Toon posts:

Is dit illegaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(als de verkeerde plek is mag ie verplaatst worden)

Het bedrijf waar ik werk zou heel goed een postcode tabel kunnen gebruiken voor de database.
Eentje kopen kan, maar voor 3000 euro ofzo. Ik kan me voorstellen dat als ik iemand zou kennen die 'm gekocht heeft het illegaal zou zijn als ik daar een kopie van trek.

Maar als ik nou een *.csv file op een X forum zou vinden van iemand die zegt "een postcode tabel te hebben liggen". Is daar dan ook wat mis mee? Het zijn immers gewoon postcodes. Niemand heeft ze bedacht, iedereen heeft er een, je kan ze zo opzoeken in het postcode boek.

Het enige is dat iemand (en dat hoeft dus niet de PTT te zijn) ze mooi in een lijstje heeft gezet, vervolgens wordt het lijstje zonder verdere info aangeboden op een forum.

Ik ben hier heftig in discussie en ben zeer benieuwd naar jullie commentaar.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 15:25

André

Analytics dude

Als jij gestolen goederen koopt zonder het te weten ben je nog steeds strafbaar als heler. Dus ik denk dat dit ook wel illegaal is.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01 07:37
Of het bewezen kan worden is het tweede ;)

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Yep maar mijn punt is juist dat het niet gestolen HOEFT te zijn.

Snappie?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Om wat voor soort database gaat het?
Als je van iemand een adres hebt gekregen, zonder postcode, is het niet illegaal om daar de postcode bij op te zoeken.
Alle postcode's zijn op te vragen op internet.
Kijk maar eens op Postcode.nl.

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Maar als dat filetje nu door diegene is gemaakt die hem ook aanbied? Dan is het lijkt mij volstrekt legaal als diegene er mee instemt dat je die gebruikt. De vraag is, heeft hij hem zelf gemaakt?

Erm...

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59
Je kan toch zelf een dbje aanmaken. Gewoon alle getallen van 0000 tot 9999 en van AA tot ZZ. Er zitten dus postcodes tussen die niet worden gebruikt, maar die kan je er dan toch uitgooien.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

Topicstarter
Bedrijf waar ik voor werk heeft een database met bedrijven in nederland er staan.
Voor onderhoud is die postcode tabel dus wel makkelijk.

Die postcode tabel zelf heeft: Postcode Adres Woonplaats Provincie.
Zeg maar de tabel achter postcode.nl

Das dus ook de grap, dezelfde info is vrij beschikbaar voor iedereen.

Verwijderd

Topicstarter
Scarfish schreef op 02 July 2003 @ 15:46:
Maar als dat filetje nu door diegene is gemaakt die hem ook aanbied? Dan is het lijkt mij volstrekt legaal als diegene er mee instemt dat je die gebruikt. De vraag is, heeft hij hem zelf gemaakt?
Ja maar die vraag wil ik mezelf dus niet stellen. Waarom zou ik?
Is het verplicht die vraag te stellen. Ja wel als je een mountainbike voor 10euro aangeboden krijgt want dan kan je inschatten wat ie eigelijk waard is.

Dat is nu niet het geval.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 21:30

samo

yo/wassup

tja, ik denk niet dat het legaal is alle postcodes over te schrijven vanuit het telefoonboek, of van postcode.nl... dus ik neem aan dat er een kleine kans is dat de tabel legaal is... Natuurlijk kan je wel een postcodetabel samenstellen vanuit de gegevens die je al hebt...

p.s. hier weet je al wat de tabel waard is.. post #1, 3000 euro...

[ Voor 13% gewijzigd door samo op 02-07-2003 15:56 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
Hmm...daar zit wat in.
Aardig id dat zelf samenstellen,..dat had ik namelijk al gedaan, geinig dat jij er ook op komt.

Conclusie:
Het riekt maar is niet hard te maken.

• samo

samo

yo/wassup

kijk,
als jij een gloednieuwe moutainbike kan kopen voor 75eur bij een handel die normaal niks met fietsen te maken heeft, kan je dr zowiezo vanuit gaan dat het niet helemaal compleet pluis is... in dit geval is het erg twijfelachtig hoe je aan de gegevens komt...
en mocht je er ooit mee in de problemen komen, zal de zin "ik wist het niet" je niet echt verder helpen ben ik bang...

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Databases vallen onder de databanken wet die in tegenstelling tot het auteursrecht (boeken, muziek) geen kopieen voor eigengebruik toestaat.
Dus ook al vind je een postcode bestand (=database) "ergens" dan mag je geen kopie daarvan maken zonder de toestemming van de samensteller van het bestand.
De databanken wet beschermt namelijk de investering die de maker van het bestand heeft gemaakt bij het samenstellen van de database.

Een quote van me zelf uit een draad over het verrijken van een adressen bestand van een derde m.b.v. een door jezelf gekochte postcode bestand:
Volgens de databanken wetgeving (naar aanleiding van een EU richtlijn) is de structuur van de database wel copyright procted maar de inhoud niet automatisch (kan wel maar dat hangt van de inhoud af).
De inhoud van de database wordt wel beschermt door het sui generis-recht indien er spraken is van een substantiële investering bij het verzamelen van de gegevens in de database.

Anders dan in het auteursrecht is het uitlenen van de database (op verzoek) aan derde niet toegestaan en ook mag de gebruiker geen substantieel gedeelte van de inhoud opvragen en hergebruiken (waar van bij verrijking spraken is, geloof ik).

Over wat een substantieel gedeelte is (1 adres, 10, of meer dan 7000) blijft de wetgeving zoals gebruikelijk vaag, iets van "mag geen gevaar opleveren voor de normale exploitatie van de database".
Uiteindelijk is een stap naar de rechter nodig om te bepalen of het verrijken van 7000 adres een gevaar voor de exploitatie is.

Ik weet overigens niet of die richtlijn al is ingevoerd in het nederlands recht. Vond alleen zou gauw een document over het wetsvoorstel http://www.ivir.nl/Publicaties/datarichtlijn.doc

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• WoWo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Nog niet zolang geleden is er een proces geweest tegen een bedrijfje dat een database met alle telefoonnummers van nederland verkocht. Dit bedrijf beweerde dat zij deze database in india hadden laten maken, simpelweg door alle telefoonboeken van nederland door goedkope krachten te laten overtikken. Daarmee was het legaal :)
Pas toen KPN kon bewijzen dat de database een gekraakte versie was van de database die KPN zelf verkoopt (in de zogenaamd overgetikte database zaten exact dezelfde fouten als in de database van KPN en die fouten stonden niet in de papieren telefoonboeken) werd het bedrijf veroordeelt.

Ergo, als iemand zelf een postcode-database maakt mag hij die straffeloos verspreiden :*)

Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan

• samo

samo

yo/wassup

Ja maar dan is weer auteursrecht van toepassing... alhoewel... je past de informatie wel zodanig aan dat het eigen is... misschien wel een opening...

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Sorry. Dit topic hoort in ieder geval niet in W&L. Omdat ik eigenlijk niet weet of dit topic sowieso zelf wel mag, sluit ik het zonder het te verplaatsen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.