. maar het kan misschien wel bijgevoegd worden in de toekomst.

De arts die dit pakket zal gaan gebruiken heeft nu een access-db waar zijn patienten instaan. Kan ik deze patienten best eerst uitlezen en opslaan in de notes-db?
Of moet ik uit deze DB-blijven lezen/schrijven?

Verwijderd

André schreef op 02 July 2003 @ 16:03:
[...]

Er valt niets te onderbouwen, ik stel gewoon een vraag aangezien ik nog maar 1 voorbeeld had gezien.
Heel simpel gezegd, kan je een notes database percies naar je eigen hand zetten, "alles" is aan te passen. Ik zet "alles" tussen aanhalings-tekens omdat er hier en daar in R5 wat klote dingen zitten die je jammer genoeg niet zomaar weg kan krijgen. :)

Verwijderd

-FoX- schreef op 08 July 2003 @ 01:07:
OK, zover hoeft ik niet te gaan nee.. maar het kan misschien wel bijgevoegd worden in de toekomst.

De arts die dit pakket zal gaan gebruiken heeft nu een access-db waar zijn patienten instaan. Kan ik deze patienten best eerst uitlezen en opslaan in de notes-db?
Of moet ik uit deze DB-blijven lezen/schrijven?
Ja zou ik wel doen, mede voor de opbouw van de views is niet noodzakelijk maar wel heel makkelijk.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Maar om dan een mooi overzichtje te krijgen, moet je eigenlijk al een dynamisch formulier gaan bouwen. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit.

Je selecteert dus de patient, geeft de startdatum en de einddatum in, geeft op hoeveel afspraken + hoeveel dagen er tussen moeten zitten.
Maar dan moet er nog een overzichtje gegenereert worden die alle afspraken onder elkaar zet, en die dan nog eens geconfirmeerd moeten worden.
Is dit eigenlijk wel mogelijk?

Verwijderd

Wat bedoel je precies met een dynamisch formulier?

De actie "selecteren van de patient" kan je ook vervangen door in een agent de optie mee te geven dat hij reageert op het geselcteerde document, zo zouden ze het patienten document uit de view kunnen aanklikken waarna ze jou agent starten.

Een dialoogbox kan je maken door een layout region te plaatsen op een normaal notes-formulier. Daar kan je vervolgens de objecten op plaatsen die je nodig hebt.

In je agent doe je dan iets zoals:
code:
1
2
3
4
dim session as new NotesSession
Dim doc as notesDocument

set doc  = session.documentcontext

Nu heb je in het object doc het patienten document.

Nu moet je het dialoogbox laten zien net behulp van het method notesUIworkspace.dialogbox().

Kijk even of je er zo uit komt, anders kan ik wel een keer een simpel opzetje voor je maken, of email anders even het design van je database dan help ik je wel ff op weg. :)

Success!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 14:05 . Reden: typo ]

• ShivanDragon

ShivanDragon

Ola Pola

Ik weet niet of je er iets mee bent, maar notes biedt standaard een reeks templates, zoals de mailbox of een callendar template aan. Zeer handig als je het mij vraagt :)

Er bestaat ook zoiets als de 'resource reservation' template waarmee je meeting rooms en materieel kunt boeken binnen een bedrijf.
Bij het boeken van zo een resource is er ook een actien 'repeated entry'. Dit zou je heel zeker al wat op het juiste pad zetten.

Deze resources kunnen zelfs een approval cycle doorlopen adhv ownership.
Klinkt een beetje als gelijkaardige functionaliteit. Toch als je een dokter als resource bekijkt. =:)

Ga je die resource eigenlijk een licentie laten aanschaffen? >:)

[ Voor 14% gewijzigd door ShivanDragon op 09-07-2003 17:53 ]

Verwijderd

Ga je die resource eigenlijk een licentie laten aanschaffen? >:)
Als ik het goed heb hoef je pas voor een notes client licentie te betalen als de gebruiker een mailfile heeft. :P

maar ik kan me daarin sterk vergissen :)
Pagina: 1